Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38 Bilag 1
Offentligt
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38 - Bilag 1
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Styrket affaldstilsyn, håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte
forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser vedrørende etablering
af genbrugsområder på genbrugspladser)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2024, jf.
lovbekendtgørelse nr. 48 af 12. januar 2024, med de ændringer, der følger
af § 2 i lov nr. 322 af 2. april 2024, lov nr. 323 af 2. april 2024 og § 2 i lov
nr. 677 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 44
indsættes som stk. 8
»Stk.
8.
Miljøministeren kan fastsætte regler om modtagelsen af affald
hos virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, herunder regler om
virksomhedernes forpligtelser til at:
1) kontrollere affaldets indhold,
2) afvise modtagelsen af visse typer affald,
3) underrette affaldsproducenten eller affaldsindsamleren om foretagne
kontroller, og
4) indberette oplysninger til brug for affaldstilsynsmyndigheden.«
2.
§ 48, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4.
3.
I
§ 48, stk. 8,
ændres »stk. 1, nr. 5« til: »stk. 1, nr. 4«.
4.
§ 50 f
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
2
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Den politiske aftale om styrket affaldstilsyn
2.2. Ecodesignforordningen
2.3. Genbrugsområder på kommunale genbrugspladser
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om modtagekontrol mv. på affalds-
behandlingsanlæg
3.1.1. Gældende ret
3.1.1.1. Miljøbeskyttelsesloven
3.1.1.2. Affaldsbekendtgørelsen
3.1.1.3. Bekendtgørelse om anlæg, der forbrænder affald
3.1.1.3. Ecodesignforordningen
3.1.2. Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.2.1. Krav om kontrol
3.1.2.2. Krav om afvisning
3.1.2.3. Krav om indberetning til tilsynsmyndigheden
3.2. Ophævelse af regler om genbrugshjørner
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klimamæssige konsekvenser
10. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
11. Forholdet til EU-retten
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
13. Sammenfattende skema
1. Indledning
Erhvervsaffald udgør langt størstedelen af den totale affaldsmængde. Virk-
somheder har pligt til at sortere deres affald og sikre, at udsorteret affald
egnet til materialenyttiggørelse ikke bliver sendt til forbrænding. Tilsynet
med virksomhedernes affaldshåndtering er dog varierende fra kommune til
kommune og i mange tilfælde begrænset.
Hertil kommer, at modtagekontrollen på affaldsforbrændingsanlæg har fo-
kus på at undgå luftforurening, men ikke på at undgå forbrænding af affald
egnet til materialenyttiggørelse.
Endelig har kommunerne forskellig praksis for klassificering af affald.
Uensartet tilsyns- og klassificeringspraksis skaber ulige konkurrencevilkår
mellem virksomhederne på tværs af kommunegrænser og medfører, at store
mængder affald egnet til materialenyttiggørelse sendes til forbrænding.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag til ændring af miljøbeskyt-
telsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2024, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 48 af 12. januar 2024, med de ændringer, der følger af
§
2 i lov nr.
322 af 2. april 2024, lov nr. 323 af 2. april 2024 og
§
2 i lov nr. 677 af 11.
juni 2024 (herefter miljøbeskyttelsesloven).
Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en bemyndigelse i miljøbe-
skyttelsesloven til miljøministeren, som kan anvendes til at fastsætte regler
4
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
om de forpligtelser, som virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg
skal overholde ved modtagelse af affald egnet til materialenyttiggørelse.
Med den foreslåede bestemmelse kan ministeren fastsætte regler om, at virk-
somheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, bl.a. de anlæg der modtager
affald med henblik på forbrænding eller genanvendelse, skal foretage kon-
trol af affaldets indhold af affald egnet til materialenyttiggørelse og om, at
virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg skal afvise affald, hvis
det vurderes, at affaldslæsset indeholder affald egnet til materialenyttiggø-
relse eller affald i form af usolgte forbrugerprodukter.
Det forventes, at der efter lovforslaget fastsættes regler om, at virksomhe-
der, der driver affaldsbehandlingsanlæg kan afvise affaldslæs egnet til ma-
terialenyttiggørelse på to måder. Dels kan virksomheden fysisk afvise af-
faldslæsset, hvorefter det bortkøres fra affaldsbehandlingsanlægget. Dels
kan virksomheden foretage en såkaldt administrativ afvisning af affaldslæs-
set, som i praksis indebærer at der indberettes oplysninger om affaldslæsset
til Miljøstyrelsen i tilfælde, hvor det ikke er praktisk muligt fysisk at afvise
affaldslæsset. Det er sjældent praktisk muligt at afvise affaldslæs fysisk, da
affaldet ofte ikke kan læsses tilbage i lastbilen efter aflæsning bl.a. pga. ar-
bejdsmiljøregler. Mange affaldsforbrændingsanlæg mangler både det nød-
vendige udstyr og faciliteter til at håndtere dette sikkert. Derfor kontrolleres
affaldet ofte kun via overvågningsbilleder.
Afvisning af affald egnet til materialenyttiggørelse er en måde hvorpå det
kan undgås at affald, som skulle være materialenyttiggjort ikke bliver for-
brændt. Konsekvensen ved en fysisk afvisning er, at affaldslæsset ikke bli-
ver hældt i affaldsforbrændingsanlægget, hvorimod konsekvensen ved en
administrativ afvisning er, at affaldsbehandlingsanlægget underetter den an-
svarlige for affaldet og indberetter oplysninger til affaldstilsynsmyndighe-
den.
Endelig foreslås det, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
virksomheder, der driver et affaldsbehandlingsanlæg, skal underrette af-
faldsproducenten eller affaldsindsamleren, hvis det ved kontrol vurderes, at
et affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse eller usolgte
forbrugerprodukter, og at virksomhederne skal indberette oplysninger til
brug for affaldstilsynsmyndigheden.
Bemyndigelsen skal anvendes til at udmønte dele af den politiske aftale om
Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (af juni 2020)
og den opfølgende aftale (af august 2022), der angår styrket affaldstilsyn.
5
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Bemyndigelsen skal herudover anvendes til at supplere den nye forordning
om miljøvenligt design, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2024/1781 af 13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for krav til miljø-
venligt design for bæredygtige produkter (herefter: ecodesignforordningen),
og denne forordnings bestemmelser om forbud mod destruktion af visse for-
brugerprodukter. Ecodesignforordningen bygger videre på erfaringer fra det
gældende ecodesigndirektiv (2009/125/EC), som bl.a. har udgjort et væsent-
ligt bidrag til at reducere energiforbruget fra energirelaterede produkter.
Forordningen skal bidrage til at forbedre produkters miljømæssige bæredyg-
tighed og sikre fri bevægelighed på det indre marked ved, at Kommissionen
i medfør af forordningen kan vedtage krav til miljøvenligt design til stort set
alle fysiske produkter (undtagen fødevarer, foder og lægemidler), som mar-
kedsføres i EU. Ved udvidelsen sættes større fokus på produkters miljø- og
klimaaftryk samt cirkulær økonomi.
Med lovforslaget foreslås endelig, at miljøbeskyttelseslovens bestemmelse
om bemyndigelse til at fastsætte regler om genbrugsområder på kommunale
genbrugspladser samt gebyrfinansieringshjemmelen hertil ophæves.
2. Lovforslagets baggrund
Den daværende regering (Socialdemokratiet) og Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet indgik den 16. juni 2020 en politisk
aftale om en
klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
(herefter klimapla-
nen). Enhedslisten, Det konservative Folkeparti og Alternativet er siden ud-
trådt af aftalen. Et af delelementerne i aftalen er et styrket og risikobaseret
affaldstilsyn, således at indsatsen målrettes de virksomheder, hvor der er
størst risiko for, at reglerne ikke overholdes, og hvor miljørisikoen er størst.
Aftalens delelement om styrket affaldstilsyn og strømlinet praksis er beskre-
vet nærmere i en opfølgende politiske aftale af 30. august 2022 om klima-
plan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi. Med den opfølgende
aftale blev der blandt andet opnået enighed om følgende:
1. Dele af affaldstilsynet flyttes fra kommunerne og Landbrugsstyrelsen til
Miljøstyrelsen fra 2025. Samtidigt overtager Miljøstyrelsen hele ansva-
ret for klassificering af alt affald fra kommunerne fra 2025.
2. Affaldstilsynet deles op i et administrativt databaseret tilsyn og et fysisk
tilsyn i form af kontrolbesøg hos virksomhederne. Frekvensen af af-
faldstilsynet skal fra 2025 være sådan, at hver 15. virksomhed årligt ud-
trækkes til administrativt tilsyn, og hver 75. virksomhed udtrækkes til
6
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
fysisk tilsyn. I 2027 øges frekvensen til henholdsvis hver 3. virksomhed
og hver 15. virksomhed.
