Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 41 Bilag 5
Offentligt
2931481_0001.png
Behold
billedkunst
i
1.
KLASSE
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0002.png
Danmarks Billedkunstlærere er repræsenteret ved:
Søren Lau Rasmussen
Folkeskolelærere på Nørrebropark Skole i København
Medlem af BUVMs faggruppe for billedkunst
Landskasser i Danmarks Billedkuntlærere
Lykke Østrup Andersen
Folkeskolelærere på Holbergskolen i København
Medlem af BUVMs faggruppe for billedkunst
Medlem af fagudvalget for billedkunst iforb. med fagfornyelsen
Landsformand for Danmarks Billedkunstlærere
Alle billeder i PP er lavet af børn fra forskellige 1. klasser
på Holbergskolen i København
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0003.png
Kortere skoleuge
Det kan vi ikke være uenig om.
Men hvorfor tager man ikke en lektion fra dansk, som har 11
lektioner, når man alligevel siger, at eleverne kan udforske deres
kreativitet i dansk.
Få timer og faglig fordybelse
Når der kun er en lektion, skemalægges det med to lektioner
halvårligt, hvilket giver faglig fordybelse et halvt år.
Færre lærerskift og lærer/elev relation
Lærerne er organiseret i teams på min. 4 lærere på en årgang
på en tresporet skole, som varetager fagene på hele årgangen.
Eleverne kender alle lærerne. Det er en del af det at starte i
1.klasse.
Færre lokaleskift
En varieret skoledag og varieret undervisning er også vigtigt i
1.klasse. Der er meget læring i at være i et andet læringsrum
end kun sit klasseværelse.
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0004.png
De praktiske fags status
Ifølge udkast til timefordelingsplan 2025
Ud af det samlede timetal på 7920 (excl. Bh.kl.) timer, så udgør de praktiske fag
og valgfag 1710 timer dvs. 21,59 %
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0005.png
Hvad kan billedkunst i 1.klasse?
Der bygges videre på det eleverne har erfaret i bh.klassen
Billedsproget udvides og de får nye erfaringer med
materialer og redskaber i et billedværksted
Materialeudvalg
Redskaber
Formater
Kroppen og motoriske færdigheder
Billedværkstedet
Eksperimenter
Taktile
Håndværk
Verbale sprog vs nonverbale
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0006.png
Praktisk evner skal udvikles i hele
skoleforløbet
Eleverne skal blive bevidste om deres praktiske evner
helt fra 1.klasse og igennem hele skoleforløbet. De skal
opleve at praktiske fag har lige så høj status som fx de
humanistiske fag.
Helt fra 1.klasse er processen i billedkunst centreret om
at bruge hænderne og kroppen til at skabe noget fysisk,
hvilket fremmer en kropslig og taktil forbindelse til
materialerne.
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0007.png
Helt i fisk
Iagttagelsestegning – f rd belse, je hånd,
antasitegning
å fra lille f rmat til st rt v brug af r jekt r
nvende ensler g maleruller
arveblanding
verla ning
nvende liekridt til at fremh ve g f rst rke deres
billedudtr k
dn tte a iret
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0008.png
Opfindelser til gavn for
landet
Fantasi og forestillingsevne
Innovation
Transformere fra 2 D til 3D
Udforsker materialernes muligheder
Problemløsning
Sammenføjningsteknikker
Nysgerrighed
Tegne i A2 format
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0009.png
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0010.png
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0011.png
Begyndelsen af 1.klasse
Slutningen af 1.klasse
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0012.png
Ipad-generationen
Mister børn evnen til at tegne?
Mister de deres personlige billedudtryk?
Billedkunst i 1.klasse er nødt til at være et
kvalificeret med - og modspil til Ipad
Det er bedre at være en aktiv producent end en
passiv modtager.
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0013.png
Deltagelsesmuligheder
s r gs elever, ress ur esvage g fagligt
udf rdrede elever får st rre
deltagelsesmuligheder i klassef llesskabet, f rdi
det visuelle s r g er et s r g alle b rn kan
udtr kke sig i
n anden f rm f r trivsel – alle kan n get, alle
udtr k har en berettigelse, fejl g eks erimenter
er en gave
rd belse g fl
”I må ikke tage mig ud af billedkunsttimerne, når
jeg skal have ekstraundervisning”
L 41 - 2024-25 - Bilag 5: Præsentation til Danmarks Billedkunstlæreres foretræde for udvalget torsdag den 7. november 2024 om L 41 og billedkunst i 1.klasse
2931481_0014.png
Hvad tænker Danmarks
Billedkunstlærere?
ndlad at fjerne billedkunst i
klasse – eleverne får stadig en
k rtere sk leuge, d g kun med n
lekti n
jern en dansktime g beh ld
billedkunst i klasse
5331 underskrifter