Dato
Side
22. august 2024
1 af 3
Miljøministeriet
e-mail
Høringssvar vedr. skovrydningsforordningen j.nr. 2022-4950 (Landbrug & Fødevarer)
(Høringssvaret omfatter både udkast til forslag om ændring af lov om naturbeskyttelse og
udkast til bekendtgørelse om supplerende bestemmelser)
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at kommentere på udkast til lovforslag om
ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske
Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel
med ulovligt fældet træ, samt på udkast til bekendtgørelse om supplerende bestemmelser til
forordning (EU) 2023/1115 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse
råvarer og produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse.
Forslagene giver anledning til væsentlige bekymringer over manglende proportionalitet i beregning
og opkrævning af gebyrer samt over manglende retssikkerhed i forbindelse med klager fra
tredjepart og i forbindelse med manglende adgang til administrativ klage.
Det fremgår af forslaget, at ministeren agter at anvende bemyndigelsen i naturbeskyttelseslovens §
72, stk. 1, til at fastsætte regler om gebyrer for Miljøstyrelsens omkostninger i forbindelse med
udførelse af tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen. Denne bemyndigelse er
udmøntet i bekendtgørelsesudkastet, og der er tale om to forskellige gebyrer; et årligt gebyr på 400
kr. for administration og almindeligt tilsyn samt et omkostningsbaseret for opfølgende tilsyn; det
fremgår ganske kortfattet af bemærkningerne til selve lovforslagsændringen s. 31, at det ikke er
”hensigten at differentiere gebyrerne, f.eks. efter antallet af indsendte due-diligence-erklæringer,
eller størrelsen på virksomhederne.”
Den foreslåede gebyrmodel vil betyde, at et meget stort antal virksomheder og primærproducenter,
hvis produkter og aktivitet ingen risiko indebærer i forhold til global skovrydning, bliver pålagt både
betaling og den administrative byrde i forbindelse med betalingen. Faktisk lægger forslaget op til at
langt størstedelen af finansieringen dækkes af aktører med dansk primærproduktion af kvæg eller
træ, som ikke udgør en del af det problem, som forordningen skal løse. Indsatsen mod global
skovrydning er et samfundsanliggende. Omkostningerne ved de politisk vedtagne regler bør ikke
bæres af aktører, hvis produkter og aktiviteter ikke bidrager til problemet. Landbrug & Fødevarer
opfordrer til omkostningen til ordningen dækkes af staten.
Landbrug & Fødevarers finder, at hvis ministeriet fastholder det årlige gebyr på 400 kroner i
henhold til bekendtgørelsesudkastets § 5, vil det ydermere ramme skævt mellem de aktører, som
skal betale gebyret, idet en kvægproducent eller småskovsejer vil skulle betale det samme som
meget store firmaer med mange og komplekse kontroller.