Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 45 Bilag 1
Offentligt
2914954_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeunder-
visning for voksne og forskellige andre love (Ændring af
perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret
ordblindhed i Ordblindetesten m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
2.2.2. Bemærkninger, der falder uden for lovforslaget
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
5. august 2024
Sagsnr.: 24/16822
Juridisk Kontor
MBS
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervisning for voksne og forskellige andre love
(Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ord-
blindhed i Ordblindetesten m.v.) har i perioden fra den 16. maj 2024 til
den 14. juni 2024 (30 dage) været sendt i høring hos en række myndighe-
der, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 16. maj 2024 endvidere sendt til Børne-
og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen
den 16. maj 2024.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og orga-
nisationer m.v.
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914954_0002.png
Side 2/15
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modta-
get høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger
til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt
bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i over-
sigten markeret med *.
Høringspart
Hørings-
svar mod-
taget
Aalborg Universitet*
Aarhus Universitet*
Advokatsamfundet
Akademiet for de Tekniske
Videnskaber
Akademikerne
Ankestyrelsen
AOF Danmark
Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd
Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag
Arkitektskolen i Aarhus
Astra – Center for Læring i
Natur Teknik og Sundhed
Beskæftigelsesområdet ved
STAR
Børne- og Ungdomspæda-
gogernes Landsforbund
(BUPL)
Børne- og Ungdomspæda-
gogernes Landsforbund
(BUPL) – Lederforening
Børnenes Bureau
Børne- og kulturcheffor-
eningen
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
CEPOS
Daghøjskoleforeningen
Danmarks Lærerforening
Danmarks Private Skoler –
grundskoler & gymnasier
Danmarks Statistik
X
X
X
X
X
X
X
X
Bemærk-
ninger
Ingen
ger
X
X
be-
mærknin-
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914954_0003.png
Danmarks Tekniske Univer-
sitet (DTU)*
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø
Dansk Erhverv
Dansk Folkeoplysnings
Samråd
Dansk Handicap Forbund
Dansk Industri
DM - Dansk Magisterfor-
ening
Dansk Metal
Dansk Skoleforening for
Sydslesvig
Dansk Socialrådgiverfor-
ening
Dansk Ungdoms Fællesråd
Danske Advokater
Danske A-kasser
Danske Døves Landsfor-
bund
Danske Erhvervsakademier
Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier – Bestyrelserne
1
Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier – Lederne
Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning
Danske Gymnasier
Danske Handicaporganisa-
tioner
Danske HF & VUC
Danske HF og VUC – Besty-
relserne
Danske Landbrugsskoler
Danske Professionshøjsko-
ler
Danske Regioner
Danske Revisorer
Danske seniorer
Danske Skoleelever
Danske SOSU-skoler
Danske SOSU-skoler –Be-
styrelserne
X
X
X
X
Side 3/15
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
1
Der er modtaget et høringssvar fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier. Det er ikke angi-
vet, om høringssvaret er fra bestyrelsessektionen eller ledersektionen. Høringssvaret er re-
gistreret under bestyrelsessektionen.
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914954_0004.png
Danske Underviserorgani-
sationers Samråd
Danske Universiteter
Dataetisk Råd
Datatilsynet
DEA
Den Danske Filmskole
Den Danske Scenekunst-
skole
Den uvildige konsulentord-
ning på handicapområdet
(DUKH)
Det Centrale Handicapråd
Det Jyske Musikkonservato-
rium
Det Kongelige Danske
Kunstakademi
Det Kongelige Danske Mu-
sikkonservatorium
Deutscher Schul- und Spra-
chverein für Nordschleswig
Digitaliseringsstyrelsen
DJØF
Efterskoleforeningen
Erhvervsskolernes Elevorga-
nisation
Erhvervsskolelederne
Erhvervsstyrelsens Område
for Bedre Regulering (OBR)
EVA - Danmarks Evalue-
ringsinstitut
Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation
Fagligt Fælles Forbund
FGU Danmark
Finans Danmark
Finansforbundet
Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening
Finanstilsynet
Folkehøjskolernes Forening
i Danmark
Folkeligt Oplysnings For-
bund
Fag og Arbejde
Foreningen af katolske sko-
ler i Danmark
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 4/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914954_0005.png
Foreningen af Kristne Fri-
skoler
Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser
Foreningen for Forældre til
Elever i Fri- og Privatskoler
Foreningen Frie Fagskoler
Foreningen til gavn for
børn og unge (fobu)
Foreningsfællesskabet Lige-
værd
Forældrenes Landsorgani-
sation (FOLA)
Frie Skolers Lærerforening
Friskolerne
FSR – danske revisorer
Gentofte Børnevenner
Gymnasiernes Bestyrelses-
forening
Gymnasieskolernes Lærer-
forening
HK/Kommunal
HK/Stat
HvorErDerEnVoksen
Institut for Menneskeret-
tigheder
Justitia
KL
Kommunale Velfærdschefer
Landdistrikternes Fællesråd
Landselevbestyrelsen for
det pædagogiske område
Landselevbestyrelsen for
social- og sundhedsområ-
det
Landsforeningen af 10.
