NOTAT
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
J.nr. 2022 - 4950
Ref. ANNKN
Den 13. september 2024
Notat om hovedindhold vedr. lovforslag om
supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om
tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.
Baggrund og formål
Lovforslaget om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den
Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af
handel med ulovligt fældet træ, har til formål at supplere den vedtagne forordning (EU) nr. 2023/1115
af 31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og
produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU)
nr. 995/2010 (skovrydningsforordningen).
Skovrydningsforordningen blev vedtaget i EU d.
31. maj 2023. Formålet med
skovrydningsforordningen er at minimere EU’s bidrag til den globale skovrydning og skovforringelse,
og at reducere EU’s bidrag til drivhusgasemissioner og det globale tab af biodiversitet.
Skovrydningsforordningen stiller en række krav til erhvervsdrivende, der bringer visse afledte produkter
fra kvæg, kakao, kaffe, oliepalmer, gummi, soja og træ i omsætning, gør produkterne tilgængelige på
EU-markedet eller eksporterer dem fra Unionen.
Forordningen forpligter de omfattede virksomheder til at sikre, at en række produkter, der handles med
i EU, ikke har ledt til skovrydning og skovforringelse verden over. Forordningen sætter en skæringsdato
d. 31. december 2020 for, hvornår der ikke efterfølgende må være sket skovrydning og skovforringelse.
Forordningen får virkning for store og mellemstore virksomheder d. 30. december 2024 og for små- og
mikrovirksomheder d. 30. juni 2025.
Lovforslaget indhold
Det foreslås, at der med lovforslaget gives hjemmel til ministeren for grøn trepart til at fastsætte regler
for administration og håndhævelse af Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU) nr. 2023/1115 af
31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og
produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU)
nr. 995/2010. Skovrydningsforordningen er almengyldig, bindende i alle enkeltheder og gælder
umiddelbart i dansk ret, jf. EUF-Traktatens art. 288. Samtidigt kræves det i forordningen, at
medlemsstaterne udpeger en eller flere kompetente myndigheder, der skal agere tilsynsmyndighed, og
at medlemsstaterne fastsætter national lovgivning, der supplerer forordningens tilsyns- og
sanktionsbestemmelser.
Naturbeskyttelsesloven indeholder i dag regler om tilsyn, som dog ikke på alle områder er tilstrækkelige
set i forhold til skovrydningsforordningens tilsynsbestemmelser. For at sikre overholdelse af
forordningen indeholder lovforslaget forslag til ændringer af naturbeskyttelseslovens regler om tilsyn.
For at sikre, at myndighederne har de nødvendige ressourcer til at føre en effektiv kontrol med
forordningen indeholder lovforslaget også forslag til ændring af naturbeskyttelseslovens regler om
gebyr.