Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38 Bilag 1
Offentligt
2914870_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 9870
Den 3. oktober 2024
Til udvalgets orientering fremsendes hermed udkast til forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Styrket affaldstilsyn, håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter og
ophævelse af bestemmelser vedrørende etablering af genbrugsområder på genbrugspladser)
Lovforslaget fremsættes torsdag den 3. oktober 2024.
Lovforslaget skal give hjemmel til at udmønte de dele af den opfølgende aftale om Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi af 30. august 2022, der vedrører skærpelse af modtagekontrollen på
forbrændingsanlæg, så forbrænding af genanvendeligt affald reduceres. Endvidere skal der med
lovforslaget gives bemyndigelse til, at der kan fastsættes regler vedrørende håndhævelse af
ecodesignforordningens forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, i første omgang
beklædningsgenstande og fodtøj. Endelig ophæves med lovforslaget bestemmelser om etablering af
genbrugsområder på genbrugspladser samt gebyrfinansiering.
Lovforslaget skal give bemyndigelse til at stille krav om:
1.
At affaldsbehandlingsanlæg skal foretage kontrol af affaldets indhold af affald egnet til
materialenyttiggørelse og usolgte forbrugerprodukter.
Det påtænkes som følge heraf, at affaldsforbrændingsanlæg forpligtes til at kontrollere
repræsentativt udvalgte affaldslæs, som modtages til forbrænding med henblik på at vurdere
affaldslæssenes indhold af affald egnet til materialenyttiggørelse. Det påtænkes at fastsætte
regler om, at kontrollen skal udføres på minimum 5 procent af de affaldslæs, der modtages
ugentligt. Det påtænkes endvidere at fastsætte, at anlæggene herudover skal føre kontrol ved
konkret begrundet mistanke. Ligeledes påtænkes det at stille krav til genanvendelsesanlæg om
at føre kontrol med usolgte forbrugerprodukter, i første omgang beklædningsgenstande og
fodtøj. Der lægges op til, at kontrollen for affald egnet til materialenyttiggørelse udføres
parallelt med den allerede eksisterende kontrol for affald for luftforurening mv., som følger af
forbrændingsanlæggenes miljøgodkendelse.
2. At affaldsbehandlingsanlæg skal afvise affaldet, hvis det vurderes, at det samlede affaldslæs
er egnet til materialenyttiggørelse, herunder usolgte forbrugerprodukter.
Det forslås herved, at affaldsbehandlingsanlæg kan afvise affaldslæs egnet til
materialenyttiggørelse eller usolgte forbrugerprodukter på to måder. Dels kan virksomheden
fysisk afvise affaldslæsset, hvorefter det bortkøres fra affaldsbehandlingsanlægget. Dels kan
virksomheden administrativt afvise affaldslæsset i tilfælde, hvor det ikke er praktisk muligt
fysisk at afvise affaldslæsset.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 38 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
3. At affaldsbehandlingsanlæg skal underrette affaldstilsynsmyndigheden og
affaldsproducenten og/eller affaldsindsamleren, hvis det ved kontrol konstateres, at et
affaldslæs indeholder mere end en ikke uvæsentlig andel af affald egnet til
materialenyttiggørelse, herunder usolgte forbrugerprodukter, og at virksomhederne skal
indberette oplysninger til brug for affaldstilsynsmyndigheden.
Det forslås herved, at affaldsbehandlingsanlæg forpligtes til at underrette den pågældende
affaldsproducent eller affaldsindsamler, hvis det ved kontrol vurderes, at et affaldslæs
indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse, herunder usolgte forbrugerprodukter.
Ligeledes påtænkes det, at det fastsættes, at affaldsbehandlingsanlæg skal underrette
affaldstilsynsmyndigheden samt indberette oplysninger om det pågældende affaldslæs til
affaldstilsynsmyndigheden til brug for et eventuelt fysisk tilsyn hos den pågældende
affaldsproducent eller affaldsindsamler.
4. At miljøbeskyttelseslovens bestemmelser om genbrugsområder på de kommunale
genbrugspladser samt gebyrfinansiering hertil ophæves
Med lovforslaget foreslås endelig, at miljøbeskyttelseslovens bestemmelser, hhv. § 50 f og §
48, stk. 1, nr. 2, om bemyndigelser til at fastsætte regler om genbrugsområder på de
kommunale genbrugspladser samt gebyrfinansieringshjemmelen hertil ophæves. Eftersom der
ikke er blevet udstedt regler, der udmønter § 50 f, vurderes ophævelsen ikke at have praktisk
betydning for hverken kommuner, virksomheder eller borgere. Eftersom udstedelse af regler
om gebyrer efter § 48, stk. 1, nr. 2, er betinget af, at der udstedes regler efter § 50 f, vurderes
ophævelsen af § 48, stk. 1, nr. 2, heller ikke at have praktisk betydning. Det er aftalekredsen
bag klimaplanen, der har besluttet ikke at gennemføre initiativet og i stedet bakke op om den
frivillige indsats på kommunernes genbrugspladser.
Lovhjemlerne om skærpet modtagekontrol forventes udmøntet ved ændring i affaldsbekendtgørelsen.
Den nye ordning skal have virkning fra den 1. januar 2025. Hjemlen vedrørende håndhævelse af
ecodesignforordningens forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, i første omgang
beklædningsgenstande og fodtøj, forventes udmøntet i 2026.
Lovforslaget har været i offentlig høring fra den 14. juni 2024 frem til den 22. august 2024.
Der er ikke lavet væsentlige ændringer på baggrund af høringssvarene. Høringen har givet anledning
til mindre ændringer og præciseringer.
Magnus Heunicke
/
Kasper Rise
2