Klasseskoler i Danmark
Landsforeningen af Ung-
domsskoleledere
Landsforeningen for før-
tidspensionister
Landsforeningen for Social-
pædagoger
Landsforeningen Livsværk
Landsorganisationen for so-
ciale tilbud (LOS)
Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever
X
X
Side 5/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914954_0006.png
Landssamråd for PPR-che-
fer
Lederne
Ledersamrådet for STU og
VSU i Danmark
Lilleskolerne
LOF
Lærernes Centralorganisa-
tion
Lær for Livet
Læsekonsulenternes Lands-
forening
Læse- og matematikvejle-
derforeningen
Modstrøm - Foreningen for
FGU-elever og unge om-
kring FGU
Nationalt Center for kom-
petenceudvikling
Naturvidenskabernes Hus
Nationalt Videncenter for
Ordblindhed og andre Læ-
sevanskeligheder
Nota
OpenDenmark
Operation Dagsværk
Ordblindeforeningen
Red Barnet
Rektorkollegiet for de Mar-
time Uddannelser
Rigsrevisionen
ROAL – Samrådet for ord-
blindhed og andre læse-
vanskeligheder
Rytmisk Musikkonservato-
rium
Rådet for Børns Læring
Rådet for de Grundlæg-
gende Erhvervsrettede Ud-
dannelser (REU)
Rådet for Erhvervsakademi-
uddannelser og Professi-
onsbacheloruddannelser
Rådet for Socialt Udsatte
Rådet for Voksen og Efter-
uddannelse (VEU-rådet)
Sammenslutningen af Stei-
nerskoler i Danmark
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 6/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914954_0007.png
Sammenslutningen af Unge
Med Handicap
Samrådet af Specialskolele-
dere
Sekretariatet for Erhvervs-
rettede Velfærdsuddannel-
ser
Selveje Danmark
Selvejende og private insti-
tutioners forening (Spifo)
Sjældne Diagnoser
Skole og Forældre
Skolelederforeningen
SMVdanmark
Socialpædagogernes
Landsforbund
Studievalg Danmark
STU-foreningen
Syddansk musikkonservato-
rium
Uddannelsesforbundet
Uddannelseslederne
Uddannelsesrådet for de
maritime uddannelser
Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF)
Ungdomsringen
Ungdomsskoleforeningen
Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening
VUC Bestyrelsesforeningen
Ældre Sagen
Side 7/15
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar
om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til høringssvarene,
herunder om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i for-
hold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er fore-
taget på Børne- og Undervisningsministeriets egen foranledning.
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Flere høringsparter bemærker, at de bakker op om lovforslaget. Det gør
sig gældende for
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FGU Dan-
mark, Finans Danmark, Friskolerne
og
Danske Erhvervsakademier.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
hilser ændringerne velkomne.
Flere høringsparter imødeser lovforslaget og finder det positivt, at slette-
fristen ændres, så personer, der er testet ordblinde ved brug af Ordblin-
detesten, kan tilgå deres testresultat hele livet, medmindre personen an-
moder om sletning af oplysningen. Det gør sig gældende for
Danske HF
& VUC, Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
og
Dansk Industri.
Danske Professionshøjskoler
er enige i lovforslagets intention om, at en
person med ordblindhed skal kunne tilgå testresultater fra Ordblindete-
sten gennem hele livet, så man har mulighed for at uddanne sig gennem
hele livet uden at lade sig teste for ordblindhed på ny.
