Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 35 Bilag 1
Offentligt
2916342_0001.png
K
>S1
ERNÆRINGS
F RBUNDET
SUNDHED ER EN RET
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
journalnummer 2024-24-30-00162
245@lvstrlk og stiio@rvsLclk
Høring over udkast til forslag om lov om ændring af lov
om fødevarer og dyrevelfærdsloven
27. august 2024
Kost og Ernæringsforbundet
Kost og Ernæringsforbundet takker for muligheden for at afgive hø
ringssvar til forslag til lovændringen af loven om fødevarer og dyrevel
færd. Vi noterer os, at udgifterne forbundet med fødevarekontrol
samlet ikke øges og har derfor ingen bemærkninger til de anførte æn
dringsforslag.
[email protected].
31636610
www.kost.dk
facebook.com/forbundet
Med venlig hilsen
Ellen Tørsleff
Faglig, politisk konsulent
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0002.png
LANDSFORENINGEN
Danske
Fødeva restyrelsen
[email protected]
Cc: [email protected] & [email protected]
!.
Mælkeproilucenter
SEKRETARIAT
Karetmagervej9
7000 Fredericia
Tlf. 7023 1114
Fax 7023 1128
CVR 13900949
[email protected]
www.maelkeproducenter.dk
Fredericia den 9. september 2024
Vedr.: journalnummer 2024-24-30-00162. Høringssvar i forbindelse med udkast til lov om
ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven (ændrede takster i betalingsbestemmelser).
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter har følgende bemærkninger
til ovennævnte udkast
til ændrede takster for kontrol i Lov om
fødevarer og
Dyrevelfærdsloven:
I forslagets første paragraf er der lagt op til stigninger på 3,5 til 11,5 pct for fødevarevirksomheder
og lign.
Disse stigninger lægges oven
i
de beløb, der blev fastsat i henhold til Lov om Fødevarer 5. juli
2023, altså for kun et år siden.
I §2, der omhandler Dyrevelfærdsloven, er de varslede stigninger på mellem 2,8 pct og 27, 9 pct.
En malkekvægsbesætning kan ifølge udkastet se frem til en stigning på kontrolgebyr på 25,8 pct.
Det er en voldsom stigning som ville trække voldsomme overskrifter hvis det var forbrugerpriserne
på mælk, der steg så meget.
Sidste år fremsatte Fødevarestyrelsen også stigninger på gebyrer for kontrol, hvoraf nogle var på
22 pct. og igen i januar i år lancerede man endnu en voldsom prisstigning, med henvisning til at
udgifterne, blandt andet som følge af Corona, var steget meget mere end budgetteret.
Og her i september fremsættes så endnu en prisstigning, der skal gælde fra 1. januar 2025.
Stigninger i denne størrelsesorden og tilmed så kort tid efter de forrige, er helt uacceptabelt og
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter tager stærkt afstand fra at man ønsker at hæve
prisen for kontrol så voldsomt. Disse stigninger er bestemt ikke med til at gøre det lettere at være
landmand.
Med venlig hilsen
På foreningens vegne,
Lone Vestergaard
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0003.png
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
Sendt pr. mail til:
[email protected], [email protected] og [email protected]
København 22. august 2024
Vedr.: Deres journalnummer 2024-24-30-00162
(Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven)
Bager- og Konditormestre i Danmark (BKD) har gennemgået Fødevarestyrelsens udkast til forslag til
lov om ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven
Vi har ikke umiddelbart nogle bemærkninger til det foreliggende indhold i det fremsendte udkast
til lov om ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven. Men vi er forundret over at
ændringen af lov om fødevarer gennemføres uden også at kigge på lovbemærkningerne til loven
iht BKDs Lug-ud-forslag til Fødevareministeren vedrørende bødestørrelser fra 2023 se bilag 1.
-
Da emnet om fastsættelse af bødestørrelser på vores foranledning var på dagsordenen til et møde
i Dialogforum for kontrol den 5. september 2023, blev forummet orienteret om, at en ændring af
dette i lovbemærkningerne ville kræve at Fødevareloven blev åbnet i anden anledning, hvilket
efter vores opfattelse sker nu med jeres udsendte forslag til høringskredsen.
