Til lovforslag nr.
L 42
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 28. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget udtaler, at de er
imod lovforslaget. Radikale Venstre ønsker mindre karakter-
pres i skolen, ikke mere.
Radikale Venstre er ikke imod karakterer, men partiet
ønsker at gøre op med instrumentaliseringen, og at undervis-
ningen i skolen bliver gjort til et middel til at opnå en karak-
ter, klare en eksamen og komme videre på en ungdomsud-
dannelse.
Radikale Venstre deler flertallets holdning om, at karak-
terer kan motivere nogle elever, især dem, der klarer sig
godt, og give elever og forældre en tydelig status, som er
lettere at afkode end feedback med ord.
Når Radikale Venstre alligevel er imod at indføre tidlige-
re karakterer i skolen, skyldes det følgende:
1) Radikale Venstre ønsker, at skolen skal stå i sin egen
ret. Elever og lærere skal kunne fordybe sig i fagene sam-
men, være nysgerrige og blive opslugt uden hele tiden at
tænke på, at man skal have en karakter eller bruge undervis-
ningen til eksamen.
2) Skolen skal være god for alle børn. Karakterer har
en social slagside, og risikoen er, at drenge, indvandrere og
børn fra ikkeboglige hjem, som generelt får lavere karakte-
rer, mister motivationen.
3) Radikale Venstre vil have en levende skole med prak-
tisk-musisk undervisning, teaterforestillinger, koncerter og
lejrskole. Vi ønsker derfor politisk at prioritere en oprust-
ning af oplevelse, fantasi og virkelyst frem for mere fokus
på bedømmelse.
4) De seneste 20-30 års skolepolitik har gjort karakterer
til et styringsredskab, hvor skoler og dermed lærere og le-
delser måles på karakterer, og hvor elevers fremtid med
indførelsen af eksamen og adgangskrav afgøres af karakte-
rerne. Lærerne bindes derfor til at undervise deres elever
hen mod at få gode karakterer og præstere til eksaminer i
stedet for at fordybe sig i faget.
Radikale Venstre undrer sig over, at regeringen vælger
at åbne for flere karakterer i skolen i stedet for at bruge
kræfterne på at lave en ny karakterskala, som der er mange
der har efterspurgt i årevis. Vi vil anbefale regeringen at
interessere sig for den forskning, der peger på, at karakterer
er et uhensigtsmæssigt parameter at sortere unge ud fra.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til
1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
AX030621