Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 9870
Den 7. november 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 11 til L 38, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod
destruktion af usolgte forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på
genbrugspladser) stillet den 31. oktober 2024 af Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 11 til L 38
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at lave et ændringsforslag med bemærkninger, der deler
lovforslaget i tre, hvor det ene indeholder de elementer, der relaterer sig til styrket affaldstilsyn,
herunder modtagekontrol, det andet indeholder de elementer, der relaterer sig til håndhævelse af
forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, og det tredje indeholder de elementer, der
relaterer sig til ophævelse af bestemmelser vedrørende etablering af genbrugsområder på
genbrugspladser, så der kan stemmes separat om de tre forslag?”
Svar
Det styrkede affaldstilsyn blev besluttet som en del af den
Opfølgende aftale om klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi
(2022) (S, V, RV, SF og LA), mens reglerne om håndhævelse af
destruktionsforbuddet for usolgte forbrugerprodukter supplerer ecodesign-forordningen, der trådte i
kraft i juli 2024. Med L 38 forslås det imidlertid, at håndhævelsen af ecodesign-forordningens
destruktionsforbud håndteres i tråd med det styrkede affaldstilsyn, ved at der gives bemyndigelse til,
at der kan fastsættes regler om modtagekontrol på affaldsbehandlingsanlæg. Den foreslåede
bemyndigelse til at fastsætte regler om modtagekontrol på affaldsbehandlingsanlæg vil således også
omfatte bemyndigelse til at håndhæve destruktionsforbuddet for usolgte forbrugerprodukter fra
ecodesign-forordningen.
Efter Miljø- og Ligestillingsministeriets vurdering har forslaget om styrket affaldstilsyn en så nær
sammenhæng med den del af lovforslaget, der handler om håndhævelse af destruktionsforbud, at det
af lovtekniske årsager ikke vil være hensigtsmæssigt at udskille den del af forslaget til et selvstændigt
lovforslag.
Endelig støtter jeg ikke at udskille den del af lovforslaget, der omhandler ophævelse af bestemmelser
om genbrugsområder på de kommunale genbrugspladser, idet denne del af lovforslaget efter min
mening ikke kan bære et selvstændigt lovforslag.
Et ændringsforslag, der opdeler lovforslaget i to dele, om dels modtagekontrol og dels ophævelse af
bestemmelser om genbrugsområder på de kommunale genbrugspladser, kan imidlertid udformes som
følger:
Miljø- og Ligestillingsministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
•
EAN 5798000862005
•
•
www.mim.dk