Vi vil derfor opfordre til, at der i forbindelse med den foreslåede lov om ændring af lov om
fødevarer samtidig kigges på revidering af lovbemærkningerne fra 2009 om fastsættelse af
bødestørrelser, her 15 år efter.
Skulle der være spørgsmål til ovenstående, står vi naturligvis til rådighed for en uddybning.
Med venlig hilsen
Henrik Jellev Madsen
Fødevarechef
BKD
Islands Brygge 26, 2300 København S / Telefon 32 63 04 00
info@bkddk / www.bkd.dk
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0004.png
Bilag
i
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
601 Direktionssekretariat og Kom
munikation
601,
J.nr. 2023-60-29-04023
Ref. LOVI’O
Dato: 15-08-2023
Indmeklings-skabelon til Fodevarestyrelsen
Titel på forslag til
regelforenkling
Afsender på forslaget
Lug ud i
lovgivningen
Bødestørrelser i forhold til virksomheders størrelse og omsætning
Bager- og Konditormestre i Danmark
Islands Brygge
26
2300 København S
Henrik Jellev Madsen
hjmbkd.dk
28565708
Vi foreslår,
-
Kontaktoplysninger
Forslag til
regelforenkling
at CVR-registrets opgørelse over antallet af ansatte og årsværk
trukket fra e-indkomst hos Skat, fremadrettet benyttes til vurde
ring af virksomheders størrelse.
For at undgå sæsonudsving, foreslås det at tage et gennemsnit af
CVR-registerets tal over de foregående
12
måneder.
desuden, at der indsættes omsætningsgrænser for de forskellige
kategorier af virksomheder små, mindre, mellemstore og store
således, at virksomhederne via deres regnskaber for forrige regn
skabsår og/eller revisorerklæring vil have mulighed for at bevise,
at de ligger i en anden kategori, hvis de ønsker det.
-
-
At det nuværende omsætningstal på5 mio for små virksomheder
og alle fremtidige omsætningstal indeksreguleres med forbruger
prisindekset en gang årligt, så bevisførelsen for virksomhederne
ikke udhules
Udfordringer afledt
af nuværende regel?
I lovbemærkningerne fra
2009
foreskrives det direkte, at det ikke er mu
ligt at bruge og stole på CVR-registerets opgørelse over antallet af ansatte
og årsværk, men at der skal foretages et skøn.
I efteråret
2019
(io år efter lovbemærkningerne) ændrede CVR-registeret
deres opgørelsesmetode. Derfra blev tallene for ansatte og årsværk trukket
Tel
+4572
2769
00
Fodevarestrelsen. Stationsparken
31-33
DK-2600
Glostrup
Fax
+4572
2765 01
.
CVR
62534516
.
EAN 5798000986008
.
www.fvst.dk/kontakt
.
www.fvst.dk
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0005.png
direkte fra e-indkomst hos Skat, hvilket må anses for at give en vis grad af
nøjagtighed derfra.
På trods af at Fødevarestyrelsen ved kategorisering af virksomhedens skal
bruge parametrene størrelse og omsætning, indeholder lovgivningen og
bemærkningerne alene grænser for størrelse ud fra antallet af ansatte,
men ingen grænser for omsætning mellem mindre/mellemstor og mellem-
stor/stor virksomhed.
Et af argumenterne for, at disse omsætningsgrænser ikke er fastsat er, at
Fødevarestyrelsen ikke har adgang og hjemmel
til
at få omsætningstal op
lyst. Det fratager dog samtidig muligheden for, at en virksomhed kan flytte
kategori nedad, ved frivilligt at dokumentere omsætningstal eller frem
sende en revisorerklæring herpå.
Lovgivning, som
reglen bunder i
Yderligere
oplysninger
Fødevareloven og lovbemærkningerne
til
denne
Side
Fodevarestvrelsen
.
Stationsparken
31-33•
DK-2600
Glostrup
Tel
-1-45 72 2769 00
Fax
+4572 2765 01
.
CVR
62534516
.
KAN 5798000986008
.
2af2
www.fvst.dk/kontakt
.
www.fvst.dk
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0006.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T.
+
4533746000
D/\N S 1<
ERHVERV
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 3
1-33
2600 Glostrup
Sendt til: [email protected], [email protected], [email protected]
Journalnummer:
2024-24-30-00162
Den
10.
september
2024
Horing over forslag til lov om ændring af lov om fødevarer og dyrevel
færdsioven
Dansk
Erhverv
har modtaget høring fra Fødevarestyrelsen over forslag til lov om ændring af lov
om fødevarer og dyrevelfærdsloven, og har følgende bemærkninger.