Danske Erhvervsakademier
finder, at det er en væsentlig ændring, som
har til formål at forbedre forholdene for studerende med dysleksi.
FGU Danmark
anfører, at ændringen vil være en stor hjælp og støtte for
FGU-elever med ordblindhed i deres fremtidige liv med efter- og videre-
uddannelse, kontakt med myndigheder mm.
Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
(NVOL)
og
ROAL – Samrådet for ordblindhed og andre læsevanske-
ligheder (ROAL)
finder det positivt, at opbevaringstiden for Ordblindete-
sten forlænges til at gælde hele borgerens levetid, at det tydeliggøres, at
Ordblindetesten lægges uprøvet til grund for adgang til støtte, og at in-
stitutioner vil kunne tilgå de fulde oplysninger om Ordblindetestens re-
sultater, når dette er relevant.
NVOL
og
ROAL
anfører, at det giver bor-
gere med ordblindhed mulighed for nemt at dokumentere deres funkti-
onsnedsættelse og skaber smidighed i et system, der ellers kan byde på
mange udfordringer for borgeren.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
finder det vigtigt, at unødigt
bureaukrati ikke spænder ben for ordblindes muligheder for uddannelse,
og positivt, at unge, der allerede er blevet testet ordblinde, ikke skal te-
stes igen for det samme i forbindelse med mere uddannelse.
FH
anfører i
den forbindelse, at
FH
håber, at ændringen vil bidrage til, at konstaterede
ordblinde, som påbegynder en ny uddannelse, allerede ved uddannelses-
start får stillet de fornødne hjælpemidler til rådighed.
FGU Danmark
finder det endvidere positivt, at Styrelsen for It og Læring
vil oplyse alle, der inden lovens ikrafttræden er blevet testet ordblinde
med Ordblindetesten, om den nye slettefrist.
Side 8/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig synspunkterne til brug
for det videre arbejde med lovforslaget.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
Danske Erhvervsakademier
anfører, at
Danske Erhvervsakademier
har
lagt til grund, at der i forhold til GDPR er foretaget en interesseafvejning
ved den livsvarige opbevaring.
Datatilsynet
har noteret sig, at Børne- og Undervisningsministeriet i lov-
forslagets afsnit 3 om forholdet til databeskyttelseslovgivningen i vidt
omfang har forholdt sig til den foreslåede ordnings forhold til de databe-
skyttelsesretlige regler, herunder at det vurderes at være af betydning
bl.a. for den registrerede, at oplysningerne stilles til rådighed ud over de
nuværende år, og at behandlingen har et lovligt grundlag for de databe-
skyttelsesretlige regler.
Datatilsynet
lægger i denne forbindelse til grund,
at ministeriet har vurderet, at kravet om nødvendighed i behandlingsreg-
lerne er opfyldt.
Datatilsynet
bemærker endvidere, at det er væsentligt –
som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger – at de registrerede
får oplyst opbevaringsperioden for at sikre en rimelig og gennemsigtig
behandling af oplysninger for de registrerede samt for at give de registre-
rede mulighed for at udøve deres rettigheder, herunder sletning, efter da-
tabeskyttelsesreglerne.
Datatilsynet
anbefaler, at Børne- og Under-
visningsministeriet i afsnittet om forholdet til databeskyttelseslovgivnin-
gen også forholder sig udtrykkeligt til opbevaringsbegrænsningsprincip-
pet i databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e.
Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
(NVOL)
og
ROAL – Samrådet for ordblindhed og andre læsevanske-
ligheder (ROAL)
anfører, at det er vigtigt, at institutionen kan tilgå hele
testhistorikken, selvom borgeren har bedt om, at den slettes, så der ikke
kan opstå snyd, da ordblindetestens resultat er et diagnostisk redskab på
lige fod med medicinske journaler, som derfor ikke bør kunne slettes.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det følger af initiativ 6 i
den politiske aftale om Ordblindepakke V af 2. oktober 2023, at slettefristen
skal ændres således, at personer, der konstateres ordblinde med test foreta-
get med Børne- og Undervisningsministeriets nationale it-løsning til test af
ordblindhed, Ordblindetesten, skal kunne tilgå testresultatet hele livet,
medmindre personen anmoder om sletning af oplysningen. Det foreslås på
den baggrund med lovforslaget, at Børne- og Undervisningsministeriet stil-
ler oplysninger om konstateret ordblindhed ved test foretaget med Ordblin-
detesten til rådighed for den registrerede, indtil den registrerede afgår ved
døden, eller indtil oplysningerne og dokumentationen herfor er slettet efter
anmodning fra den registrerede. Ministeriet bemærker hertil, at konstate-
ringen af ordblindhed med Ordblindetesten ikke sker i regi af sundhedsvæ-
senet og ikke foretages af sundhedspersonale.
