Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 37 Bilag 7
Offentligt
2943922_0001.png
Til lovforslag nr.
L 37
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 20. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Kommunal mulighed for etablering af nulemissionszoner i afgrænsede byområder, indførelse af absolut kumulation for
overtrædelser af miljøzonereguleringen m.v.)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal
Alliances medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 2. Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr.
3-6.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af miljøministeren stillede ændrings-
forslag. Flertallet vil stemme imod de af Liberal Alliance
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL RV og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af Liberal Alliance stille-
de ændringsforslag nr. 1 og de af miljøministeren stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
(DD) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
miljøministeren stillede ændringsforslag og imod de af Li-
beral Alliance stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(LA) indstiller lovforslaget til
vedta-
gelse
ved 3. behandling med de af LA stillede ændringsfor-
slag og de af miljøministeren under nr. 3 og 5 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af miljømi-
nisteren under nr. 4 og 6 stillede ændringsforslag. Hvis de af
LA stillede ændringsforslag forkastes ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
fjerde mindretal
(KF) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede æn-
dringsforslag.
Et
femte mindretal
(DF) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er utrolig
glade for, at det nu bliver muligt at lave nulemissonszoner,
men SF havde gerne set, at det var muligt at lave mere end
en zone i de store byer.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget er meget glad for,
at vi med lovforslaget giver mulighed for at oprette nulemis-
sionszoner, men RV havde gerne set, at der var mulighed for
at oprette mere end en i hver kommune.
Radikale Venstre støtter ændringsforslag nr. 1 af Liberal
Alliance, men bemærker dog, at en håndhævelse af forslaget
vil være meget svær. Dette skyldes, at den nuværende hånd-
hævelse af miljøzoner sker ved nummerpladegenkendelse på
forenden af biler, hvilket ikke vil være muligt på knallerter.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(SF, EL, RV og
ALT):
1)
Efter nr. 8 indsættes:
AX030586
L 37 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 20. november 2024
2943922_0002.png
2
»01.
I
§ 15 b
indsættes som
stk. 9:
»Stk. 9.
Miljøministeren fastsætter regler om, at knallerter
omfattes af reglerne om miljøzoner, herunder regler om krav
til drivmiddel og mulighederne for dispensation og undta-
gelser.««
[Bemyndigelse til at fastsætte administrative regler om, at
miljøzonereguleringen skal gælde for knallerter]
Af et
mindretal
(LA):
2)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 15 f
indsættes i
stk. 1
ef-
ter »Kommunalbestyrelsen«: »i København, Aarhus, Oden-
se, Aalborg og Frederiksberg Kommuner«.
[Begrænsning af muligheden for at etablere nulemissionszo-
ner til kommuner med miljøzone]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undta-
gelse af KF og DF):
3)
Nr. 23
affattes således:
»23.
§ 111 b, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1) overtrædelse af § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, § 15 g, stk. 1
eller 2, færdselslovens § 65 eller regler fastsat i medfør
af § 15 b, stk. 4 og 8, eller § 15 g, stk. 3, og«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
Af
miljøministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DD, SF, M,
EL, RV og ALT):
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Miljøbeskyttelseslovens § 15 b, stk. 3, som af-
fattet ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning for busser,
som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller
derunder, fra den 1. januar 2026.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Overgangsregel om busser, som er registreret med en tilladt
totalvægt på 3.500 kg eller derunder]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undta-
gelse af DF):
5)
Stk. 2,
der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 7, i lov
om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11.
oktober 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller aflø-
ses af regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 8, i lov om
miljøbeskyttelse, jf. denne lovs § 1, nr. 7.«
[Lovteknisk ændring]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DD, SF, M,
EL, RV og ALT):
6)
Stk. 3
udgår.
[Bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte overgangsreg-
ler udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at miljøministeren fastsætter regler om, at
knallerter skal omfattes af reglerne om miljøzoner, herunder
regler om krav til drivmiddel og mulighederne for dispensa-
tion og undtagelser. Bemyndigelsen vil bl.a. kunne anvendes
til at fastsætte regler om, at kun knallerter drevet af en
elmotor kan befinde sig lovligt i miljøzonerne. Bemyndigel-
sen vil også kunne anvendes til at fastsætte regler om, at
knallerter vil kunne få dispensation og undtagelse på linje
med øvrige køretøjer omfattet af miljøzonereglerne.
Til nr. 2
Det foreslås, at det foreslåede § 15 f, stk. 1, om, at
kommunalbestyrelser kan beslutte at etablere en nulemissi-
onszone, ændres til, at kun kommuner (dvs. kommunalbe-
styrelserne i København, Aarhus, Odense, Aalborg og på
Frederiksberg), som i dag har en miljøzone, kan beslutte at
etablere en nulemissionszone.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
ikke materielle ændringer i det fremsatte forslag til ændring
af bestemmelsen.
Til nr. 4
I det fremsatte lovforslag blev det foreslået at bemyndige
miljøministeren til at fastsætte overgangsregler om busser,
som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller
derunder (minibusser).
For at opnå en mere enkel ikrafttrædelsesordning foreslås
det, at det fastsættes i lovforslaget, at miljøzonereglerne har
virkning for minibusser fra den 1. januar 2026. På den måde
bliver det ikke nødvendigt at fastsætte overgangsreglerne i
en bekendtgørelse, hvorfor den foreslåede bemyndigelsesbe-
stemmelse foreslås at udgå af lovforslaget, jf. ændringsfor-
slag nr. 6.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter, idet der af
ordensmæssige hensyn bør medtages en bestemmelse i lov-
forslagets ikrafttrædelsesbestemmelse om, at regler udstedt i
medfør af § 15 b, stk. 7, i lov om miljøbeskyttelse forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af § 15 b, stk. 8, i lov om miljøbeskyttelse.
Til nr. 6
For at opnå en mere enkel ikrafttrædelsesordning foreslås
det, jf. ændringsforslag nr. 4, at det fastsættes i lovforslaget,
at miljøzonereglerne har virkning for minibusser fra den 1.
januar 2026. På den måde bliver det ikke nødvendigt at
fastsætte overgangsreglerne i en bekendtgørelse, hvorfor den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse foreslås at udgå af
lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til
1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
L 37 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 20. november 2024
2943922_0003.png
3
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljøministeren sendte den 1. maj 2024
dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del – bilag 453,
folketingsåret 2023-24. Den 3. oktober 2024 sendte miljø-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Hans Kristian Skibby (DD)
fmd.
Kristian Bøgsted (DD) Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6