Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38
Offentligt
2933149_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 9870
Den 7. november 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 12 til L 38, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod
destruktion af usolgte forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på
genbrugspladser) stillet den 31. oktober 2024 af Katrine Robsøe (RV).
Spørgsmål nr. 12 til L 38
”Med
ophævelse af § 50 f gives kommunerne mere fleksibilitet til indretning af genbrugsområder på
genbrugspladserne. Men samtidig ophæves adgang til at gebyrfinansiere genbrugsområderne.
Hvordan vil ministeren sikre, at kommuner fortsat kan gebyrfinansiere genbrugsområder, herunder
byttehjørne på genbrugspladser, som de hidtil har kunnet gøre, jf. svar på L13 - spørgsmål nr. 4, stillet
af Miljø og Planlægningsudvalget (folketingsåret 2010-11)?
Heraf fremgår det at ”…kommunerne har
adgang til at gebyrfinansiere en række borgerrettede initiativer, bl.a. på affaldsforebyggelsesområdet i
det omfang, initiativerne knytter sig til affaldsordningerne. Det kan f.eks. være iværksættelse af en
informationskampagne om affaldsforebyggelse eller etablering af et byttehjørne i kommunale
boligselskaber eller på genbrugspladsen.”.”
Svar
Spørgsmålet har været forelagt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, som har oplyst følgende:
”En genbrugspladsordning er en affaldsordning, som kommunerne skal fastsætte gebyrer for. For
husholdninger skal kommunen fastsætte og opkræve et gebyr for husholdningernes adgang til at
aflevere affald på genbrugspladsen. For virksomheder skal kommunen fastsætte og opkræve gebyr hos
de virksomheder, der gør brug af tilbuddet om at aflevere affald på genbrugspladser. Kommunernes
fastsættelse af gebyrer er underlagt nogle grundlæggende principper. Affaldsgebyrerne skal bl.a. hvile-
i-sig-selv, hvilket betyder, at kommunen ikke må optjene overskud ved opkrævning af gebyrer.
Derudover skal krydssubsidiering undgås. Det betyder eksempelvis, at kommunen ikke må lade
husholdninger betale for omkostninger ved affaldsordninger for virksomheder og omvendt.
Med lovforslaget om ændring af miljøbeskyttelsesloven fra 2022 blev der i sammenhæng med regler
om genbrugsområder fastsat en mulighed for, at kommunens omkostninger til planlægning,
etablering, drift og administration af genbrugsområder på genbrugspladser kan gebyrfinansieres.
Den gældende retstilstand forud for indførelsen af bestemmelsen er fastlagt i lovforslaget fra 2022. Det
fremgår heraf, at kommunernes initiativer vedr. genbrugsgenstande ikke kan finansieres over
affaldsgebyrerne, da genstandene ikke anses for at være affald. Med det nye lovforslag ophæves
muligheden for gebyrfinansiering af genbrugsområder, og ovenstående retstilstand vil igen være
gældende.”
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 38 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om sikring af, at kommuner fortsat kan gebyrfinansiere genbrugsområder, herunder byttehjørne på genbrugspladser, som de hidtil har kunnet gøre
Magnus Heunicke
/
Nina Espegård Hassel
2