Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 41 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love
(Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
(L 41)
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af …
Til § 1
1)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9
indsættes som
stk. 12:
»Stk. 12.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om elevers deltagelse i praktik m.v., herunder
om hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må deltage i, og om skolelederens og virksomhedens eller institutionens
ansvar og udveksling af oplysninger.««
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om elevers deltagelse i praktik m.v.]
2)
I det under
nr. 36
foreslåede
§ 14, stk. 7, 4. pkt.,
ændres »For elever i juniormesterlæreordning, jf. § 9 a, kan ele-
verne« til: »Elever i juniormesterlæreordningen, jf. § 9 a, kan«.
[Sproglig præcisering]
3)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 19, stk. 4, nr. 3,
ændres »§ 44, stk. 4« til: »§ 44, stk. 5«.«
[Konsekvensændring som følge af § 1, nr. 65]
4)
Efter nr. 58 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 40, stk. 6, 1.
og
2. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. og 2. pkt., ændres »§ 44, stk. 7« til: »§ 44, stk. 8«.
[Konsekvensændring som følge af § 1, nr. 65]
5)
Efter nr. 68 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 44, stk. 13,
der bliver stk. 14, ændres »stk. 12« til: »stk. 13«.«
[Konsekvensændring som følge af § 1, nr. 65]
6)
I den under
nr. 69
foreslåede ændring af
§ 45, stk. 3,
indsættes efter »forslag««: », og »§ 44, stk. 3« ændres til: »§ 44,
stk. 4««.
[Konsekvensændring som følge af § 1, nr. 65]
7)
Efter nr. 70 indsættes:
»06.
I
§ 51, stk. 1,
ændres »§ 44, stk. 2-6 og 9« til: »§ 44, stk. 2-7 og 10«.
07.
I
§ 52, 2. pkt.,
indsættes efter »i skoletiden«: », herunder om virksomheders og institutioners tilsyn med eleverne,
når de der deltager i praktik m.v. i skoletiden«.«
[Konsekvensændring som følge af § 1, nr. 65 og bemyndigelse til at fastsætte regler om, at virksomheders og institutio-
ners tilsyn med og instruktion af elever i praktik m.v.]
Til § 7
1
L 41 - 2024-25 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
8)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3, stk. 1, nr. 1,
ændres »2. pkt.« til: »3. pkt.«.«
[Konsekvensændring som følge af lov nr. 1544 af 12. december 2023]
Til § 12
9)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01 og 07, træder i kraft den 1. juli 2025.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for regler om elever i praktik m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Folkeskoleloven indeholder en række regler, der giver eleverne mulighed for at opholde sig i virksomheder som led i
undervisningen. Det gælder folkeskolelovens § 3, stk. 4, om åben skole, § 9, stk. 3, om praktik (også kendt som er-
hvervspraktik), § 9, stk. 4, om undervisningsforløb, hvor praktisk og teoretisk indhold kombineres, og § 16 c, stk. 1, om
ekskursioner og lejrskoler. Det gælder endvidere ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv efter folkeskolelovens §
19 c, stk. 1 og 4, § 19 d, stk. 1 og 6, § 19 e, stk. 2, og § 33, stk. 5.
Når eleverne opholder sig i virksomheder, finder arbejdsmiljølovens regler anvendelse, såfremt eleverne udfører arbejde
for en arbejdsgiver. Det følger således af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 2, at unge, som er under 15 år, eller som er om-
fattet af undervisningspligten, ikke må beskæftiges ved arbejde.
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 3, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om unges beskæf-
tigelse, herunder højere aldersgrænser end 15 år for beskæftigelse ved visse former for arbejde, med henblik på at sikre,
at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Der kan fastsættes særlige regler for unge un-
der uddannelse.
