Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 44 Bilag 1
Offentligt
2914919_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Justering af lønrefusion,
forhøjelse af maksimal pensionsrefusionssats, justering af
fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt veu-bi-
drag for 2025, fastsættelse af modelparameter for erhvervs-
uddannelser til brug for beregning af lærepladsafhængigt
arbejdsgiverbidrag for 2025 m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Forhøjelse af maksimal pensionsrefusionssats
2.2.2. Justering af fleksible uddannelsesbidrag
2.2.3. Justering af aktivitetsafhængige veu-bidrag
2.2.4. Modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag
2.2.5. Afskaffelse af midlertidigt tilskud til kommuner vedrø-
rende lønudgifter til visse elever og lærlinge imellem grund- og
hovedforløbet
2.2.5. Resterende paragraffer
2.3. Øvrige høringssvar uden for lovforslagets rammer
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
3. oktober 2024
Sagsnr.: 24/27222
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
L 44 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914919_0002.png
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag (Forhøjelse af maksimal pensionsrefusionssats, justering af fleksi-
belt ud- dannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt veu-bidrag for 2025, fast-
sættelse af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning
af lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2025, afskaffelse af midlerti-
digt tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever og lærlinge
m.v.) har i perioden fra den 11. juni 2024 til den 22. august 2023 (73 dage)
været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 11. juni 2023 endvidere sendt til Børne- og
Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
11. juni 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, organisatio-
ner m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde bemærkninger til udka-
stet til lovforslag.
Visse organisationer mv, der har afgivet fælles høringssvar og kan derfor ikke
findes særskilt. Det er angivet i en note, hvor det er tilfældet.
Høringspart
Akademikerne
Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag
Blik- og Rørarbejder-
forbundet
Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg
- CFU
Danmarks Evalue-
ringsinstitut - EVA
Danmarks Fiskerifor-
ening Producent Or-
ganisation
Danmarks Statistik
Danmarks Vejleder-
forening
Dansk Arbejdsgiver-
forening
X
X
Høringssvar
modtaget
Bemærknin-
ger
Ingen be-
mærkninger
2
L 44 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914919_0003.png
Dansk Center for Un-
dervisningsmiljø
Dansk El-forbund
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Metal
Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd
Danske Erhvervssko-
ler og -Gymnasier
Bestyrelserne
Danske Erhvervssko-
ler og Gymnasier
Lederne
Danske Forlag
Danske Handicapor-
ganisationer
Danske HF og VUC
Danske Landbrugs-
skoler
Danske Regioner
Danske SOSU-skoler
Danske SOSU-skoler
bestyrelserne
Det Centrale Handi-
capråd
Det Nationale Inte-
grationsråd
Erhvervsskolernes
ElevOrganisation
Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation
Fagligt Fælles For-
bund
FGU Danmark
Finans Danmark
FOA
Foreningen af tekni-
ske og administrative
tjenestemænd
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2
X
3
X
X
X
X
1
1
2
Dansk Industri henviser til høringssvaret fra Dansk Arbejdsgiverforening.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - bestyrelserne har afgivet fælles
høringssvar.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - bestyrelserne har afgivet fælles
høringssvar.
3
3
L 44 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914919_0004.png
Foreningsfællesska-
bet Ligeværd
Forhandlingsfælles-
skabet
FSR
danske reviso-
rer
Fødevareforbundet
NFF
Gymnasieskolernes
Lærerforening
HK/Kommunal
HK/Stat
Institut for Menne-
skerettigheder
KL
LandboUngdom
Landbrug & Fødeva-
rer
Landssammenslut-
ningen af Handels-
skoleelever
Lederne
Lederne af ungdoms-
og voksenuddannel-
serne
OpenDenmark
Rigsrevisionen
Rådet for de Grund-
læggende Erhvervs-
rettede Uddannelser
(REU)
Rådet for Voksen og
Efteruddannelse
(VEU-Rådet)
SMVdanmark
Studievalg Danmark
Tekniq Arbejdsgi-
verne
Uddannelsesforbun-
det
Uddannelseslederne
X
X
X
X
4
4
Forhandlingsfællesskabet henviser til eventuelle høringssvar fra Fagbevægelsens
Hovedorganisation og Akademikerne samt fra Forhandlingsfællesskabets medlems-
organisationer.
