Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 41 Bilag 9
Offentligt
2947517_0001.png
Til lovforslag nr.
L 41
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 28. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser
og forskellige andre love
(Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 11 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 13 indsættes:
»01.
I
§ 9
indsættes som
stk. 12:
»Stk. 12.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om elevers deltagelse i praktik m.v., herun-
der om, hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må delta-
ge i, om skolelederens og virksomhedens eller institutionens
ansvar og om udveksling af oplysninger.««
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om elevers deltagelse i
praktik m.v.]
2)
I det under
nr. 36
foreslåede
§ 14, stk. 6, 4. pkt.,
der
bliver stk. 7, 4. pkt., ændres »For elever i juniormesterlære-
ordning, jf. § 9 a, kan eleverne« til: »Elever i juniormester-
læreordningen, jf. § 9 a, kan«.
[Sproglig præcisering]
3)
Efter nr. 43 indsættes:
»02.
I
§ 19, stk. 4, nr. 3,
ændres »§ 44, stk. 4« til: »§ 44, stk.
5«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
4)
Efter nr. 58 indsættes:
»03.
I
§ 40, stk. 6, 1.
og
2. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. og 2.
pkt., ændres »§ 44, stk. 7« til: »§ 44, stk. 8«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
5)
Efter nr. 68 indsættes:
»04.
I
§ 44, stk. 13,
der bliver stk. 14, ændres »stk. 12« til:
»stk. 13«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
6)
I den under
nr. 69
foreslåede ændring af
§ 45, stk. 3,
indsættes efter »forslag«: », og »§ 44, stk. 3« ændres til: »§
44, stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
7)
Efter nr. 70 indsættes:
»05.
I
§ 51, stk. 1,
ændres »§ 44, stk. 2-6 og 9« til: »§ 44,
stk. 2-7 og 10«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
8)
Efter nr. 70 indsættes:
AX030642
L 41 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28. november 2024
2947517_0002.png
2
»06.
I
§ 52, 2. pkt.,
indsættes efter »i skoletiden«: », herun-
der om virksomheders og institutioners tilsyn med eleverne,
når de der deltager i praktik m.v. i skoletiden«.«
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om virksomheders og
institutioners tilsyn med elever i praktik m.v.]
Til § 7
9)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 3, stk. 1, nr. 1,
ændres »2. pkt.« til: »3. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af lov nr. 1544 af 12. de-
cember 2023]
Til § 12
10)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01 og 06, træder i kraft den 1. juli 2025.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for regler om elever i praktik m.v.]
11)
I
stk. 2.,
der bliver stk. 3, ændres »41-53« til: »41-43,
02, 44-53«, »55-61« til: »55-58, 03, 59-61«, og »63-73« til:
»63-68, 04, 69, 70, 05 og 71-73«.
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
Bemærkninger
Til nr. 1
Folkeskoleloven indeholder en række regler, der giver
eleverne mulighed for at opholde sig i virksomheder som
led i undervisningen. Det gælder folkeskolelovens § 3, stk.
4, om åben skole, § 9, stk. 3, om praktik (også kendt som
erhvervspraktik), § 9, stk. 4, om undervisningsforløb, hvor
praktisk og teoretisk indhold kombineres, og § 16 c, stk. 1,
om ekskursioner og lejrskoler. Det gælder endvidere ulønnet
praktik med et uddannelsesperspektiv efter folkeskolelovens
§ 19 c, stk. 1 og 4, § 19 d, stk. 1 og 6, § 19 e, stk. 2, og § 33,
stk. 5.
Når eleverne opholder sig i virksomheder, finder arbejds-
miljølovens regler anvendelse, såfremt eleverne udfører ar-
bejde for en arbejdsgiver. Det følger således af arbejdsmiljø-
lovens § 60, stk. 2, at unge, som er under 15 år, eller som er
omfattet af undervisningspligten, ikke må beskæftiges ved
arbejde.
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 3, at be-
skæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om unges
beskæftigelse, herunder højere aldersgrænser end 15 år for
beskæftigelse ved visse former for arbejde, med henblik
på at sikre, at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundheds-
mæssigt fuldt forsvarligt. Der kan fastsættes særlige regler
for unge under uddannelse.
