Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38 Bilag 1
Offentligt
2914872_0001.png
Høringsnotat
Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Styrket affaldstilsyn, håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte
forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser vedrørende etablering af
genbrugsområder på genbrugspladser)
Lovforslaget blev sendt i høring den 18. juni 2024, og der var frist for høringssvar den 22.
august 2024.
Høringsparter
Miljø- og Ligestillingsministeriet har modtaget 15 høringssvar fra organisationer, foreninger,
virksomheder og offentlige myndigheder:
ARC
ARI - Affalds- og Ressourcecenter
Brancheforeningen Cirkulær
Biogas Danmark
Dansk Erhverv
Dansk Mode & Tekstil
DTL - Danske Vognmænd
Biogas Danmark
Forbrugerrådet Tænk
Frederiksberg Kommune
Genvindingsindustrien
International Transport Danmark (ITD)
Isobro
Kommunernes Landsforening (KL)
Københavns Kommune, Teknik og Miljøforvaltningen
Læsning af høringsnotatet
Høringssvarene og høringsnotat kan ses på Høringsportalen ved fremsættelse af
lovforslaget.
Gennemgangen af høringssvarene og Miljø- og Ligestillingsministeriets bemærkninger
hertil er samlet tematisk i tre overordnede temaer; For det første det styrkede affaldstilsyn,
for det andet ecodesignforordningen vedrørende forbud mod destruktion af usolgte
forbrugerprodukter og for det tredje genbrugshjørner. Dernæst er svar og bemærkninger
delt i nummererede emner for hvert tema. Til sidst i høringsnotatet findes et
opsamlingspunkt til de bemærkninger, som har mere generel karakter.
Det styrkede affaldstilsyn
Høringssvar omhandlende det styrkede affaldstilsyn, har berørt følgende emner:
1.
Bemærkninger om hvilke anlæg, der er omfattet
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0002.png
2.
3.
4.
5.
6.
Bemærkninger vedrørende grænsen for indhold af affald egnet til
materialenyttiggørelse
Bemærkninger vedrørende kontrollen med affaldslæs
Bemærkninger vedrørende afvisningen af affaldslæs
Bemærkninger vedrørende underretning
Bemærkninger vedrørende indberetning
Ad 1 Bemærkninger om hvilke anlæg, der er omfattet
Brancheforeningen Cirkulær mener, at der skal være en klarere afgrænsning af, hvilke
typer af affaldsbehandlingsanlæg der skal udføre modtagerkontrol, og i hvilket omfang.
Kommunernes Landsforening bemærker, at det er vigtigt, at det er tydeligt i lovforslaget og i
bemærkninger, hvilke affaldsbehandlingsanlæg der er tale om. Det bemærkes, at der i
lovforslaget står at, det drejer sig om affaldsbehandlingsanlæg der behandler affald med
henblik på forbrænding eller genanvendelse, mens der i bemærkningerne alene står
affaldsbehandlingsanlæg.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har tilrettet lovforslaget, så det foreslås at der fastsættes
bredere bemyndigelsesbestemmelser, således at affaldsbehandlingsanlæg er omfattet af
bemyndigelsesbestemmelsen. Lovbemærkningerne er præciseret vedr. beskrivelsen af
udmøntningen af reglerne bl.a. på henholdsvis affaldsforbrændingsanlæg og
genanvendelsesanlæg. Bemærkninger giver ikke anledning til øvrige ændringer.
Ad 2: Bemærkninger vedrørende grænsen for indhold af affald egnet til
materialenyttiggørelse
ARC bemærker, at det kan være vanskeligt for anlæggene at vurdere, hvorvidt affaldet ville
være egnet til materialenyttiggørelse. Det er derfor vigtigt, at Miljøstyrelsens vejledning er
udførlig og forholder sig indgående til typiske eksempler, samt at Miljøstyrelsen er
tilgængelig ved behov for vejledning.
ARI bemærker, at det ikke kan lægges til grund, at der er overlap mellem usolgte
forbrugerprodukter og affald egnet til materialenyttiggørelse. Ydermere er opfølgningen på
for meget affald til materialenyttiggørelse og opfølgningen vedrørende usolgte
forbrugerprodukter væsensforskellig, så der er et klart behov for, at
forbrændingsanlæggene eksplicit skal kontrollere for begge dele og indberette begge dele
eksplicit.
Dansk Erhverv opfordrer til at der fastsættes en lempelig grænseværdi ud fra to parametre;
Den første parameter er at grænseværdien skal fastsættes så højt, at der kun indberettes
så mange kontroller til Miljøstyrelsen, som det er muligt at gennemføre tilsyn med.
Indberettes der mange flere afviste læs, end det kan gennemføres tilsyn med, bliver det et
ineffektivt system, der ikke giver den ønskede effekt. En høj grænseværdi vil ligeledes sikre
at det er de læs der er dårligst sorteret der bliver ramt
Dansk Mode & Tekstil opfordrer til dialog om fastsættelsen af grænseværdien for et
affaldslæs indehold af affald egnet til materialenyttiggørelse, så denne afspejler
virksomhedernes virkelighed.
2
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0003.png
Danske Vognmænd mener, at der som støtte for den visuelle kontrol og som vejledning
fastlægges en grænse for indhold af genanvendelige fraktioner til vurdering af, om et læs
skal afvises. Danske Vognmænd mener, at grænsen bør lægges på et forholdsvist
lempeligt niveau, der kan skærpes gradvist.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer tilsynet til at være opmærksom på kontaminering, herunder
hvor kontaminering sker ved indsamlingsleddet for at undgå, at affald sendes nedad i
affaldshierarkiet.
