Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 40
Offentligt
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024
56
Den 14. november 2024
Ministeren for grøn treparts besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 40, forslag til lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om
handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
(Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.) stillet
den 11. november 2024 efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 9 til L 40
”I
den med svar på spørgsmål 8 ydede tekniske bistand til et ændringsforslag om retskendelse er der
tilføjet en undtagelse i tilfælde af samtykke. Vil ministeren redegøre for, hvad begrundelsen er for denne
undtagelse, og redegøre for, hvordan det vurderes, at undtagelsen vil blive benyttet? Vil ministeren yde
teknisk bistand til et justeret ændringsforslag med bemærkninger, hvor undtagelsen i tilfælde af
samtykke får sit egen stk., der bestemmer, at samtykke skal afgives skriftligt af virksomhedens ejer eller
ansvarshavende, og hvor formålet med undtagelsen er uddybet i bemærkningerne? Hvis formålet med
undtagelsen ikke kan uddybes i bemærkningerne, skal undtagelsen blot slettes”
Svar
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Af hensyn til tilsynsmyndighedens mulighed for at tilrettelægge et effektivt tilsyn, samt af hensyn til de
omkostninger, der er forbundet med indhentelse af retskendelse for forvaltningen og domstolene,
vurderes det hensigtsmæssigt, at virksomheder har mulighed for at give tilsynsmyndigheden samtykke
til adgang til privat ejendom. Det er vurderingen, at tilsynsmyndigheden f.eks. vil kunne benytte
muligheden for at indhente samtykke i forbindelse med varsling af et tilsynsbesøg.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på MOF L 40 - spørgsmål 8 og kan på den baggrund ikke støtte
ændringsforslaget.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af
Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
(Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.) (L
40)
Af
Theresa Scavenius (UFG):
L 40 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om teknisk bistand til et justeret ændringsforslag med bemærkninger, hvor undtagelsen i tilfælde af samtykke får sit egen stk.
Til § 1
X)
I
§ 76
indsættes som
stk. 4 og 5:
»Stk.
4.
Myndighedernes adgang til private ejendomme efter stk. 1 kræver indhentelse af
retskendelse, hvor adgangen sker med henblik på at føre tilsyn med overholdelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1115 af 31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-
markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og produkter, der er forbundet med skovrydning og
skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010 med senere ændringer, jf. dog stk.
5.
Stk. 5.
Der kræves ikke retskendelse efter stk. 4, hvis virksomhedens ejer eller ansvarshavende
skriftligt meddeler samtykke til, at myndighederne kan få adgang.«
[Tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen vil kræve forudgående retskendelse]
Bemærkninger
Til nr. X
Med ændringsforslaget foreslås, at indsætte et nyt
§ 76, stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at myndighedernes adgang til private ejendomme efter § 76, stk. 1, vil kræve retskendelse i de
tilfælde, hvor adgangen sker med henblik på at føre tilsyn med overholdelse af
skovrydningsforordningen. Ved vurderingen af, om der er grundlag for at imødekomme
tilsynsmyndighedens anmodning om retskendelse, vil retten navnlig kunne påse, at den
erhvervsdrivende er en operatør eller forhandler omfattet af skovrydningsforordningen og, at den
adgang til privat ejendom, som anmodningen om retskendelse vedrører, kan anses for nødvendig af
hensyn til myndighedernes gennemførelse af tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen.
Begrundelsen for ændringsforslaget er, at det ikke er proportionelt at hjemle en særegen undtagelse
fra kravet om retskendelse i forhold til tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen. Der
refereres til grundlovens § 72, hvoraf følger, at boligen er ukrænkelig, og at husundersøgelse,
beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og
telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en
retskendelse.
Med ændringsforslaget foreslås, at indsætte et nyt
§ 76, stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre
at krav om retskendelse efter den foreslåede stk. 4, fraviges, hvis virksomhedens ejer eller
ansvarshavende skriftligt meddeler samtykke til, at myndighederne kan få adgang.
Tilsynsmyndigheden vil f.eks. kunne benytte muligheden for at indhente samtykke i forbindelse med
varsling af et tilsynsbesøg.
Begrundelsen for ændringsforslaget er, at det af hensyn til tilsynsmyndighedens mulighed for at
tilrettelægge et effektivt tilsyn, samt af hensyn til de omkostninger, der er forbundet med indhentelse
af retskendelse for forvaltningen og domstolene, vurderes hensigtsmæssigt, at en virksomhedsejer
eller ansvarshavende, som er en operatør eller forhandler omfattet af skovrydningsforordningen, har
mulighed for at give tilsynsmyndigheden samtykke til adgang til privat ejendom i forbindelse med
tilsyn.
Jeppe Bruus
/ Lars Bødker Madsen
2