Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, og
ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på genbrugspladser)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforsla-
get.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, LA, M, KF, EL og
RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for ændringsforslag nr. 3 og imod ændringsforslag nr. 1
og 2.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 3 og hverken for eller
imod ændringsforslag nr. 1 og 2.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget stemmer for lovforslaget og
ministerens ændringsforslag med en særskilt bestemmelse,
der sikrer kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte
gebyrer til dækning af udgifter til planlægning, etablering,
drift og administration af genbrugsområder på genbrugs-
pladser i tilknytning til affaldshåndtering.
Partierne lægger afgørende vægt på, at miljøministeren
i mail af 3. december 2024 oplyste til aftalekredsen bag
»Klimaplan for en grøn affaldssektor« (S, V, M, RV, SF
og LA), at »Ændringsforslaget adskiller sig fra miljømini-
sterens svar fra 2010, som Ankestyrelsen i sin udtalelse fra
2017 henviser til, idet der med ændringsforslaget ikke vil
være mulighed for kommunerne til at gebyrfinansiere eta-
blering af byttehjørner, dvs. genbrugsområder, i kommunale
boligselskaber.«
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget anerkender lovforsla-
gets intentioner om at styrke genanvendelse og genbrug af
erhvervsaffald. Alternativet er enige i at frisætte kommuner-
ne for bureaukrati i forbindelse med genbrugsområder på
kommunale genbrugspladser. Dog er Alternativet kritiske
overfor en række helt centrale punkter i lovforslaget. For
det første er det kritisabelt, at lovforslaget tillader en admi-
nistrativ afvisning af affald, som ikke forhindrer affald, der
kan genbruges, i at blive brændt af. Det bliver nævnt i
lovforslaget, at det i mange tilfælde ikke vil være muligt
fysisk at afvise affaldslæsset, da man mangler anlæg, hvor
affald kan omdirigeres til sortering, såsom egnede stikprøve-
anlæg. Derfor frygter Alternativet, at man med lovforslaget
ikke reducerer afbrænding af materialer, der er egnede til
genanvendelse, hvilket ellers netop er lovforslagets inten-
tion.
Endnu mere kritisabelt er det, at høringssvar peger på,
at forbrændingsanlæg kan have incitament til at modtage
affald, som burde afvises, for at udfylde kapacitet på anlæg-
get. Man risikerer altså, at der bliver afbrændt affald, som er
egnet til genanvendelse. Dette er alvorlige kritikpunkter. Al-
ternativet mener, at vi bliver nødt til at lave lovgivning,
der i endnu højere grad forpligter affaldssektoren til reelt
at understøtte en cirkulær økonomi, som anses for bydende
AX030780