Frederiksberg Kommune opfordrer til, at der fastsættes fælles retningslinjer for, hvornår et
affaldslæs skal afvises, og at det som minimum fremgår af de forskellige retningslinjer for
modtagerkontrol, hvilke materialer der er genanvendelige, hvilke grænser der er for indhold
af genanvendeligt affald pr. affaldslæs, samt hvordan mængden af genanvendeligt affald i
et affaldslæs vurderes.
Genvindingsindustrien opfordrer til, at der i første omgang fastsættes en lempelig
grænseværdi for, hvornår et affaldslæs indeholder for meget affald egnet til
materialenyttiggørelse, og denne skal fastsættes så grænseværdien er så høj, at der kun
indberettes så mange kontroller til Miljøstyrelsen, som det er muligt at gennemføre tilsyn
med. Opfordrer endvidere til, at der udarbejdes en vejledning for tilsyn ved virksomheder, af
vejledningen skal det bl.a. fremgå, hvad en rimelig frasorteringsgrad/tabsrate er for de
enkelte affaldstyper.
ITD mener at der så vidt muligt bør fastsættes en vejledende grænse/tolerance for, hvor
meget affald egnet til materialenyttiggørelse, der vil medføre, at et læs affald afvises af et
forbrændingsanlæg. ITD hilser Miljøstyrelsens kommende vejledning om modtagekontrol
og grænse for, hvor meget affald der er egnet til materialenyttiggørelse, velkommen.
Vejledningen forventes anvendt af indsamlingsvirksomhed, som vil vejlede sine kunder om
korrekt sortering af deres affald. ITD hilser guideline med billeder, tilgængeliggjort på
mst.dk, velkommen, samt udtrykker tilfredshed med, at den kan blive central i forhold til
eventuelle tvister mellem anlæg og indsamler/transportør/producent ved afvisning af et læs
affald.
Kommunernes Landsforening bemærker, at grænsen for, hvornår et affaldslæs indeholder
for meget genanvendeligt affald, skal fastsættes med omtanke for, at der kan være
situationer, hvor det samlede læs er ødelagt pga. fejlsortering, eller omvendt, hvor en
mindre andel er fejlsorteret, men stadig kan udsorteres. Det er vigtigt, at der med den nye
kontrol følger en vejledning, der er anvendelig for anlæggene, når de fremadrettet skal føre
kontrol. Grænsen bør fastsættes overordnet, og fysisk afvisning bør ske, hvis det samlede
læs er egnet til materialenyttiggørelse, eller hvis det er proportionelt at sende affaldslæsset
til udsortering.
Københavns Kommune bemærker, at der vil være behov for ensartede retningslinjer og
vejledning til affaldsbehandlingsanlæggene angående vurdering af indholdet af
affaldslæsset. Endvidere foreslår Københavns Kommune, at der indføres krav om
minimumstørrelse på neddelte affaldselementer.
Miljø- og Ligestillingsministeriet gør opmærksom på, at der i affaldsbekendtgørelsen vil
blive fastlagt de nærmere regler om modtagekontrol, samt at Miljøstyrelsen udarbejder en
vejledning vedrørende modtagekontrol, samt at vejledningen vil blive sendt i ekstern høring.
3
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0004.png
Vejledningen vil bl.a. omhandle, hvor meget genanvendeligt affald der skal være i et
affaldslæs, før det bør klassificeres som genanvendeligt. Vejledningen vil bl.a. tage højde
for, at relativt små mængder vådt eller beskidt affald kan medføre, at fx pap- og papiraffald
ikke kan genanvendes, hvormed hele affaldslæsset bedre egner sig til forbrænding. Andre
affaldstyper såsom plast-, metal- og glasaffald kan i højere grad være tilsmudset med
urenheder og fejlsorteringer uden at miste deres genanvendelige egenskaber. Da de fleste
affaldslæs med restaffald må forventes i begrænset omfang at indeholde fejlsorteret affald,
vurderes det hensigtsmæssigt med en bagatelgrænse, således at forbrændingsanlægget
ikke pålægges at afvise affaldslæs, hvor et ikke uvæsentligt omfang affald egnet til
materialenyttiggørelse af affaldet potentiel ville kunne genanvendes.
Bemærkningerne har givet anledning til at slette en sætning, som kunne give et fejlagtigt
indtryk af, at usolgte forbrugerprodukter altid vil være affald.
Ad 3 Bemærkninger vedrørende kontrollen med affaldslæs
ARC ser behov for en tæt og ensartet opfølgning fra MST, så det så vidt muligt sikres, at
konkurrencen mellem anlæggene ikke betyder, at der nogle steder føres en mere lempelig
kontrol. ARC understreger, at det er affaldsproducenternes ansvar, at deres affald er
sorteret korrekt. Modtagekontrol hos affaldsforbrændingsanlæggene skal i denne
forbindelse ses som en støtte til, at tilsynsmyndigheder kan sikre, at reglerne efterleves.
