Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38 Bilag 7
Offentligt
2939699_0001.png
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [20. november 2024]
2. udkast
(Politiske bemærkninger fra Alternativet)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, og
ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på genbrugspladser)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforsla-
get.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget anerkender lovforsla-
gets intentioner om at styrke genanvendelse og genbrug af
erhvervsaffald. Alternativet er enige i at frisætte kommuner-
ne for bureaukrati i forbindelse med genbrugsområder på
kommunale genbrugspladser. Dog er vi kritiske overfor en
række helt centrale punkter i lovforslaget. For det første
er det kritisabelt, at lovforslaget tillader en administrativ
afvisning af affald, som ikke forhindrer affald, der kan gen-
bruges, i at blive brændt af. Det bliver nævnt i lovforslaget,
at det i mange tilfælde ikke vil være muligt fysisk at afvise
affaldslæsset, da man mangler anlæg, hvor affald kan omdi-
rigeres til sortering såsom egnede stikprøveanlæg. Derfor
frygter Alternativet, at man med lovforslaget ikke reducerer
afbrænding af materialer, der er egnede til genanvendelse,
hvilket ellers netop er lovforslagets intentionen.
Endnu mere kritisabelt er det, at høringssvar peger på,
at forbrændingsanlæg kan have incitament til at modtage
affald, som burde afvises, for at udfylde kapacitet på anlæg-
get. Man risikerer altså, at der bliver afbrændt affald, som er
egnet til genanvendelse. Dette er alvorlige kritikpunkter. Al-
ternativet mener, at vi bliver nødt til at lave lovgivning,
der i endnu højere grad forpligter affaldssektoren til reelt
at understøtte en cirkulær økonomi, som anses for bydende
nødvendig i lyset af klimakrisen. Uden stram og ambitiøs
lovgivning skaber vi ikke incitament til at skabe den dygtig-
ste og bedst mulige affaldsbranche, der benytter sig af best
practice.
Afslutningsvis skal det nævnes, at Alternativet er enige i
forslaget om, ikke at implementere nationale standarder for,
hvordan kommunerne arbejder med genbrugsområder på
genbrugspladserne. Affaldshåndteringen fungerer forskelligt
på tværs af kommunerne, og derfor skal de have frihed
til at implementere de løsninger, der passer bedst til den
lokale kontekst. Det er vigtigt, at vi sætter ambitiøse krav
til kommunerne, men vi mener ikke, at vi skal detailregulere
kommunernes arbejde med affaldshåndtering.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljøministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 38 - 2024-25 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2939699_0002.png
2
Til § 1
1)
Efter nr. 3 indsættes:
»01.
I
overskriften
til kapitel 7 udgår »genbrug,«.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestem-
melse i § 1, nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Kapitel 7 i miljøbeskyttelsesloven har overskriften »Af-
faldsforebyggelsesplan, genbrug, genanvendelse og renere
teknologi«.
Det foreslås, at overskriften til miljøbeskyttelseslovens
kapitel 7 ændres, således at »genbrug,« udgår af overskrif-
ten.
Ordet genbrug blev indsat i overskriften til miljøbeskyt-
telseslovens kapitel 7 med § 1, nr. 10, i lov nr. 898 af 21. ju-
ni 2022 samtidig med indsættelsen af § 50 f i miljøbeskyttel-
sesloven om miljøministerens bemyndigelse til at fastsætte
regler om kommuners pligt til at etablere genbrugsområder
på genbrugspladser i kommunen. Den foreslåede ændring
er en konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr.
4, hvormed det foreslås, at miljøbeskyttelseslovens § 50 f
ophæves.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til
1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Miljøministeren sendte høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget den 3. oktober 2024.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Hans Kristian Skibby (DD)
fmd.
Kristian Bøgsted (DD) Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6