Generelle
bemærkninger
Dansk Erhverv har ikke umiddelbart bemærkninger til de konkrete foreslåede ændringer til lov
om fødevarer og dyrevelfærdsloven, men vil gerne opfordre til, at der i forbindelse med ændring
af loven, også ændres i kriterierne for nedsættelse af bøder i forhold til virksomheders størrelse og
omsætning. I den forbindelse kan Dansk Erhverv henvise til et forslag til Ministerens initiativ
“Lug ud i lovgivningen” sendt fra Bager- og Konditormestre i Danmark (BKD) d.
15.
august
2023.
Pointerne i BKD’s forslag til “Lug ud i lovgivningen” handler om følgende:
at Fødevarestyrelsen fremadrettet bør benytte CVR-registrets opgørelse over antallet af
ansatte og årsværk, til vurdering af virksomhedens størrelse,
at der fastsættes omsætningsgrænser for, hvad der betragtes som hhv, små, mindre, mel
lemstore og store virksomheder, så virksomhederne fx via deres regnskaber for forrige
regnskabsår kan bevise, at de ligger i en størrelseskategori, der berettiger dem til nedsat
bødestørrelse,
at den omsætningsgrænse for små virksomheder, der for nuværende lyder på 5 mio. kr.
indeksreguleres med forbrugerprisindekset en gang årligt, da grænsen hurtigt kan blive
forældet, fx under perioder med høj inflation, som vi har oplevet for nyligt.
-
-
-
Med venlig hilsen
Saoirse McKeever Andersen
Fagchef for fødevarer
[email protected]
SME/SME
Side 1/1
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0007.png
Susanne Rosbach
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Martin Berthelsen <[email protected]>
12. september 2024 14:56
Jura 245
Susanne Rosbach
journalnummer 2024-24-30-00162.
240910 Høringssvar-lov om ændring af lov om fødevare-dyrevelfærd.pdf
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde Iinks og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre, medmindre du stoler
på afsenderen.
Se venligst vedhæftede pdf-fil
Venlig hilsen
/
Best wishes/ Viele Grüge
/Cordialement
Martin 5. Berthelsen
Cand.Agro
-
Agronom
Chefkonsulent
Danske
Svineproducenter
Karetmagervej 9
DK-7000 Fredericia
Mob: +45 9383 5171
Mail: [email protected]
www.danskesvineproducenter.dk
MOD TIL AT MENE
-
VILJE TIL AT HANDLE
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0008.png
DANSKE SVINEPRODUCENTER
Karetmagervej
9
7000 Fredericia
Fredericia d. 10. September 2024
Journalnr. 2024-24-30-00162
Sendt til [email protected]
Cc: [email protected]
Danske Svineproducenters høringssvar til ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsioven
Danske Svineproducenter takker for muligheden for at afgive høringssvar til ændring af lov om
fødevarer og dyrevelfærdsloven. Grundet tekniske problemer, har det ikke været muligt at
fremsende vort svar før nu, og anmoder venligst om, at det bliver taget med i den samlede høring.
Danske Svineproducenters bemærkninger:
2.2. Dyrevelfærdsioven
2.2.2.1.Øget og målrettet dyrevelfærdskontrol med grise- og kvægbesætninger.
Vi må her anfægte begrundelsen som er:
“Føde varestyrelsens kontrolresultater viser, at en stor del af besætnin gerne har
udfordringer med at overholde lovgivningen. Der er således fortsat behov for at
styrke indsatsen for bedre dyrevelfærd i de danske grise- og kvæg- besætninger.”
Dersom Fødevarestyrelsen gjorde sig umage, og i forbindelse med deres
kontroller, opgjorde hvor mange dyr der var noget galt med, samt hvor mange dyr
der er i besætningen på kontroltidspunktet, så ville der komme nogle helt andre
og mindre tal frem, end dem der præsenteres med de nuværende opgørelser.
Dette i stedet for den nuværende opgørelse, hvor i dyr i en besætning med 1.000
dyrtæller lige så meget som 1 dyr i en besætning med 10.000 dyr, og dermed giver
et forvrænget billede over for presse og politikere.