ARI anfører, at det er afgørende, at kontrollen bliver udført ensartet på tværs af alle
affaldsforbrændingsanlæg, hvorfor det er centralt, at MST tilvejebringer et klart grundlag for
kontrollen i form af bekendtgørelser, vejledninger og fotodokumentation. ARI anfører
endvidere, at der bør tilvejebringes en national guideline i udførelse af kontrollen, hvilke
oplysninger der skal efterspørges og hvilke oplysninger, der skal indberettes til MST, og at
der alene efterspørges oplysninger, som skal indberettes videre til MST. ARI foreslår, at
lovforslaget forholder sig til behov for supplerende miljøtilsyn ift. affald, som ikke kan eller er
egnet til kontrol på affaldsenergianlæg (især mhp. byggeaffald). ARI finder det
problematisk, at lovforslaget ikke indeholder en dækkende beskrivelse af den samlede
styrkelse af affaldstilsynet. ARI opfordrer til, at alt erhvervsaffald, herunder fra kommunale
virksomheder, og al udførelse af affaldsindsamling uanset om den udføres af private eller
kommuner skal følge de samme regler om registrering. ARI anbefaler, at dobbeltkontroller
bør ophøre, så kommunerne ikke længere både kan fungere som konkurrenceudsat
kommunal aktør og myndighed overfor både egne virksomheder (kommunale institutioner)
og kunder samt konkurrenternes kunder. ARI påpeger, at lovforslaget fint angiver, at
erhvervsaffaldet omfatter 74 % af alt affald, men det oplyses ikke, at det er kommunerne,
som indsamler de sidste 26 %, og kører næsten halvdelen af dette affald til forbrænding,
hvilket igen betyder, at næsten halvdelen af alt affald, som køres til forbrænding, kommer
fra kommunerne og spørger om halvdelen af al affald til forbrænding virkelig skal undtages
kontrol. ARI kritiserer at MIM trods indvendinger fra affaldsbranchen gennem flere
ændringer af affaldsbekendtgørelsen har fastholdt, at anmeldelser af byggeaffald skal
sendes til de enkelte kommuner og ikke ministeriet på trods af, at byggeaffald omfatter 43
% af al landets affald og ofte håndteres på tværs af kommunegrænser. Der bør ske en
registrering og indberetning af alle kontroller foretaget efter begrundet mistanke, således at
MST får en mulighed for at rette op på eventuelle skævheder i vurderingen mellem
anlæggene.
4
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0005.png
Brancheforeningen Cirkulær: Ser vanskeligheder ved, at der lægges op til regler om, at
"affaldsbehandlingsanlæg, skal sikre, at affaldet er ledsaget af oplysninger om affaldets
indhold af usolgte forbrugerprodukter", da det i blandede læs ikke er muligt at se, om der er
usolgte forbrugerprodukter. De foreslår en anden formulering, der i højere grad lever op til,
hvad der er praktisk muligt. Mener, at det er vigtigt, at der afsættes tilstrækkelige ressourcer
til opfølgning og tilsyn på modtagne indberetninger. Spørger om det er rigtigt forstået, at
omkostninger til tilsynsarbejdet ikke er medregnet i de økonomiske konsekvenser, fordi de
skal gebyrfinansieres samt om de vurderede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
alene er for forbrændingsanlæggene. Påpeger, at for anlæggene vil det estimerede
tidsforbrug til indberetning forudsætte, at vi finder en IT-løsning, som passer til de IT-
systemer som allerede i dag anvendes til styring og indberetning ved modtagekontrol.
Dansk Erhverv foreslår, at det indskrives i bemærkningerne til lovforslaget, at affald der har
undergået en sortering ved godkendte affaldsbehandlere skal sikres rimelig adgang til
affaldsforbrændingsanlæg uden risiko for at blive afvist i modtagekontrollen. Det skyldes, at
Dansk Erhverv ser en udfordring i, at affald sorteret til forbrænding ved visuel vurdering
nemt kan blive anset som egnet til genanvendelse. Det kan f.eks. være et læs kun med
beskidt pap eller sorteret plastik, som ikke kan genanvendes. Dansk Erhverv nævner, at
Miljøstyrelsen for plastik tidligere har vurderet at op mod 54 procent af det indsamlet
husholdningsplast ikke bliver genanvendt. Derfor kan der forventes store mængder plast til
forbrændingsanlæggene fra plastsorteringsanlæg, men problemstillingen vil også være
relevant for andre affaldstyper. Dansk Erhverv opfordrer til, at der indføres kontrol ved
anlæg for neddeling, fordi vurdering af indholdet af et affaldslæs efter neddeling ved visuel
kontrol er stort set umuligt. Dansk Erhverv foreslår, at indsamlingsvirksomheder forpligtes til
at bidrage med viden om, hvilke virksomheder affaldet, som indsamlingsvirksomhederne
har indsamlet, kommer fra, hvorefter der kan føres tilsyn ved de pågældende virksomheder.
Danske Vognmænd mener, at indsatsen skal rettes mod den samlede modtagelse af affald
til forbrænding, og dvs. både erhvervs- og husholdningsaffald samt importeret affald til
forbrænding. Danske vognmænd gør opmærksom på, at kontrol med overvågningsbilleder
af aflæsning i siloen kan være udfordrende, da nogle fraktioner kan være vanskelige at
bedømme ud fra overvågningsbilleder. Danske Vognmænd ønsker at slå fast at
affaldsindsamlerne ikke har direkte indflydelse på, om affaldsproducenterne overholder
reglerne. Danske Vognmænd mener, at det er afgørende, at affaldsproducenterne får
tilskyndelse til at sortere korrekt, og i den forbindelse må det fortsat være en
myndighedsopgave at føre et tilstrækkeligt affaldstilsyn hos affaldsproducenterne. Danske
Vognmænd mener, at opfølgende affaldstilsyn udelukkende skal anvendes, hvor det giver
mening med henblik på at forebygge fejlsortering og undgå at genanvendeligt affald sendes
til forbrænding, og at det i mange tilfælde ikke vil være hensigtsmæssigt at gøre hos en
affaldsindsamler, men derimod affaldsproducenten, der er årsagen til, at læsset blev afvist.
DTL foreslår i stedet, at affaldsindsamlere gennem sin kundekontrakt søger en
dialogbaseret opfølgning over for affaldsproducenter, og at det fortsat må være en
myndighedsopgave at foretage affaldstilsyn hos affaldsproducerende virksomheder.
Forbrugerrådet Tænk er bekymret for, at affaldsbehandlingsanlæg har incitament til at
modtage affald, som burde afvises, for at udfylde kapacitet på anlægget eller for at
modtage renere fraktioner, der letter genanvendelsesprocesserne.