3. For tilsyn med import og eksport af affald skal tilsynsfrekvensen fra
2025 øges, sådan at det administrative tilsyn øges fra hver 1700. affalds-
transport til hver 100. affaldstransport, og det fysiske tilsyn øges fra hver
550. affaldstransport til hver 250. affaldstransport.
4. Forbrændingsanlæggene skal fra 2025 forpligtes til at afvise affaldslæs,
der indeholder så meget genanvendeligt affald, at det samlede affaldslæs
klassificeres som genanvendeligt. Forbrændingsanlæggene forpligtes
samtidig til at give en tilbagemelding til relevante affaldstilsynsmyndig-
heder med henblik på, at disse fører affaldstilsyn hos den relevante af-
faldsproducent eller affaldsindsamler. Inden den styrkede modtagekon-
trol træder i kraft, skal Miljøstyrelsen udarbejde en vejledning, hvorefter
forbrændingsanlæg kun må behandle affaldslæs, der falder under en
mindstegrænse for indhold af genanvendeligt affald. Dette skal sikre, at
forbrændingsanlæg kun må behandle affaldslæs, hvor intet eller en me-
get begrænset andel af affaldet potentielt ville kunne genanvendes.
5. Udførsel af affaldstilsyn samt tilsyn med import og eksport af affald skal
overgå til fuld gebyrfinansiering i henhold til det EU-retlige forureneren
betaler-princip.
Nærværende lovforslag indeholder bl.a. bemyndigelse til, at miljøministe-
ren kan fastsætte regler, der implementerer pkt. 4 om modtagekontrol på
affaldsforbrændingsanlæg.
2.3 Genbrugsområder på kommunale genbrugspladser
Med lov nr. 898 af 21. juni 2022 blev der etableret hjemmel i miljøbeskyt-
telsesloven til, at miljøministeren og klima-, energi- og forsyningsministe-
ren kunne fastsætte regler om gennemførelse af et initiativ vedrørende gen-
brugsområder på kommunale genbrugspladser fra klimaplanen.
Lovændringen indebar, at kommunerne ved bekendtgørelse skulle forplig-
tes til at etablere genbrugsområder på de kommunale genbrugspladser og
give private aktører, herunder frivillige organisationer, adgang til genbrugs-
genstande, før de afsættes i kommunale genbrugsbutikker. Lovændringen
indebar endvidere en mulighed for at fastsætte regler om, at kommunerne
kunne gebyrfinansiere planlægning, etablering, drift og administration af
genbrugsområder på genbrugspladser.
7
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Efter høringer i 2022 af udkast til de to bekendtgørelser, der skulle udmønte
initiativet, blev der tilkendegivet en række bekymringer, bl.a. i forhold til
manglende lokal fleksibilitet, øget bureaukrati, og at reglerne kunne have
konsekvenser for borgere ansat i en social beskæftigelsesordning, jf. § 103
i serviceloven (lovbekendtgørelse nr. 67 af 22. januar 2024).
Miljøministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet valgte i for-
året 2023 at sætte arbejdet med udstedelse af bekendtgørelserne i bero og
afsøge, hvorvidt initiativet kunne implementeres på en mere fleksibel måde.
Det har dog ikke vist sig muligt.
Aftalekredsen bag klimaplanen har derfor besluttet ikke at gennemføre ini-
tiativet og i stedet bakke op om den frivillige indsats på kommunernes gen-
brugspladser. Som følge heraf foreslås miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1,
nr. 2, og § 50 f ophævet.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om modtagekontrol m.v. på af-
faldsbehandlingsanlæg
3.1.1. Gældende ret
3.1.1.1. Miljøbeskyttelsesloven
I miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 er der fastsat regler om listevirksomhed
og anden erhvervsvirksomhed, som blandt andet har til formål at sikre, at
affaldsforbrændingsanlæg ikke forurener omgivelserne ud over det accep-
table niveau. Ved miljøtilsyn fører tilsynsmyndigheden tilsyn med, at ud-
ledningen fra virksomheden er forenelig med miljøbeskyttelseslovens for-
mål herunder, at vilkår i godkendelser og tilladelser samt regler i bekendt-
gørelser efter miljøbeskyttelsesloven overholdes. I miljøgodkendelsen af af-
faldsforbrændingsanlæg stiller godkendelsesmyndigheden krav til, at de
virksomheder, der driver anlæggene, udfører egenkontrol. Dette kan for ek-
sempel gøres ved kamerainstallation og affaldskontrol. Herudover er der i
affaldsforbrændingsbekendtgørelsens § 21 fastsat krav om egenkontrol, jf.
pkt. 3.1.1.2 nedenfor.
Virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg , fører på denne bag-
grund egenkontrol med tilkørte læs for at sikre, at kun forbrændingsegnet
affald sendes til forbrænding. Kravet om egenkontrollen har hjemmel i mil-
jøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, der har til formål at forebygge
8
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
forurening fra virksomheder, anlæg m.v. Tilsyn med egenkontrollen, herun-
der affaldsforbrændingsanlæg stikprøvekontrol, er en del af det nuværende
miljøtilsyn med affaldsforbrændingsanlæg, der har fokus på, at det indleve-
rede affald ikke medfører forøget luftforurening fra affaldsforbrændingsan-
læg.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke regler om at virksomheder, der dri-
ver affaldsforbrændingsanlæg, skal gennemføre en modtagekontrol med
fokus på affald egnet til materialenyttiggørelse. Miljøbeskyttelsesloven in-
deholder dog en række generelle regler om, hvordan affald skal håndteres,
herunder at udarbejdelse af politikker og regler skal følge det såkaldte af-
faldshierarki, jf. nedenfor.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 44, stk. 1, kan miljøministeren fastsætte reg-
ler om klassificering, håndtering, sortering og opbevaring af affald. Af lo-
vens § 45, stk. 1, fremgår, at kommunalbestyrelsen forestår håndteringen af
affald, medmindre andet er fastsat i loven eller regler udstedt i medfør af
loven.
Det fremgår af § 46 a, stk. 2, i miljøbeskyttelsesloven, at miljøministeren
kan fastsætte regler om krav til anmeldelse, dokumentation og oplysninger
om affald, herunder om myndigheders, borgeres, grundejeres, virksomhe-
ders, ejeres, køberes, sælgeres og eksportørers pligt til at foretage anmel-
delse af, dokumentere og afgive oplysninger om affald, herunder i sager om
klassificering af affald samt foretage undersøgelser af affald for egen reg-
ning.
Af miljøbeskyttelseslovens § 6 b fremgår, at udarbejdelse af politikker og
udstedelse af regler om affaldsforebyggelse og -håndtering i udgangspunk-
tet skal ske i overensstemmelse med affaldshierarkiet. Affaldshierarkiet be-
står af 5 niveauer, hvoraf kun niveau 2-5 omhandler affaldshåndtering, mens
niveau 1 omhandler affaldsforebyggelse. Affaldshierarkiet er fastsat i § 13 i
nr. 573 om affald af 23. maj 2024.
Affaldshierarkiet indeholder følgende niveauer:
1) Affaldsforebyggelse: Tiltag, der reducerer mængden af affald, der
produceres (f.eks. direkte genbrug af byggematerialer).
2) Forberedelse med henblik på genbrug: Enhver nyttiggørelsesopera-
tion i form af kontrol, rengøring eller reparation, hvor produkter eller
produktkomponenter, der er blevet til affald, forberedes, således at
de kan genbruges uden anden forbehandling (f.eks. kasserede mur-
sten, der rengøres og indgår i et nyt byggeprojekt).
9
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
3) Genanvendelse: Enhver nyttiggørelsesoperation, hvor affaldsmate-
rialer omforarbejdes til produkter, materialer eller stoffer, hvad en-
ten de bruges til det oprindelige formål eller til andre formål (f.eks.
nedknusning af gips til anvendelse i nye plader). Heri indgår omfor-
arbejdning af organisk materiale, men ikke energiudnyttelse og om-
forarbejdning til materialer, der skal anvendes til brændsel eller til
opfyldningsoperationer.
4) Anden nyttiggørelse: Enhver nyttiggørelsesoperation, bortset fra de
operationer, hvor affald forberedes til genbrug, genanvendes, ener-
giudnyttes ved forbrænding eller forbehandles (f.eks. nedknust
bygge- og anlægsaffald til opbygning af en støjvold).
5) Bortskaffelse: Enhver operation, der ikke er nyttiggørelse, også hvis
operationen som sekundær konsekvens fører til genvinding af stoffer
eller til energiudnyttelse (f.eks. deponering).
