Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 39 Bilag 1
Offentligt
2915856_0001.png
NOTAT
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2023 - 10014
Ref. PIJEN
Den 30. august 2024
Høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af lov om
kemikalier
Miljø- og Ligestillingsministeriet sendte den 14. juni 2024 udkast til forslag om ændring af lov om
kemikalier (Opkrævning af gebyr for udstedelse af autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige
drivhusgasser, supplerende bestemmelser til EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser og
ozonforordningen, afgift pr. produkt i en godkendelse af en familie af biocidholdige produkter og
digital indberetning af forbrug af bekæmpelsesmidler.) i offentlig høring med frist for afgivelse af
høringssvar den 22. august 2024.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har modtaget høringssvar fra i alt ni organisationer og universiteter.
Følgende eksterne høringsparter har fremsendt bemærkninger: Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Gartneri, Dansk Køl & Varme, Landbrug & Fødevarer samt TEKNIQ Arbejdsgiverne.
CFU
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner og
Foreningen af Rådgivende Ingeniører havde ikke bemærkninger til lovforslaget.
Miljø- og Ligestillingsministeriet takker alle høringsparter for deres afgivne høringssvar.
I det følgende gennemgås høringssvarene opdelt ud fra lovforslagets emner. Miljø- og
Ligestillingsministeriets kommentarer hertil er anført i kursiv. Høringssvarene er kun gengivet i
hovedtræk. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen
Generelle bemærkninger
Danmarks Tekniske Universitet er enige i udkastet til lovforslag og har i øvrigt ingen kommentarer.
Fluorholdige drivhusgasser
Dansk Køl & Varme kan generelt tilslutte sig de foreslåede tiltag, og det kan samtidig bekræftes, som
det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at Dansk Køl & Varme også selv har foreslået disse
initiativer. Dansk Køl & Varme kan således tilslutte sig, at der er behov for at finde finansiering til at
dække udgifterne til udstedelse af autorisationerne og administrationen af uddannelses-,
autorisations- og evalueringsorganerne. Dansk Køl & Varme hævder, at det ikke i forslaget eller
bemærkningerne er angivet noget omkring gebyrets størrelse og tager derfor et forbehold for dette.
Dansk Køl & Varme kan ligeledes tilslutte sig, at der fastsættes regler om skriftlig digital
kommunikation til og fra private juridiske personer. De kan tilslutte sig og stærkt anbefale, at der
oprettes et nationalt, centralt register eller system for fortegnelser over køletekniske anlæg. Dansk Køl
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915856_0002.png
& Varme mener, at i den rette udformning vil et register være et redskab, der såvel kan identificere
kilder til lækage af fluorholdige kølemidler, som det kan være med til at styrke
myndighedshåndhævelsen over for de mange overtrædelser af F-gasforordningen, som foregår i dag.
Dansk Køl & Varme stiller i den forbindelse konkrete forslag til indholdet af et sådant register.
Afslutningsvis bemærker Dansk Køl & Varme, at det er en uklarhed omkring omkostningerne for
erhvervslivet ved en gebyrordning jf. bemærkningernes punkt
5.1.1, hvor det fremgår, at ”samtidig vil
den merpris, som betales for kølemidlerne i dag, bortfalde.” Dansk Køl & Varme påpeger, at der i dag
er der to typer tillæg til kølemiddelprisen. Det ene er en statsafgift, og den anden er et bidrag til
Kølebranchens Miljøordning (herefter benævnt KMO). De oplyser, at det en mulighed at reducere
begge tillæg, og at dette forventes at ske for KMO-bidraget, hvis der tilføres anden finansiering. I
forhold til KMO-bidraget nævner Dansk Køl & Varme, at det er et frivilligt bidrag, som betales til
KMOs returordning. Dansk Køl & Varme påpeger derfor, at virksomhedernes samlede bidrag i sig selv
vil falde i takt med det faldende salg af fluorholdige kølemidler, men da bidraget også skal finansiere
driften af returordningen, vil det ikke nødvendigvis helt bortfalde.