5
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0006.png
Frederiksberg Kommune: Appellerer til, at Miljøstyrelsen udfører fysiske tilsyn med,
hvordan affaldsbehandlingsanlæggene udfører deres modtagerkontrol, og hvilken kvalitet
kontrollen har.
Genvindingsindustrien bemærker, at der er en særlig udfordring ved, at afvisning skal ske
på baggrund af en visuel vurdering efterfulgt af en egentlig klassificering af MST, når
affaldet kommer fra affaldsbehandlingsanlæg, da den andel der går til forbrænding nemt
kan blive anset som egnet til genanvendelse på billeder. Bemærker endvidere, at det er
særligt problematisk, hvis restfraktionen efter sortering skal undergå samme
modtagekontrol, som forbrændingsegnet affald der kommer direkte fra affaldskilden. Mener,
at der er behov for, at der i lovbemærkningerne indskrives, at der i den videre udmøntning
skal tages højde for, at affald der har undergået en sortering ved godkendte
affaldsbehandlere skal sikres rimelig adgang til affaldsforbrændingsanlæg uden risiko for at
blive afvist i modtagekontrollen.
ITD er bekymret for de øgede omkostninger, som den øgede kontrol kommer til at medføre
for erhvervslivet. ITD er derfor fortalere for en risikobasereret kontrol, hvor ressourcerne til
kontrol bruges på risikovirksomheder og dermed giver effektive resultater og mindre
forbrænding. ITD ønsker et overblik over tilsynet med affaldsstrømmene i Danmark,
omkostningerne til tilsyn, kontrol og overvågning og gevinsten herved med henblik på at
nedjustere kontroltrykket på 5 procent. Vurderer anlægget, at en indsamlingsvirksomhed
eller affaldsproducent har overtrådt reglerne, kan anlægget indberette og ”sanktionere”
virksomheden med et gebyrbelagt affaldstilsyn fra henholdsvis kommune eller
Miljøstyrelsen. ITD mener, at det af vejledningen bør fremgå, hvordan
indsamlingsvirksomhedens, transportørens eller affaldsproducentens retssikkerhed sikres i
forbindelse med leveringen af forbrændingsegnet affald. Indsamlingsvirksomheder eller
affaldsproducenter bør sikres dokumentation for anlæggets accept af affaldet, inden
”bevismaterialet” blandes med andre leverandørers affald eller brændes. ITD bemærker
endvidere at den opfølgende kontrol ude i virksomheden bør ske hurtigst muligt efter
kontrollen på forbrændingsanlægget.
Københavns Kommune påpeger, at der er begrænsninger ved stikprøvekontroller og har
erfaring med også at rette stikprøvekontroller mod affald egnet til materialenyttiggørelse, og
påpeger desuden, at brug af kamera til at identificere fejlsorteringer stiller store krav til
kvalitet af udstyr, og at det skal sikres, at der stilles ensartede krav til anlæggene og
affaldsproducenterne. Desuden vil det understøtte målet, hvis anlæggene har ensartede
retningslinjer for fastsættelse af gebyrer for kontrol af affald, som i øvrigt bør afspejle
udgifterne ved korrekt behandling af affaldet. Opfordrer til, at udmøntningen af lovforslaget
understøtter fysisk afvisning fremfor administrativ afvisning således, at det sikres at
fejlsorteringer ikke tilføres selve forbrændingskedlen. Opfordrer til, at der stilles krav om
egentlige stikprøveanlæg, så fejlsorteret affald kan omdirigeres til sortering.
Miljø- og Ligestillingsministeriet gør opmærksom på, at lovforslaget indeholder
bemyndigelsesbestemmelser, som drejer sig om modtagekontrol på
affaldsbehandlingsanlæg. Høringssvar der går udover de bemyndigelser, der etableres
vedrørende modtagekontrollen, behandles ikke i nærværende høringsnotat.
Der vil i affaldsbekendtgørelsen vil blive fastlagt nærmere regler om modtagekontrol.
Miljøstyrelsen udarbejder en vejledning vedrørende modtagekontrol, som vil blive sendt i
6
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0007.png
ekstern høring. Vejledningen vil bl.a. adressere grænsen for indhold af affald egnet til
materialenyttiggørelse.
Miljø- og Ligestillingsministeriet gør opmærksom på, at det påtænkes at fastsætte regler
om, at kontrollen skal udføres på minimum 5 procent af de affaldslæs, der modtages
ugentligt. Det påtænkes endvidere at fastsætte, at anlæggene herudover skal føre kontrol
ved konkret begrundet mistanke.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at det er nødvendigt med fleksibilitet vedr.
måden affaldsbehandlingsanlæggene kontrollerer et affaldslæs. Det er for eksempel ikke
alle affaldsbehandlingsanlæg, der har mulighed for at sprede et affaldslæs ud på gulv.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker til kommentar vedrørende fastsættelse af gebyr
for modtagekontrol, at der ikke er hjemmel til, at modtagekontrollen skal finansieres af et
gebyr for kontrol med affald. I alt vurderes de nye krav til virksomheder, der driver
affaldsforbrændingsanlæg, ikke at udgøre nogle større erhvervsøkonomiske konsekvenser,
idet kontrollen kan udføres i forbindelse med allerede pålagt modtagekontrol, og kravene til
stikprøvekontrollen overstiger ikke kravene til modtagekontrollen.
