Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 43 Bilag 1
Offentligt
2914904_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning
af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og
social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og
ældrepleje)
12. august 2024
Sagsnr.: 24/20040
Juridisk Kontor
jesch1
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
2.2.2. Bemærkninger, der falder uden for lovforslaget
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (er-
hvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning
af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundheds-
hjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje) har i perioden fra den
17. maj til den 17. juni 2024 (32 dage) været sendt i høring hos en række
myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 17. maj 2024 endvidere sendt til Børne-
og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen
den 17. maj 2024.
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0002.png
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og orga-
nisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modta-
get høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger
til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt
bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i over-
sigten markeret med *.
Hørings-
part
Hørings-
svar mod-
taget
ADHD-For-
eningen
Advokat-
samfundet
Akademiet
for de Tek-
niske Vi-
denskaber
Akademi-
kerne
Ankenæv-
net for Sta-
tens Ud-
dannelses-
støtteord-
ninger
Arbejderbe-
vægelsens
Erhvervsråd
Arbejdsgi-
vernes Ud-
dannelses-
bidrag
Arbejds-
markedets
Tillægspen-
sion
ASE
Autismefor-
eningen
X
X
X
X
Bemærk-
ninger
Ingen be-
mærknin-
ger
Ønsker
ikke at af-
give hø-
ringssvar
Side 2/15
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0003.png
Blik- og
Rørarbej-
derforbun-
det
Business
Danmark
Børne- og
Kulturchef-
foreningen
Børne- og
Ungdoms-
pædago-
gernes
Landsfor-
bund
(BUPL)
Børne- og
Ungdoms-
pædago-
gernes
Landsfor-
bund
(BUPL) – Le-
derforening
Centralor-
ganisatio-
nernes Fæl-
lesudvalg
(CFU)
CEPOS
Cevea
Danmarks
Frie Fagfor-
ening
Danmarks
Lærerfor-
ening
Danmarks
Private Sko-
ler – grund-
skoler &
gymnasier
Danmarks
Statistik
Danmarks
Vejlederfor-
ening
X
X
X
X
X
X
Side 3/15
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0004.png
Dansk Ar-
bejdsgiver-
forening
Dansk Blin-
desamfund
Dansk Cen-
ter for Un-
dervisnings-
miljø
Dansk El-
Forbund
Dansk Er-
hverv
Dansk
Flygtninge-
hjælp
Dansk Fol-
keoplys-
nings Sam-
råd
Dansk Han-
dicap For-
bund
Dansk Indu-
stri
Dansk IT
Dansk Me-
tal
Dansk Sko-
leforening
for Sydsle-
svig
Dansk Soci-
alrådgiver-
forening
Dansk Ung-
doms Fæl-
lesråd
Danske Ad-
vokater
Danske A-
kasser
Danske Dø-
ves Lands-
forbund
Danske Er-
hvervsaka-
demier
X
X
Side 4/15
X
X
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0005.png
Danske Er-
hvervssko-
ler og -
Gymnasier –
Bestyrel-
serne
Danske Er-
hvervssko-
ler og -
Gymnasier –
Lederne
Danske For-
lag
Danske
Gymnasie-
elevers
Sammen-
slutning
Danske
Gymnasier
Danske
Handicap-
organisatio-
ner
Danske HF
& VUC
Danske HF
og VUC –
Bestyrel-
serne
Danske
Landbrugs-
skoler
Danske Mu-
sik- og Kul-
turskoler
Danske Pro-
fessionshøj-
skoler
Danske Re-
gioner
Danske Re-
visorer
Danske
Skoleelever
Danske
SOSU-sko-
ler
X
X
Side 5/15
X
X
X
X
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0006.png
Danske
SOSU-sko-
ler – Besty-
relserne
Danske Un-
derviseror-
ganisatio-
ners Sam-
råd
Danske Uni-
versiteter
Dataetisk
Råd
Datatilsynet
De Anbrag-
tes Vilkår
De Danske
Sprogcentre
DEA
Den uvil-
dige konsu-
lentordning
på handi-
capområdet
(DUKH)
Det Cen-
trale Handi-
capråd
Det Faglige
Hus
Det Krimi-
nalpræven-
tive Råd
Det Natio-
nale Inte-
grationsråd
Deutscher
Schul- und
Sprachver-