Efter arbejdsmiljølovens § 60, stk. 6, kan beskæftigelses-
ministeren tillige fastsætte regler om,
1) at unge, der er fyldt 13 år, kan have lettere arbejde
inden for nærmere afgrænsede former for arbejde og
under nærmere fastsatte betingelser og vilkår,
at forbuddet i stk. 2 og § 61 kan fraviges for unge, der
er fyldt 14 år, og som arbejder som led i en uddannelse,
og
3) at forbuddet i stk. 2 og §§ 61 og 62 kan fraviges, for
så vidt angår unges optræden i forestillinger m.v. af
kulturel eller kunstnerisk art, sportsarrangementer eller
ved optagelse af film el.lign., under nærmere fastsatte
betingelser og vilkår, idet der dog, for så vidt angår
unge, som er under 13 år, skal indhentes tilladelse i
hvert enkelt tilfælde.
Bemyndigelserne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1049
af 30. maj 2021 om unges arbejde (ungebekendtgørelsen).
Ungebekendtgørelsens kapitel 4 indeholder nærmere reg-
ler om arbejdstid m.v. for unge, som er fyldt 15 år, og
som ikke er omfattet af undervisningspligten, mens unge-
bekendtgørelsens kapitel 5 indeholder nærmere regler om
beskæftigelse af unge, som er 13-15 år, eller som er omfattet
af undervisningspligten, og kapitel 6 indeholder nærmere
regler om arbejdstid m.v. for unge, som er 13-15 år, eller
som er omfattet af undervisningspligten.
Det fremgår herudover af arbejdsmiljølovens § 60, stk.
7, at arbejdsgiveren ved beskæftigelse af unge, der er under
15 år, eller som er omfattet af undervisningspligten, skal
gøre de unges forældre eller værge bekendt med beskæfti-
gelsen, herunder arbejdstidens længde, og med de ulykkes-
og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med arbejdet,
og de foranstaltninger, der er truffet vedrørende sikkerhed
og sundhed. En enslydende bestemmelse fremgår af ungebe-
kendtgørelsens § 31.
Hvis arbejdsgiveren vurderer, at arbejdet ikke frembyder
nogen fare for eleven, skal forældrene kun have underret-
ning om, at arbejdsgiveren beskæftiger den unge, og om
arbejdstiden. I disse tilfælde kan arbejdsgiveren give oplys-
ningerne til skolen, som kan videregive oplysningerne til
forældrene i forbindelse med den almindelige underretning
om elevens praktikforhold. Arbejdsgiveren har dog stadig
ansvaret for, at underretningen når frem til elevens forældre
eller værge. Der stilles ingen formkrav til arbejdsgiverens
underretning.
Skolen er ikke forpligtet til at videregive oplysninger
om praktikforholdet til forældrene, ud over hvad der følger
af skolens almindelige pligt til at orientere forældrene om
varigheden af skoledagen.
Lovforslagets § 1, nr. 10 og 14, indeholder forslag til
nærmere regler om obligatorisk erhvervspraktik og junior-
mesterlære. Indførelsen heraf aktualiserer behovet for at til-
vejebringe en bedre sammenhæng mellem reglerne i folke-
skoleloven, arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven,
så det sikres, at skolen og den virksomhed eller institution,
der har taget eleven i praktik m.v., ved, hvilke opgaver og
oplysninger de hver især er ansvarlige for, og hvilke akti-
viteter i virksomheden eleverne må deltage i, når de er i
praktik m.v.
Det foreslås derfor, at der efter lovforslagets § 1, nr. 13,
indsættes et nyt nummer, hvorved der i folkeskolelovens
§ 9 indsættes et nyt stk. 12, hvorefter børne- og undervis-
ningsministeren kan fastsætte nærmere regler om elevers
deltagelse i praktik m.v., herunder om hvilke aktiviteter i
2)
L 41 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28. november 2024
2947517_0003.png
3
virksomheden eleverne må deltage i, og om skolelederens
og virksomhedens eller institutionens ansvar og udveksling
af oplysninger.