Miljø- og Ligestillingsministeriet mener, at det er væsentligt, at de virksomheder, der er
ansvarlige for det affaldslæs, der sendes til et affaldsforbrændingsanlæg, er omfattet af
affaldstilsyn. Når indsamlingsvirksomheder får overdraget ansvaret for affald, er de dermed
også ansvarlige for det af indsamlingsvirksomhedens tilkørte affaldslæs. Regler vedr.
overdragelse af ansvar for affald til indsamlingsvirksomheder, henhører til Klima-, Energi-,
og Forsyningsministeriet.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
Ad 4 Bemærkninger vedrørende afvisning
ARC mener, at muligheden for at give en administrativ afvisning udvander det konkrete, og
risikerer at føre til misforståelser eller anklage om greenwashing. ARC foreslår derfor, at
udtrykket administrativ afvisning i stedet beskrives som en indberetning om indhold af
affald, der potentielt var egnet til materialenyttiggørelse. ARC foreslår endvidere at affald,
der ved modtagekontrol på affaldsbehandlingsanlæg vurderes at være egnet til
materialenyttiggørelse eller deponering, afvises og umiddelbart ledsages af en
myndighedsanvisning til sortering eller anden egnet behandling. ARC forventer, at
anlæggenes vurderinger i nogle tilfælde vil blive påklaget, og der vil være utilfredshed og
evt. klage over anlæggets vurdering, der påfører den affaldsansvarlige omkostninger til
tilsyn. ARC mener, at det bør gøres udtrykkeligt, at anlægget – forudsat at reglerne er fulgt
- ikke kan gøres ansvarlige for den affaldsansvarlige virksomheds omkostninger - hverken
direkte eller indirekte. Endvidere anser ARC det for essentielt, at afvisninger resulterer i en
reelt styrket tilsynsindsats over for virksomheder, hvorfra der afvises affald.
ARC mener, at den manglende bemyndigelse vedr. afvisning på forbrændingsanlæg
indirekte kan fremme aflevering til forbrænding frem for genanvendelse. ARC forstår på
baggrund af dialog på høringsseminar den 27. juni 2024 forslaget sådan, at den nævnte
forskel mellem affaldsenergianlæg og genanvendelsesanlæg ikke er tilsigtet. Hvis det
imidlertid fastholdes, at afvisningen kun gælder for genanvendelsesanlæg, ønskes
præciseret om usolgte forbrugerprodukter bestående af affald egnet til
materialenyttiggørelse skal afvises. For at undgå at virksomheder bliver "kastebold" mellem
anlæg, foreslås det, at det tydeliggøres, at MST er bemyndiget til at klassificere affald som
7
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0008.png
forbrændingsegnet, hvis affaldet kan modtages på affaldsenergianlæg uden tekniske eller
miljømæssige problemer, og der i praksis ikke er genanvendelsesmuligheder.
ARI mener, at der er behov for klare rammer om kontrollen og afvisningen af usolgte
forbrugerprodukter, og i nr. 1, stk. 9 bør afvisning på forbrændingsanlæg også eksplicit
omfatte usolgte forbrugerprodukter.
Frederiksberg Kommune foreslår, at i de tilfælde, hvor der sker en fysisk afvisning af affald,
at Miljøstyrelsen prioriterer at komme med udmeldinger om, hvordan affaldslæssene skal
håndteres, således at en afvist transport ikke afleveres på et andet anlæg, men køres til
sortering på et anlæg, der kan håndtere det.
Genvindingsindustrien mener, at det er uhensigtsmæssigt at der føres tilsyn med
indsamlingsvirksomheden, hvis et læs affald afvises, da indsamlingsvirksomhederne som
oftest ikke yderligere sorterer forbrændingsegnet affald, før det køres til forbrænding, og
fordi de ikke har myndighed overfor de affaldsproducerende virksomheder.
ITD støtter op om bemyndigelsen til at fastsætte regler om forbrændingsanlæggenes pligt til
at afvise affaldslæs, der indeholder en vis mængde affald egnet til materialenyttiggørelse
og affaldsbehandlingsanlæggenes (genanvendelse) pligt til at afvise affald, som er usolgte
forbrugerprodukter.
Københavns Kommune opfordrer til, at der ved udmøntningen fastsættes krav til at
affaldsbehandlingsanlæg etablerer egentlige stikprøveanlæg, så fejlsorteret affald kan
omdirigeres til sortering, fremfor at affaldslæsset bliver forbrændt efter en administrativ
afvisning.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at der er lavet ændringer i lovforslaget, og at der
foreslås en bemyndigelseshjemmel, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om
modtagelsen af affald hos virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, herunder
regler om virksomhedernes forpligtelser til at: 1) kontrollere affaldets indhold, 2) afvise
modtagelsen af visse typer affald, 3) underrette affaldsproducenten eller affaldsindsamleren
om foretagne kontroller, og 4) indberette oplysninger til brug for affaldstilsynsmyndigheden.
Bemærkninger giver i øvrigt ikke anledning til ændringer.
Ad 5 Bemærkninger vedrørende underretning
Brancheforeningen Cirkulær bemærker, at der i lovforslaget anvendes begrebet
”underretning” af både affaldstilsynsmyndighed, affaldsproducent og affaldsindsamler.
Samme begreber bør anvendes i bemærkningerne, hvor der enkelte steder i stedet står
”indberetning” (side 22) eller ”kontakte” (side 30). Ligeledes er affaldsindsamler ikke nævnt
ved underretning på side 30 og 31. Det er vigtigt, at affaldsindsamleren også nævnes som i
lovforslaget. Det er sjældent, at anlæggene ved, hvem producenten er. Endelig bemærkes,
at "forbrændingssiloen" side 16 bør ændres til "affaldssiloen".
Danske Vognmænd bemærker, at proceduren for underretning af den pågældende
affaldsindsamler ved afvisning af affaldslæs ved modtagerkontrol, og underretningen skal
være hurtig, klar og være ledsaget af dokumentation for grundlaget for afvisningen.
8
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0009.png
Miljø- og Ligestillingsministeriet indskriver i bemærkningerne til lovforslaget, at underretning
bør ske i forbindelse med afvisning, eller hurtigst muligt efter, og korrigerer hhv. kontakte og
indberetning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til yderligere tilretning.