ein für
Nordschles-
wig
DJØF
DM
Efterskole-
foreningen
Erhvervs-
skolernes
X
X
Side 6/15
X
X
X
X
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0007.png
Elevorgani-
sation
Erhvervs-
skolele-
derne
Danmarks
Evaluerings-
institut –
EVA
Fagbevæ-
gelsens Ho-
vedorgani-
sation
Fagligt Fæl-
les Forbund
FGU Dan-
mark
Finans Dan-
mark
Finansfor-
bundet
Finanstilsy-
net
FOA
Folkehøj-
skolernes
Forening i
Danmark
Foreningen
af katolske
skoler i
Danmark
Foreningen
af Kristne
Friskoler
Foreningen
af Ledere
ved Dansk-
uddannel-
ser
Foreningen
for Foræl-
dre til Ele-
ver i Fri- og
Privatskoler
Foreningen
Frie Fagsko-
ler
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 7/15
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0008.png
Foreningen
til gavn for
børn og
unge (fobu)
Forenings-
fællesska-
bet Lige-
værd
Forhand-
lingsfælles-
skabet
Forsikring &
Pension
Frie Funkti-
onærer
Frie Skolers
Lærerfor-
ening
Friskolerne
FSR – dan-
ske reviso-
rer
Fællesud-
valget for
Erhvervsret-
tede Vel-
færdsud-
dannelser
Fængsels-
forbundet
Fødevare-
forbundet
NNF
Gartneri-,
Land- og
Skovbru-
gets Ar-
bejdsgivere
Gymnasier-
nes Besty-
relsesfor-
ening
Gymnasie-
skolernes
Lærerfor-
ening
HK/Kom-
munal
HK/Stat
X
X
Side 8/15
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0009.png
Institut for
Menneske-
rettigheder
Justitia
KL
Klagenæv-
net for Spe-
cialunder-
visning
Kommunale
Velfærds-
chefer
Kooperatio-
nen
Kraka
Kriminalfor-
sorgen
Kriminalfor-
sorgsfor-
eningen
Kristelig
Fagbevæ-
gelse (Krifa)
Landbo-
Ungdom
Landbrug &
Fødevarer
Landdistrik-
ternes Fæl-
lesråd
Landselev-
bestyrelsen
for det pæ-
dagogiske
område
Landselev-
bestyrelsen
for social-
og sund-
hedsområ-
det
Landsfor-
eningen af
10. Klasse-
skoler i
Danmark
Landsfor-
eningen af
X
X
X
X
Side 9/15
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0010.png
Ungdoms-
skoleledere
Landsfor-
eningen for
Socialpæ-
dagoger
Landsfor-
eningen
Livsværk
Landsorga-
nisationen
for sociale
tilbud (LOS)
Landssam-
menslutnin-
gen af Han-
delsskole-
elever
Landssam-
råd for PPR-
chefer
Lederne
Ledersam-
rådet
Lilleskolerne
Lærernes
Centralor-
ganisation
Lær for Li-
vet
Modstrøm -
Foreningen
for FGU-
elever og
unge om-
kring FGU
Nationalt
Center for
kompeten-
ceudvikling
Operation
Dagsværk
Ordblinde-
foreningen
Pension
Danmark
Rigsrevisio-
nen
X
X
Side 10/15
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0011.png
Rådet for
de Grund-
læggende
Erhvervsret-
tede Ud-
dannelser
(REU)
Rådet for
Digital Sik-
kerhed
Rådet for
Voksen- og
Efteruddan-
nelse (VEU-
rådet)
Sammen-
slutningen
af Steiner-
skoler i
Danmark
Sammen-
slutningen
af Unge
Med Handi-
cap
Samrådet af
Specialsko-
leledere
Sjældne Di-
agnoser
Skole og
Forældre
Skoleleder-
foreningen
SMVdan-
mark
Socialpæ-
dagogernes
Landsfor-
bund
Studievalg
Danmark
STU-for-
eningen
Consentio
TAT-Kred-
sen
X
X
Side 11/15
X
X
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914904_0012.png
Tekniq Ar-
bejdsgi-
verne
Uddannel-
sesforbun-
det
Uddannel-
seslederne
Udviklings-
hæmmedes
Landsfor-
bund
Ungdoms-
ringen
Ungdoms-
skolefor-
eningen
Ungdoms-
uddannel-
sernes Vej-
lederfor-
ening
VUC Besty-
relsesfor-
eningen
Ældre Sa-
gen
Aalborg
Universitet *
X
X
Side 12/15
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar
om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til høringssvarene,
herunder om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i for-
hold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er fore-
taget på Børne- og Undervisningsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne
anfører, at der med
fordel fremadrettet kan ses på at indføre tilsvarende muligheder for, at
personer med en videregående uddannelse kan deltage i AMU-kurser på
andre områder end kun på social-og sundhedsområdet.