3.1.1.3. Bekendtgørelse nr. 1271 af 21. november 2017 om anlæg, der for-
brænder affald
I bekendtgørelse nr. 1271 af 21. november 2017 om anlæg, der forbrænder
affald (affaldsforbrændingsbekendtgørelsen), er det fastsat at virksomheder,
der driver anlæggene, skal udføre en modtagekontrol med det affald, de
modtager. Formålet er at sikre, at kun affald, som anlægget har godkendelse
til at forbrænde, bliver forbrændt.
Ifølge affaldsforbrændingsbekendtgørelsen skal virksomheden tage alle de
nødvendige forholdsregler for i det videst mulige, praktisk gennemførlige
omfang at forebygge eller begrænse forurening af luft, jord, overfladevand
og grundvand og andre miljøskader, lugt og støjgener samt for at undgå di-
rekte fare for menneskers sundhed, jf. § 20 i affaldsforbrændingsbekendt-
gørelsen. Virksomheden skal også sikre sig, at der foreligger alle nødven-
dige oplysninger om affaldet for at kunne vurdere, om det må indgå i den
påtænkte forbrændingsproces, jf. § 21 i affaldsforbrændingsbekendtgørel-
sen.
Modtagekontrollen skal sikre, at affaldsforbrændingsanlægget ikke modta-
ger affald, der ikke må forbrændes.
3.1.1.3 Ecodesignforordningen
Europa-Parlamentet og Rådet har den 13. juni 2024 vedtaget Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2024/1781 af 13. juni 2024 om fastlæg-
10
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
gelse af en ramme for fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bære-
dygtige produkter, om ændring af direktiv (EU) 2020/1828 og forordning
(EU) 2023/1542 og om ophævelse af direktiv 2009/125), den såkaldte
ecodesignforordning.
Forordningen, der trådte i kraft den 18. juli 2024, indeholder en overordnet
ramme for krav til miljøvenligt design for bæredygtige produkter, samt reg-
ler, som skal forebygge destruktion af usolgte forbrugerprodukter, herunder
produkter, der returneres i henhold til forbrugerretten.
Det fremgår overordnet af artikel 23, at erhvervsdrivende skal træffe de nød-
vendige foranstaltninger, som med rimelighed kan forventes at forebygge
behovet for at destruere usolgte forbrugerprodukter.
Ved destruktion forstås i henhold til forordningen »forsætlig beskadigelse
eller kassering af et produkt som affald med undtagelse af at kassere det
udelukkende med henblik på levering af det kasserede produkt til forbere-
delse med henblik på genbrug, herunder istandsættelse eller genfremstil-
ling«.
Forordningen fastsætter regler for usolgte forbrugerprodukter. Forordnin-
gens artikel 24 forpligter således store og mellemstore virksomheder til år-
ligt at informere om affaldshåndteringen af usolgte forbrugerprodukter på
deres hjemmeside eller i forbindelse med deres bæredygtighedsrapporte-
ring. Det fremgår af artikel 24, at større virksomheder skal offentliggøre op-
lysninger om antal usolgte, kasserede forbrugerprodukter og grunden hertil.
Det skal endvidere oplyses, hvordan produkterne er håndteret i henhold til
affaldshierarkiet.
Mikrovirksomheder og små virksomheder er efter artikel 25 undtaget regu-
leringen om destruktion af usolgte produkter.
Efter artikel 25, stk. 1, er det fra den 19. juli 2026 forbudt at destruere
usolgte forbrugerprodukter opført på bilag VII, herunder beklædning og
fodtøj.
Endvidere bemyndiges Kommissionen i artikel 25, stk. 3, til at ændre bilag
VII ved at vedtage delegerede retsakter med produktspecifikke forbud mod
virksomheders destruktion af usolgte forbrugerprodukter.
11
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Kommissionen kan i medfør af artikel 25 vedtage delegerede retsakter, der
fastsætter undtagelser fra forbuddet mod destruktion af usolgte forbruger-
produkter, når det er relevant og af følgende grunde: 1) sundheds-, hygiejne-
og sikkerhedsmæssige betænkeligheder, 2) skader forårsaget på produkter
som følge af håndtering, eller som opdages, efter produktet er blevet retur-
neret af en forbruger, og som ikke kan repareres på en omkostningseffektiv
måde, 3) produkters uegnethed til det formål, de er beregnet til, 4) mang-
lende accept af produkter, der tilbydes til donation, 5) produkters uegnethed
til forberedelse med henblik på genbrug eller genfremstilling, 6) produkter,
der er usælgelige på grund af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettighe-
der, herunder forfalskede produkter eller 7) hvor destruktion er den mulig-
hed, der har mindst negative miljøpåvirkninger.
3.1.2. Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med afsæt i den Opfølgende aftale af 30. august 2022 om klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi skal reglerne for en modtagekontrol
ændres således, at virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæggene,
fra 2025 forpligtes til at afvise affaldslæs, hvis det vurderes, at affaldslæsset
indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse.
Miljøministeriet finder, at der bør fastsættes en afgrænsning af, hvornår et
affaldslæs indeholder så meget affald egnet til materialenyttiggørelse, at det
skal afvises af affaldsforbrændingsanlæg.
Afvisningen kan ske på to måder. Dels kan virksomheden fysisk afvise af-
faldslæsset, hvorefter det bortkøres fra affaldsbehandlingsanlægget. Dels
kan virksomheden administrativt afvise affaldslæsset i tilfælde, hvor det
ikke er praktisk muligt fysisk at afvise affaldslæsset.
Samtidig forpligtes virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg-
gene, til at give en indberetning til Miljøstyrelsen med henblik på, at tilsyns-
myndigheden kan føre affaldstilsyn hos den relevante affaldsproducent eller
affaldsindsamler.
Til supplering af destruktionsforbuddet i medfør af ecodesignforordningen
foreslås, at den foreslåede bemyndigelse i loven ligeledes kan anvendes til,
at miljøministeren fastsætter supplerende regler om håndhævelse af forord-
ningens og kommende delegerede retsakters forbud mod destruktion af for-
brugerprodukter. Det foreslås således, at ministeren får hjemmel til at fast-
sætte, at virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, skal sikre, at
12
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
affaldet er ledsaget af oplysning om affaldets indhold af usolgte forbruger-
produkter. Ministeren får endvidere hjemmel til at fastsætte, at affaldsbe-
handlingsanlæg skal afvise at modtage affald i form af usolgte forbruger-
produkter og underrette tilsynsmyndigheden om afvisningen samt indbe-
rette oplysninger til brug for tilsynsmyndighedens behandling af sagen.
I første omgang forventes der at blive fastsat regler om afvisning af beklæd-
ning og fodtøj, men i takt med at EU-Kommissionen vedtager nye delege-
rede retsakter i medfør af ecodesignforordningens artikel 25, vil omfanget
af forbrugerprodukter, der skal afvises blive forøget. Reglerne forventes
fastsat således, at der kun skal ske afvisning, såfremt produkterne ikke er
omfattet af undtagelsesbestemmelser fastsat af Kommissionen i medfør af
artikel 25, jf. ovenfor.
3.1.2.1. Krav om kontrol
Virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlægget, forpligtes at føre
kontrol med affaldslæs, der modtages på anlægges. Kontrollen kan for ek-
sempel udføres ved at kigge på et åbent affaldslæs, ved at se kameraopta-
gelser igennem eller ved at sprede affaldet ud på gulv.
Hvis virksomheden ved en visuel kontrol af et åbent affaldslæs, før det er
læsset i silo eller ud på gulv, har vurderet, at det samlede affaldslæs er egnet
til materialenyttiggørelse, vil affaldslæsset kunne afvises fysisk fra affalds-
behandlingsanlægget. Såfremt kontrollen er foretaget i form af udspredning
på gulv eller gennemgang af overvågningsbilleder af affaldslæsset på vej
ned i affaldssiloen, vil det i praksis ikke være muligt, fysisk at afvise læsset.
Det skyldes, at affald, der spredes ud på gulvet eller læsses i silo, ikke er
praktisk muligt at tilbageføre i den lastbil, affaldet kom med. Affaldet trans-
porteres ofte i lukkede komprimatorbiler, og derfor er affaldet komprimeret
inden aflæsning, og der er ikke det fornødne udstyr til stede på alle affalds-
forbrændingsanlæg til, at en eventuel tilbagelæsning kan ske i henhold til
arbejdsmiljøreglerne. Herudover er det ikke alle affaldsforbrændingsanlæg,
som har de fornødne overdækkede faciliteter ved siloen til at aflæsse af-
faldslæs og kontrollere læsset på denne måde. Mange anlæg er begrænset til
at kontrollere affaldslæs ved overvågningsbilleder af aflæsning af affaldet
ned i siloen.