Ad 6 Bemærkninger vedrørende indberetning
Frederiksberg Kommune mener, at det ved en administrativ afvisning af et affaldslæs vil
være effektivt, at Miljøstyrelsen udsteder et fejlsorteringsgebyr.
Kommunernes Landsforening bemærker, at det bør fremgå tydeligt, hvem der er
tilsynsmyndighed og hvornår. Endvidere bemærkes det, at det ikke fremgår tydeligt i
lovforslaget, og det foreslås, at det skrives ind i § 48, stk. 10, at indberetning skal tilgå
Miljøstyrelsen.
Københavns Kommune oplyser om, at omkring 97 pct. af byggeaffaldet fra virksomheder i
København - inden aflevering til forbrænding - neddeles på en indsamlingsvirksomhed med
forbehandlingsanlæg. Derfor opfordres til, at der fastsættes regler om, at
indsamlingsvirksomheder med forbehandlingsanlæg forpligtes til at afgive oplysninger
svarende til de oplysninger, som forbrændingsanlæg skal indberette til brug for tilsynet.
Uden regler om, at også indsamlingsvirksomheder skal indberette oplysninger til brug for
affaldstilsynsmyndigheden, er det ikke muligt for affaldstilsynsmyndigheden at føre tilsyn
med de oprindelige affaldsproducenter. Grundlaget for kommunens fysiske tilsyn hos den
oprindelige affaldsproducent kan – hvis indsamlingsvirksomheder tilpligtes af indberette
oplysninger til brug for affaldstilsynsmyndigheden - i stedet være oplysninger baseret på
affaldsmodtagelsen på forbehandlingsanlægget. Imidlertid indeholder affaldsreglerne ikke
hjemmel til, at kommunen (fremover Miljøstyrelsen) kan bede en indsamlingsvirksomhed
med forbehandlingsanlæg, der har modtaget blandet byggeaffald, om dokumentation for,
hvilken bygherre eller entreprenør, der har afleveret det blandede affald til virksomheden.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at det vil fremgå tydeligt, hvilken myndighed der
skal modtage indberetninger i de regler, som skal udmønte lovforslagets
bemyndigelsesbestemmelser.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Ecodesignforordningen
Høringssvar omhandlende destruktion af usolgte forbruger produkter har berørt følgende
emner:
1.
2.
3.
4.
Virksomheder, der er omfattet af reglerne
Produkter, der er omfattet af reglerne
Affaldsdefinitionen
Generelt
Ad 1 Virksomheder, der er omfattet af reglerne
9
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0010.png
Forbrugerrådet Tænk mener, at mikro- og små virksomheder bør omfattes af forbuddet mod
destruktion af usolgte forbrugerprodukter.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at det er fastsat i ecodesignforordningen, hvilke
virksomheder, der omfattes af destruktionsforbuddet. Bemærkningen giver derfor ikke
anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad 2 Produkter, der er omfattet af reglerne
ARC bemærker, at det fremgår, at der sker bemyndigelse til at fastsætte regler for, at
affaldsbehandlingsanlæg skal foretage kontrol og underrette affaldstilsynsmyndigheden om
affaldets indhold af usolgte forbrugerprodukter. Imidlertid er det kun genanvendelsesanlæg,
der skal afvise affald i form af usolgte forbrugerprodukter. ARC mener, at den manglende
bemyndigelse vedr. afvisning på forbrændingsanlæg indirekte kan fremme aflevering til
forbrænding frem for genanvendelse. ARC forstår på baggrund af dialog på høringsseminar
den 27. juni 2024 forslaget sådan, at den nævnte forskel mellem affaldsenergianlæg og
genanvendelsesanlæg ikke er tilsigtet. Hvis det imidlertid fastholdes, at afvisningen kun
gælder for genanvendelsesanlæg, ønskes præciseret om usolgte forbrugerprodukter
bestående af affald egnet til materialenyttiggørelse skal afvises. For at undgå at
virksomheder bliver ”kastebold” mellem anlæg, foreslås det, at det tydeliggøres, at
Miljøstyrelsen er bemyndiget til at klassificere affald som forbrændingsegnet, hvis affaldet
kan modtages på affaldsenergianlæg uden tekniske eller miljømæssige problemer, og der i
praksis ikke er genanvendelsesmuligheder. Det kan f.eks. vedrøre uhygiejnisk affald eller
affald, der skal destrueres.
Dansk Mode & Tekstil opfordrer til, at dette lovforslag vil være i overensstemmelse med
undtagelserne, når de er fastlagte af Kommissionen.
Forbrugerrådet Tænk mener, at alle produkter, der er egnet til forberedelse med henblik på
genbrug, bør omfattes af forbuddet mod destruktion. Efterlyser et skærpet tilsyn med, at
usolgte produkter ikke gøres uegnede til (for-)brug, så en eventuel usund forretningspraksis
standses. Opfordrer til, at tilsynet er opmærksomt på incitamenter til at omgå forbuddet
mod destruktion, så affaldshierarkiet opretholdes i alle led i værdikæden
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at hvis et affaldslæs indeholder usolgte
forbrugerprodukter, som er egnet til materialenyttiggørelse, og affaldslæsset indholder en
ikke uvæsentlig mængde affald egnet til materialenyttiggørelse, så vil affaldslæsset som
udgangspunkt skulle afvises. Med lovforslaget foreslås bemyndigelse til, at ministeren kan
fastsætte regler
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at det er fastsat i ecodesignforordningen, hvilke
produkter, der omfattes af forbuddet mod destruktion. Ligeledes bemærkes det, at en
forordning har direkte virkning, hvorfor de fastlagte undtagelser i forordningen, vil være de
gældende.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget. Dog er der lavet
ændringer i lovforslagets ordlyd, som nu omfatter alle affaldsbehandlingsanlæg, hvorefter
ministeren kan fastsætte regler om kontrol, afvisning, underretning og indberetning fsva.
affaldsbehandlingsanlæg.