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Side 13/15
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig synspunktet.
FOA
giver udtryk for, at VEU-midlerne primært skal være målrettet de
ufaglærte og faglærte grupper på arbejdsmarkedet, der har størst behov
for opkvalificering og uddannelsesmuligheder, og som ikke har fået læn-
gere (statsligt finansierede) uddannelser.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at initiativ 4 i den politiske
aftale af 26. januar 2024 alene handler om at fjerne barrierer for opstart på
en social- og sundhedsuddannelse.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
anbefaler, at ordningen med
almindelige deltagerbetaling til AMU-kurser for personer med videregå-
ende uddannelse bliver udvidet til alle relevante områder, hvor der aktu-
elt eller i årene frem vil være mangel på kvalificeret arbejdskraft.
KL
ser den foreslåede lovændring som et vigtigt element i indsatsen med
at adressere arbejdskraftmanglen i social- og sundhedssektoren, hvor
netop adgang til arbejdsmarkedsuddannelserne spiller en væsentlig rolle.
Danske SOSU-skoler – Bestyrelserne
og
Danske SOSU-skoler
anfører,
at lovforslaget er en markant forbedring af vilkårene, der forventes at bi-
drage positivt til både igangværende rekrutterings- og fastholdelsesinitia-
tiver. Ordningen vil især få betydning for ufaglærte udlændinge, der en-
ten søger eller er beskæftiget i sektoren. Denne gruppe har, hvis de har
en videregående uddannelse fra hjemlandet, hidtil været afskåret fra del-
tagelse i AMU på lige vilkår med andre ufaglærte i sektoren. Tilsvarende
vil brancheskiftere, der har søgt eller søger ufaglært beskæftigelse i sek-
toren, fremover få væsentligt bedre muligheder for kompetenceudvikling
rettet mod sektoren. Det vil både øge mulighederne for at tiltrække flere
og ikke mindst for at fastholde de, der allerede er beskæftiget.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig synspunkterne til brug
for det videre arbejde med lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
er kritisk overfor at ligestille deltager-
betalingen for AMU-kurser inden for social- og sundhedsområdet for be-
skæftigede med uddannelse over faglært niveau, og de ufaglærte og fag-
lærte, samt at give adgang til VEU-godtgørelse og tilskud til befordring,
kost og logi, for personer med længerevarende uddannelse. Deltagerbe-
taling for beskæftigede over faglært niveau er et generelt spørgsmål på
tværs af brancher, hvorfor det er problematisk, at der indføres særkrav for
én bestemt gruppe på arbejdsmarkedet, der får mere gunstige vilkår frem
for andre.
DA
mener derfor, at det ikke er korrekt, at der i lovforslaget
står, at forslaget ikke indebærer økonomiske konsekvenser for erhvervsli-
vet. Virksomheder vil endvidere opleve øgede udgifter som følge af mer-
udgifter til VEU-godtgørelse, finansieret via arbejdsgivernes VEU-bidrag,
hvilket kan belaste virksomhedernes økonomi og konkurrenceevne.
DA
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
finder det væsentligt at overveje alternative finansieringsmodeller og inci-
tamentsstrukturer, der sikrer en retfærdig og bæredygtig støtte til uddan-
nelse på tværs af alle uddannelsesniveauer, samtidig med at virksomhe-
dernes økonomiske byrder minimeres.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det er korrekt, at lov-
forslagets § 2 vil medføre merudgifter til VEU-godtgørelse m.v. for erhvervs-
livet, men at VEU-bidragssatsen ikke foreslås ændret som led i nærværende
lovforslag. På baggrund af DA’s høringssvar er pkt. 4 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger ændret, sådan at det fremgår, at lovforslagets § 2 vil
medføre merudgifter til VEU-godtgørelse m.v., da det finansieres af arbejds-
givernes VEU-bidrag. Det er ligeledes tydeliggjort, at der forventes fremsat
lovforslag med henblik på fastsættelse af satsen for VEU-bidraget for 2025 i
begyndelsen af folketingsåret 2024-25, hvorfor satsen for VEU-bidraget
ikke foreslås ændret med nærværende lovforslag.