Med »praktik m.v.« forstås alle former for ophold, ele-
ver har i virksomheder og institutioner m.v., som har til
formål at give eleverne et indtryk af, hvordan en arbejds-
plads fungerer, og at der er forskellige arbejdsfunktioner og
uddannelsesbaggrunde på virksomheden. Begrebet dækker
således over både praktik, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 3,
praktik som led i den foreslåede juniormesterlæreordning, jf.
folkeskolelovens § 9 a, stk. 4, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 14, og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv,
jf. folkeskolelovens § 19 c, stk. 1 og 4, § 19 d, stk. 1 og 6, §
19 e, stk. 2, og § 33, stk. 5. Det kan endvidere efter omstæn-
dighederne være undervisning med et praktisk indhold uden
for skolen, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 4. Begrebet dækker
endvidere over virksomhedsbesøg og lign. som led i åben
skole, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 4.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte nærme-
re regler om, hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må
deltage i, så der fastsættes en nedre grænse for, hvilke akti-
viteter elever kan deltage i, når de ikke udfører arbejde for
en arbejdsgiver og derfor ikke er omfattet af arbejdsmiljø-
reglerne.
Den nedre grænse vil skulle flytte sig i takt med eleve-
rnes alder, så eleverne må mere og mere, i takt med at
de bliver ældre. Denne systematik er i forvejen anvendt i
arbejdsmiljøreglerne, hvor der gælder forskellige regler for
børn henholdsvis under 13 år, 13-årige, 14-årige, 15-17-åri-
ge i den undervisningspligtige alder og unge mellem 15 og
17 år, som ikke er undervisningspligtige.
Det er forventningen, at eleverne som udgangspunkt skal
være omfattet af grænserne i arbejdsmiljøreglerne for deres
aldersgruppe, uanset om en aktivitet konkret må anses som
arbejde for en arbejdsgiver eller ej. Det vil dog være nød-
vendigt at have en undtagelse hertil, særlig for de elever,
der er under 13 år. Elever under 13 år må ikke udføre
arbejde. Det forventes derfor, at der vil blive fastsat en und-
tagelse, hvorefter elever under 13 år kan deltage i aktiviteter,
som 13-årige kan udføre som opgaver, hvis det sker som led
i undervisning. Undtagelsen vil derfor skulle gælde, under
betingelse af at eleven er under fornøden supervision og at
opgaverne ikke må indebære fare for elevens sikkerhed og
sundhed.
Bemyndigelsen forventes herudover anvendt til at fast-
sætte nærmere regler om skolers og virksomheders respekti-
ve ansvar og opgaver i forbindelse med skoleelevers ophold
i virksomheder og om udveksling af oplysninger mellem
skoler, virksomheder, elever og forældre, så alle har de nød-
vendige oplysninger om tid, sted, opgaver, sikkerhedsforsk-
rifter osv., før eleven møder op.
Det er forventningen, at bemyndigelsen først og frem-
mest vil blive anvendt til at tydeliggøre de krav, der allerede
gælder for skoler og virksomheder i forbindelse med samar-
bejder om skoleelever i virksomheder.
Bemyndigelsen forventes således anvendt til at fastsæt-
te nærmere regler om, at skolen skal give virksomheden
oplysninger om elevernes alder, modenhed og øvrige forud-
sætninger for at deltage i et ophold i virksomheden, og at
virksomheden skal give skolen forudsætningerne for at for-
berede eleverne på de sikkerhedsforskrifter m.v., der gælder
i virksomheden. Disse regler vil skulle gælde for alle typer
af ophold, elever kan have i virksomheder, dvs. lige fra et
par timers virksomhedsbesøg med klassen til 2 års praktik
som led i juniormesterlære.
Det vil også skulle gælde i de situationer, hvor eleven
selv har fundet virksomheden og ønsker at benytte sin ret
til erhvervspraktik i 8. og 9. klasse. Dette skyldes, at skolen
også i disse tilfælde har en forpligtelse til at sikre sig, at der
er tale om en erhvervspraktik, og at elevens undervisning
inklusive praktikken samlet set lever op til kravene i folke-
skoleloven. Skolen vil endvidere kunne benytte sin viden
til at for- og efterbehandle praktikopholdet sammen med
eleven som led i det obligatoriske emne uddannelse og job.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fast-
sætte nærmere regler om, at skolen skal sikre, at forældre
har de fornødne oplysninger om elevens deltagelse, herun-
der de oplysninger, som virksomheden har pligt til at give
forældrene om beskæftigelsen og arbejdstidens længde, når
arbejdsgiveren vurderer, at arbejdet ikke frembyder nogen
fare for eleven.