Efter arbejdsmiljølovens § 60, stk. 6, kan beskæftigelsesministeren tillige fastsætte regler om,
1) at unge, der er fyldt 13 år, kan have lettere arbejde inden for nærmere afgrænsede former for arbejde og under nær-
mere fastsatte betingelser og vilkår,
2) at forbuddet i stk. 2 og § 61 kan fraviges for unge, der er fyldt 14 år, og som arbejder som led i en uddannelse, og
3) at forbuddet i stk. 2 og §§ 61 og 62 kan fraviges, for så vidt angår unges optræden i forestillinger m.v. af kulturel el-
ler kunstnerisk art, sportsarrangementer eller ved optagelse af film eller lignende, under nærmere fastsatte betingelser
og vilkår, idet der dog, for så vidt angår unge, som er under 13 år, skal indhentes tilladelse i hvert enkelt tilfælde.
Bemyndigelserne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1049 af 30. maj 2021 om unges arbejde (ungebekendtgørelsen).
Ungebekendtgørelsens kapitel 4 indeholder nærmere regler om arbejdstid m.v. for unge, som er fyldt 15 år, og som ikke
er omfattet af undervisningspligten, mens ungebekendtgørelsens kapitel 5 indeholder nærmere regler om beskæftigelse
af unge, som er 13-15 år, eller som er omfattet af undervisningspligten, og kapitel 6 indeholder nærmere regler om ar-
bejdstid m.v. for unge, som er 13-15 år, eller som er omfattet af undervisningspligten.
Det fremgår herudover af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 7, at arbejdsgiveren ved beskæftigelse af unge, der er under 15
år, eller som er omfattet af undervisningspligten, skal gøre de unges forældre eller værge bekendt med beskæftigelsen,
herunder arbejdstidens længde, samt med de ulykkes- og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med arbejdet, og de
foranstaltninger, der er truffet vedrørende sikkerhed og sundhed. En enslydende bestemmelse fremgår af ungebekendt-
gørelsens § 31.
2
L 41 - 2024-25 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Hvis arbejdsgiveren vurderer, at arbejdet ikke frembyder nogen fare for eleven, skal forældrene kun have underretning
om, at arbejdsgiveren beskæftiger den unge samt om arbejdstiden. I disse tilfælde kan arbejdsgiveren give oplysnin-
gerne til skolen, som kan videregive oplysningerne til forældrene i forbindelse med den almindelige underretning om
elevens praktikforhold. Arbejdsgiveren har dog stadig ansvaret for, at underretningen når frem til elevens forældre eller
værge. Der stilles ingen formkrav til arbejdsgiverens underretning.
Skolen er ikke forpligtet til at videregive oplysninger om praktikforholdet til forældrene, udover hvad der følger af sko-
lens almindelige pligt til at orientere forældrene om varigheden af skoledagen.
Lovforslagets § 1, nr. 10 og 14, indeholder forslag til nærmere regler om obligatorisk erhvervspraktik og juniormester-
lære. Indførelsen heraf aktualiserer behovet for at tilvejebringe en bedre sammenhæng mellem reglerne i folkeskolelo-
ven, arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven, så det sikres, at skolen og den virksomhed eller institution, der har
taget eleven i praktik m.v., ved, hvilke opgaver og oplysninger de hver især er ansvarlige for, og hvilke aktiviteter i
virksomheden eleverne må deltage i, når de er i praktik m.v.
Det foreslås derfor, at der efter lovforslagets § 1, nr. 13, indsættes et nyt nummer, hvorved der i folkeskolelovens
§ 9
indsættes et nyt
stk. 12,
hvorefter børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om elevers deltagelse
i praktik m.v., herunder om hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må deltage i, og om skolelederens og virksomhe-
dens eller institutionens ansvar og udveksling af oplysninger.
Med »praktik m.v.« forstås alle former for ophold, elever har i virksomheder og institutioner m.v., som har til formål at
give eleverne et indtryk af, hvordan en arbejdsplads fungerer, og at der er forskellige arbejdsfunktioner og uddannelses-
baggrunde på virksomheden. Begrebet dækker således over både praktik, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 3, praktik som
led i den foreslåede juniormesterlæreordning, jf. folkeskolelovens § 9 a, stk. 4, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 14,
og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv, jf. folkeskolelovens § 19 c, stk. 1 og 4, § 19 d, stk. 1 og 6, § 19 e, stk.
