MINISTERIET FOR GRØN TREPART
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024
–
56
Den 7. november 2024
Ministeren for grøn treparts besvarelse af spørgsmål nr. 8 til L 40, forslag til lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om
handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
(Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.) stillet
den 1. november 2024 efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 8 til L 40
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at lave et ændringsforslag med bemærkninger, der sikrer, at privat
ejendom ikke kan tilgås uden retskendelse, når myndigheder fører tilsyn med overholdelsen af
skovrydningsforordningen. Som begrundelse for ændringsforslaget skal der i bemærkningerne refereres
til Grundlovens § 72: ”Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse
af breve
og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en
særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.”. Det skal herudover fremgå, at formålet med at
fjerne kravet om retskendelse ikke er proportionelt med krænkelsen af retssikkerhed for virksomheden.”
Svar
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Det bemærkes, at lovforslaget i sin nuværende udformning, hvor myndighedernes tilsyn med
overholdelsen
af
skovrydningsforordningen
følger
naturbeskyttelseslovens
almindelige
tilsynsbestemmelser, efter min opfattelse indeholder de fornødne retssikkerhedsmæssige garantier for
operatører og forhandlere omfattet af forordningen. Der er tale om et almindeligt tilsyn, hvor reglerne i
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter finder
anvendelse, og som har til formål at kontrollere, at operatører og forhandlere overholder
skovrydningsforordningens bestemmelser.
Hertil kommer, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø forventer, at der vil skulle foretages
omtrent 1.100 årlige tilsyn som følge af tilsynsbestemmelserne i forordningen. Det vil derfor være
forbundet med uforholdsmæssigt store omkostninger for forvaltningen og domstolene, hvis
tilsynsmyndigheden skal indhente retskendelse fra domstolene, før der kan aflægges tilsynsbesøg.
Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af
Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.