Ændringsforslag
til
Forslag til lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Konge-
riget Sverige om visse skattespørgsmål (L 32)
Til § 2
1)
I
§ 2, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 2, stk. 1, litra a,« til: »§ 2, stk. 1, nr. 1,«.
[Ændring af fejlagtig henvisning]
Til § 6
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 9, stk. 1,
ændres »10. juni 2024
mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige« til: »10. juni 2024 mel-
lem
Kongeriget Danmarks regering og Kongeriget Sveriges regering«.
[Henvisning til korrekt titel på den nye Øresundsaftale]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende ret er personer, der er begrænset skattepligtige til Danmark af de-
res løn efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, og som har bopæl i Sverige, tillige
indkomstskattepligtige af den indkomst, som Danmark har beskatningsretten til ef-
ter den gældende Øresundsaftales artikel 1, selv om arbejdet udføres i Sverige eller
i tredjeland. Det følger af § 2, stk. 1, i lov om indgåelse af aftale mellem Kongeri-
get Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegængeraf-
tale), og denne lov foreslås med lovforslagets § 4, stk. 2, ophævet.
Med lovforslagets § 2 foreslås reglerne i § 2 i lov om indgåelse af aftale mellem
Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål (grænse-
Side 2 af 4
gængeraftale) dog videreført uændret. I lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det såle-
des, at skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra a, tillige er indkomst-
skattepligtige af indkomst, som Danmark kan beskatte i henhold til den nye Øre-
sundsaftales artikel 1. Indkomsten er A-indkomst.
Det betyder, at lønindkomsten for hjemmearbejdet m.v. vil være omfattet af be-
grænset skattepligt, ligesom lønindkomsten vil være A-indkomst, således at den
danske arbejdsgiver vil skulle indeholde arbejdsmarkedsbidrag og A-skat af løn-
nen for hjemmearbejdet m.v. En svensk hjemmehørende person, der normalt udfø-
rer sit arbejde i Danmark, vil dermed fortsat skulle betale dansk indkomstskat og
arbejdsmarkedsbidrag af den del af indkomsten, som omfattes af aftalens artikel 1.
Af bemærkningerne til lovforslagets § 2 fremgår, at der kun skal betales arbejds-
markedsbidrag, når lønmodtageren er socialt sikret i Danmark, hvilket dog ikke er
korrekt, idet arbejdsmarkedsbidraget ikke er et socialt bidrag, men en skat.
Henvisningen i lovforslagets § 2, stk. 1, til kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra a,
skulle imidlertid have været en henvisning til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Kildeskattelovens § 2 blev ved lov nr. 425 af 6. juni 2005 nyaffattet, og som kon-
sekvens heraf blev § 2, stk. 1, i lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Dan-
mark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegængeraftale) sam-
tidig ændret. Ved denne ændring blev henvisningen til kildeskattelovens § 2, stk.
1, litra a, ændret til en henvisning til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det på denne baggrund at ændre lovforslagets §
2, stk. 1, 1. pkt., således at henvisningen til kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra a,
ændres til en henvisning til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget har ingen materielle konsekvenser.
Til nr. 2
§ 9, stk. 1, i lov om kommunal indkomstskat indeholder en henvisning til artikel 6
i aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skatte-
spørgsmål af 29. oktober 2003, det vil sige den gældende Øresundaftale.
Med lovforslaget foreslås, at bestemmelserne i aftale af 10. juni 2024 mellem Kon-
geriget Danmarks regering og Kongerigets Sveriges regering om visse skatte-
spørgsmål, den nye Øresundsaftale, skal gælde her i landet. Den nye Øresundsaf-
tale foreslås med lovforslaget at skulle afløse den gældende Øresundsaftale.
Med lovforslagets § 6 foreslås henvisningen i § 9, stk. 1, i lov om kommunal ind-
komstskat til artikel 6 i aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige
om visse skattespørgsmål af 29. oktober 2003, ændret til en henvisning til artikel 7
Side 3 af 4
i aftale af 10. juni 2024 mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om
visse skattespørgsmål, det vil sige den nye Øresundsaftale.
Den nye Øresundsaftales korrekte titel er ”Aftale mellem
Kongeriget Danmarks
regering og Kongeriget Sveriges regering om visse skattespørgsmål”,
og ikke ”Af-
tale mellem Kongerigets Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgs-
mål”.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det på denne baggrund at ændre lovforslagets §
6, nr. 1, således at henvisningen til aftale mellem Kongeriget Danmark og Konge-
riget Sveriges regering om visse skattespørgsmål ændres til en henvisning til aftale
mellem Kongeriget Danmarks regering og Kongeriget Sveriges regering om visse
skattespørgsmål.
Ændringsforslaget har ingen materielle konsekvenser.
Side 4 af 4