Side 9/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer for så vidt angår behandlin-
gen af almindelige personoplysninger som følge af den foreslåede § 1, nr. 2,
at Styrelsen for It og læring på vegne af ministeriet vil kunne behandle op-
lysningerne inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1, litra e, og for så vidt angår behandlingen af følsomme personoplys-
ninger inden for rammerne af forordningens artikel 9, stk. 1, litra g. Formå-
let med behandlingen af personoplysninger vil være at stille oplysninger til
rådighed for offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner m.fl. til brug
for deres opgaver i forbindelse med udredning af ordblindhed, tilrettelæg-
gelse af undervisning, vejledning om ordblindhed og tildeling af støtte m.v.
Formålet vil endvidere være at stille oplysninger til rådighed for testdelta-
gere i Ordblindetesten både under uddannelse, og i tilfælde hvor den ord-
blinde ikke længere er tilknyttet en uddannelsesinstitution. Endelig vil for-
målet med de foreslåede bestemmelser være at tilvejebringe et klart hjem-
melsgrundlag for opbevaring af oplysninger om ordblindhed i Ordblindete-
sten.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at der i databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. artikel 6, stk. 2 og 3, samt artikel 9,
stk. 2, litra g, er hjemmel til at indføre mere specifikke bestemmelser for at
tilpasse anvendelsen af databeskyttelsesforordningens bestemmelser om
behandling. Ministeriet bemærker, at det er hensigten med de foreslåede
bestemmelser at ændre slettefristen i Ordblindetesten således, at personer,
der konstateres ordblinde med test foretaget med Ordblindetesten, kan
tilgå testresultatet hele livet, medmindre personen anmoder om sletning af
oplysningen, samt at en offentlig myndighed, en uddannelsesinstitution
m.fl. i Ordblindetesten kan indhente oplysning om, hvorvidt en person er
testet med Ordblindetesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor.
Herudover er hensigten at tilvejebringe et klart hjemmelsgrundlag for be-
handling af oplysninger om personer, der har fået foretaget en test med
Ordblindetesten. Behandlingen af personoplysninger i Ordblindetesten vur-
deres således nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets
interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt, og vurderes nødvendig af hensyn til væ-
sentlige samfundsinteresser på grundlag af medlemsstaternes nationale ret
og står i rimeligt forhold til det mål, der forfølges, respekterer det væsent-
ligste indhold af retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke
foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende ret-
tigheder og interesser. Det er herudover ministeriets vurdering, at bestem-
melserne står i rimeligt forhold til formålet med Ordblindetesten, som for-
følges.