10
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0011.png
Ad 3 Affaldsdefinitionen
Kommunernes Landsforening bemærker, at det fremgår, at usolgte forbrugerprodukter er
omfattet af definitionen affald egnet til materialenyttiggørelse. Inklusionen af usolgte
forbrugerprodukter under affald til materialenyttiggørelse giver en uklar lovgivning. Usolgte
forbrugerprodukter bør ikke være affald, da det netop er forordningens formål at holde
usolgte forbrugerprodukter på produktsiden og ikke på affaldssiden.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at hvis usolgte forbrugerprodukter er fundet i et
affaldslæs, som skal undergå behandling på et affaldsbehandlingsanlæg, så vil det som
udgangspunkt være affald egnet til materialenyttiggørelse, fordi indehaveren har agtet at
skille sig af med produkterne som affald. Miljø- og Ligestillingsministeriet er dog enig i, at
usolgte forbrugerprodukter altid vil være affald egnet til materialenyttiggørelse. Miljø- og
Ligestillingsministeriet har derfor slettet formuleringer i lovforslagets bemærkninger, der
fejlagtigt kan give det indtryk, at usolgte forbrugerprodukter altid vil være affald.
Ad 4 Generelt
Dansk Erhverv er positive over den generelle minimumsimplementering af
ecodesignforordningen, og understreger, at virksomheder ikke destruerer usolgte forbruger
produkter intentionelt eller uden god grund, da det er både økonomisk og miljømæssigt
uhensigtsmæssigt. at der i den videre udmøntning tages højde for virksomheders
muligheder for at levere oplysninger til myndighederne på den mindst administrativt tunge
måde, f.eks. ved brug af det kommende digitale produktpas.
ISOBRO hilser lovforslaget om at forbyde destruktion af usolgte forbrugerprodukter
velkommen. Men bemærker, at de momsfritagne genbrugsbutikker ifølge momsloven kun
må sælge brugte varer af ringe værdi, der er modtaget vederlagsfrit. Det er derfor vigtigt og
i tråd med intentionen i dette udkast til lovforslag, at usolgte forbrugerprodukter der ville
blive destrueret, i forhold til momsloven, kan defineres som brugte varer af ringe værdi, så
usolgte forbrugerprodukter kan doneres til genbrugsbutikker med videresalg for øje.
Kommunernes Landsforening bakker op om ecodesignforordningen og lovforslaget, som
etablerer hjemmel til at håndhæve forbuddet i forordningen.
Miljø- og Ligestillingsministeriet noterer sig opbakningen. Det påtænkes, at der oplysninger
skal indgives digitalt, når systemet er på plads.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at ministeriet ikke er ressortministerium for
momsloven.
Genbrugshjørner
ARC foreslår, at lovgivningen tydeliggøres med eksplicit plads til lokal udmøntning, hvilket
kan omfatte henvisning til allerede udgivet inspirationskatalog om genbrugsområder på
kommunale genbrugspladser fra januar 2024. ARC er af den opfattelse, at
genbrugsområder udgør et stort potentiale for øget genbrug til fordel for frivillige
organisationer, private virksomheder og borgere. Imidlertid kan lokale forhold have stor
betydning for realiseringen af de potentielle gevinster.
11
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0012.png
Dansk Erhverv opfordrer til at Miljø- og Ligestillingsministeriet opsætter processer, afklarer
de bedste rammer for kommunerne og aktører, bl.a. i forhold til mulighederne for afsætning
af genbrugsgenstande, fordi der er usikkerhed om hvordan kommunerne fremadrettet skal
etablere og drifte genbrugsområderne. Endvidere bemærker Dansk Erhverv, at der er
behov for indsats for kommunale genbrugsbutikker for at afsætningen af
genbrugsgenstande kan ske på lige vilkår.
Miljø- og Ligestillingsministeriet påpeger hertil, at kommunerne stadig gerne må etablere og
drifte genbrugsområder på genbrugspladserne.
Miljø- og Ligestillingsministeriet henviser endvidere til Klima,- Energi-, og
Forsyningsministeriet, som har ressortansvar for bl.a. forberedelse med henblik på genbrug
og gebyrfinansiering.
Bemærkning giver ikke anledning til ændringer.
KL kvitterer forligskredsen og ministerierne for, at der har været udvist lydhørhed for, at de
indvendinger mod bekendtgørelserne om direkte genbrug på genbrugspladser, der blev
fremsat under høringen og det er blevet besluttet ikke at gennemføre tiltagene. KL støtter
betragtningerne i lovforslaget om, at implementering af tiltagene ville have givet unødigt
bureaukrati og have risikeret at ødelægge nogle velfungerende løsninger og samarbejder
mellem kommuner og frivillige organisationer ude i kommunerne.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
ARC foreslår at der entydigt gives hjemmel til kommunal finansiering af genbrugsaktiviteter
via affaldsgebyrerne, og at hensigt om at fremme genbrug tydeliggøres i lovgivningen.
Kommunernes Landsforening bemærker, at der i miljøbeskyttelseslovens § 49b er et forbud
mod kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med behandling af affald, hvilket bl.a.
omfatter forberedelse til direkte genbrug. I § 49b er der dog i stk. 3 mulighed for, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan lave en undtagelse for forbuddet, således det er muligt
at forberede affald til direkte genbrug på genbrugspladser. Bemyndigelsen er ikke blevet
udmøntet i aktørbekendtgørelsen endnu, men KL ser frem til, at den udmøntes, således at
forberedelse til genbrug på genbrugspladserne kan indgå som en naturlig forlængelse af
arbejdet med det direkte genbrug på genbrugspladser, således kommunerne fx har
lovhjemmel til at tage en stol fra storskraldscontaineren og stille i bytterummet. Med den
foreslåede ophævelse af de to bestemmelser i miljøbeskyttelsesloven fjernes også
muligheden for gebyrfinansiering af genbrugsaktiviteter på genbrugspladser udover, hvad
er beskrevet i Ankestyrelsens afgørelser. For at understøtte mere direkte genbrug og
affaldsforebyggelse generelt, så KL dog gerne, at der blev hjemmel til at gebyrfinansiere
sådanne tiltag.
