Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 40
Offentligt
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024
56
Den 7. november 2024
Ministeren for grøn treparts besvarelse af spørgsmål nr. 7 til L 40, forslag til lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om
handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
(Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.) stillet
den 31. oktober 2024 efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 7 til L 40
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at lave et ændringsforslag med bemærkninger, hvor klageret til
anden administrativ myndighed sikres i loven, så efterfølgende bekendtgørelser ikke kan fjerne denne
klageret, uden at komme i konflikt med skovrydningsforordningens
artikel 32, stk. 1: “Enhver fysisk eller
juridisk person med tilstrækkelig interesse som fastlagt i overensstemmelse med de eksisterende
nationale systemer for retsmidler, herunder hvis sådanne personer opfylder eventuelle kriterier i
national ret, herunder personer, der har forelagt en begrundet mistanke i henhold til artikel 31, skal have
adgang til administrative eller retslige procedurer for at prøve lovligheden af de kompetente
myndigheders afgørelser, handlinger eller undladelser i henhold
til denne forordning.”?”
Svar
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Det bemærkes, at lovforslaget i sin nuværende udformning, følger naturbeskyttelseslovens almindelige
ordning i lovens § 70, stk. 2, og § 78, stk. 7, hvorefter der kan fastsættes bestemmelser om, at visse
afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ myndighed. Der ses ikke at være særlige forhold
som taler for, at der skal etableres en særlig ordning på dette område.
Det bemærkes i øvrigt, at lovforslaget i sin nuværende udformning stemmer overens med
skovrydningsforordningens bestemmelser om klageadgang.
Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af
Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
(Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.) (L
40)
L 40 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om teknisk bistand, hvor klageret til anden administrativ myndighed sikres i loven
Af
Theresa Scavenius (UFG):
Til § 1
X)
I
§ 70, stk. 2
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Afgørelser efter § 73 a, stk. 1, kan dog påklages til anden administrativ myndighed.«
[Afgørelser vedr. skovrydningsforordningen kan påklages til anden administrativ myndighed]
Y)
I
§ 78, stk. 7
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Afgørelser truffet af en myndighed, som efter ministeren for grøn treparts bestemmelse efter § 73,
stk. 3, fører tilsyn med overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1115 af
31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og
produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU)
nr. 995/2010 med senere ændringer kan dog påklages til anden administrativ myndighed.«
[Afgørelser vedr. skovrydningsforordningen kan påklages til anden administrativ myndighed]
Bemærkninger
Til nr. X
Med ændringsforslaget foreslås, at tilsynsmyndighedens afgørelser vedrørende overholdelse af
skovrydningsforordningen vil kunne påklages til anden administrativ myndighed. Ændringsforslaget
er således udtryk for en fravigelse af den gældende § 70, stk. 2, i naturbeskyttelsesloven, hvorefter
ministeren for grøn trepart kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter § 70, stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages.
Til nr. Y
Med ændringsforslaget foreslås, at tilsynsmyndighedens afgørelser vedrørende overholdelse af
skovrydningsforordningen vil kunne påklages til anden administrativ myndighed. Ændringsforslaget
er således udtryk for en fravigelse af den gældende § 78, stk. 7, 2. pkt., i naturbeskyttelsesloven,
hvorefter ministeren for grøn trepart kan bestemme, at sådanne afgørelser ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
Jeppe Bruus
/
Lars Bødker Madsen
2