Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38 Bilag 11
Offentligt
2956043_0001.png
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, og
ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på genbrugspladser)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforsla-
get.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, LA, M, KF, EL og
RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for ændringsforslag nr. 3 og imod ændringsforslag nr. 1
og 2.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 3 og hverken for eller
imod ændringsforslag nr. 1 og 2.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget stemmer for lovforslaget og
ministerens ændringsforslag med en særskilt bestemmelse,
der sikrer kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte
gebyrer til dækning af udgifter til planlægning, etablering,
drift og administration af genbrugsområder på genbrugs-
pladser i tilknytning til affaldshåndtering.
Partierne lægger afgørende vægt på, at miljøministeren
i mail af 3. december 2024 oplyste til aftalekredsen bag
»Klimaplan for en grøn affaldssektor« (S, V, M, RV, SF
og LA), at »Ændringsforslaget adskiller sig fra miljømini-
sterens svar fra 2010, som Ankestyrelsen i sin udtalelse fra
2017 henviser til, idet der med ændringsforslaget ikke vil
være mulighed for kommunerne til at gebyrfinansiere eta-
blering af byttehjørner, dvs. genbrugsområder, i kommunale
boligselskaber.«
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget anerkender lovforsla-
gets intentioner om at styrke genanvendelse og genbrug af
erhvervsaffald. Alternativet er enige i at frisætte kommuner-
ne for bureaukrati i forbindelse med genbrugsområder på
kommunale genbrugspladser. Dog er Alternativet kritiske
overfor en række helt centrale punkter i lovforslaget. For
det første er det kritisabelt, at lovforslaget tillader en admi-
nistrativ afvisning af affald, som ikke forhindrer affald, der
kan genbruges, i at blive brændt af. Det bliver nævnt i
lovforslaget, at det i mange tilfælde ikke vil være muligt
fysisk at afvise affaldslæsset, da man mangler anlæg, hvor
affald kan omdirigeres til sortering, såsom egnede stikprøve-
anlæg. Derfor frygter Alternativet, at man med lovforslaget
ikke reducerer afbrænding af materialer, der er egnede til
genanvendelse, hvilket ellers netop er lovforslagets inten-
tion.
Endnu mere kritisabelt er det, at høringssvar peger på,
at forbrændingsanlæg kan have incitament til at modtage
affald, som burde afvises, for at udfylde kapacitet på anlæg-
get. Man risikerer altså, at der bliver afbrændt affald, som er
egnet til genanvendelse. Dette er alvorlige kritikpunkter. Al-
ternativet mener, at vi bliver nødt til at lave lovgivning,
der i endnu højere grad forpligter affaldssektoren til reelt
at understøtte en cirkulær økonomi, som anses for bydende
AX030780
L 38 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 11. december 2024
2956043_0002.png
2
nødvendig i lyset af klimakrisen. Uden stram og ambitiøs
lovgivning skaber vi ikke incitament til at skabe den dygtig-
ste og bedst mulige affaldsbranche, der benytter sig af best
practice.
Afslutningsvis skal det nævnes, at Alternativet er enige i
forslaget om ikke at implementere nationale standarder for,
hvordan kommunerne arbejder med genbrugsområder på
genbrugspladserne. Affaldshåndteringen fungerer forskelligt
på tværs af kommunerne, og derfor skal de have frihed
til at implementere de løsninger, der passer bedst til den
lokale kontekst. Det er vigtigt, at vi sætter ambitiøse krav
til kommunerne, men Alternativet mener ikke, at vi skal
detailregulere kommunernes arbejde med affaldshåndtering.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
miljøministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, LA, M, KF,
EL og RV):
1)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 48, stk. 1, nr. 2,
affattes således:
»2) planlægning, etablering, drift og administration af gen-
brugsområder på genbrugspladser i tilknytning til af-
faldshåndtering,«.«
[Hjemmel til gebyrfinansiering af genbrugsområder på gen-
brugspladser]
2)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 3 indsættes:
»01.
I
overskriften
til kapitel 7 udgår »genbrug,«.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestem-
melse i § 1, nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der findes hverken i miljøbeskyttelsesloven eller i admi-
nistrative regler en eksplicit hjemmel til, at initiativer vedrø-
rende genbrugsgenstande kan finansieres over affaldsgeby-
rerne. Det fremgår af miljøministerens svar af 16. november
2010 på spørgsmål nr. 4 (L 13) til Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg, at kommunerne efter de gældende reg-
ler har adgang til at gebyrfinansiere udgifterne til opgaver,
som har en naturlig tilknytning til de kommunale affalds-
ordninger, og at dette eksempelvis kan være etablering af
et byttehjørne på genbrugspladsen. Energi-, forsynings- og
klimaministeren gentog denne forståelse i svar af 19. juni
2018 på spørgsmål 287 (alm. del) fra Energi-, Forsynings-
og Klimaudvalget.
Det foreslås med ændringsforslaget, at kommunalbesty-
relsen fastsætter gebyrer til dækning af udgifter til planlæg-
ning, etablering, drift og administration af genbrugsområder
på genbrugspladser i tilknytning til affaldshåndtering.
Med ændringsforslaget skabes en særskilt hjemmel til
at gebyrfinansiere udgifter til planlægning, etablering, drift
og administration af genbrugsområder på genbrugspladsen i
tilknytning til affaldshåndtering.
