Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 37
Offentligt
2933068_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 883
Den 7. november 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 til L 37, forslag til folketingsbeslutning om forslag til
lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Kommunal mulighed for etablering af nulemissionszoner i
afgrænsede byområder, indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af miljøzonereguleringen
m.v) stillet den 18. oktober af Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 4 til L 37
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger,
som sikrer en længere indfasning af loven, således den først vil kunne træde i kraft for borgere tidligst
om 12 måneder og for erhvervsdrivende tidligst om 24 måneder, i stedet for som nu, hvor tidsfristen er
ca. 6 måneder for borgere og 12 måneder for erhvervsdrivende?”
Svar
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Med lovforslagets § 15 f, stk. 5, foreslås det, at kravene i en nulemissionszone kan få virkning for
private køretøjer efter en periode på mindst seks måneder fra offentliggørelsen af kommunens
endelige beslutning om etablering af en nulemissionszone. For erhvervskøretøjer skal perioden være
på mindst 12 måneder.
Fristen på hhv. seks og 12 måneder skal ses i sammenhæng med den forudgående hørings- og
beslutningsproces. Kommunen skal således udarbejde et udkast til afgørelse, som skal sendes i
offentlig høring, herunder til relevante myndigheder, i minimum fire uger, og i samtidig høring hos
Miljøstyrelsen, der herefter vil have en nærmere fastlagt periode (forventeligt tre måneder) til at
fremsætte en indsigelse. Først herefter kan der træffes endelig beslutning om etablering, og herfra vil
der være en implementeringsperiode på minimum seks måneder for private og 12 måneder for
erhvervskøretøjer. Det bemærkes i øvrigt, at den første nulemissionszone tidligst vil kunne etableres
fra 1. januar 2026.
Det forudsættes, at den enkelte kommunalbestyrelse tager stilling til, om en given nulemissionszone
bør have en længere indfasningsperiode, eksempelvis på grund af zonens størrelse eller placering. De
enkelte kommuner vil derfor kunne beslutte en længere indfasningsperiode, hvis de ønsker det. Det er
kommunerne, der har det bedste lokalkendskab, og derfor bør det også være kommunen, der vurderer,
om der er behov for en længere indfasningsperiode.
Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.
Magnus Heunicke
/
Morten Pedersen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 37 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som sikrer en længere indfasning af loven
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Kommunal mulighed for etablering af nulemissionszoner i afgrænsede byområder,
indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af miljøzonereguleringen m.v.) (L
37)
Ændringsforslag
Af (Rasmus Jarlov):
Til § 1
1)
I den under nr. 10 foreslåede § 15 f, stk. 5, 2. pkt., ændres
”seks måneder” til: ”12 måneder” og
i § 15
f, stk. 5, 3. pkt., ændres
”12 måneder” til: ”24 måneder”.
[Fordobling af indfasningstiden for hhv. private køretøjer og erhvervskøretøjer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at den foreslåede § 15 f, stk. 5, ændres, så den kommunale beslutning om etablering af
nulemissionszone først har virkning for private køretøjer efter 12 måneder fra offentliggørelsen af
beslutningen. For erhvervskøretøjer, herunder køretøjer der er registreret til delvis privat anvendelse,
foreslås det, at beslutningen har virkning efter en periode på mindst 24 måneder fra offentliggørelsen.
2