Skatteudvalget 2024-25
L 32 Bilag 4
Offentligt
2928016_0001.png
Til lovforslag nr.
L 32
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2024
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og
Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninge
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et <>tal:
Til § 2
1)
I
§ 2, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 2, stk. 1, litra a,« til: »§
2, stk. 1, nr. 1,«.
[Ændring af fejlagtig henvisning]
Til § 6
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 9, stk. 1,
ændres »10. juni 2024 mellem Kongeriget Danmark og
Kongeriget Sverige« til: »10. juni 2024 mellem Kongeriget
Danmarks regering og Kongeriget Sveriges regering«.
[Henvisning til korrekt titel på den nye Øresundsaftale]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende ret er personer, der er begrænset skatte-
pligtige til Danmark af deres løn efter kildeskattelovens §
2, stk. 1, nr. 1, og som har bopæl i Sverige, tillige indkomst-
skattepligtige af den indkomst, som Danmark har beskat-
ningsretten til efter den gældende Øresundsaftales artikel 1,
selv om arbejdet udføres i Sverige eller i tredjeland. Det
følger af § 2, stk. 1, i lov om indgåelse af aftale mellem
Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skat-
tespørgsmål (grænsegængeraftale), og denne lov foreslås
med lovforslagets § 4, stk. 2, ophævet.
Med lovforslagets § 2 foreslås reglerne i § 2 i lov om ind-
gåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget
Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegængeraftale) dog
videreført uændret. I lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det
således, at skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, stk. 1,
litra a, tillige er indkomstskattepligtige af indkomst, som
Danmark kan beskatte i henhold til den nye Øresundsaftales
artikel 1. Indkomsten er A-indkomst.
Det betyder, at lønindkomsten for hjemmearbejdet m.v.
vil være omfattet af begrænset skattepligt, ligesom lønind-
komsten vil være A-indkomst, således at den danske ar-
DokumentId
Journalnummer
L 32 - 2024-25 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
2928016_0002.png
2
bejdsgiver vil skulle indeholde arbejdsmarkedsbidrag og A-
skat af lønnen for hjemmearbejdet m.v. En svensk hjemme-
hørende person, der normalt udfører sit arbejde i Danmark,
vil dermed fortsat skulle betale dansk indkomstskat og ar-
bejdsmarkedsbidrag af den del af indkomsten, som omfattes
af aftalens artikel 1. Af bemærkningerne til lovforslagets §
2 fremgår, at der kun skal betales arbejdsmarkedsbidrag, når
lønmodtageren er socialt sikret i Danmark, hvilket dog ikke
er korrekt, idet arbejdsmarkedsbidraget ikke er et socialt
bidrag, men en skat.
Henvisningen i lovforslagets § 2, stk. 1, til kildeskattelo-
vens § 2, stk. 1, litra a, skulle imidlertid have været en
henvisning til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1. Kildeskat-
telovens § 2 blev ved lov nr. 425 af 6. juni 2005 nyaffattet,
og som konsekvens heraf blev § 2, stk. 1, i lov om indgåelse
af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sveri-
ge om visse skattespørgsmål (grænsegængeraftale) samtidig
ændret. Ved denne ændring blev henvisningen til kildeskat-
telovens § 2, stk. 1, litra a, ændret til en henvisning til
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det på denne bag-
grund at ændre lovforslagets § 2, stk. 1, 1. pkt., således at
henvisningen til kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra a, ændres
til en henvisning til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget har ingen materielle konsekvenser.
Til nr. 2
§ 9, stk. 1, i lov om kommunal indkomstskat indeholder
en henvisning til artikel 6 i aftale mellem Kongeriget Dan-
mark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål af 29.
oktober 2003, det vil sige den gældende Øresundaftale.
Med lovforslaget foreslås, at bestemmelserne i aftale af
10. juni 2024 mellem Kongeriget Danmarks regering og
Kongeriget Sveriges regering om visse skattespørgsmål, den
nye Øresundsaftale, skal gælde her i landet. Den nye Øre-
sundsaftale foreslås med lovforslaget at skulle afløse den
gældende Øresundsaftale.
Med lovforslagets § 6 foreslås henvisningen i § 9, stk. 1,
i lov om kommunal indkomstskat til artikel 6 i aftale mellem
Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skat-
tespørgsmål af 29. oktober 2003, ændret til en henvisning
til artikel 7 i aftale af 10. juni 2024 mellem Kongeriget
Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål,
det vil sige den nye Øresundsaftale.
Den nye Øresundsaftales korrekte titel er »Aftale mellem
Kongeriget Danmarks regering og Kongeriget Sveriges re-
gering om visse skattespørgsmål«, og ikke »Aftale mellem
Kongerigets Danmark og Kongeriget Sverige om visse skat-
tespørgsmål«.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det på denne bag-
grund at ændre lovforslagets § 6, nr. 1, således at henvisnin-
gen til aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget
Sverige om visse skattespørgsmål ændres til en henvisning
til aftale mellem Kongeriget Danmarks regering og Konge-
riget Sveriges regering om visse skattespørgsmål.
Ændringsforslaget har ingen materielle konsekvenser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 11. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Lovforslaget har forud for fremsættelsen ikke været sendt
i høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <3> bilag på lovfor-
slaget.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S)
fmd.
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA)
Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Serdal Benli (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
50
23
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
7
6
L 32 - 2024-25 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
2928016_0003.png
3
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
16
15
15
13
10
9
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5
1
1
1
1
6