Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 34
Offentligt
2943642_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 34 - endeligt svar på spørgsmål 10
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. oktober 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (L 34) efter ønske fra udvalget til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren redegøre for, hvordan en voksen ægtefælle til en mindreårig kan
blive opfattet som ledsager og repræsentant for barnet, når der i ministeriets egen
vejledning til kommuner står: ”Det er altid en forudsætning for at betragte en min-
dreårig som ledsaget, at ledsageren er myndig, og at ledsageren reelt er trådt i for-
ældrenes sted. Det vil sige, at ledsageren skal have påtaget sig ansvaret for den
mindreårige.” Det fremgår også af
vejledningen, at der også udpeges en repræsen-
tant, hvis ledsageren er under 25 år? Der henvises til ”Informationsbrev om midler-
tidige forældremyndighedsindehavere til uledsagede flygtningebørn med opholds-
tilladelse fra Udlændinge-og Integrationsministeriet den 18. april 2018.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Som
led i asylsagsbehandlingen foretager Udlændingestyrelsen i alle sager,
hvor en mindreårig asylansøger indrejser med andre voksne end forældre-
myndighedsindehaveren, en ledsagevurdering. Dette gælder eksempelvis,
når en mindreårig asylansøger indrejser med en voksen bror eller søster, en
voksen onkel, en voksen moster, bedsteforældre og også i en situation, hvor
en mindreårig asylansøger indrejser med en voksen samlivspartner.
Udlændingestyrelsen erindrer umiddelbart ikke, at der inden for de seneste
år har været asylsager vedrørende mindreårige asylansøgere med en med-
indrejst eller herboende voksen samlivspartner. Styrelsen kan ikke umiddel-
bart verificere dette via en statistisk opgørelse på baggrund af udlændinge-
myndighedernes registre, da oplysningerne ikke er registreret som metadata
i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem.
25. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 16449
2860656
Side
1/3
L 34 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor regeringen ønsker at opretholde muligheden for, at voksne ægtefæller kan blive værger for mindreårige ægtefæller
Ledsagervurderingen har en betydning for, om den mindreårige og den
voksne skal anses som en familieenhed i asylproceduren, bl.a. med henblik
på at fastlægge, hvilket land der er ansvarlig for behandling af asylansøgnin-
gen efter Dublin-reglerne og evt. vurdering af konsekvensstatusbegrebet, li-
gesom mindreårige, der vurderes ledsaget, ikke omfattes af de særlige regler
for uledsagede mindreårige, herunder reglerne i udlændingelovens § 9 c, stk.
3, nr. 1 og 2.
I forbindelse med ledsagervurderingen bliver den voksne og den mindreårige
partshørt om deres personlige forhold og relation til hinanden. Det er en for-
udsætning, at ledsageren er myndig. I vurderingen indgår således blandt an-
det den faktiske relation mellem den mindreårige og den voksne, hvorvidt
den voksne har påtaget sig ansvaret for den mindreårige, den voksnes evne
til at varetage ledsagerrollen, deres alder, hvorvidt et evt. samliv er indgået
frivilligt og hensynet til barnets bedste. I forbindelse med ledsagervurderin-
gen kan styrelsen ved tvivl endvidere indhente
en vurdering fra Røde Kors’
ledsagerteam, som foretager en vurdering af, hvorvidt der foreligger en bæ-
redygtig relation.
Det kan ikke afvises, at der vil kunne forekomme tilfælde, hvor det efter en
konkret og individuel vurdering, med udgangspunkt i den mindreåriges tarv,
vurderes, at den mindreåriges samlivspartner bør anses som ledsager. Om-
vendt kan det ikke afvises, at der vil kunne forekomme tilfælde, hvor styrel-
sen vurderer, at der er et samliv, og parterne skal anses som en enhed, men
hvor den mindreåriges samlivspartner ikke skal betragtes som ledsager.
Dette kan gøre sig gældende i asylsager, hvor den voksne samlivspartner ikke
har udvist den fornødne modenhed, eller hvis det vurderes, at ledsagerrela-
tion ikke er i barnets bedste interesse.
Udlændingestyrelsen vil, såfremt en sådan situation måtte opstå, foretage
en konkret og individuel vurdering i den enkelte sag og træffe afgørelsen ud
fra, hvad der samlet set er bedst stemmende med hensynet til den mindre-
åriges tarv.
Videre bemærker styrelsen, at der i asylproceduren skelnes mellem en led-
sager og en personlig repræsentant.
En ledsager har ikke juridiske kompetencer over den mindreårige. En person-
lig repræsentant kan derimod træffe de samme beslutninger som en foræl-
dremyndighedsindehaver og skal varetage den mindreåriges interesser, yde
støtte og vejlede den mindreårige.
Det er Udlændingestyrelsen, som vurderer, hvorvidt det skal indstilles til
Røde Kors, at der skal udpeges en personlig repræsentant. Røde Kors har
kompetencen til at foretage vurderingen af, hvem der skal indstilles som per-
Side
2/3
L 34 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor regeringen ønsker at opretholde muligheden for, at voksne ægtefæller kan blive værger for mindreårige ægtefæller
sonlig repræsentant, og Familieretshuset har kompetencen til at træffe afgø-
relse om udpegningen af den personlige repræsentant. Dette følger af ud-
lændingelovens § 56 a.
Dermed har Udlændingestyrelsen ikke kompetence til at beslutte, hvem der
udpeges til personlig repræsentant for en mindreårig asylansøger.
Hvis Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om, at en mindreårig skal betrag-
tes som ledsaget, vil den mindreårige som udgangspunkt ikke få udpeget en
personlig repræsentant. I helt særlige tilfælde kan der dog udpeges en per-
sonlig repræsentant til en ledsaget mindreårig, hvis særlige grunde taler der-
for. Dette vil bero på en konkret vurdering af alle sagens omstændigheder.
Udlændingestyrelsen kan oplyse, at styrelsen ikke har erindring om tilfælde,
hvor samlivspartneren til en mindreårig er udpeget som personlig repræsen-
tant.”
Som det fremgår af Udlændingestyrelsens bidrag, vil en mindreårig, som betragtes
som ledsaget, som udgangspunkt ikke få udpeget en personlig repræsentant, med-
mindre der er tale om helt særlige tilfælde. Jeg har i den forbindelse noteret mig,
at Udlændingestyrelsen ikke umiddelbart erindrer, at der inden for de seneste år
har været asylsager vedrørende mindreårige asylansøgere med en medindrejst el-
ler herboende voksen samlivspartner. Det er min opfattelse, at der i alle tilfælde,
hvor Udlændingestyrelsen har vurderet, at en mindreårig udlænding skal anses som
ledsaget af den mindreåriges voksne samlivspartner, skal udpeges en personlig re-
præsentant for den mindreårige til varetagelse af den mindreåriges interesser.
Denne uhensigtsmæssige retstilstand vil jeg rette op på ved fremsættelse af et æn-
dringsforslag til lovforslaget.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3