Den foreslåede bemyndigelse i forslaget til § 44, stk. 8, nr. 1, vil medføre,
at ministeren kan fastsætte regler om, at den virksomhed, der driver affalds-
behandlingsanlægget, skal udføre kontrol ved modtagelsen af affald på
blandt andet affaldsforbrændingsanlæg og på genanvendelsesanlæggene.
13
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Bemyndigelsen påtænkes udnyttet til at fastsætte regler om, at virksomhe-
der, der blandt andet driver affaldsforbrændingsanlæggene, skal kontrollere
repræsentativt udvalgte affaldslæs, som modtages til forbrænding med hen-
blik på at kontrollere affaldslæssenes indhold af affald egnet til materiale-
nyttiggørelse. Det påtænkes at fastsætte regler om, at kontrollen skal udføres
på minimum 5 procent af de affaldslæs, der modtages. Det påtænkes endvi-
dere at fastsætte regler om, at anlæggene herudover skal føre kontrol ved
konkret begrundet mistanke.
Kontrollen kan være tilpasset de konkrete affaldsforbrændingsanlæg og af-
faldslæs og kan blandt andet ske på følgende måder:
Ved visuel kontrol af åbne affaldslæs, ved visuel kontrol af kameraovervåg-
ning i forbrændingssiloen, eller ved at affaldet udspredes på et gulv eller
jorden, hvor affaldet gennemses. Metoderne kan kombineres.
Det forventes, at der fastsættes regler om, at der ved kontrollen foretages en
vurdering af affaldets indhold af affald egnet til materialenyttiggørelse med
henblik på en vurdering af, om grænsen for indhold af affald egnet til mate-
rialenyttiggørelse er overskredet, således at affaldslæsset er omfattet af reg-
lerne.
Det bemærkes, at den vurdering der foretages ved genes modtagekontrol
ikke vil have karakter af en egentlig afgørelse om klassificering. Der er tale
om en indledende vurdering foretaget af den virksomhed, der driver affalds-
forbrændingsanlægget med henblik på at beslutte, hvorvidt der skal ske ind-
beretning til Miljøstyrelsen med henblik på en nærmere vurdering af sagen
og en egentlig klassificering af affaldet.
Bemyndigelsen påtænkes endvidere udnyttet til at stille krav om, at virk-
somheder, der for eksempel driver genanvendelsesanlæggene, skal foretage
kontrol af, hvorvidt det indleverede affald indeholder usolgte forbrugerpro-
dukter til destruktion i strid med ecodesignforordningens bestemmelser.
Kontrollens karakter og omfang vil afhænge af typen af forbrugerprodukter,
der omfattes af forbuddet.
3.1.2.2. Krav om afvisning
Den foreslåede bemyndigelse i § 44, stk. 8, nr. 2. i lovforslagets § 1, påtæn-
kes anvendt til at forpligte virksomheder, der driver affaldsbehandlingsan-
læg, for eksempel affaldsforbrændingsanlæg eller affaldsmedforbrændings-
anlæg, til at afvise modtagelse af affaldslæs, som indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse.
14
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Bemyndigelse vil medføre, at ministeren vil kunne fastsætte regler om en
grænse for, hvornår et affaldslæs indeholder så meget affald egnet til mate-
rialenyttiggørelse, at det er omfattet af reglerne.
Ministeren vil således kunne fastsætte regler om, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, skal vurdere, om et affaldslæs indeholder affald
egnet til materialenyttiggørelse, der overstiger en grænse.
Derfor påtænkes bemyndigelsesbestemmelse udnyttet på en sådan måde, at
det vil være muligt at afvise affaldet administrativt, hvilket i praksis inde-
bærer at informere affaldsproducenten eller affaldsindsamleren om, at affal-
det vurderes at være egnet til materialenyttiggørelse, og der vil ske under-
retning til affaldsproducenten samt indberetning til tilsynsmyndigheden om,
at reglerne ikke er overholdt, og affaldet derfor er afvist administrativt, men
ikke fysisk.
Den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 44, stk. 8, nr. 2, påtænkes
endvidere anvendt til at forpligte virksomheder, der driver genanvendelses-
anlæg til at afvise at modtage usolgte forbrugerprodukter, der er omfattet af
destruktionsforbud ifølge ecodesignforordningen, og som ikke lever op til
eventuelle undtagelser vedtaget i delegerede retsakter.
3.1.2.3. Underretning og indberetning om affaldets indhold af affald egnet
til materialenyttiggørelse og usolgte forbrugerprodukter
Den foreslåede bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 44, stk. 8, nr. 3 og
4, vil bemyndige miljøministeren til at kunne fastsætte regler om, at virk-
somheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg skal underrette affaldsprodu-
centen eller affaldsindsamleren, hvis det ved kontrol vurderes, at et affalds-
læs indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse eller usolgte forbru-
gerprodukter og indberette oplysninger til brug for affaldstilsynsmyndighe-
den. I forlængelse heraf vil ministeren kunne fastsætte en grænse for, hvor-
når et affaldslæs indeholder så meget affald egnet til materialenyttiggørelse,
at det er omfattet af reglerne.
Underretningen af affaldsproducenten eller indsamleren forventes at skulle
indeholde oplysninger om, at der ved kontrol er fundet affald egnet til ma-
terialenyttiggørelse eller usolgte forbrugerprodukter, og at affaldet derfor er
afvist enten administrativt eller fysisk. Underretningen af affaldsproducen-
ten eller indsamleren bør gives i forbindelse med afvisningen, eller hurtigst
15
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
muligt efter. Ved fysisk afvisning forstås, at affaldslæsset forvises fra an-
lægget og ved administrativ afvisning forstås, at affaldslæsset forbrændes,
men at affaldsproducent og affaldstilsynsmyndighed underrettes om affal-
dets indhold af affald egnet til materialenyttiggørelse. Hvis det vurderes, at
et affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse, kan det give
anledning til et fysisk affaldstilsyn hos den pågældende affaldsproducent
eller affaldsindsamler.
Indberetningen til Miljøstyrelsen forventes at skulle indeholde oplysninger,
som er relevante for, at Miljøstyrelsen kan udpege virksomheder til affalds-
tilsyn. Det forventes endvidere, at der vil blive stillet krav om digital indbe-
retning med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 79 b, stk. 1, nr. 11.
3.2. Ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på de kommu-
nale genbrugspladser samt gebyrfinansiering hertil
3.2.1. Gældende ret
I miljøbeskyttelseslovens § 50 f er der hjemmel til at fastsætte regler om at
gennemføre klimaplanens initiativ om genbrugsområder.
§ 50 f, stk. 1, bemyndiger miljøministeren til at fastsætte regler om kommu-
nalbestyrelsens pligt til at etablere genbrugsområder på genbrugspladser i
kommunen, herunder om størrelse, indretning, drift og anvendelse af gen-
brugsområdet. § 50 f, stk. 2, bemyndiger klima-, energi- og forsyningsmini-
steren til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligt til at give pri-
vate aktører eller kommunale institutioner mulighed for at overtage gen-
stande, der er afleveret i genbrugsområder på genbrugspladser, herunder om
kommunalbestyrelsens pligt til at afsætte genstandene vederlagsfrit. Klima-
, energi- og forsyningsministeren bemyndiges endvidere til at fastsætte reg-
ler om inddragelse af offentligheden i den lokale udmøntning af ordningen,
herunder om udelukkende digital annoncering. Bemyndigelsen er ikke ble-
vet udmøntet.
§ 48, stk. 1, nr. 2, giver kommunalbestyrelserne mulighed for, at gebyrfi-
nansiere planlægning, etablering, drift og administration af genbrugsområ-
derne etableret efter § 50 f, over kommunernes affaldsgebyr. § 48, stk. 1, nr.
2, giver udelukkende hjemmel til, at de ovennævnte aktiviteter i forbindelse
med genbrugsområder, etableret efter regler fastsat med hjemmel i § 50 f,
kan gebyrfinansieres. Øvrige genbrugsrelaterede aktiviteter kan således ikke
gebyrfinansieres efter denne bestemmelse.
3.2.2. Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
16
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
To udkast til bekendtgørelser, der skulle udmønte initiativet, var i høring i
andet halvår af 2022. I forbindelse med høringen var der en række bemærk-
ninger fra interessenter, der hovedsageligt angik udformningen af ordnin-
gen. Det angik blandt andet, hvordan kommunerne skal håndtere ansvaret
for genbrugsgenstandene, hvordan finansieringen af genbrugsområder un-
der forskellige indsamlings- og afsætningsmodeller fungerer, og hvor stor
fleksibilitet kommunerne har i deres implementering af initiativet. Der blev
i den forbindelse peget på, at reglerne kan have negative konsekvenser for
borgere over 18 år med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller særlige sociale problemer, der, jf. servicelovens § 103, er ansat i en
social beskæftigelsesordning. På interessentmøder i foråret 2023 har inte-
ressenterne gentaget deres opmærksomhedspunkter.