Det bemærkes, at bemyndigelsen alene vil finde anven-
delse i forhold til elever i folkeskolen. For elever på frie
grundskoler, efterskoler og frie fagskoler vil disse regler
ikke finde anvendelse. Frie grundskoler, efterskoler og frie
fagskoler vil kunne lade sig inspirere af de regler, der måtte
blive fastsat med hjemmel i bemyndigelsen, og vil kunne
indgå nærmere aftale om samme forhold for deres elever,
hvis skolen skulle vælge at sende elever på virksomhedsbe-
søg eller i praktik m.v. i en virksomhed eller institution.
Det bemærkes endvidere, at der som led i udmøntningen
af aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram er nedsat en
arbejdsgruppe med skolens og arbejdsmarkedets parter om
implementeringen af aftalen, som skal kvalificere realiserin-
gen af juniormesterlære, erhvervspraktik, lokale valgfag og
erhvervslivets indtræden i skolebestyrelserne. Det indgår i
arbejdsgruppens kommissorium, at den kan udarbejde for-
slag til standardaftaler om erhvervspraktik og praktik for
juniormesterlæreelever i virksomheder.
Dermed vil forslaget medvirke til at sikre, at alle ved,
hvad der skal ske under elevens ophold i virksomheden, at
der stilles krav om grundig oplæring og instruktion, at der
ikke tages unødige chancer med elevernes helbred, og at
den unge er under fornødent opsyn. Samtidig vil forslaget
medvirke til, at reglerne bliver så nemme som muligt at
administrere for virksomhederne.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for kommunerne, da kommunerne
ikke pålægges nye opgaver. Forslaget vurderes endvidere
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v., da det er frivilligt for erhvervslivet at
modtage elever i deres virksomheder m.v.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
bemyndigelse i ændringsforslag nr. 8 om tilsynet med og
instruktionen af elever, der er i praktik m.v.
L 41 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28. november 2024
2947517_0004.png
4
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig præcisering, og ændringsfor-
slaget indebærer således ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven,
jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk. 3 i bestem-
melsen, og stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14. Ved en fejl er
henvisningen til § 44, stk. 4, i § 19, stk. 4, nr. 3, i folkeskole-
loven ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er såle-
des tale om en konsekvensændring som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 65.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven,
jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk. 3 i bestem-
melsen, og stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14. Ved en fejl er
henvisningen til § 44, stk. 7, i § 40, stk. 6, der bliver stk. 5, i
folkeskoleloven ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er såle-
des tale om en konsekvensændring som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 65.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven,
jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk. 3 i bestem-
melsen, og stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14. Ved en fejl er
henvisningen til § 44, stk. 12, i § 44, stk. 13, der bliver stk.
14, i folkeskoleloven ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er såle-
des tale om en konsekvensændring som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 65.
Til nr. 6
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven,
jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk. 3 i bestem-
melsen, og stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14. Ved en fejl er
henvisningen til § 44, stk. 3, i § 45, stk. 3, i folkeskoleloven
ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er såle-
des tale om en konsekvensændring som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 65.
Til nr. 7
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven,
jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk. 3 i bestem-
melsen, og stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14. Ved en fejl
er henvisningen til § 44, stk. 2-6 og 9, i § 51, stk. 1, i
folkeskoleloven ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er såle-
des tale om en konsekvensændring som følge af lovforsla-
gets § 1, nr. 65.
Til nr. 8
Efter folkeskolelovens § 52, 2. pkt., kan børne- og under-
visningsministeren fastsætte regler om skolernes tilsyn med
eleverne i skoletiden.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 703 af
23. juni 2014 om tilsynet med folkeskolens elever i skoleti-
den.
Efter bekendtgørelsens § 1, stk. 1, skal kommunalbesty-
relsen sikre, at der på den enkelte skole etableres fornødent
tilsyn med eleverne i undervisningstiden, i frikvarterer og
spisepauser m.v.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, at der ved for-
nødent tilsyn forstås tilsyn med et indhold og et omfang, der
findes nødvendigt og tilstrækkeligt ud fra vurderingen af de
konkrete forhold, herunder 1) elevernes alder, 2) aktivitetens
art, 3) de stedlige forhold og 4) lokalernes indretning og
udstyr.