Miljø- og Ligestillingsministeriets svar
Miljø- og Ligestillingsministeriet hæfter sig ved, at Dansk Køl & Varme støtter lovforslagets dele, der
vedrører F-gasser. Miljø- og Ligestillingsministeriet vil tage Dansk Køl & Varmes konkrete forslag
om indholdet af registeret med i overvejelse, når hjemlen udnyttes.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har præciseret sætningen omkring bortfald af den nuværende
merpris, således at det afspejler bemærkningerne fra Dansk Køl & Varme.
På baggrund af information fra KMO, forventer Miljø- og Ligestillingsministeriet, at gebyret vil
blive på omkring 1.500 kr. pr. uddannelsesbevis eller autorisation. Dette fremgår også af
lovforslagets specielle bemærkninger (side 57 i den version af lovforslaget, som ligger på
høringsportalen).
TEKNIQ arbejdsgiverne fremhæver, at det af ændringsforslaget fremgår, at et gebyr skal finansiere
omkostninger til at etablere et autorisationsorgan(certificering) samt et uddannelses- og
evalueringsorgan og til at føre tilsyn. De påpeger i den forbindelse, at branchen har mange byrder både
administrative og økonomisk som følge af den regulering, der indføres. Derfor mener TEKNIQ
Arbejdsgiverne, at administrative og økonomiske byrder skal gennemføres effektivt og med mindst
muligt bureaukrati.
TEKNIQ Arbejdsgiverne påpeger, at det også fremgår af det fremsendte høringsudkast, at der ikke pt.
er hjemmel til at fastsætte gebyrer, og det er Miljø- og Ligestillingsministeriets vurdering, at der er
behov for at få fastsat regler og skabt hjemmel til at opkræve gebyrer til dækning af uddannelses-,
autorisations(certificering)- og evalueringsopgaven, men at det forventes af være et og samme organ.
TEKNIQ Arbejdsgiverne hæfter sig ved, at hvis det vurderes mere hensigtsmæssigt, kan uddannelses-,
autorisations- og evalueringsopgaven udføres af forskellige organer. TEKNIQ Arbejdsgiverne finder
det glædeligt, at der med forslag til ændring af kemikalielovgivningen er mulighed for at nytænke den
hidtidige ordning. TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer i den forbindelse til, at en kommende ordning
forankres med en bredere sammensætning af repræsentanter fra relevante brancher, som kan bistå og
give input til myndighedernes arbejde med at implementere den nye F-gasforordning og den
dertilhørende gennemførelsesforordning. TEKNIQ Arbejdsgiverne kommer herefter med konkrete
forslag til, hvordan en ordning kan struktureres.
2
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915856_0003.png
Miljø- og Ligestillingsministeriets svar
Det er Miljø- og Ligestillingsministeriets forventning, at den del af den frivillige merpris, som betales
for kølemidlerne i dag, vil bortfalde. Omlægningen til gebyrfinansiering af autorisationsordningen
vurderes samlet set ikke at medføre øgede udgifter for erhvervslivet. Dog vil der ske en ændring i,
hvem der betaler for de tre ordninger. Der vil med lovforslaget således skabes en bedre
sammenhæng mellem dem, som får et uddannelsesbevis eller en autorisation, og de, som vil skulle
betale de omkostninger, der er forbundet med uddannelsesorganet, autorisationsorganet og
evalueringsorganet.
Miljø- og Ligestillingsministeriet takker for de konkrete forslag til, hvordan de tre ordninger kan
struktureres og vil medtage disse forslag i ministeriets fremtidige overvejelser omkring
ordningernes opbygning. Dog er det Miljø- og Ligestillingsministeriets forventning, at det i første
omgang vil være et og samme organ, som det er tilfældet i dag, som udpeges som til uddannelses-,
autorisations- og evalueringsorganet, og som vil blive gebyrfinansieret via den foreslåede hjemmel i
§ 32 d i første omgang.
Afgift per produkt i en godkendelse af en familie af biocidholdige produkter
Der er ikke modtaget høringssvar angående dette emne.
Indberetning af oplysninger om brugen af plantebeskyttelsesmidler
Dansk Gartneri (DG) påpeger, at der vil være et større tidsforbrug især for væksthuse og
planteskoleproducenter end hidtil i forbindelse med deres indtastning ved indberetningen i SJI.
DG gør også opmærksom på, at det er vigtigt, at producenterne kan tilpasse identifikationen af
"lignende identificerbare arealer" i forhold til forskellige produktionsformer i væksthuse og på
planteskoler.