Som opfølgning på blandt andet høring af bekendtgørelserne og dialog med
branchen har Miljøministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
vurderet, hvorvidt initiativet kan implementeres på en mere fleksibel måde
med henblik på at reducere unødige administrative byrder og øget bureau-
krati for eksempel i forbindelse med afsætning af genbrugsgenstandene. Det
har dog ikke været muligt at identificere en alternativ løsning.
Aftalekredsen bag klimaplanen har derfor besluttet ikke at gennemføre ini-
tiativet og i stedet bakke op om den frivillige indsats på kommunernes gen-
brugspladser.
På den baggrund foreslås miljøbeskyttelseslovens § 50 f, der etablerer hjem-
mel til at fastsætte regler om klimaplanens genbrugsområdeinitiativ ophæ-
vet, og § 48, stk. 1, nr. 2, der giver kommunalbestyrelserne mulighed for at
gebyrfinansiere genbrugsområder efter § 50 f, ophævet.
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's verdensmål
Lovforslaget forventes at bidrage positivt til realisering af verdensmål 12.5.,
hvorefter affaldsgenereringen skal reduceres væsentligt inden 2030 gennem
forebyggelse, reduktion, genvinding og genbrug.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ikke i sig selv medføre øko-
nomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offent-
lige.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forventes ikke ved udmøntning
i bekendtgørelser med ophæng i lovforslaget at medføre forøgede opgaver
17
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
for det offentlige. Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelsen vil dog med-
føre afledte økonomiske omkostninger for Miljøstyrelsen. Dette skyldes, at
lovforslaget bemyndiger ministeren til at stille krav om, at affaldsbehand-
lingsanlæg, der har afvist at modtage affald i medfør af bestemmelser fastsat
i henhold til stk. 8, nr. 4, skal indberette tilsynsmyndigheden om afvisningen
med oplysninger til brug for affaldstilsynet. Miljøstyrelsens tilsyn på bag-
grund af indberetninger fra affaldsbehandlingsanlæg reguleres i en ny be-
kendtgørelse om affaldstilsyn, der forventes at træde i kraft den 1. januar
2025. De økonomiske konsekvenser analyseres i forbindelse med udarbej-
delsen af denne bekendtgørelse.
Det er ministeriets vurdering, at lovforslaget efterlever de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning, jf. Digitaliseringsstyrelsens vejledning.
Miljøministeriet vurderer, at lovforslaget er i overensstemmelse med princip
nr. 2 om digital kommunikation, da affaldsbehandlingsanlæggenes indbe-
retninger til Miljøstyrelsen forventes at skulle ske digitalt. Det forventes så-
ledes, at der bliver fastsat regler i medfør af § 79 b, stk. 1, nr. 12, i miljøbe-
skyttelsesloven om, at indberetninger fra virksomheder, der driver affalds-
behandlingsanlæg, vil skulle sendes via et digitalt it-system, som Miljøsty-
relsen administrerer. Det digitale system vil formentlig være Affaldsdatasy-
stemet, som virksomhederne allerede i dag benytter til at rapportere data om
affald.
Om princip nr. 3 om automatiske sagsgange bemærkes, at der ikke eksisterer
en kendt metode til objektivt at vurdere, om et affaldslæs indeholder affald
egnet til materialenyttiggørelse over en vis mindstegrænse. Efter Miljømi-
nisteriets vurdering vil det heller ikke være muligt at fastsætte en metode på
en hensigtsmæssig måde. På den baggrunde er det nødvendigt, at virksom-
heder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, kan udøve et fagligt skøn, når
det skal vurderes, om et affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyt-
tiggørelse over mindstegrænsen.
Miljøministeriet vurderer, at lovforslaget er i overensstemmelse med princip
nr. 7 om forebyggelse af snyd og fejl. Det forventes, at der med hjemmel
miljøbeskyttelseslovens § 46 a vil blive fastsat pligt for virksomheder, der
driver affaldsforbrændingsanlæg, om at indberette data til Miljøstyrelsen
om afviste affaldslæs og om det totale antal modtagne affaldslæs.
Lovforslaget omfatter primært bemyndigelsesbestemmelser, som senere vil
skulle udmøntes på bekendtgørelsesniveau. I forbindelse med udmøntnin-
gen af bemyndigelsesbestemmelserne vil der i øvrigt blive taget hensyn til
principperne om digitaliseringsklar lovgivning.
18
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser vil ikke i sig selv medføre øko-
nomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Omfanget af
de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet vil af-
hænge af, hvorledes bemyndigelsesbestemmelserne udmøntes. Nedenstå-
ende skøn er derfor behæftet med en betydelig usikkerhed.
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse
af bekendtgørelser, som kan medføre væsentlige administrative konsekven-
ser for erhvervslivet. De administrative konsekvenser består i, at miljømini-
steren kan fastsætte regler om, at virksomheder, der driver affaldsbehand-
lingsanlæg, skal foretage kontrol af affaldets indhold samt krav om indbe-
retning til Miljøstyrelsen, jf. lovforslagets § 44, stk. 8, nr. 1 og 4.
Efter de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser kan ministeren fastsætte
regler om, at virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, skal fore-
tage visuel eller fysisk kontrol af affald egnet til materialenyttiggørelse. Der
foretages allerede i dag stikprøvekontroller på blandt andet affaldsforbræn-
dingsanlæg i forbindelse med eksisterende krav om egenkontrol på affalds-
forbrændingsanlæg. Alle virksomheder, der driver affaldsforbrændingsan-
læg er forpligtet til at udføre egenkontrol i forbindelse med deres miljøgod-
kendelse. Det er hensigten, at de regler, der påtænkes at udmøntes i affalds-
bekendtgørelsen i forhold til kontrol af affald egnet til materialenyttiggø-
relse, skal implementeres således, at de følger de eksisterende krav om egen-
kontrol. Der forventes derfor ikke at blive stillet mere vidtgående krav til
affaldsbehandlingsanlæggene end dem, der allerede eksisterer for deres nu-
værende egenkontrol. Det forventes, at kontrol af affald egnet til materiale-
nyttiggørelse kan ske i forbindelse med egenkontrol, hvorved de økonomi-
ske og administrative konsekvenser for erhvervslivet holdes nede.
Ligeledes forventes det, at der ligesom i de eksisterende krav om egenkon-
trol indføres fleksibilitet i forhold til, hvordan for eksempel affaldsforbræn-
dingsanlæggene kan vælge at udføre en kontrol.
Herudover indebærer de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, at der kan
fastsættes regler om, at virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg-
gene, skal afvise affald, hvis det vurderes, at affaldet indeholder affald egnet
til materialenyttiggørelse over en vis grænse, samt at affaldsforbrændings-
anlæggene i disse tilfælde skal foretage en indberetning til Miljøstyrelsen
og en underretning til affaldsproducenten eller affaldsindsamleren. Dette
vurderes at medføre mindre administrative konsekvenser for de virksomhe-
der, der driver affaldsforbrændingsanlæggene.
19
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914871_0020.png
UDKAST
Der forbrændes ca. 3,6 mio. tons affald om året i Danmark. Det gennem-
snitlige vognlæs vejer ca. 4 tons. Det betyder, at der ved stikprøvekontrol på
5 procent, vil være ca. 45.000 vognlæs som skal kontrolleres om året.
Når et vognlæs udtages til kontrol, skal der føres kontrol med indholdet af
affald egnet til materialenyttiggørelse. Kontrollen kan udføres i forbindelse
med egenkontrol, og affaldsforbrændingsanlæggene vurderer selv, at dette
vil medføre et merforbrug på 15 minutter pr. kontrol i de første 2 år, hvor-
efter der vil opnås en rutine eller effektivisering, som medfører en tidsge-
vinst på 3 minutter pr. kontrol.
Såfremt det vurderes, at affaldet indeholder affald egnet til materialenyttig-
gørelse over en vis grænse, skal virksomhederne, der driver affaldsbehand-
lingsanlæg, indberette oplysninger herom til affaldstilsynsmyndigheden.
Virksomhederne, der driver affaldsforbrændingsanlæggene, anslår, at tids-
forbruget til indberetning af oplysninger om affald egnet til materialenyttig-
gørelse vil udgøre 4 minutter i de første 2 år, hvorefter der vil være opnået
en vis rutine, som medfører en tidsgevinst på 2 minutter. Disse tal baserer
sig på kontrol af alle papirer for alle kontroller. I praksis forventes det, at
virksomhederne, der driver anlæggene, kun vil gennemgå papirer ved læs,
hvor det umiddelbart vurderes, at det samlede affaldslæs er egnet til materi-
alenyttiggørelse.
