Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 35 Bilag 1
Offentligt
2916340_0001.png
NOTAT
J.nr. 2024-24-30-00162
Den
Notat om høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af dyre-
velfærdsloven og lov om fødevarer
Et udkast til lovforslag har været i ekstern høring fra 22. august 2024 til 10. september 2024.
Der er modtaget høringssvar fra følgende eksterne høringsparter: Kost og Ernæringsforbundet, Dan-
ske Mælkeproducenter, Bager- og Konditormestre i Danmark (BKD), Dansk Erhverv, Danske Svine-
producenter, Grønlands Selvstyre (Departementet for Fiskeri og Fangst, herunder Veterinær- og Føde-
varemyndigheden i Grønland), Landbrug og Fødevarer og Økologisk Landsforening.
Kost og Ernæringsforbundet og Departementet for Fiskeri og Fangst, herunder Veterinær- og Fødeva-
remyndigheden i Grønland, har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
I det følgende redegøres for de væsentligste bemærkninger i høringssvarene. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser (eksterne)
Landsforeningen Danske Mælkeproducenter bemærker, at der er lagt op til stigninger for fødevare-
virksomheder på 3,5 til 11,5 procent og at disse stigninger skal lægges oveni de beløb, der blev fastsat i
lov om fødevarer fra 5. juli 2023. Desuden bemærker foreningen, at der i dyrevelfærdsloven foreslås
stigninger på 2,8 til 27,9 procent, og at der i 2023 og i januar 2024 også var gebyrstigninger. Forenin-
gen bemærker, at stigninger i denne størrelsesorden er helt uacceptable, og foreningen tager afstand
fra, at prisen for kontrol hæves så voldsomt.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at de foreslåede takststigninger i fødeva-
reloven vedrørende Fødevarestyrelsens rejsehold og kontrol af kosttilskud på ca. 12 pct. er takststig-
ningen i forhold til de takster fra 1. januar 2022, der fremgår af loven. Det fremgår af loven, at tak-
sterne årligt pris- og lønreguleres. De pris- og lønregulerede takster fastsættes administrativt i beta-
lingsbekendtgørelsen. Taksterne for 2024 fremgår af betalingsbekendtgørelsen fra 2024 (bek. nr. 93
af 29. januar 2024). De foreslåede takster i lovforslaget er således 2,8 pct. højere end de takster, der
opkræves i 2024, svarende til pris- og lønstigningerne for 2025.
For så vidt angår taksten for kontrolkampagner, opkræves der i 2024 en takst på 611 kr. jf. beta-
lingsbekendtgørelsen. Den foreslåede takst udgør 583 kr. Taksten for kontrolkampagner i lovforsla-
get er i forhold til den takst, der opkræves i 2024, således nedsat 4,6 pct. (inkl. en pris- og lønstigning
på 2,8 pct. i forhold til taksten, der opkræves i 2024).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916340_0002.png
Det anføres i høringssvaret, at der blev fastsat beløb i fødevareloven fra 5. juli 2023, det vil sige for
kun et år siden. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan hertil oplyse, at taksterne som
fremgår af lovbekendtgørelse nr. 1033 af 5. juli 2023 af lov om fødevarer er de samme som de tak-
ster i loven, der blev indført ved den lovændring, som trådte i kraft den 1. januar 2022. Der er såle-
des ikke ved udstedelse af lovbekendtgørelse nr. 1033 af 5. juli 2023 foretaget takstforhøjelser.
Vedrørende de foreslåede takstforhøjelser i dyrevelfærdsloven på 2,8 pct. til ca. 28 pct. kan oplyses,
at taksterne for besætningsejere med andre dyrearter end grise og kvæg hæves 2,8 pct., svarende til
pris- og lønstigningerne for 2025. Taksterne for besætningsejere med kvæg/grise hæves med henblik
på at finansiere merudgifterne ved den øgede kontrol i besætninger med grise og kvæg, jf. den politi-
ske aftale om dyrevelfærd fra februar 2024. Desuden er der for så vidt angår taksterne for besæt-
ningsejere med kvæg og grise sket pris- og lønregulering.
Baggrunden for stigningerne i 2023 og 2024 var, at de var nødvendige for at sikre balance på ge-
byrordningerne, jf. reglerne i statens budgetvejledning. På visse ordninger skyldes stigningen, at
taksterne havde været midlertidigt reduceret for at afvikle overskud, og da overskuddet var afviklet
var det nødvendigt at justere taksterne.
Landbrug og Fødevarer bemærker, at de øgede kontroludgifter til flere kontroller i besætninger med
kvæg og grise ikke bør føre til stigende takster, men at de øgede udgifter bør finansieres ved at effekti-
visere kontrollen. Desuden bemærkes, at de forhøjede takster vil ramme alle besætningsejere, men at
afskaffelsen af 2. opfølgende kontrol kun vil gavne de besætningsejere, der ikke overholder reglerne.
Landbrug og Fødevarer mener, at dette er i modstrid med ministerens intention om, at der ikke sker
udgiftsstigninger, der overvæltes på erhvervet i form af højere gebyrer. Endelig anfører Landbrug og
Fødevarer, at bevillingen til delvis gebyrafløftning af ordinær kontrol i engrosvirksomheder bør forhø-
jes, så den delvise gebyrbetaling kan afskaffes.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at det er forudsat i den politiske aftale, at
de øgede udgifter til kontrol af grise og kvæg finansieres af en forhøjelse af taksterne. Fødevaresty-
relsen søger løbende at identificere muligheder for en yderligere effektiviseret og fagligt optimeret
kontrol på de enkelte kontrolområder og i Fødevarestyrelsens administration. Endvidere skal kon-
trollen tilgodese politisk fastsatte krav til kontrol af hensyn til dyrevelfærden. Fødevarestyrelsen del-
tager gerne i dialog med erhvervet om, hvordan der kan ske effektiviseringer af kontrollen.