4
L 44 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914919_0005.png
Udviklingshæmme-
des Landsforbund
(ULF)
Ungdomsuddannel-
sernes Vejlederfor-
ening
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til høringssvarene er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold
til det udkast, som har været i høring. Her omtales også ændringer, som ikke
har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på Børne- og Un-
dervisningsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at høringen viser, at der er ge-
nerel opbakning til lovforslaget, der udmønter elementer af forskellige tre-
partsaftaler.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Forhøjelse af maksimal pensionsrefusionssats
DA
er positiv overfor, at den maksimale sats for pensionsrefusion for udgif-
terne til pensionsbidrag i skoleperioder for elever og lærlinge hæves fra det
nuværende loft på 8 pct. til 10. pct. DA takker for, at arbejdsmarkedets par-
ters forslag til forhøjelse af maksimal pensionsrefusionssats imødekommes.
Danske Regioner
noterer, at som konsekvens af det samlede lovforslag for-
ventes den samlede bidragsforhøjelse for regionerne i 2025 at være ca. 40
mio. kr.
KL
kan tilslutte sig implementeringen af forhøjelsen af refusionssatsen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at de foreslåede satser for AUB-
bidraget og VEU-bidraget i det fremsatte lovforslag, er blevet justeret i forhold
til de foreslåede satser i høringsversionen som følge af nye, opdaterede skøn
fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Det betyder, at den samlede stigning i
bidragsindbetalinger for regionerne i 2025 udgør ca. 59 mio. kr.
Høringssvarene ikke har givet anledning til justering af lovforslaget.
2.2.2. Justering af fleksible uddannelsesbidrag
5
L 44 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
DA
anerkender, at AUB-bidraget hæves med 142 kr., således at bidraget er
3.065 kr. i 2025. Dette sker som følge af den aktivitetsbaserede budgettering,
der sikrer balance mellem indtægter og udgifter i ordningen, og som bl.a.
blev indført efter Rigsrevisionens kritik af den tidligere budgetteringsmetode.
For DA er det således afgørende, at bidragssatserne altid afspejler det for-
ventede udgiftsniveau, og at der løbende foretages en korrektion for regn-
skabsresultatet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i seneste kendte regn-
skabsår, dvs. 2023. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags regnskabsresultat i
2023 af AUB er på 1.083 mio. kr., men der er fortsat en mindre negativ egen-
kapital på 65 mio. kr. DA anerkender, at der midlertidigt skal ske en forøgelse
af AUB-bidraget
for at skabe balance i AUB’s økonomi. DA forventer i for-
længelse heraf, at uddannelsesbidraget beregnes, så de nye udgifter til refu-
sion af pensionsudgifter er medtaget, og at der dermed ligeledes sker en op-
skrivning af refusionsniveauerne. Dette sker som en konsekvens af stignin-
gen i udbetalingerne som følge af, at der fremadrettet refunderes pensions-
udgifter op til 10. pct., jf. lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag og lov om erhvervsuddannelser.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den foreslåede sats for AUB-
bidraget i det fremsatte lovforslag, er blevet justeret i forhold til de foreslåede
satser i høringsversionen som følge af nye, opdaterede skøn fra Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag. Den foreslåede sats for AUB-bidraget er ændret fra
3.056 kr. i 2025-pris- og -lønniveau i høringsversionen til 3.111 kr. i 2025-pris-
og -lønniveau i det fremsatte lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at princippet for det fleksible
AUB-bidrag følger af forarbejderne til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, som udmønter anbefalinger fra Rigsrevisionen. Det bemærkes i forlæn-
gelse heraf, at pensionsrefusion i § 4 a i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag fastsættes ud fra lønrefusionssatsen. På baggrund af elevernes og lær-
lingenes aktuelle lønrefusionstrin og pensionsrefusionssatsen foretager AUB
beregninger af arbejdsgivernes refusion og foretager udbetaling.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker endvidere, at lovforslagets for-
højelse af maksimal pensionsrefusionssats fra op til 8 pct. til op til 10 pct. af
elevens eller lærlingens til enhver tid værende lønrefusionstrin, er medtaget i
beregningen af AUB-bidraget.
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
2.2.3. Justering af aktivitetsafhængige veu-bidrag
DA
anerkender, at VEU-bidraget forhøjes med 157 kr., så satsen for 2025 bli-
ver sat til 392 kr.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den foreslåede sats for VEU-
bidraget i det fremsatte lovforslag, er blevet justeret i forhold til de foreslåede
6
L 44 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
satser i høringsversionen som følge af nye, opdaterede skøn fra Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag. Den foreslåede sats for VEU-bidraget er ændret fra
392 kr. i 2025-pris- og -lønniveau i høringsversionen til 479 kr. i 2025-pris- og
-lønniveau i det fremsatte lovforslag.