Det følger af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, at foregår
undervisningen i lokaler og på steder, som rummer særlige
risikomomenter, f.eks. fysik-/kemilokaler, sløjdlokaler og
idrætslokaler og -anlæg, herunder svømmehaller, påhviler
der skolens leder en skærpet tilsynspligt.
Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 6, stk. 2,
at hvis der på specielle områder er givet særlige sikkerheds-
forskrifter el.lign., påhviler det skolens leder at påse, at disse
forskrifter overholdes.
Det følger herudover af bekendtgørelsens § 8, at tilsynet
omfatter elevernes deltagelse i ekskursioner, virksomheds-
besøg, idrætsarrangementer, badning og lign., der arrangeres
eller formidles af skolen. Tilsynet omfatter endvidere lejr-
skoleophold og skolerejser, der indgår i skolens virksomhed,
eller hvor skolen er arrangør.
Efter bekendtgørelsens § 9, stk. 1, er eleverne ikke un-
dergivet et egentligt tilsyn fra skolens side under elevernes
ophold i praktik m.v. i virksomheder og institutioner. Imid-
lertid påhviler det skolen at gribe ind, hvor man bliver op-
mærksom på, at hensynet til eleven tilsiger det.
Det følger af bekendtgørelsens § 9, stk. 2, at eleverne i
praktikperioden er omfattet af de sikkerhedsforskrifter, der
gælder for vedkommende arbejdsplads, og som er fastsat i
eller i henhold til lovgivningen om arbejdsmiljø.
Efter § 2, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø (arbejdsmiljølo-
ven) omfatter loven arbejde, der udføres for en arbejdsgiver,
jf. dog stk. 2 og 3.
Efter arbejdsmiljølovens § 16 skal arbejdsgiveren sørge
for, at der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres
sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Det følger herudover af arbejdsmiljølovens § 17, stk. 1,
at arbejdsgiveren skal gøre de ansatte bekendt med de ulyk-
kes- og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med deres
arbejde.
Endvidere fremgår det af arbejdsmiljølovens § 17, stk. 2,
at arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte får nødvendig
oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på en farefri
måde.
Det fremgår imidlertid af arbejdsmiljølovens § 60, stk.
2, at unge, som er under 15 år, eller som er omfattet af
undervisningspligten, ikke må beskæftiges ved arbejde.
Det følger af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 3, at beskæf-
tigelsesministeren fastsætter nærmere regler om unges be-
skæftigelse, herunder højere aldersgrænser end 15 år for
beskæftigelse ved visse former for arbejde, med henblik
L 41 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28. november 2024
2947517_0005.png
5
på at sikre, at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundheds-
mæssigt fuldt forsvarligt. Der kan fastsættes særlige regler
for unge under uddannelse.
Efter arbejdsmiljølovens § 60, stk. 6, kan beskæftigelses-
ministeren tillige fastsætte regler om,
1) at unge, der er fyldt 13 år, kan have lettere arbejde
inden for nærmere afgrænsede former for arbejde og
under nærmere fastsatte betingelser og vilkår,
2) at forbuddet i stk. 2 og § 61 kan fraviges for unge, der
er fyldt 14 år, og som arbejder som led i en uddannelse,
og
3) at forbuddet i stk. 2 og §§ 61 og 62 kan fraviges, for
så vidt angår unges optræden i forestillinger m.v. af
kulturel eller kunstnerisk art, sportsarrangementer eller
ved optagelse af film el.lign., under nærmere fastsatte
betingelser og vilkår, idet der dog, for så vidt angår
unge, som er under 13 år, skal indhentes tilladelse i
hvert enkelt tilfælde.
Bemyndigelserne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1049
af 30. maj 2021 om unges arbejde (ungebekendtgørelsen).
Ungebekendtgørelsens kapitel 5 indeholder nærmere reg-
ler om beskæftigelse af unge, som er 13-15 år, eller som
er omfattet af undervisningspligten, og kapitel 6 indeholder
nærmere regler om arbejdstid m.v. for unge, som er 13-15
år, eller som er omfattet af undervisningspligten.