1/2
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0009.png
DANSKE SVINEPRODUCENTER
Karetmagervej 9
7000 Fredericia
Endvidere vil Fødevarestyrelsen kunne sparer en ikke ubetydelig sum penge, idet
Fødevarestyrelsen vil få meget mindre arbejde i forbindelse med aktindsigt,
hvilket i dag er nødvendigt at anmode om, for at se hvad det egentligt er, som
Fødevarestyrelsens kontroller finder.
Derfor kan vi heller ikke acceptere de eksorbitante prisstigninger på mellem 25,82% og 27,94%, jf.
Lovbekendtgørelse nr. 61 af 19januar 2024 §43, stk.1-2 samt §43, stk.4-5
Med venlig hilsen
Martin S.
Berthelsen
Chefkonsu lent
Landsforeningen af Danske Svineproducenter
2/2
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0010.png
Susanne Rosbach
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lone Bundgaard Salama
11. september 2024 09:54
Susanne Rosbach
VS: Svar på høring over forslag til ændring af lov om fødevarer og
dyrevelfærdsloven (Nanoq ID nr.: 24566068)
-
Sag:
Sagsdokument:
2024-24-30-00162
9552887
Fra: Officiel post til Uumasut <[email protected]>
Sendt: 10. september 2024 17:15
Til: Jura 245 <[email protected]>
Cc: Lone Bundgaard Salama <[email protected]>; [email protected]
Emne: Svar på høring over forslag til ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven (Nanoq
Til rette vedkommende.
-
ID nr.: 24566068)
Hermed meddeles det, at Departementet for Fiskeri og Fangst, herunder Veterinær- og Fødevaremyndigheden
i
Grønland, ikke har bemærkninger til forslag til ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven.
Inussiarnersumik lnuulluaqqusillunga
/
Med venlig hilsen
/
Best regards
Anna Jespersen
Uumasut Nakorsaaneq
DVM, PhD
/
Ledende Dyrlæge
/
Chief Veterinary Officer
NAALAKKERSUISUT
GOVERNMENT OF GREENLAND
Aalisarnemut, Piniarnermullu Naalakkersuisoqarfik
L
Uumasut Nakorsaqarfik Inuussutissalerinermullu Oqartussaaffik (UNIO)
Departementet for Fiskeri og Fangst
L
Veterinær og FØdevaremyndigheden i Grønland (VFMG)
-
The Ministry of Fisheries and Hunting
‘-
Veterinary & Food Authority of Greenland
E-mail:
[email protected]
I
Direct: [email protected]
Phoneno.:+299345000
I
Direct:+299566231
www.vfmg.gl
i
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0011.png
Dato
2024
00
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
Axelborg, AeItorv 3
DK 1609 KebenhavnV
T .4533394000
E infoIf.dk
W
www.lf.dk
CVRDK25 529529
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
Sendt til 245fvst.dk med kopi til lobsafvst.dk og suro.fvst.dk
Høringssvar vedr, ændring at lov om fødevarer og dyrevelfærdsioven (ændrede takster i
betalingsbestemmelser)
—j.
nr. 2024-24-30-00162
Fødevarestyrelsen har den 22. august 2024 udsendt høring over ændring af lov om fødevarer og
dyrevelfærdsloven (ændrede takster
i
betalingsbestemmelser) med frist den 10. september 2024.
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at bidrage med et høringssvar.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, at forslaget medfører en merudgift på 5,0
mio. kr. vedrørende kontrol af dyrevelfærd, hvilket udmøntes som en stigning i det årlige kontrolgebyr
på op til 28 pct. Der er således tale om en væsentlig stigning i gebyret, som pålægges alle
besætninger.
Det fremgår af høringsbrevet, at de øgede udgifter til kontrol af dyrevelfærd, skyldes en
implementering af initiativ 9 (øget og målrettet dyrevelfærdskontrol med grise og kvæg)
jf.
den
politiske aftale om dyrevelfærd af 9. februar 2024. Vi mener ikke, at implementering af initiativet bør
lede til stigninger i kontrolgebyret. Vi opfordrer til, at finansiering af det øgede kontrolniveau findes
inden
for den
nuværende
ramme
ved
at effektivisere
kontroltilrettelæggelsen
og
selve
kontrolgennemførelsen, herunder gøre brug af databaseret eller videobaseret kontrol.