2, og § 33, stk. 5. Det kan endvidere efter omstændighederne være undervisning med et praktisk indhold uden for sko-
len, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 4. Begrebet dækker endvidere over virksomhedsbesøg og lignende som led i åben
skole, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 4.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte nærmere regler om, hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må del-
tage i, således at der fastsættes en nedre grænse for, hvilke aktiviteter elever kan deltage i, når de ikke udfører arbejde
for en arbejdsgiver og derfor ikke er omfattet af arbejdsmiljøreglerne.
Den nedre grænse vil skulle flytte sig i takt med elevernes alder, så eleverne må mere og mere, i takt med at de bliver
ældre. Denne systematik er i forvejen anvendt i arbejdsmiljøreglerne, hvor der gælder forskellige regler for henholdsvis
børn under 13 år, 13-årige, 14-årige, 15-17-årige i den undervisningspligtige alder og unge mellem 15 og 17 år, som
ikke er undervisningspligtige.
Det er forventningen, at eleverne som udgangspunkt skal være omfattet af grænserne i arbejdsmiljøreglerne for deres
aldersgruppe, uanset om en aktivitet konkret må anses som arbejde for en arbejdsgiver eller ej. Det vil dog være nød-
vendigt at have en undtagelse hertil, særligt for de elever, der er under 13 år. Elever under 13 år må ikke udføre arbejde.
Det forventes derfor, at der vil blive fastsat en undtagelse, hvorefter elever under 13 år kan deltage i aktiviteter, som 13-
årige kan udføre som opgaver, hvis det sker som led i undervisning. Undtagelsen vil derfor skulle gælde under betin-
gelse af, at eleven er under fornøden supervision, og at opgaverne ikke må indebære fare for de elevens sikkerhed og
sundhed.
Bemyndigelsen forventes herudover anvendt til at fastsætte nærmere regler om skolers og virksomheders respektive
ansvar og opgaver i forbindelse med skoleelevers ophold i virksomheder, samt om udveksling af oplysninger mellem
skoler, virksomheder, elever og forældre, så alle har de nødvendige oplysninger om tid, sted, opgaver, sikkerhedsfor-
skrifter osv., før eleven møder op.
Det er forventningen, at bemyndigelsen først og fremmest vil blive anvendt til at tydeliggøre de krav, der allerede gæl-
der for skoler og virksomheder i forbindelse med samarbejder om skoleelever i virksomheder.
3
L 41 - 2024-25 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Bemyndigelsen forventes således anvendt til at fastsætte nærmere regler om, at skolen skal give virksomheden oplys-
ninger om elevernes alder, modenhed og øvrige forudsætninger for at deltage i et ophold i virksomheden, og at virk-
somheden skal give skolen forudsætningerne for at forberede eleverne på de sikkerhedsforskrifter m.v., der gælder i
virksomheden. Disse regler vil skulle gælde for alle typer af ophold, elever kan have i virksomheder, dvs. lige fra et par
timers virksomhedsbesøg med klassen til to års praktik som led i juniormesterlære.
Det vil også skulle gælde i de situationer, hvor eleven selv har fundet virksomheden og ønsker at benytte sin ret til er-
hvervspraktik i 8. og 9. klasse. Dette skyldes, at skolen også i disse tilfælde har en forpligtelse til at sikre sig, at der er
tale om en erhvervspraktik, og at elevens undervisning inklusiv praktikken samlet set lever op til kravene i folkeskolelo-
ven. Skolen vil endvidere kunne benytte sin viden til at for- og efterbehandle praktikopholdet sammen med eleven som
led i det obligatoriske emne uddannelse og job.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte nærmere regler om, at skolen skal sikre, at forældre har de
fornødne oplysninger om elevens deltagelse, herunder de oplysninger, som virksomheden har pligt til at give forældrene
om beskæftigelsen og arbejdstidens længde, når arbejdsgiveren vurderer, at arbejdet ikke frembyder nogen fare for ele-
ven.