Eftersom virksomhederne, der driver affaldsforbrændingsanlæggene alle-
rede foretager lignende kontroller for egenkontrol, findes der allerede eksi-
sterende it-systemer, der på sigt vil kunne håndtere en styrkelse af modta-
gekontrollen. Det forventes, at systemet vil være klar til at håndtere den
styrkede modtagekontrol medio 2025.
Herunder ses en opsummering af et foreløbigt skøn over de samlede er-
hvervsøkonomiske omkostninger, der er forbundet med implementering og
drift af kontrol på affaldslæs for affald egnet til materialenyttiggørelse.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser, mio. kr., kontrol modtageanlæg
heref-
ter va-
2028 rige
3,4
0,0
3,4
3,4
0,0
3,4
År
Løn
Drift
I alt
2025
4,6
0,0
4,6
2026
4,6
0,0
4,6
2027
3,4
0,0
3,4
20
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914871_0021.png
UDKAST
Ud af de samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser for kontrol på affalds-
forbrændingsanlæg udgør de administrative omkostninger ca. 1 mio. kr. år-
ligt i perioden 2025-2026 og fra 2027 og frem ca. 0,5 mio. kr. årligt, som
opsummeret i nedenstående tabel.
Administrative omkostninger, mio. kr. stikprøvekontrol modtagean-
læg (andel af de samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser)
Heref-
ter va-
År
2025
2026
2027
2028
rige
Administrative om-
kostninger.
1,0
1,0
0,5
0,5
0,5
I alt vurderes de nye krav til virksomheder, der driver affaldsforbrændings-
anlæg, ikke at udgøre nogle større erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet
kontrollen kan udføres i forbindelse med allerede pålagt egenkontrol, og
kravene til stikprøvekontrollen ikke overstiger kravene til egenkontrollen.
Ecodesignforordningen indeholder et forbud mod destruktion af affald i
form af usolgte beklædningsgenstande og fodtøj. Da der i dag allerede eksi-
sterer modtagekontrol på genanvendelsesanlæg for tekstiler, vurderes ud-
møntningen af bemyndigelsesbestemmelserne for så vidt angår genanven-
delsesanlæg for tekstiler ikke at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser. Det er ikke muligt at vurdere de økonomiske og administra-
tive konsekvenser for andre genanvendelsesanlæg, da det på nuværende
tidspunkt ikke er fastlagt, hvilke forbrugerprodukter der vil blive omfattet
af ecodesignforordningens bestemmelser på sigt.
Ophævelsen af bestemmelserne om genbrugsområder på kommunale gen-
brugspladser vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgere.
8. Klimamæssige konsekvenser
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ikke i sig selv medføre kli-
mamæssige konsekvenser. Bemyndigelsesbestemmelserne kan dog i forbin-
delse med udmøntning i bekendtgørelse medføre klimamæssige konsekven-
ser. Der er ikke regnet på de konkrete klimamæssige konsekvenser ved ud-
møntning af reglerne i bekendtgørelsen. Dog forventes det, at der er positive
klimamæssige konsekvenser, idet det forventes, at der vil genanvendt mere
affald, som dermed ikke forbrændes. Forventningen bygger på en antagelse
21
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
om, at forbrændingskapaciteten reduceres i takt med, at mængden af for-
brændingsegnet affald (ekskl. farligt affald, haveaffald og slam) reduceres.
Det er vurderingen, at der ikke er klimamæssige konsekvenser på mere end
10.000 tons CO2-ækvivalenter.
Ophævelsen af bestemmelserne om genbrugsområder på kommunale gen-
brugspladser vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ikke i sig selv medføre
miljø- og naturmæssige konsekvenser. Bemyndigelsesbestemmelserne kan
dog i forbindelse med udmøntning i bekendtgørelse medføre miljø- og na-
turmæssige konsekvenser. Der er ikke regnet på de konkrete miljø- og na-
turmæssige konsekvenser ved udmøntning af reglerne i bekendtgørelsen.
Dog forventes det, at der er positive miljø- og naturmæssige konsekvenser,
idet en styrket modtagekontrol indebærer tættere opsyn med virksomheder-
nes affaldshåndtering og dermed forventet højere regelefterlevelse. Dette
forventes at medføre, at en højere andel af erhvervsaffald sorteres til mate-
rialenyttiggørelse. Den præcise mængde affald, der flyttes fra andre behand-
lingsformer (forbrænding, anden endelig materialenyttiggørelse og depone-
ring) til genanvendelse - eller for så vidt angår usolgte forbrugerprodukter
forberedelse med henblik på genbrug - forventes derfor også at afhænge af
hyppigheden af tilsyn hos virksomhederne. Det vurderes ikke, at udmønt-
ning i bekendtgørelse vil have væsentlige miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
Ophævelsen af bestemmelserne om genbrugsområder på kommunale gen-
brugspladser vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder bemyndigelse til, at miljøministeren udsteder supple-
rende regler til ecodesignforordningens bestemmelser om destruktion af
usolgte forbrugerprodukter (Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2024/1781 af 13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for fastsæt-
telse af krav til miljøvenligt design for bæredygtige produkter, om ændring
af direktiv (EU) 2020/1828 og forordning (EU) 2023/1542 og om ophævelse
af direktiv 2009/125). Lovforslaget indeholder herudover ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. juni 2024 til den 22. august
2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
22
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
ARI Affalds- og Ressourceindustrien,
Advokatsamfundet,
AffaldPlus,
ARC
ARGO
BOFA
Brancheforeningen Cirkulær
Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske Restprodukter til Jordbrugsformål,
CONCITO,
COOP Danmark A/S,
COWI A/S,
DTL - Danske Vognmænd,
DAKOFA,
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi,
DTU,
DTU Miljø,
Danmarks Naturfredningsforening,
DI Byggeri,
Dansk Energi,
Dansk Erhverv,
Dansk Industri,
Dansk Miljøteknologi,
Dansk Mode & Textil,
Dansk Selskab for Miljøret,
DPA-system
Energnist Esbjerg
Energnist Kolding
Fjernvarme Fyn
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI),
Fortum (tidligere Kommunekemi A/S og Ekokem A/S),
Frederikshavn Affaldskraftvarmeværk
Genvindingsindustrien,
Glasindustrien (GI),
Greenpeace, Danmark,
Hammel Fjernvarme
Horesta,
Ingeniørforeningen (IDA)
Institut for Miljøvidenskab,
ISOBRO,
23
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914871_0024.png
UDKAST
ITD – International Transport Danmark
Kirkens Korshær,
KL (Kommunernes Landsforening),
Kraftvarmeværk Thisted
Kredsløb Energianlæg Skanderborg
Kredsløb Energipark Lisbjerg
Københavns Universitet,
Miljø- og Fødevareklagenævnet,
Maabjerg Energy Center
NIRAS A/S,
NOAH,
Nordværk Energianlæg Nord
Nordværk Energianlæg Aalborg
Norfos
Plastindustrien,
Rambøll Danmark,
REFA
Roskilde Universitet,
Rådet for Grøn Omstilling
Sammenslutningen af danske småøer
SMV Danmark
Sønderborg Kraftvarmeværk
Vestforbrænding,
WWF Verdensnaturfonden,
Aarhus Universitet
Aars Fjernvarme
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Ingen
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Ingen
24
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914871_0025.png
UDKAST
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet m.v.
De første 2 år forventes de
samlede erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser i forbin-
delse med øget kontrol med
affald egnet til materialenyt-
tiggørelse på 4,6 mio.kr. år-
ligt. Derefter forventes det at
falde til 3,4 mio. årligt.
Administrative konsekvenser .Ingen
for erhvervslivet m.v.
Ud af de samlede erhvervs-
økonomiske konsekvenser
for kontrol på affaldsfor-
brændingsanlæg udgør de
administrative omkostninger
ca. 1 mio. kr. årligt i perioden
2025-2026 og fra 2027 og
frem ca. 0,5 mio. kr. årligt.
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Ingen
Klimamæssige konsekvenser Ingen direkte konsekvenser
Der forventes indirekte positive
konsekvenser, idet udmøntnin-
gen vil medføre, at der genan-
vendes mere erhvervsaffald,
som dermed ikke forbrændes.
Ingen
Miljø- og naturmæssige kon- Ingen direkte konsekvenser
Ingen
sekvenser
Det forventes, at der vil være in-
direkte positive konsekvenser,
da det forventes at en styrket
kontrol vil medføre en højere re-
gelefterlevelse vedr. sortering
af erhvervsaffald til materiale-
nyttiggørelse.