Det bemærkes, at gebyrstigningen modsat den opfølgende kontrol, vil ramme alle besætninger. De
reducerede udgifter ifm. fjernelsen af det 2. opfølgende kontrolbesøg vejer derfor ikke op for de øgede
gebyrer hos alle de besætninger der overholder veterinærlovgivningen. Disse besætninger vil opleve
en gebyrstigning, hvilket står i modsætning til ministerens intention om, at der ikke sker
udgiftsstigninger, som væltes over på erhvervet i form af højere gebyrer.
Vi kan samtidig konstatere, at udgifterne til kemiske analyser flyttes fra kampagnekontrolgebyret til
gebyr for engroskontrol. Vi bemærker i den forbindelse endnu en gang, at gebyrafløftningen fra aftale
om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra 2017 fortsat udvandes med tilførsel af yderligere
kontrolopgaver og øgede udgifter. Vi opfordrer til, at den økonomiske ramme for gebyrafløftningen
tilpasses de nuværende udgifter, så gebyret igen kan afskaffes.
Med venlig hilsen
Sebastian Rønsdal
Chefkonsulent
Fødevare- & Veterinærpolitik
M
E
+4551883096
[email protected]
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916342_0012.png
Til FØcievarestyrelsen
10. september 2024
HØringssvar til Lov om ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven (Ændrede takster i
betalingsbestemmelser) journalnummer 2024-24-30-00162
Økologisk Landsforening takker for udkastet til lov om ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven. Vi
har følgende kommentarer
1.
Det fremgår af høringsbrevet, at ændringen af loven ikke vil medføre større økonomiske byrder for
erhvervet. Dette tager dog ikke hensyn til, at der er en øget stigning for kontrolopgaver på baggrund
af aftalen om øget kontrol af dyrevelfærden i specielt grise og kvægbesætninger (men ikke
udelukkende). Der er en øget økonomisk byrde på 3 mio kr skrives der i høringsbrevet, hvilket dog
ikke tager hensyn til, at den øgede økonomiske byrde ligges på primærproducenterne. For
primærproducenterne og specielt mindre producenter, vil forhøjelsen af gebyret på nogle bedrifter
svare til en dagsløn. Det gælder i høj grad for mindre producenter, som har mere end en type af
husdyr.
Det ser i høringsbrevet yderligere ud som om, at den reelle stigning for primærproducenterne er
væsentligt højere end de 3 mio kr, da de 3 mio kr er beregnet ud fra, at engrosvirksomheder får en
gebyrnedsættelse på minimum 3 mio kr. Hvis det rigtigt forstået, så er stigningen hos
primærproducenterne dobbelt så stor som beregnet af styrelsen.
Gebyrstigningen begrundes i at det er besluttet at øge kontrolfrekvensen. Der er efter vores mening
ikke behov for en yderligere kontrol af de økologiske bedrifter, da de allerede har en obligatorisk
årlig økokontrol, hvor dyrevelfærd også bliver kontrolleret. Dels er der skærpede økologiregler dels
er bestemmelserne i Dyrevelfærdsloven omfattet af krydsoverensstemmelseskontrol.
Økologisk Landsforening mener det i særlig grad er forhold på store intensive husdyrproduktioner,
der har foranlediget at det er besluttet at øge kontrolintensiteten. Dette bør afspejles i lovgivningen,
så gebyrerne ikke hæves for de små brug. Økologisk Landsforening vil dertil også gøre opmærksom
på, at mange små brug ofte har flere dyretyper, hvilket betyder, at de rammes ekstra hårdt..
2.
3.
4.
En øget kontrolfrekvens kan skubbe specielt mindre bedrifter ud af økologien, men også større
bedrifter kan genoverveje deres økologistatus. Det er noget, som vi allerede hører om ude fra
erhvervet, da kontroltrykket er højt i forvejen hos økologiske bedrifter. Mange kan ikke længere
overskue endnu en kontrol, som de allerede har årligt udover selvfølgelig FVSTs løbende
kontrolkampagner med specifikke indsatsområder.
Mvh. Mads 5. Vinther
Fagpolitisk Chef i Økologisk Landsforening
N I NG