Hertil bemærker Børne- og Undervisningsministeriet, at ministeriet er an-
svarligt for, at principperne for behandling af personoplysninger i databe-
skyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra a-f, er overholdt i Ordblindete-
sten og skal kunne påvise dette, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5,
stk. 2. Dette indebærer blandt andet, at ministeriet vil skulle sikre opbeva-
ringsbegrænsning ved, at personoplysninger, der indlægges i Ordblindete-
sten, opbevares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de
Side 10/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål,
hvortil de pågældende personoplysninger behandles, jf. databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 5, stk. 1, litra e. Børne- og Undervisningsministeriet vil
opsætte procedurer og systemunderstøttelse for Ordblindetesten for at
sikre, at principperne i databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra
a-f, overholdes. Hertil skal det bemærkes, at det udtrykkeligt følger af det
foreslåede § 25, stk. 2, at den registrerede kan anmode om sletning af op-
lysningerne om konstateret ordblindhed. Oplysninger i Ordblindetesten om
personer, der er konstateret ordblinde (rød kategori) forud for lovens ikraft-
træden, men som ikke kan identificeres, f.eks. grundet brugen af et fiktivt
personnummer, vil blive slettet manuelt af Styrelsen for It og Læring 3 år
efter lovens ikrafttræden, jf. den foreslåede § 8, stk. 2.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at Styrelsen for It og Læring
som dataansvarlig i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 14,
stk. 1-4, vil opfylde sin oplysningspligt over for de registrerede, hvor person-
oplysningerne indsamles hos andre end den registrerede, ved at supplere
den eksisterende oplysningstekst, som anvendes i Ordblindetesten for de
dataansvarlige i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 1-
3, og dermed i de tilfælde hvor personoplysningerne indsamles direkte hos
den registrerede. De personer, der er konstateret ordblinde (rød kategori)
ved test foretaget med Ordblindetesten frem til nærværende lovs ikrafttræ-
den, og som kan identificeres, vil af Styrelsen for It og Læring blive oplyst
om den nye slettefrist, dvs. at oplysninger om konstateret ordblindhed ved
test foretaget med Ordblindetesten stilles til rådighed for den registrerede
indtil den registrerede afgår ved døden, eller indtil oplysningerne og doku-
mentationen herfor er slettet efter anmodning fra den registrerede.
Ministeriet har på baggrund af de indkomne høringssvar vedrørende for-
holdet til databeskyttelseslovgivningen i lovforslagets afsnit 3 om forholdet
til databeskyttelseslovgivningen præciseret ministeriets overvejelser i rela-
tion til kravet om nødvendighed og proportionalitet i behandlingsreglerne i
databeskyttelsesforordningen, opfyldelsen af oplysningspligten samt opbe-
varingsbegrænsningsprincippet i databeskyttelsesforordningens artikel 5,
stk. 1, litra e.
2.2.2. Bemærkninger, der falder uden for lovforslaget
Danske Professionshøjskoler
foreslår, at også resultater for ’usikker fo-
nologisk kodning’ (gul kategori) gemmes livslangt, og ikke kun i 15 år, da
disse kan danne grundlag for at søge støtte og særlige prøvevilkår på en
mellemlang og lang videregående uddannelse.
Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
(NVOL)
og
ROAL – Samrådet for ordblindhed og andre læsevanske-
ligheder (ROAL)
giver udtryk for, at der er nogle problematikker i ud-
formningen af bestemmelserne, som især knytter sig til forslaget om, at
den ordblinde kun kan se resultatet, hvis det er rødt.
NVOL
og
ROAL
henviser til, at problemerne opstår, fordi loven har den antagelse, at alle,
der har scoret i rød kategori, er støtteberettigede, samt at alle, der har
Side 11/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
scoret i gul kategori, ikke er støtteberettigede og anfører, at dette ikke er
tilfældet.
NVOL
og
ROAL
fremfører i den forbindelse eksempelvis, at der i
nogle situationer kan være risiko for, at testresultater ikke er valide, og
som bør efterprøves med yderligere testning.
NVOL
og
ROAL
finder des-
uden ikke grund til, at den testede skulle forholdes muligheden for at se
sin testrapport, selvom scoren var gul eller grøn og ikke berettiget til
støtte, ligesom
NVOL
og
ROAL
anfører, at studerende på lange videregå-
ende uddannelser ikke vil kunne se deres støtteudløsende testresultater,
hvis testedes adgang til gule resultater fjernes.
NVOL
og
ROAL
foreslår,
at der i Ordblindetesten indføres en funktion, hvor testlæreren kan regi-
strere, om en borger er - eller ikke er - støtteberettiget på baggrund af
supplerende dokumentation.
Danske Professionshøjskoler
anfører, at det ikke vil være muligt for en
institution eller myndighed at indhente oplysning om, hvorvidt en person
er testet med Ordblindetesten og resultatet heraf, hvis gule og grønne
resultater slettes, og at lovteksten derfor kan anses for uklar.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det følger af initiativ 6 i
den politiske aftale om Ordblindepakke V af 2. oktober 2023, at slettefristen
skal ændres således, at personer, der konstateres ordblinde med test foreta-
get med Børne- og Undervisningsministeriets nationale it-løsning til test af
ordblindhed, Ordblindetesten, skal kunne tilgå testresultatet hele livet,
medmindre personen anmoder om sletning af oplysningen. Den politiske
aftales initiativ 6 omhandler således alene oplysninger om personer, der
har fået foretaget en test med Børne- og Undervisningsministeriets it-løs-
ning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er
indplaceret i kategorien ordblindhed (rød kategori).