Det bemærkes, at bemyndigelsen alene vil finde anvendelse i forhold til elever i folkeskolen. For elever i frie grundsko-
ler, efterskoler og frie fagskoler vil disse regler ikke finde anvendelse. Frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler vil
kunne lade sig inspirere af de regler, der måtte blive fastsat med hjemmel i bemyndigelsen, og vil kunne indgå nærmere
aftale om samme forhold for deres elever, hvis skolen skulle vælge at sende elever på virksomhedsbesøg eller i praktik
m.v. i en virksomhed eller institution.
Det bemærkes endvidere, at der som led i udmøntningen af aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram er nedsat en ar-
bejdsgruppe med skolens og arbejdsmarkedets parter om implementeringen af aftalen, som skal kvalificere realiserin-
gen af juniormesterlære, erhvervspraktik, lokale valgfag og erhvervslivets indtræden i skolebestyrelserne. Det indgår i
arbejdsgruppens kommissorium, at den kan udarbejde forslag til standardaftaler om erhvervspraktik og praktik for juni-
ormesterlæreelever i virksomheder.
Dermed vil forslaget medvirke til at sikre, at alle ved, hvad der skal ske under elevens ophold i virksomheden, og at der
stilles krav om grundig oplæring og instruktion, at der ikke tages unødige chancer med elevernes helbred, og at den
unge er under fornødent opsyn. Samtidig vil forslaget medvirke til, at reglerne bliver så nemme som muligt at admini-
strere for virksomhederne.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for kommunerne, da kommunerne ikke
pålægges nye opgaver. Forslaget vurderes endvidere ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v., da det er frivilligt for erhvervslivet at modtage elever i deres virksomheder m.v.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede bemyndigelse i ændringsforslagets nr. 8 om tilsynet med og in-
struktionen af elever, der er i praktik m.v.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig præcisering, og ændringsforslaget indebærer således ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk.3 i bestemmel-
sen, og stk. 3-13 vil herefter blive stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk. 4, i
§ 19, stk. 4, nr. 3,
i folkeskole-
loven ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets §
1, nr. 65.
Til nr. 4
4
L 41 - 2024-25 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk.3 i bestemmel-
sen, og stk. 3-13 vil herefter blive stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk. 7, i
§ 40, stk. 6,
der bliver stk. 5, i
folkeskoleloven ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets §
1, nr. 65.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk. 3 i bestemmel-
sen, og stk. 3-13 vil herefter blive stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk. 12, i
§ 44, stk. 13,
der bliver stk.
14, i folkeskoleloven ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets §
1, nr. 65.
Til nr. 6
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk. 3 i bestemmel-
sen, og stk. 3-13 vil herefter blive stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk. 3, i
§ 45, stk. 3,
i folkeskoleloven
ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets §
1, nr. 65.
Til nr. 7
Med den foreslåede ændring af § 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65, indsættes et nyt stk. 3 i bestemmel-
sen, og stk. 3-13 vil herefter blive stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk. 2-6 og 9, i
§ 51, stk. 1,
i folkesko-
leloven ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets §
1, nr. 65.
Efter folkeskolelovens § 52, 2. pkt., kan børne- og undervisningsministeren fastsætte regler om skolernes tilsyn med
eleverne i skoletiden.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 703 af 23. juni 2014 om tilsynet med folkeskolens elever i skoletiden.
Efter bekendtgørelsens § 1, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der på den enkelte skole etableres fornødent til-
syn med eleverne i undervisningstiden, i frikvarterer og spisepauser mv.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, at der ved fornødent tilsyn forstås tilsyn med et indhold og et omfang, der
findes nødvendigt og tilstrækkeligt ud fra vurderingen af de konkrete forhold, herunder 1) elevernes alder, 2) aktivite-
tens art, 3) de stedlige forhold og 4) lokalernes indretning og udstyr.
Det følger af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, at foregår undervisningen i lokaler og på steder, som rummer særlige risiko-
momenter, fx fysik/kemilokaler, sløjdlokaler og idrætslokaler og -anlæg, herunder svømmehal, påhviler der skolens
leder en skærpet tilsynspligt.
Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 6, stk. 2, at hvis der på specielle områder er givet særlige sikkerhedsfor-
skrifter eller lignende, påhviler det skolens leder at påse, at disse forskrifter overholdes.