VEU-bidraget fastsættes ved lov med udgangspunkt i en prognose for det
kommende års AMU-aktivitet og trækket på godtgørelse. Det aktivitetsaf-
hængige VEU-bidrag sikrer derved, at udgifter og indtægter balancerer
over tid, og at både offentlige og private arbejdsgivere kun er med til at fi-
nansiere det forbrug, der er på VEU-godtgørelse.
Initiativ 4 i den politiske aftale af 26. januar 2024 handler alene om at
fjerne barrierer for opstart på en social- og sundhedsuddannelse. Formålet
med initiativet er at styrke rekrutteringen af uddannede social- og sund-
hedsmedarbejdere. Forslaget ligger i forlængelse af Reformkommissionens
anbefalinger vedrørende livslang læring.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
bemærker, at lovforslagets
almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.2 også bør beskrive sammenhængen
til den indgåede trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, ef-
ter og videreuddannelse fra september 2023, og særligt det forhold, at
parterne i initiativ 25 har forpligtet sig på at se på, hvordan der kan ska-
bes enklere og mere attraktive veje mod faglært via AMU med inddra-
gelse af efteruddannelsesudvalgene.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den pågældende tre-
partsaftale er omtalt i regeringens udspil »Forberedt på fremtiden III – Flere
faglærte til vores sundhedsvæsen og ældrepleje« som et eksempel på den
indsats, som arbejdsmarkedets parter og SOSU-skolerne allerede er i gang
med. Trepartsaftalen er dog allerede implementeret ved lov nr. 1772 af 28.
december 2023 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne og forskellige andre love (Udmøntning af VEU-trepartsaftale 2023
om voksen-, efter- og videreuddannelse). Ministeriet har på den baggrund
ikke fundet anledning til at ændre i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Side 14/15
L 43 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2.3. Bemærkninger, der falder uden for lovforslaget
Dansk Arbejdsgiverforeningen (DA)
kan ikke bakke op om forslaget om
elevløn til voksne over 25 år på social- og sundhedshjælperuddannelsen,
jf. den politiske aftale af 26. januar 2024, da det efter foreningens opfat-
telse griber ind i den danske aftalemodel på arbejdsmarkedet. DA forven-
ter at blive inddraget i de kommende trepartsforhandlinger om udmønt-
ningen af dette initiativ.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig DA’s synspunkt.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
har anført, at lovforslaget
vil medføre systemtilretninger i administrationen af VEU-ordningen for-
venteligt af mindre omfang.
AUB
kommer i den forbindelse med forslag
til, hvordan der i selvbetjeningsløsningen kunne ske en form for selekte-
ring af ansøgninger om VEU-godtgørelse på baggrund af uddannelsesni-
veau, sådan at
AUB
kun skulle behandle ansøgninger, hvor spørgsmålet
om uddannelsesniveau er irrelevant.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig AUB’s synspunkter og
bemærker, at der allerede er dialog herom.
Side 15/15
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
De angivne udgifter til it-understøttelse i pkt. 3 i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger er på Børne- og Undervisningsministeri-
ets foranledning ændret i forhold til det udkast, der var i offentlig
høring. Ændringen skyldes, at der var flere nødvendige systemtil-
pasninger end først antaget. I stedet for 0,9 mio. kr. årligt fra 2025
og frem udgør udgifter til it-understøttelse 1,1 mio. kr. årligt fra
2025 og frem. Der er tale om en stigning i udgifterne på 0,2 mio.
kr. Merudgiften er finansieret inden for Børne- og Undervisnings-
ministeriets ramme.
Der er på foranledning af DA’s høringssvar blevet ændret i pkt. 4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, sådan at det fremgår, at
lovforslagets § 2 vil medføre merudgifter for erhvervslivet til VEU-
godtgørelse m.v., der er finansieret via arbejdsgivernes VEU-bidrag,
samt at der forventes fremsat lovforslag med henblik på fastsæt-
telse af satsen for VEU-bidraget for 2025 i begyndelsen af folke-
tingsåret 2024-2025, hvorfor satsen ikke foreslås ændret med nær-
værende lovforslag.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovtek-
nisk karakter.