Til den omstændighed, at Landbrug og Fødevarer bemærker, at de forhøjede takster vil ramme alle
besætningsejere, men at afskaffelsen af 2. opfølgende kontrol kun vil gavne de besætningsejere, der
ikke overholder reglerne, bemærker Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at det estimeres,
at gebyrbetalingen ved de to initiativer samlet set for alle besætningsejere m.v. er uændret, da mer-
provenuet for den ordinære kontrol opvejes af et mindreprovenu vedr. afskaffelse af 2. opfølgende
kontrolbesøg.
Vedrørende den delvise gebyrafløftning for ordinær kontrol i engrosvirksomheder kan oplyses, at
der
i 2018 blev afsat bevilling til afløftning af gebyrbetaling for den ordinære kontrol i engrosvirk-
somheder, jf. Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om Erhvervs- og iværksætter-initiativer af 12. november 2017.
Efterfølgende har det vist sig, at bevillingen ikke var tilstrækkelig til at dække omkostningerne til
kontrollen. Det blev politisk besluttet at indføre delvis gebyrfinansiering fra 2021 for de omkostnin-
ger, der oversteg bevillingen.
Økologisk Landsforening bemærker, at den økonomiske byrde for primærproducenter er høj, og at den
reelle gebyrstigning for primærproducenter er højere end de 3,0 mio. kr., der er nævnt i lovforslaget
2
L 35 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2916340_0003.png
som øget omkostning for erhvervet. Foreningen anfører endvidere, at der ikke er behov for øget kon-
trol hos økologiske primærproducenter og små primærproducenter, og at gebyrerne derfor ikke bør
hæves for den type primærproducenter. Desuden anfører foreningen, at mange små primærproducen-
ter har flere forskellige dyrearter og derfor rammes yderligere hårdt, og at en øget kontrolfrekvens vil
kunne få økologiske primærproducenter til at genoverveje deres økologistatus.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan oplyse, at de foreslåede justeringer af takster i
lovforslaget opgjort i 2024 prisniveau samlet set estimeres at medføre en merbetaling for erhvervet
(samlet for besætningsejere og fødevarevirksomheder) på 3,0 mio.kr. De 3,0 mio. kr. består af en
merbetaling for besætningsejere med grise og kvæg på 5,0 mio. kr. og en mindrebetaling for fødeva-
revirksomheder på 2,0 mio. kr. Økologisk Landsforenings bemærkninger om at der ikke er behov for
øget kontrol hos økologiske primærproducenter og små primærproducenter, og at gebyrerne derfor
ikke bør hæves for den type primærproducenter, giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Til finansiering af ordinær kontrol af dyrevelfærd i besætninger opkræves de takster, som fremgår
af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3. Der er tale om stikprøvekontrol, og der er valgt en model, hvor
alle besætningsejere med mindst 10 dyr i besætningen årligt opkræves en takst. Der er fastsat seks
forskellige takster. Der opkræves én af de seks takster pr. besætningsejer pr. år. Uanset hvor mange
besætninger og uanset hvor mange forskellige dyrearter en besætningsejer har, opkræves der kun én
af de seks takster hos ejeren af besætningen. Besætningsejere med flere forskellige dyrearter rammes
derfor ikke hårdere af de foreslåede stigninger end besætningsejere med kun én type dyr.
Dansk Erhverv og Bager- og Konditormestre i Danmark (BKD) har ingen bemærkninger til de foreslå-
ede ændringer i lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven, men henviser til, at der i forbindelse med pro-
jekt ”Lug ud i lovgivning”, som omfatter en række forslag fra
erhvervet til regelændringer, er meldt et
forslag ind fra BKD om at revidere måden, hvorpå bødestørrelser fastsættes.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at projektet ”Lug ud i lovgivning”, herun-
der det omtalte forslag, fortsat er under behandling.
Danske Svineproducenter bemærker til den i lovforslaget anførte begrundelse for den øgede kontrol og
deraf øgede takster, at Fødevarestyrelsens opgørelse af, hvor mange dyr i en besætning, der er noget
galt med, giver et forvrænget billede. Danske Svineproducenter kan på denne baggrund heller ikke ac-
ceptere prisstigningerne på mellem 25,82% og 27,94%, jf. lovbekendtgørelse nr. 61 af 19 januar 2024
§ 43, stk.1-2 samt § 43, stk.4-5.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan vedrørende de foreslåede takstforhøjelser i dyre-
velfærdsloven på 2,8 pct. til ca. 28 pct. oplyse, at taksterne for besætningsejere med andre dyrearter
end grise og kvæg hæves 2,8 pct., svarende til pris- og lønstigningerne for 2025. Taksterne for be-
sætningsejere med kvæg/grise hæves med henblik på at finansiere merudgifterne ved den øgede kon-
trol i besætninger med grise og kvæg, jf. den politiske aftale om dyrevelfærd fra februar 2024. Desu-
den er der fsv. ang. taksterne for besætningsejere med kvæg og grise sket pris- og lønregulering.
Med hensyn til bemærkningerne vedrørende kontrolopgørelsen bemærker ministeriet, at kontrolkon-
cepter m.v. jævnligt evalueres, og at Danske Svineproducenters bemærkninger vil indgå i fremtidige
overvejelser.
3