Det betyder samlet set, at der ikke er en klar ansvarsfor-
deling mellem skoler og virksomheder, når elever, der delta-
ger i praktik m.v., ikke udfører arbejde for en arbejdsgiver.
Lovforslagets § 1, nr. 10 og 14, indeholder forslag til
nærmere regler om obligatorisk erhvervspraktik og junior-
mesterlære. Indførelsen heraf aktualiserer behovet for at til-
vejebringe en bedre sammenhæng mellem reglerne i folke-
skoleloven, arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven,
så det sikres, at skolen og den virksomhed eller institution,
der har taget eleven i praktik m.v., ved, hvem der fører tilsyn
med eleverne under praktikken, og hvem der har pligt til at
instruere eleven i, hvordan opgaverne skal løses.
Det foreslås derfor, at der efter lovforslagets § 1, nr. 70,
indsættes et nyt nummer, hvorved der i folkeskolelovens
§ 52, 2. pkt., efter »i skoletiden« tilføjes: », herunder om
virksomheders og institutioners tilsyn med eleverne, når de
der deltager i praktik m.v. i skoletiden«.
Bestemmelsen i folkeskolelovens § 52, 2. pkt., vil her-
efter fastslå, at børne- og undervisningsministeren kan fast-
sætte regler om skolernes tilsyn med eleverne i skoletiden,
herunder om virksomheders og institutioners tilsyn med ele-
verne, når de der deltager i praktik m.v. i skoletiden.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte nærme-
re regler om, at arbejdsgiverens instruktion og tilsyn med
elever i praktik i alle situationer skal følge reglerne for
personer, der udfører arbejde for en arbejdsgiver i arbejds-
miljølovens § 16 og § 17, stk. 2.
Det foreslås dermed, at folkeskolelovens regler lægger
sig op ad arbejdsmiljølovens regler på området, så virksom-
hederne skal føre samme tilsyn og give den samme instruk-
tion, uanset om den aktivitet, eleven deltager i, klassificeres
som arbejde eller undervisning.
Det vil samlet set bidrage til at sikre, at elever i praktik
ikke risikerer at blive overladt til en aktivitet uden fornødent
tilsyn eller instruktion, og at eleverne kan udføre aktiviteter-
ne under sikre og forsvarlige rammer.
Dermed vil forslaget medvirke til at sikre, at alle ved,
hvad der skal ske under elevens ophold i virksomheden, at
der stilles krav om grundig oplæring og instruktion, at der
ikke tages unødige chancer med elevernes helbred, og at
den unge er under fornødent opsyn. Samtidig vil forslaget
medvirke til, at reglerne bliver så nemme som muligt at
administrere for virksomhederne.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for kommunerne, da kommunerne
ikke pålægges nye opgaver. Forslaget vurderes endvidere
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v., da det er frivilligt for erhvervslivet at
modtage elever i deres virksomheder m.v.
Det bemærkes, at bemyndigelsen alene vil finde anven-
delse i forhold til elever i folkeskolen. For elever på frie
grundskoler, efterskoler og frie fagskoler vil disse regler
ikke finde anvendelse. Frie grundskoler, efterskoler og frie
fagskoler vil kunne lade sig inspirere af de regler, der måtte
blive fastsat med hjemmel i bemyndigelsen, og vil kunne
indgå nærmere aftale om samme forhold for deres elever,
hvis skolen skulle vælge at sende elever på virksomhedsbe-
søg eller i praktik m.v. i en virksomhed eller institution.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede be-
myndigelse i ændringsforslagets nr. 1 om elevers deltagelse
i praktik m.v., herunder om skolelederens og virksomhedens
eller institutionens ansvar og udveksling af oplysninger,
samt hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må deltage
i.
Til nr. 9
Ved en fejl er henvisningen til § 3, stk. 2, 3. pkt., i
folkeskoleloven ikke blevet rettet i § 3, stk. 1, nr. 1, i lov
om friskoler og private grundskoler m.v. Dette foreslås ret-
tet med ændringsforslaget. Der er således tale om en konse-
kvensændring som følge af § 1, nr. 1, i lov nr. 1544 af 12.
december 2023 om ændring af lov om folkeskolen, barnets
lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse
af undervisningen for udsatte og anbragte børn og unge
m.v.).