25
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914871_0026.png
UDKAST
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder bemyndigelse til, at miljøministeren ud-
steder supplerende regler til ecodesignforordningens bestem-
melser om destruktion af usolgte forbrugerprodukter.
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant omfang også
gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet regulering)
(sæt X)
Ja
Nej
x
26
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 er der fastsat regler om listevirksomhed
og anden erhvervsvirksomhed, som blandt andet har til formål at sikre, at
forbrændingsanlæg ikke forurener omgivelserne ud over det acceptable ni-
veau. Ved et miljøtilsyn efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 9 fører tilsyns-
myndigheden tilsyn med, at udledningen fra virksomheden er forenelig med
miljøbeskyttelseslovens formål herunder, at vilkår i godkendelser og tilla-
delser samt regler i bekendtgørelser overholdes.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder derimod ikke regler om eller hjemmel
til at fastsætte regler om modtagekontrol med fokus på affald egnet til ma-
terialenyttiggørelse på affaldsbehandlingsanlæg, der modtager affald med
henblik på forbrænding. Miljøbeskyttelsesloven indeholder dog en række
generelle regler om, hvordan affald skal håndteres, herunder at udarbej-
delse af politikker og regler skal følge det såkaldte affaldshierarki, jf. ne-
denfor.
Det foreslås med lovforslaget at indsætte et nyt
stk. 8, nr. 1,
i § 44, hvorefter
miljøministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om, at virksomhe-
der, der driver affaldsbehandlingsanlæg, der modtager affald med henblik
på forbrænding eller genanvendelse, skal foretage kontrol af affaldets ind-
hold af affald egnet til materialenyttiggørelse og usolgte forbrugerproduk-
ter.
Ved »kontrol« forstås en undersøgelse af, hvorvidt affaldets indehold over-
stiger en vis grænse for affald egnet til materialenyttiggørelse eller indehol-
der usolgte forbrugerprodukter. Undersøgelsen vil kunne udføres ved visuel
kontrol af åbne affaldslæs, ved gennemsyn af materiale fra overvågningska-
meraer, ved udspredning af dele af affaldet på gulv eller på anden vis, der
er egnet til at fastlægge affaldets indhold.
Ved »affald egnet til materialenyttiggørelse« forstås i overensstemmelse
med affaldsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1, affald, som kan forberedes til
genbrug, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggø-
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
relse eller forbehandling med henblik på en af de nævnte behandlingsfor-
mer. Det bemærkes, at usolgte forbrugerprodukter jf. nedenfor er omfattet
af definitionen affald egnet til materialenyttiggørelse.
Ved »usolgte forbrugerprodukter« forstås i henhold til ecodesignforordnin-
gens artikel 2 ethvert forbrugerprodukt, der ikke er blevet solgt, herunder
overskudslager, for stor lageropbygning og ukurante produkter og produk-
ter, som er blevet returneret af en forbruger på grundlag af dennes fortrydel-
sesret i overensstemmelse med artikel 9 i direktiv 2011/83/EU, eller, hvor
det er relevant, under en eventuel længere fortrydelsesfrist, som den hand-
lende har givet.
Den foreslåede bestemmelse forventes udmøntet i affaldsbekendtgørelsen
med regler om, at virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg , skal
føre kontrol med en vis andel af de affaldslæs, der modtages på affaldsfor-
brændingsanlægget. Bemyndigelsen forventes herudover anvendt til at fast-
sætte regler om, at affaldsforbrændingsanlæg skal føre kontrol ved begrun-
det mistanke om, at et affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyttig-
gørelse.
Den foreslåede bestemmelse forventes endvidere at blive udmøntet ved, at
der, når ecodesignforordningen træder i kraft, vil blive fastsat bestemmelser
om, at virksomheder, der driver genanvendelsesanlæg, skal føre kontrol
med, hvorvidt indleverede affaldslæs indeholder usolgte forbrugerprodukter
i strid med reglerne i ecodesignforordningen. Hvordan kontrollen nærmere
skal foregå, vil afhænge af hvilket forbrugerprodukt, der er tale om.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Det foreslås med lovforslaget at indsætte et nyt
stk. 8, nr. 2,
i § 44.
Ifølge det foreslåede
stk. 8, nr. 2,
bliver miljøministeren bemyndiget til at
kunne fastsætte regler om, at virksomheder, der driver affaldsbehandlings-
anlæg, der modtager affald med henblik på forbrænding, skal afvise affald,
hvis det vurderes, at affaldet indeholder affald egnet til materialenyttiggø-
relse. Miljøministeren bliver endvidere bemyndiget til at fastsætte regler
om, at virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, der modtager af-
fald med henblik på genanvendelse, skal afvise affald i form af usolgte for-
brugerprodukter.
28
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Det bemærkes, at der vil blive fastsat regler om en grænse for, hvornår et
affaldslæs indeholder så meget affald egnet til materialenyttiggørelse, at det
er omfattet af reglerne.
Ved »afvise« forstås dels en egentlig fysisk afvisning, hvorved affaldet næg-
tes modtaget på anlægget og dels en såkaldt administrativ afvisning, hvor-
ved affaldet af praktiske årsager alligevel modtages og behandles på anlæg-
get uanset indhold, jf. nedenfor.
I praksis er det forventningen, at afvisningen kommer til at foregå på føl-
gende måde:
En virksomhed, der driver affaldsforbrændingsanlæg, foretager kontrol af et
affaldslæs i henhold til bestemmelser fastsat i medfør af § 44, nyt stk. 8.
Kontrollen kan for eksempel være visuel kontrol af et åbent læs, kontrol i
form af videoovervågning eller kontrol ved udspredning af affald på gulv.
Hvis kontrollen medfører, at det vurderes, at affaldet indeholder affald egnet
til materialenyttiggørelse over en vis grænse, skal virksomheden afvise af-
faldslæsset. Det bemærkes, at kontrollen fra affaldsforbrændingsanlæggets
side alene er en indledende vurdering af affaldet. Den egentlige klassifice-
ring af affaldet foretages af Miljøstyrelsen efter underretning fra virksom-
heden, der driver affaldsforbrændingsanlægget om afvisningen.
Afvisning kan ske på to måder; ved en fysisk afvisning eller ved en admini-
strativ afvisning. Ved en fysisk afvisning nægter affaldsforbrændingsanlæg-
get at modtage affaldet og læsset bortkøres fra anlægget. Såfremt kontrollen
er foretaget i form af gennemgang af overvågningsbilleder af affaldslæsset
på vej ned i affaldsforbrændingssiloen eller udspredning på gulv, vil det i
praksis ikke være muligt fysisk at afvise læsset.
I sådanne tilfælde vil der i stedet skulle gennemføres en administrativ afvis-
ning, hvorved affaldsforbrændingsanlægget kontakter affaldsproducenten
eller -indsamleren og meddeler, at affaldet er administrativt afvist, og at der
vil ske underretning af Miljøstyrelsen, jf. nedenfor.
Bemyndigelsen påtænkes udnyttet til at fastsætte regler i affaldsbekendtgø-
relsen om, at virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg, skal af-
vise at modtage affaldslæs, der indeholder affald egnet til materialenyttig-
gørelse over en vis grænse.
29
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, at
virksomheder, der driver genanvendelsesanlæg, skal afvise at modtage af-
fald, der er omfattet af destruktionsforbud vedtaget i medfør af ecodesign-
forordningens artikel 25.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Det foreslås med lovforslaget at indsætte et nyt
stk. 8, nr. 3,
i § 44. Ifølge
det foreslåede
stk. 8, nr. 3,
bemyndiges miljøministeren til at fastsætte regler
om, at virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, skal underrette
affaldsproducenten eller affaldsindsamleren, hvis det ved kontrol vurderes,
at et affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse eller
usolgte forbrugerprodukter, og at virksomheden skal indberette oplysninger
til brug for affaldstilsynsmyndigheden.
Ved »oplysninger« forstås nærmere angivne data om den virksomhed, der
har afleveret affaldet og om affaldets beskaffenhed, der er relevant for af-
faldstilsynsmyndighedens mulighed for at oplyse sagen, herunder eksem-
pelvis, navn, CVR-nummer, P-nummer, affaldstype og vægt.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at fastsætte regler i affaldsbekendtgø-
relsen om, at virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg og som
har vurderet, at et affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyttiggø-
relse over en vis grænse eller usolgte forbrugerprodukter, skal underrette
Miljøstyrelsen om afvisningen og indberette en række nærmere angivne op-
lysninger til brug for Miljøstyrelsens tilsyn.