Ministeriet bemærker, at det foreslåede § 25, stk. 3, hvorefter Børne- og Un-
dervisningsministeriet stiller oplysninger om, hvorvidt en person er testet
med Ordblindetesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor til rådig-
hed for en offentlig myndighed, en uddannelsesinstitution m.fl. vil omfatte
alle test foretaget med Ordblindetesten, og dermed både test hvor ordblin-
detestscoren er indplaceret i kategorien ikke ordblind (grøn kategori), usik-
ker fonologisk kodning (gul kategori) og ordblindhed (rød kategori). Styrel-
sen for It og Læring vil for så vidt angår oplysninger om personer, der har
fået foretaget en test med Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er
indplaceret i kategorien ikke ordblinde (grøn kategori) fortsat stille oplys-
ningerne til rådighed fra testen er foretaget, og indtil de slettes automatisk
5 år efter, at testen er foretaget. For så vidt angår oplysninger om personer,
der har fået foretaget en test med Ordblindetesten, og hvor ordblindetest-
scoren er indplaceret i kategorien usikker fonologisk kodning (gul kategori),
vil Styrelsen fortsat stille oplysningerne til rådighed fra testen er foretaget,
og indtil de slettes automatisk 15 år efter, at testen er foretaget.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker i relation til bemærknin-
gerne fra NVOL og ROAL vedrørende efterprøvning af test og tildeling af
Side 12/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
støtte, at det foreslåede § 25, stk. 4, ikke vil indebære en ændring af de be-
tingelser for tildeling af offentlig støtte m.v., der følger af lovgivningen på
de enkelte områder, herunder hvis det eksempelvis fremgår af lovgivningen,
at der skal foretages en samlet vurdering, hvor ordblindhed er eller kan
være én af flere faktorer, der kan tillægges betydning i forbindelse med til-
delingen af støtte m.v., herunder som en minimumsbetingelse. Dette bety-
der, at en offentlig myndighed vil kunne foretage en vurdering af resultatet
af en test foretaget med Ordblindetesten og dokumentationen herfor i for-
bindelse med tildeling af støtte m.v. Bestemmelsen vil medføre, at der ikke
kan stilles krav om, at en person, som er konstateret ordblind ved test fore-
taget med Ordblindetesten, på ny skal testes for ordblindhed. Ministeriet
har præciseret dette i lovforslaget i bemærkningerne til den foreslåede § 25,
stk. 4.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
bemærker, at
DA
er indforstået med,
at tredjepart kun skal kunne tilgå og indhente oplysninger om testresulta-
ter efter samtykke fra testdeltageren.
DA
finder det i den forbindelse cen-
tralt, at der tilrettelægges en standarderklæring, hvor testdeltageren i
umiddelbar forbindelse med ordblindetesten forholder sig til tredjeparts
potentielle indhentning af testsvar. Denne foranstaltning skal ifølge
DA
forebygge, at en uddannelsesinstitution eller virksomhed skal bruge unø-
dige ressourcer på at indhente samtykkeerklæringer, når der er behov for
at kende til en elev eller ansats ordblindhed, f.eks. i forbindelse med tilret-
telæggelse af efteruddannelse.
Dansk Industri
finder det væsentligt, at der tilrettelægges en proces ved
gennemførelse af Ordblindetesten, hvor testdeltageren efter gennemfø-
relse af testen forholder sig til tredjeparts potentielle indhentelse af test-
svar. En sådan samtykkeerklæring skal sikre, at tredjepart ikke skal bruge
unødig tid på at indhente samtykke, når der f.eks. tilrettelægges efterud-
dannelse.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at hvorvidt en offentlig
myndighed, en uddannelsesinstitution m.fl. lovligt i Ordblindetesten vil
kunne indhente oplysninger om, hvorvidt en person er testet med Ordblin-
detesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor vil, svarende til gæl-
dende ret, skulle vurderes efter databeskyttelseslovgivningen, forvaltnings-
loven samt lovgivningen på de enkelte områder, hvorefter der på baggrund
af ordblindhed kan tildeles offentlig støtte m.v. Det foreslåede § 25, stk. 3,
hvorefter Børne- og Undervisningsministeriet stiller oplysninger om, hvor-
vidt en person er testet med Ordblindetesten, resultatet heraf og dokumen-
tationen herfor til rådighed for en offentlig myndighed, en uddannelsesin-
stitution m.fl., vil således ikke regulere, hvorvidt der skal indhentes sam-
tykke i forbindelse med, at en offentlig myndighed, en uddannelsesinstitu-
tion m.fl. i Ordblindetesten indhenter oplysninger i Ordblindetesten. Dette
vil i stedet skulle afklares efter lovgivningen på de enkelte områder. Mini-
steriet har på den baggrund i lovforslaget præciseret den foreslåede § 25,
stk. 3, samt bemærkningerne hertil.
