Skatteudvalget 2024-25
L 31 Bilag 1
Offentligt
2913999_0001.png
2. oktober 2024
J.nr. 2023 - 5799
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om forsvarerbistand og aktindsigt i administrative straffesager på
skatteområdet (skattestraffesagsloven).
Rasmus Stoklund
/ Per Hvas
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatrådet finder det meget po-
sitivt, at lovens formål er at styrke
retssikkerheden for både borgere
og virksomheder, herunder at man
ønsker i) at fjerne begrænsningen
af beskikkelse af forsvarer i sager
vedrørende toldloven, ii) lette ad-
gangen til aktindsigt og iii) mulig-
gøre beskikkelse af forsvarer for
juridiske personer.
Advokatrådet henviser til, at det på
side 10 i lovforslaget, pkt. 2.1.2, og
side 21 blandt andet anføres om
gældende ret: ”Aktindsigt forud-
sætter dog, at forsvareren angiver
et nærmere formål med anmod-
ningen.”
Advokatrådet bemærker hertil, at
der ikke bør stilles krav om angi-
velse af et nærmere formål for, at
forsvareren kan få aktindsigt i sa-
gens dokumenter. Advokatrådet
anfører, at det ikke fremgår direkte
af de enkelte bemærkninger til den
nye § 6, men bør anføres.
Den citerede sætning fra lovforsla-
get »Aktindsigt forudsætter dog, at
forsvareren angiver et nærmere
formål med anmodningen« er en
gengivelse fra en kendelse fra Hø-
jesteret om retsplejelovens § 729 a,
stk. 3, og beskriver gældende ret.
Kendelsen er omtalt i lovforslagets
almindelige bemærkninger, bl.a.
pkt. 2.1.2, hvortil der henvises.
Det fremgår af lovforslagets al-
mindelige bemærkninger, pkt.
2.2.2, at lovforslagets regel om en
forsvarers adgang til aktindsigt
bl.a. er udformet med afsæt i rets-
plejelovens § 729 a, stk. 3 og 4, af
hensyn til ønsket om at bevare en
tæt lighed med retsplejelovens reg-
ler.
Det er vurderingen, at det også på
dette punkt er mest hensigtsmæs-
sigt at sikre ensartethed med rets-
plejelovens regler. På den bag-
grund fremgår det bl.a. af lov-
forslagets specielle bemærkninger
til § 6 under beskrivelsen af den
foreslåede ordning, at: »Det vil
være en forudsætning, at en for-
svarer angiver et nærmere formål
Side 2 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med anmodningen om aktindsigt,
jf. hertil Højesterets kendelse i U
2021.1278 H.«
Advokatrådet henviser til, at det på
side 11 i lovforslaget blandt andet
fremgår: ”Det
beror på en ressour-
ceafvejning, herunder Skattefor-
valtningens forventede tidsfor-
brug, om kopi af materialet »uden
ulempe« kan fremstilles. Eftersom
materialet typisk foreligger i digi-
talt format hos Skatteforvaltnin-
gen, ses det i praksis sjældent at
være forbundet med ulempe at
lave en kopi, der kan blive sendt til
forsvareren i den administrative
straffesag.”
Advokatrådet bemærker hertil, at
det uanset tidsforbrug ikke bør
være muligt at begrænse forsvare-
rens adgang til sagens materiale.
Der skal udleveres fuld kopi for at
sikre, at borgeren eller virksomhe-
den har mulighed for at varetage
sine interesser. Forbeholdet frem-
går direkte af ordlyden i den nye §
6, stk. 1, 2. pkt. Advokatrådet an-
fører, at dette bør ændres.
Det fremgår af lovforslagets al-
mindelige bemærkninger, pkt.
2.2.2, at på trods af den begræn-
sede betydning i praksis, foreslås
forbeholdet videreført. Det skyldes
for det første, at det også på dette
punkt er fundet mest hensigtsmæs-
sigt at bevare en tæt lighed med
retsplejelovens tilsvarende bestem-
melse. For det andet kan det ikke
udelukkes, at der vil kunne opstå
tilfælde, hvor det vil blive relevant
at overveje, om udlevering af en
kopi af materialet står i rimeligt
mål med at fremstille kopien.
Det fremgår nu af lovforslagets
bemærkninger, at det digitale for-
mat indebærer, at det ikke i ud-
gangspunktet vil kunne anses for
at være forbundet med ulempe for
Skatteforvaltningen at lave en kopi
til forsvareren.
Advokatrådet henviser til, at det på
side 26 i lovforslaget fremgår:
”Det
er vurderingen, at en forsva-
rers overlevering af materiale til
den sigtede eller andre fortsat bør
forudsætte, at forsvareren forinden
har fået samtykke fra Skatteforvalt-
ningen. Den sigtede eller andre må
herefter ikke modtage materialet
eller kopi heraf i sin besiddelse,
overlades alene med det eller i
Lovforslaget er justeret på dette
punkt.
Side 3 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
øvrigt kunne råde selvstændigt
over det.”