Det følger herudover af bekendtgørelsens § 8, at tilsynet omfatter elevernes deltagelse i ekskursioner, virksomhedsbe-
søg, idrætsarrangementer, badning og lignende, der arrangeres eller formidles af skolen. Tilsynet omfatter endvidere
lejrskoleophold og skolerejser, der indgår i skolens virksomhed, eller hvor skolen er arrangør.
5
L 41 - 2024-25 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Efter bekendtgørelsens § 9, stk. 1, er eleverne ikke undergivet et egentligt tilsyn fra skolens side under elevernes ophold
i praktik mv. i virksomheder og institutioner. Imidlertid påhviler det skolen at gribe ind, hvor man bliver opmærksom
på, at hensynet til eleven tilsiger det.
Det følger af bekendtgørelsens § 9, stk. 2, at eleverne i praktikperioden er omfattet af de sikkerhedsforskrifter, der gæl-
der for vedkommende arbejdsplads, og som er fastsat i eller i henhold til lovgivningen om arbejdsmiljø.
Efter § 2, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø (arbejdsmiljøloven) omfatter loven arbejde, der udføres for en arbejdsgiver, jf.
dog stk. 2 og 3.
Efter arbejdsmiljølovens § 16 skal arbejdsgiveren sørge for, at der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres sikker-
heds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Det følger herudover af arbejdsmiljølovens § 17, stk. 1, at arbejdsgiveren skal gøre de ansatte bekendt med de ulykkes-
og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med deres arbejde.
Endvidere fremgår det af arbejdsmiljølovens § 17, stk. 2, at arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte får nødvendig
oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på farefri måde.
Det fremgår imidlertid af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 2, at unge, som er under 15 år, eller som er omfattet af undervis-
ningspligten, ikke må beskæftiges ved arbejde.
Det følger af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 3, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om unges beskæfti-
gelse, herunder højere aldersgrænser end 15 år for beskæftigelse ved visse former for arbejde, med henblik på at sikre,
at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Der kan fastsættes særlige regler for unge un-
der uddannelse.
Efter arbejdsmiljølovens § 60, stk. 6, kan beskæftigelsesministeren tillige fastsætte regler om,
1) at unge, der er fyldt 13 år, kan have lettere arbejde inden for nærmere afgrænsede former for arbejde og under nær-
mere fastsatte betingelser og vilkår,
2) at forbuddet i stk. 2 og § 61 kan fraviges for unge, der er fyldt 14 år, og som arbejder som led i en uddannelse, og
3) at forbuddet i stk. 2 og §§ 61 og 62 kan fraviges, for så vidt angår unges optræden i forestillinger m.v. af kulturel el-
ler kunstnerisk art, sportsarrangementer eller ved optagelse af film eller lignende, under nærmere fastsatte betingelser
og vilkår, idet der dog, for så vidt angår unge, som er under 13 år, skal indhentes tilladelse i hvert enkelt tilfælde.
Bemyndigelserne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1049 af 30. maj 2021 om unges arbejde (ungebekendtgørelsen).
Ungebekendtgørelsens kapitel 5 indeholder nærmere regler om beskæftigelse af unge, som er 13-15 år, eller som er om-
fattet af undervisningspligten, og kapitel 6 indeholder nærmere regler om arbejdstid m.v. for unge, som er 13-15 år, el-
ler som er omfattet af undervisningspligten.
Det betyder samlet set, at der ikke er en klar ansvarsfordeling mellem skoler og virksomheder, når elever, der deltager i
praktik m.v., ikke udfører arbejde for en arbejdsgiver.
Lovforslagets § 1, nr. 10 og 14, indeholder forslag til nærmere regler om obligatorisk erhvervspraktik og juniormester-
lære. Indførelsen heraf aktualiserer behovet for at tilvejebringe en bedre sammenhæng mellem reglerne i folkeskolelo-
ven, arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven, så det sikres, at skolen og den virksomhed eller institution, der har
taget eleven i praktik m.v., ved, hvem der fører tilsyn med eleverne under praktikken, og hvem der har pligt til at instru-
ere eleven i, hvordan opgaverne skal løses.