Bemyndigelsen påtænkes endvidere anvendt til at fastsætte regler i affalds-
bekendtgørelsen, om at virksomheder, der driver genanvendelsesanlæg og
som har vurderet, at et affaldslæs indeholder usolgte forbrugerprodukter,
der er omfattet af destruktionsforbud i henhold til ecodesignforordningen,
skal underrette Miljøstyrelsen og indberette en række nærmere angivne op-
lysninger til brug for Miljøstyrelsens tilsyn, for eksempel oplysninger om
den afleverende virksomheds navn, CVR-nummer, P-nummer, type af
usolgte forbrugerprodukter og vægt.
Underretningen forventes at skulle foretages elektronisk til Miljøstyrelsen i
et system, der er under udvikling. Indtil færdiggørelsen af indberetningssy-
stemet vil indberetning kunne ske som nærmere anvist af Miljøstyrelsen i
affaldsbekendtgørelsen.
30
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Endelig påtænkes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler i affaldsbe-
kendtgørelsen om, at virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg,
skal underrette affaldsproducenten eller affaldsindsamleren, såfremt det er
vurderet, at et affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse
over en vis grænse eller usolgte forbrugerprodukter.
Underretningen af affaldsproducenten eller indsamleren skal indeholde op-
lysninger om, at der ved kontrol er fundet affald egnet til materialenyttiggø-
relse over en vis grænse eller usolgte forbrugerprodukter, og at affaldet der-
for er afvist enten administrativt eller fysisk. Ved fysisk afvisning forstås,
at affaldslæsset forvises fra anlægget, og ved administrativ afvisning forstås,
at affaldslæsset forbrændes, men at affaldsproducent og affaldstilsynsmyn-
dighed underrettes om affaldets indhold af affald egnet til materialenyttig-
gørelse.
Hvis det vurderes, at et affaldslæs indeholder affald egnet til materialenyt-
tiggørelse over en vis grænse, kan det give anledning til et fysisk affaldstil-
syn hos den pågældende affaldsproducent eller affaldsindsamler, som her-
efter vil skulle betale et gebyr for tilsynet. Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
§ 48, stk. 1, nr. 2, giver kommunalbestyrelserne mulighed for at gebyrfinan-
siere planlægning, etablering, drift og administration af genbrugsområderne
etableret efter § 50 f. § 48, stk. 1, nr. 2, giver udelukkende hjemmel til at de
ovennævnte aktiviteter kan gebyrfinansieres i forbindelse med de pågæl-
dende genbrugsområder. Øvrige genbrugsrelaterede aktiviteter kan således
ikke gebyrfinansieres, jf. § 48.
Det foreslås, at § 48, stk. 1, nr. 2, ophæves.
Den foreslåede ophævelse indebærer, at det ikke vil være muligt at gebyrfi-
nansiere planlægning, etablering, drift og administration af genbrugsområ-
derne etableret efter § 50 f.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng med forslaget i lovforsla-
gets § 1, nr. 4, om ophævelsen af § 50 f, der giver miljøministeren og klima-
, energi- og forsyningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at etablere genbrugsområder på genbrugs-
pladser i kommunen, herunder om størrelse, indretning, drift og anvendelse
af genbrugsområdet.
31
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 8, at klima-, energi- og for-
syningsministeren kan fastsætte nærmere regler om de i stk. 1, nr. 5, nævnte
henlæggelser til planlagte investeringer, herunder vilkår om sammenhæng
til affaldsplaner og om kommunalbestyrelsens beslutning om henlæggelser
på baggrund af konkrete, planlagte og budgetterede investeringer og deres
finansiering.
Det foreslås, at § 48, stk. 8, ændres således, at »stk. 1, nr. 5« ændres til:
»stk. 1, nr. 4«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at miljøbeskyttelseslovens §
48, stk. 1, nr. 2, ophæves, hvorefter stk. 1, nr. 3-5, bliver til stk. 1, nr. 2-4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 4
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 50 f, stk. 1, at miljøministeren fast-
sætter regler om kommunalbestyrelsens pligt til at etablere genbrugsområ-
der på genbrugspladser i kommunen, herunder om størrelse, indretning,
drift og anvendelse af genbrugsområdet. Det følger af samme bestemmel-
ses stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at give private aktører eller kommunale in-
stitutioner mulighed for at overtage genstande, der er afleveret i genbrugs-
områder på genbrugspladser, herunder om kommunalbestyrelsens pligt til
at afsætte genstandene vederlagsfrit. Af stk. 2 følger desuden, at klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om inddragelse af offent-
ligheden i den lokale udmøntning af ordningen, herunder om udelukkende
digital annoncering.
Det foreslås, at § 50 f ophæves.
Den foreslåede ophævelse indebærer, at det ikke vil være muligt for miljø-
ministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren at fastsætte regler om
genbrugsområder på kommunale genbrugspladser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
32
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
UDKAST
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Hovedloven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. miljøbeskyttelses-
lovens § 118, hvorfor denne lov heller ikke vil gælde for Færøerne og
Grønland.
33
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914871_0034.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 48 af 12. januar
2024, som ændret ved § 2 i lov nr.
322 af 2. april 2024 og lov nr. 323
af 2. april 2024, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 44
indsættes efter stk. 7 som
nyt stykke:
Stk. 2-7. ---
»Stk. 8.
Miljøministeren kan
fastsætte regler om modtagelsen af
affald hos virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, herunder
regler om virksomhedernes forplig-
telser til at:
1) kontrollere affaldets indhold,
2) afvise modtagelsen af visse
typer affald,
3) underrette affaldsproducenten
eller affaldsindsamleren om at fore-
tage kontroller, og
4) indberette oplysninger til
brug for affaldstilsynsmyndighe-
den.«
§ 48, stk. 1
2.
§ 48, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Kommunalbestyrelsen
skal fast- Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4.
sætte gebyrer til dækning af udgif-
ter til
§ 48
1) ---
34
§ 44. ---
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914871_0035.png
UDKAST
2) planlægning, etablering, drift og
administration af genbrugsområder
på genbrugspladser, jf. § 50 f,
3) betaling af gebyrer efter § 48 g,
stk. 1, udgifter afholdt i forbindelse
med Forsyningstilsynets tilsyn efter
dette kapitel eller regler udstedt i
medfør heraf og omkostninger efter
§ 11, stk. 1, i lov om Forsyningstil-
synet,
4) indsamling og registrering af op-
lysninger, jf. § 46 a, og
5) forskudsvis dækning af plan-
lagte investeringer på affaldsområ-
det, jf. dog stk. 8 og § 50 a.
Kommunalbestyrelsen
skal fast-
sætte gebyrer til dækning af udgif-
ter til
1) ---
2) betaling af gebyrer efter § 48 g,
stk. 1, udgifter afholdt i forbindelse
med Forsyningstilsynets tilsyn efter
dette kapitel eller regler udstedt i
medfør heraf og omkostninger efter
§ 11, stk. 1, i lov om Forsyningstil-
synet,
3) indsamling og registrering af op-
lysninger, jf. § 46 a, og
4) forskudsvis dækning af plan-
lagte investeringer på affaldsområ-
det, jf. dog stk. 8 og § 50 a
§ 48, stk. 8
Stk. 8. Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om de i stk. 1, nr. 5,
nævnte henlæggelser til planlagte
investeringer, herunder vilkår om
sammenhæng til affaldsplaner og
om kommunalbestyrelsens beslut-
ning om henlæggelser på baggrund
af konkrete, planlagte og budgette-
rede investeringer og deres finan-
siering.
§ 50 f
Miljøministeren fastsætter regler
om kommunalbestyrelsens pligt til
at etablere genbrugsområder på
genbrugspladser i kommunen, her-
under om størrelse, indretning, drift
og anvendelse af genbrugsområdet.
Stk. 2.
3.
I
§ 48, stk. 8,
ændres »stk. 1, nr.
5« til: »stk. 1, nr. 4«.
Stk. 8.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om de i stk. 1, nr. 4,
nævnte henlæggelser til planlagte
investeringer, herunder vilkår om
sammenhæng til affaldsplaner og
om kommunalbestyrelsens beslut-
ning om henlæggelser på baggrund
af konkrete, planlagte og budgette-
rede investeringer og deres finan-
siering.
3.
§ 50 f
ophæves
35
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2914871_0036.png
UDKAST
Klima-, energi- og forsyningsmini-
steren fastsætter regler om kommu-
nalbestyrelsens pligt til at give pri-
vate aktører eller kommunale insti-
tutioner mulighed for at overtage
genstande, der er afleveret i gen-
brugsområder på genbrugspladser,
herunder om kommunalbestyrel-
sens pligt til at afsætte genstandene
vederlagsfrit. Klima-, energi- og
forsyningsministeren
fastsætter
endvidere regler om inddragelse af
offentligheden i den lokale udmønt-
ning af ordningen, herunder om
udelukkende digital annoncering.
§2
Loven træder i kraft den 1. ja-
nuar 2025.
36