Side 13/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
På foranledning af Børne- og Undervisningsministeriet er lovens
titel foreslået ændret, således titlen afspejler, at loven med de fo-
reslåede ændringer om Børne- og Undervisningsministeriets nati-
onale it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, vil få en
bredere målgruppe og et bredere anvendelsesområde og der-
med ikke kun vedrøre forberedende voksenundervisning og ord-
blindeundervisning for voksne, men også rette sig til anvendere
af Ordblindetesten både på tværs af skole- og uddannelsessyste-
met og på tværs af ministerområder. Af samme årsag er det fore-
slået, at der i loven indsættes et kapitel 12 om Ordblindetesten.
Som følge af den foreslåede titelændring foreslås en række kon-
sekvensændringer i anden lovgivning.
Lovforslagets afsnit 3 om forholdet til databeskyttelseslovgivnin-
gen er præciseret med ministeriets overvejelser i relation til kra-
vet om nødvendighed og proportionalitet i behandlingsreglerne i
databeskyttelsesforordningen, opfyldelsen af oplysningspligten
samt opbevaringsbegrænsningsprincippet i databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 5, stk. 1, litra e.
Cirkulære nr. 9436 af 21. juni 2024 om Styrelsen for It og Lærings
opgaver som databehandler i visse administrative systemer på
børne- og undervisningsområdet er blevet opdateret siden ud-
kast til lovforslag blev sendt i offentlig høring. Lovforslaget er
derfor opdateret i overensstemmelse hermed.
Den foreslåede § 25, stk. 3, samt bemærkningerne hertil er præci-
seret, så det fremgår, at hvorvidt en offentlig myndighed, en ud-
dannelsesinstitution m.fl. lovligt i Ordblindetesten vil kunne ind-
hente oplysninger om, hvorvidt en person er testet med Ordblin-
detesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor vil, sva-
rende til gældende ret, skulle vurderes efter databeskyttelseslov-
givningen, forvaltningsloven samt lovgivningen på de enkelte
områder, hvorefter der på baggrund af ordblindhed kan tildeles
offentlig støtte m.v., samt at det foreslåede § 25, stk. 3, således
ikke vil regulere, hvorvidt der skal indhentes samtykke i forbin-
delse med, at en offentlig myndighed, en uddannelsesinstitution
m.fl. i Ordblindetesten indhenter oplysninger i Ordblindetesten,
men at dette i stedet vil skulle afklares efter lovgivningen på de
enkelte områder.
Bemærkningerne til den foreslåede § 25, stk. 4, er præciseret, så
det fremgår, at bestemmelsen ikke vil ændre på de betingelser
for tildeling af offentlig støtte m.v., der følger af lovgivningen på
de enkelte områder, herunder hvis det eksempelvis fremgår af
lovgivningen, at der skal foretages en samlet vurdering, hvor ord-
blindhed er eller kan være én af flere faktorer, der kan tillægges
betydning i forbindelse med tildelingen af støtte m.v., herunder
som en minimumsbetingelse. Herudover er det præciseret, at det
Side 14/15
L 45 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
vil betyde, at en offentlig myndighed vil kunne foretage en vur-
dering af resultatet af en test foretaget med Ordblindetesten og
dokumentationen herfor i forbindelse med tildeling af støtte m.v.,
og at den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der ikke kan
stilles krav om, at en person, som er konstateret ordblind ved test
foretaget med Ordblindetesten, på ny skal testes for ordblindhed.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovtek-
nisk karakter.
Side 15/15