Til nr. 10
Lovforslagets § 12 indeholder de nærmere regler om lo-
vens ikrafttræden.
Det foreslås, at der efter stk. 1 indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter § 1, nr. 01 og 06, træder i kraft den 1. juli 2025.
Det valgte ikrafttrædelsestidspunkt for ændringerne er
begrundet i, at ændringerne som affattet ved ændringsforsla-
gets nr. 1 og 8 vedrører forholdene for skoleelever, når de er
i virksomheder og institutioner, og derfor har karakter af er-
hvervsrettet lovgivning. Erhvervsrettet lovgivning skal som
hovedregel kun træde i kraft to gange om året, henholdsvis
den 1. januar og den 1. juli – de fælles ikrafttrædelsesda-
toer. Det letter virksomhedernes arbejde med at holde sig
orienteret om ny erhvervsrettet regulering.
L 41 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28. november 2024
2947517_0006.png
6
Til nr. 11
Med de foreslåede konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes der nye bestemmelser,
der også skal træde i kraft den 1. august 2025. Dette foreslås
rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en kon-
sekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 65.
4. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget støtter som for-
ligsparti lovforslaget, men Radikale Venstre vil meget mere,
end lovforslaget indeholder. Radikale venstre vil have en
skole, der er god for alle børn.
Langt de fleste forældre vil rigtig gerne folkeskolens ide-
al om at sikre alle børn en lige chance og gode fællesskaber
med andre børn, der ikke ligner dem selv. Men forældre
vil også give deres børn de bedste muligheder, og for man-
ge forældre er ved at miste tilliden til, at folkeskolen kan
netop dét. Lærerne mangler tid, materialer og frihed til at
lave spændende undervisning og gode frikvarterer. Skolerne
mangler ressourcer til at hjælpe børn i den almene undervis-
ning og er underlagt et utal af test, regler og mål, der skaber
et meget smalt normalbegreb og får mange børn til at føle
sig forkerte.
Alt for store dele af undervisningen foregår indenfor i
klasselokalet bag en skærm, hvor børn ikke lærer nok, og
hvor de har svært ved at opretholde ro, fordi det strider imod
børns måde at tilegne sig viden og færdigheder på. Flere
end fire elever i hver klasse får særlige støtteindsatser, mens
endnu flere har brug for hjælp, men ikke får den. Op mod
hver sjette elev forlader skolen uden at kunne det grundlæg-
gende: læse, skrive og regne.
I Radikale Venstre vil en folkeskole, hvor lærerne har tid
til at forberede god undervisning, og hvor der kan være to
voksne i klassen – en skole, hvor børn er meget mere ude
af klasseværelset, hvor der er fysiske bøger at læse i og ma-
terialer at bygge med, og hvor børn ikke er passive tilhørere,
men har indflydelse på undervisningen, en folkeskole med
oplevelser, natur, lejrtur og skolemad. Radikale Venstre vil
have flere glade børn hjem fra skole, der har lært en masse
nyt, leget med venner og fået hjælp, når de havde brug for
det.
Derfor vil Radikale Venstre give et børneløfte på 15 mia.
kr. om året til bl.a. at gøre det muligt at have en ekstra lærer
eller pædagog i klassen i halvdelen af timerne, og gør, at
der er råd til at tage bussen på tur, sætte en musical op,
købe gode materialer til fagene og tage på lejrskole. Denne
lov gør desværre det modsatte, idet regeringen har valgt at
underfinansiere forslagene med 1 mia. kr. om året. Dermed
kommer regeringen på trods af gode hensigter om mere
frihed til at tvinge skolerne til at spare på timer med en
ekstra lærer eller pædagog, støtteindsatser m.v.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til
1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 31. maj 2024 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 198, folketingsåret 2023-24. Den 3. oktober 2024
sendte børne- og undervisningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Astrid Krag (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Jesper Petersen (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S)
Sara Emil Baaring (S)
nfmd.
Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD)
fmd.
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Carl Andersen (LA) Lise Bertelsen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Sofie Lippert (SF)
Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
L 41 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28. november 2024
2947517_0007.png
7
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6