Københavns Kommune beklager, at §§ 48, stk. 1, nr. 2, og § 50 f ophæves, da de to
lovbestemmelser tilsammen giver lovhjemmel til, at kommunerne etablerer
genbrugsområder på genbrugspladserne, og at de gebyrfinansieres. Københavns
Kommune bemærker, at det af høringsudkastet til nærværende lovforslag fremgår af
bemærkningerne (side 9), at ophævelsen af lovens § 48, stk. 1, nr. 2, ikke vurderes at få
praktisk betydning. Derfor formoder Københavns Kommune også, at det ikke er hensigten
med lovforslaget, at muligheden for gebyrfinansiering af kommunens aktiviteter på
12
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0013.png
genbrugsområdet skal ændres i forhold til, hvordan retstilstanden var, inden § 48, stk. 1, nr.
2, blev indsat i loven. Københavns Kommune forventer, at kommunerne fortsat har adgang
til at gebyrfinansiere en række borgerrettede initiativer, bl.a. på
affaldsforebyggelsesområdet, i det omfang initiativerne knytter sig til affaldsordningerne.
Københavns Kommune finder det positivt, at det fortsat er muligt for kommunerne på frivillig
basis at etablere genbrugsområder på genbrugspladser i kommunerne.
Københavns Kommune imødeser udmøntningen af hjemlen i miljøbeskyttelseslovens § 49
b, stk. 3, nr. 2, hvorefter ministeren kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
deltagelse, herunder betingelser og vilkår for deltagelse, i aktiviteter forbundet med
forberedelse med henblik på genbrug af affald, der er indsamlet på genbrugspladser i
kommune
Vedrørende genbrugsområder generelt bemærker Miljø- og Ligestillingsministeriet, at
Aftalekredsen bag Klimaplanen har besluttet ikke at gennemføre initiativet og i stedet bakke
op om den frivillige indsats på kommunernes genbrugspladser, og at opretholde status quo.
Miljø- og Ligestillingsministeriet understreger, at kommunerne stadig gerne må etablere og
drifte genbrugsområder på genbrugspladserne, og anerkender Københavns Kommunes
investeringer og gode arbejde med at fremme genbrug de seneste år.
Med hensyn til gebyrfinansiering, henviser Miljø- og Ligestillingsministeriet til Klima,-
Energi-, og Forsyningsministeriet, som har ressortansvar for bl.a. forberedelse med henblik
på genbrug og gebyrfinansiering. Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker dog, at
Aftalekredsen bag Klimaplanen har besluttet ikke at gennemføre initiativet og i stedet bakke
op om den frivillige indsats på kommunernes genbrugspladser, og at opretholde status quo.
Det betyder, at det ikke alligevel vil blive muligt, at gebyrfinansiere genbrugsområderne, jf.
§ 48. Eftersom der ikke er blevet udstedt bekendtgørelser der udmønter § 50 f, har dette
heller ikke tidligere været muligt. Ophævelsen af § 48, stk. 1, nr. 2 ændrer ikke ved de
øvrige muligheder for gebyrfinansiering, og ophæver udelukkende muligheden for
gebyrfinansiering af planlægning, etablering, drift og administration af genbrugsområder på
genbrugspladser.
Bemærkninger giver ikke anledning til ændringer.
Generelle eller øvrige bemærkninger til lovforslaget
Følgende generelle eller øvrige bemærkninger er afgivet i høringssvarene:
Forbrugerrådet Tænk støtter op om lovforslaget, og hensigten bag ecodesignforordningen,
og understreger samtidig, at det er vigtigt med et skærpet tilsyn, som sikrer at forbuddet
håndhæves samt det medfører betydelige sanktioner hvis reglerne ikke overholdes.
Miljø- og Ligestillingsministeriet noterer sig opbakningen, og noterer ønsket om betydelige
sanktioner.
Biogas Danmark mener, at energiudnyttelse kan ske samtidig med genanvendelse, når der
i biogasanlæg genereres vedvarende energi samtidig med recirkulering samt
genanvendelse af næringsstoffer og recirkulering af kulstof ved håndteringen af organiske
restprodukter. Biogas Danmark bemærker, at afsnittet 3.1.1.2. i udkast til lovforslag derfor
bør tilrettes, så ovenstående pointe fremgår.
13
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914872_0014.png
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at der i pågældende afsnit refereres til
definitionerne i affaldsbekendtgørelsen § 3. Definitionen på genanvendelse omfatter ikke
energiudnyttelse. Afsnittet vedrørende affaldsbekendtgørelsen er fjernet fra lovforslaget.
ARI påpeger, at vurderingerne alene ses at tage højde for omkostningerne på
forbrændingsanlæggene og ikke omfatte de erhvervsøkonomiske og administrative
omkostninger hos virksomhederne, og at en eventuel gebyrbetaling heller ikke er opgjort.
Dansk Mode & Tekstil tilskynder, at de estimerede økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet holder sig inden for den angivne ramme.
Miljø- og Ligestillingsministeriet noterer tilskyndelsen og bemærker samtidig, at lovforslaget
udelukkende indeholder bemyndigelsesbestemmelser og derfor ikke isoleret set har
økonomiske eller administrative konsekvenser.
14