Det foreslås derfor, at der efter lovforslagets § 1, nr. 70, indsættes et nyt nummer, hvorved der i folkeskolelovens
§ 52,
2. pkt.,
efter »i skoletiden« tilføjes: », herunder om virksomheders og institutioners tilsyn med eleverne, når de der del-
tager i praktik m.v. i skoletiden«.
6
L 41 - 2024-25 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Bestemmelsen i folkeskolelovens § 52, 2. pkt., vil herefter fastslå, at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
regler om skolernes tilsyn med eleverne i skoletiden, herunder om virksomheders og institutioners tilsyn med eleverne,
når de der deltager i praktik m.v. i skoletiden.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte nærmere regler om, at arbejdsgiverens instruktion og tilsyn med elever
i praktik i alle situationer skal følge reglerne for personer, der udfører arbejde for en arbejdsgiver i arbejdsmiljølovens §
16 og § 17, stk. 2.
Det foreslås dermed, at folkeskolelovens regler lægger sig op ad arbejdsmiljølovens regler på området, så virksomhe-
derne skal føre samme tilsyn og give den samme instruktion, uanset om den aktivitet, eleven deltager i, klassificeres
som arbejde eller undervisning.
Det vil samlet set bidrage til at sikre, at elever i praktik ikke risikerer at blive overladt til en aktivitet uden fornødent
tilsyn eller instruktion, og at eleverne kan udføre aktiviteterne under sikre og forsvarlige rammer.
Dermed vil forslaget medvirke til at sikre, at alle ved, hvad der skal ske under elevens ophold i virksomheden, og at der
stilles krav om grundig oplæring og instruktion, at der ikke tages unødige chancer med elevernes helbred, og at den
unge er under fornødent opsyn. Samtidig vil forslaget medvirke til, at reglerne bliver så nemme som muligt at admini-
strere for virksomhederne.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for kommunerne, da kommunerne ikke
pålægges nye opgaver. Forslaget vurderes endvidere ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v., da det er frivilligt for erhvervslivet at modtage elever i deres virksomheder m.v.
Det bemærkes, at bemyndigelsen alene vil finde anvendelse i forhold til elever i folkeskolen. For elever i frie grundsko-
ler, efterskoler og frie fagskoler vil disse regler ikke finde anvendelse. Frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler vil
kunne lade sig inspirere af de regler, der måtte blive fastsat med hjemmel i bemyndigelsen, og vil kunne indgå nærmere
aftale om samme forhold for deres elever, hvis skolen skulle vælge at sende elever på virksomhedsbesøg eller i praktik
m.v. i en virksomhed eller institution.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede bemyndigelse i ændringsforslagets nr. 1 om elevers deltagelse i
praktik m.v., herunder om skolelederens og virksomhedens eller institutionens ansvar og udveksling af oplysninger,
samt hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må deltage i.
Til nr. 8
Ved en fejl er henvisningen til § 3, stk. 2, 3. pkt., i folkeskoleloven ikke blevet rettet i § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om frisko-
ler og private grundskoler m.v. Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en konsekvensæn-
dring som følge af § 1, nr. 1, i lov nr. 1544 af 12. december 2023 om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov
om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for udsatte og anbragte børn og unge m.v.).
Til nr. 9
Lovforslagets § 12 indeholder de nærmere regler om lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at der efter stk. 1 indsættes et nyt
stk. 2,
hvorefter § 1, nr. 01 og 07, træder i kraft den 1. juli 2025.
Det valgte ikrafttrædelsestidspunkt for ændringerne er begrundet i, at ændringerne, som affattet ved ændringsforslagets
nr. 1 og 8, vedrører forholdene for skoleelever, når de er i virksomheder og institutioner, og derfor har karakter af er-
hvervsrettet lovgivning. Erhvervsrettet lovgivning skal som hovedregel kun træde i kraft to gange om året hhv. 1. januar
og 1. juli
de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Det letter virksomhedernes arbejde med at holde sig orienteret om ny er-
hvervsrettet regulering.
7