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
2.2.4. Modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag
Danske SOSU-skoler
og
Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
noterer sig,
at de reviderede modelparametre for beregning af lærepladsafhængigt ar-
bejdsgiverbidrag viser, at efterspørgslen efter nyuddannede
også på det
pædagogiske område
overstiger tilgangen.
DA
bekræfter de foreslåede modelparametre, der er resultatet af den årlige
fremskrivning af faglært arbejdskraft, som DA sammen med Fagbevægelsens
Hovedorganisation foretager hvert år.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at høringssvarene ikke har gi-
vet anledning til justering af lovforslaget.
2.2.5. Afskaffelse af midlertidigt tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til
visse elever og lærlinge mellem grund- og hovedforløbet
FOA
ser positivt på, at regelgrundlaget om sammenhængende forløb er ty-
deliggjort fra ministeriets side. FOA vurderer, at Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets kortlægning af, hvordan grund- og hovedforløbene på social- og
sundhedsassistentuddannelsen konkret afvikles på skolerne med fokus på
overgange mellem grund- og hovedforløb, og det opfølgende arbejde har
resulteret i aftaler om, at skolerne har ændret praksis til sammenhængende
forløb. Det betyder, at eleverne ikke i en periode står uden forsørgelsesind-
komst, pga. et gab i ansættelsesforhold. FOA anfører, at FEVU har vurderet,
at der på baggrund af kortlægningen og de efterfølgende løsninger ikke pt
er brug for yderligere ændringer i forløbene. FOA er derfor enige i vurderin-
gen af, at kommunerne ikke længere behøver denne lønkompensation, da
det burde være løst. FOA anfører, at det i øvrigt også er KL’s vurdering.
Danske SOSU-skoler
og
Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
bemærker,
at afskaffelsen af det midlertidige tilskud til kommunerne vedr. lønudgifter til
visse elever og lærlinge i overgangsperioden mellem grundforløb og hoved-
forløb næppe vil få en mærkbar effekt på antal indgående aftaler, da sko-
lerne gennem de sidste år i tæt samarbejde med sektorens arbejdsgivere har
tilpasset deres skole- og oplæringsplaner således, at overgang til undervis-
ning på hovedforløb i langt de fleste tilfælde sker i direkte eller umiddelbar
forlængelse af grundforløbene.
KL
anfører, at skoler og kommuner i dag tilrettelægger overgangen mellem
grund- og hovedforløb på en måde, så overgangsperioden er reduceret til
7
L 44 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
0,3 uger i gennemsnit. Derfor er KL enige i, at det kommunale løntilskud af-
skaffes.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at høringssvarene ikke har gi-
vet anledning til justering af lovforslaget.
2.2.5. Resterende paragraffer
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ingen af høringssvarene in-
deholder bemærkninger hertil.
2.3. Øvrige høringssvar uden for lovforslagets rammer
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ingen af høringssvarene in-
deholder bemærkninger hertil.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, indeholder det
fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
De foreslåede satser for AUB-bidraget og VEU-bidraget i det frem-
satte lovforslags § 1, nr. 9 og 10, er på Børne- og Undervisningsmini-
steriets foranledning blevet justeret i forhold til de foreslåede satser i
høringsversionen som følge af nye, opdaterede skøn fra Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag. Den foreslåede sats for AUB-bidraget er
således ændret fra 3.056 kr. i 2025-pris- og -lønniveau i høringsversi-
onen til 3.111 kr. i 2025-pris- og -lønniveau i det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 9, mens den foreslåede sats for VEU-bidraget er æn-
dret fra 392 kr. i 2025-pris- og -lønniveau i høringsversionen til 479
kr. i 2025-pris- og -lønniveau i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10.
Lovforslagets bemærkninger er justeret i overensstemmelse hermed.
Der er i lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, indsat et forslag om justering af
den forhøjede lønrefusion. Justeringen vil indebære, at det fremover
ikke vil være muligt at få mere end 100 pct. i refusion af den løn, en
arbejdsgiver har udbetalt i løn til en elev under skoleophold. Det fo-
reslåede skyldes, at det vurderes, at en lønrefusion på mere end 100
pct. kan udgøre statsstøtte og vil derfor i givet fald være i strid med
art. 107, stk. 1, i Traktaten om den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF).
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.
8