Kommunerne skal ved fastsættelse af gebyrer i medfør af
den foreslåede bestemmelse anlægge en almindelig propor-
tionalitetsvurdering, således at udgifterne står i et rimeligt
forhold til formålet. Med dette menes kommunens opgaver
på affaldsområdet, herunder affaldsforebyggelse. Kommu-
nalbestyrelsen har desuden i medfør af almindelige kommu-
nalretlige grundsætninger en forpligtelse til at handle økono-
misk forsvarligt, og kommuner må ikke uden lovhjemmel
yde tilskud til enkelte personer eller enkelte virksomheder,
som kan resultere i en uretmæssige markedsfordel. Kommu-
nalbestyrelsens lokale udmøntning af bestemmelsen skal i
den forbindelse iagttage kommunalfuldmagtsreglerne og al-
mindelige konkurrence- og statsstøtteretlige regler.
Det er frivilligt for kommunalbestyrelsen at etablere et
genbrugsområde på genbrugspladsen. Med et genbrugsom-
råde menes et område på en kommunal genbrugsplads, hvor
brugere af genbrugspladsen henstiller genbrugsgenstande,
med henblik på at andre overtager dem. Med genbrugsgen-
stand menes genstand, der ikke er affald, og som indleveres
på genbrugsområdet som genbrug.
Udgifter til planlægning, etablering, drift og administra-
tion af kommunale genbrugsbutikker og udgifter til, at kom-
muner eller kommunale institutioner og virksomheder gen-
bruger eller istandsætter genstande afleveret i genbrugsom-
råder vil dog ikke kunne dækkes af gebyret. Gebyret vil
endvidere ikke kunne dække udgifterne til kommunernes
øvrige initiativer, for så vidt angår genbrugsgenstande, som
ikke finder sted på genbrugspladsen, herunder i genbrugs-
områder i boligselskaber. Derudover vil gebyret endvidere
ikke kunne dække udgifterne til genstande, som er indleve-
ret på genbrugspladsen som affald, men som kommunen ef-
terfølgende vurderer kan genbruges uden videre forberedel-
se og flytter til genbrugsområdet. Planlægning, etablering,
drift og administration i den forbindelse kan i stedet gebyr-
finansieres af kommunalbestyrelsen efter den gældende be-
stemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1, nr. 1, da
genstandene er indleveret som affald.
Det forventes, at der med hjemmel i den gældende mil-
jøbeskyttelseslovs § 48, stk. 4, vil blive fastsat regler om,
at udgifterne til genbrugsområderne vil kunne omfattes af
gebyret til genbrugsområder, jf. § 48, stk. 1, nr. 2, for hen-
holdsvis husholdninger og virksomheder.
Det bemærkes, at ændringsforslaget ikke vil ændre på de
grundlæggende principper for gebyrfastsættelsen. Kommu-
nalbestyrelsens fastsættelse af gebyret til genbrugsområder,
jf. § 48, stk. 1, nr. 2, vil således fortsat være underlagt hvile
i sig selv-princippet, og der vil skulle opnås fuld dækning af
de omkostninger, som gebyret omfatter, men kommunen må
ikke optjene et overskud. Derudover skal krydssubsidiering
så vidt muligt undgås. Det betyder eksempelvis, at kommu-
L 38 - 2024-25 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 11. december 2024
2956043_0003.png
3
nen ikke må lade husholdninger betale for omkostningerne
for virksomheder.
Ændringsforslaget vil endvidere ikke ændre på gældende
ret i forhold til, at alle husholdninger i kommunen betaler
gebyr for, at ordningen stilles til rådighed for husholdninger-
ne, mens virksomheder alene betaler gebyr, når de gør brug
af genbrugspladsen.
Til nr. 2
Det foreslås med ændringsforslaget, at lovforslagets § 1,
nr. 3, udgår.
Ændringsforslaget vil medføre, at den konsekvensrettelse
af henvisningen i § 48, stk. 8, til § 48, stk. 1, nr. 5, der er
foreslået i lovforslagets § 1, nr. 3, udgår.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den affattel-
se af lovforslagets § 1, nr. 2, der foreslås med ændringsfor-
slag nr. 1.
Til nr. 3
Kapitel 7 i miljøbeskyttelsesloven har overskriften »Af-
faldsforebyggelsesplan, genbrug, genanvendelse og renere
teknologi«.
Det foreslås, at overskriften til miljøbeskyttelseslovens
kapitel 7 ændres, således at »genbrug,« udgår af overskrif-
ten.
Ordet genbrug blev indsat i overskriften til miljøbeskyt-
telseslovens kapitel 7 med § 1, nr. 10, i lov nr. 898 af 21. ju-
ni 2022 samtidig med indsættelsen af § 50 f i miljøbeskyttel-
sesloven om miljøministerens bemyndigelse til at fastsætte
regler om kommuners pligt til at etablere genbrugsområder
på genbrugspladser i kommunen. Den foreslåede ændring
er en konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr.
4, hvormed det foreslås, at miljøbeskyttelseslovens § 50 f
ophæves.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til
1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Miljøministeren sendte høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget den 3. oktober 2024.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål
til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Hans Kristian Skibby (DD)
fmd.
Kristian Bøgsted (DD) Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6