Miljø- og Ligestillingsministeriets svar
Kravene for planteskolers indberetning forventes at være som hidtil, dvs. på kultur- og
afgrødeniveau,
hvorfor en identifikation i form af ”lignende identificerbart areal” ikke gør sig
gældende for planteskolers produktion. Væksthuse, som producerer afgrøder, der står på
afgrødelisten til SAIO-forordningen, og som derfor vil blive omfattet af de nye krav, vil skulle
indberette flere oplysninger end hidtil og ikke længere på kultur- og afgrødeniveau, men ved brug af
identifikationen ”lignende identificerbart areal”.
Definitionen af "lignende identificerbare arealer"
forventes ikke at blive nærmere fastlagt i lovforslaget, men udmøntes i en kommende ændring af
sprøjtejournalbekendtgørelsen, som vil blive udsendt i offentlig høring med henblik på at indgå i
dialog med erhvervet.
Landbrug og Fødevarer (L&F) mener, at de nuværende krav allerede muliggør, at de statistiske data
om brugen af plantebeskyttelsesmidler på landbrugsarealer kan indsamles og opgøres på et aggregeret
niveau uden, at der sker dobbelt tælling.
L&F er uforstående overfor argumentation om, at indberetningen på markniveau vil give
myndighederne større viden om forbrug og belastningen samt være baggrund for kontrol, da data i dag
allerede tillader analyser. L&F finder derfor ikke, at en øget administrativ byrde for erhvervet står mål
med potentielle gevinster for myndighederne. L&F mener, at det vil kræve væsentlige tilpasninger af
de elektroniske registreringsværktøjer, som landbrugeren benytter i dag, hvorfor en elektronisk
identifikation af marker udgør en øget byrde for erhvervet.
3
L 39 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2915856_0004.png
L&F mener, det bør være muligt at leve op til kravet om statistik for økologi og konventionel uden
indberetning på markniveau, da økologisk- og konventionel drift i næsten alle tilfælde har forskellige
CVR-numre. L&F anerkender bibeholdelsen af den eksisterende minimumsgrænse for landbrugere,
som indebærer, at landbrug under 10 ha fritages for indberetningskravet.
Miljø- og Ligestillingsministeriets svar
Det er Miljø- og Ligestillingsministeriets vurdering, at kravet i SAIO-forordningen om, at
medlemsstaternes indberetning af oplysninger om brugen af plantebeskyttelsesmidler skal ske på et
aggregeret niveau, og kravet om at undgå dobbelttælling forudsætter en ændring af landbrugerens
nuværende indberetning på kultur- og afgrødeniveau. Det fremgår af udkastet til EU's vejledning, at
nuværende praksis om indberetning af oplysninger om brugen af plantebeskyttelsesmidler på
afgrødeniveau på markerne ikke er tilstrækkeligt til at undgå dobbelttælling af forbruget. Miljø- og
Ligestillingsministeriet vurderer, at kravopfyldelsen forudsætter indberetning af det samlede
forbrug for hvert anvendt plantebeskyttelsesmiddel opgjort på markniveau.
For at opfylde kravet om statistik på økologisk og konventionel produktion er det desuden Miljø- og
Ligestillingsministeriets vurdering, at det er nødvendigt at angive økologisk status. Der vil være
CVR-numre, som både har økologisk- og konventionel drift på samme CVR-nummer. Dertil kommer
bedrifter under omlægning til økologi.
De nye krav har ikke til formål at sikre hverken bedre eller øget kontrol, men vil muliggøre en mere
risikobaseret og dermed målrettet kontrol.
Indberetning af oplysninger om brugen af biocidholdige produkter (midler til
bekæmpelse af mus m.v.)
Dansk Gartneri bemærker, at det er væsentligt at kigge ind i, om det den virksomhed, der har
bemyndigelsen til at udlægge midlerne, eller om det er gartneren selv, hvor produkterne udlægges,
som er ansvarlig for indberetningen.
Miljø- og Ligestillingsministeriets svar
Det forventes, at der vil være tale om de samme professionelle brugere, der indberetter forbruget af
biocidholdige produkter til bekæmpelse af rotter, som vil skulle indberette forbruget af midler til
bekæmpelse af mus. Det er således den professionelle bruger, der udlægger midlerne, der forpligtes
til at indberette brugen.
4