Advokatrådet bemærker hertil, at
anvendelsen af ordet »herefter«
dvs. efter samtykke fra Skattefor-
valtningen
skaber forvirring, og
sammenhængen mellem afsnittet
på side 11 om samme emne og
side 26 om muligheden for at udle-
vere materialet til sigtede, når Skat-
teforvaltningen har givet samtykke
til ”udlevering”, synes ikke klar.
Advokatsamfundet anfører, at
dette bør præciseres nærmere i
lovforslaget.
Advokatrådet henviser til, at det på
side 19 i lovforslaget fremgår, at
det er vurderingen, at det ikke vil
være hensigtsmæssigt at opstille en
generel regel om, at det samlede
beløb i et bødeforelæg skal kunne
tale for at beskikke den sigtede en
forsvarer.
Advokatrådet bemærker hertil, at
erfaringen viser, at administrative
straffesager, der umiddelbart frem-
står ukomplicerede, ofte viser sig
at være mere komplicerede end
først antaget, eksempelvis fordi
faktum er anderledes end det
umiddelbart fremstår, eller der er
forældelsesmæssige problemstillin-
ger, som først kommer for en dag
efter nærmere undersøgelser.
Advokatrådet anfører, at i sager
med store beløb i bødeforlægget
og deraf følgende store bøder er
det særligt væsentligt, at forhol-
dene bliver fuldt belyst, inden
Det er vurderingen på baggrund af
praksis fra domstolene, at det sam-
lede beløb i et bødeforelæg ikke i
sig selv fører til beskikkelse af en
forsvarer efter gældende ret. Der
henvises til lovforslagets alminde-
lige bemærkninger, pkt. 2.2.1, med
eksempler fra retspraksis.
Det fremgår af lovforslaget, at det
ikke vurderes at være hensigtsmæs-
sigt at opstille en generel regel om,
at det samlede beløb i et bødefore-
læg skal kunne tale for at beskikke
den sigtede en forsvarer. I forlæn-
gelse heraf bemærkes, at hvis om-
stændighederne i den pågældende
administrative straffesag i øvrigt er
helt ukomplicerede, herunder i re-
lation til bevisbedømmelsen, vur-
deres der ikke at være et tilstrække-
ligt grundlag for at skulle beskikke
en forsvarer i den administrative
straffesag. Det er således forudsat,
at omstændighederne i den admi-
nistrative straffesag er »helt
Side 4 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skattestyrelsen træffer afgørelser i
den administrative straffesag. Ad-
vokatrådet opfordrer derfor til, at
der indføres et princip om, at det
samlede beløb i et bødeforlæg i sig
selv skal tale for, at der beskikkes
en forsvarer for den sigtede.
ukomplicerede, herunder i relation
til bevisbedømmelsen«.
Det bemærkes, at det i alle tilfælde
vil være retten, som efter en kon-
kret vurdering af sagens beskaffen-
hed, sigtedes person og omstæn-
dighederne i øvrigt vil skulle træffe
beslutning, om der er grundlag for
at beskikke en forsvarer.
Advokatrådet anfører, at det på
side 21 i lovforslaget fremgår, at
formuleringen i retsplejelovens §
729 a, stk. 3, 1. pkt., hvorefter der
er adgang til det materiale, der er
tilvejebragt til brug for den sag,
som sigtelsen angår, skulle være
mere snæver end forsvarerbistand-
lovens formulering om materiale
til brug for behandlingen af
spørgsmål om strafansvar.
Advokatrådet bemærker hertil, at
dette ikke umiddelbart giver me-
ning. Advokatrådet anfører, at
navnlig med henvisning til
U.2021.1278 H, hvorefter aktind-
sigt efter retsplejelovens regler
omfatter alt materiale, forekom-
mer det oplagt at anvende ensly-
dende formulering i den nye lov,
så der er konformitet mellem skat-
testraffesagsloven og retsplejelo-
vens formulering.
På det henviste sted i lovforslaget
fremgår overvejelserne om, hvor-
vidt ordlyden af lovforslagets regel
om aktindsigt for en forsvarer skal
videreføre ordlyden af forsvarerbi-
standslovens bestemmelse, eller
om lovforslaget også på dette
punkt skal være enslydende med
retsplejeloven formulering.
Det er generelt hensigten med lov-
forslaget at sikre tæt lighed med
retsplejeloven, og lovforslagets be-
stemmelse er derfor formuleret
med afsæt i retsplejeloven.
Det bemærkes, at Skatteforvaltnin-
gens administration fortsat vil være
i overensstemmelse med
U.2021.1278 H.
Advokatrådet anfører, at det på
side 24 i lovforslaget fremgår, at
der kan anvendes forsvarerpålæg,
såfremt der verserer en anden
straffesag. Som eksempel fremhæ-
ves bl.a. en verserende
Muligheden for at anvende et for-
svarerpålæg fremgår i dag af både
forsvarerbistandsloven og retsple-
jeloven. Det foreslås at videreføre
muligheden for at anvende forsva-
rerpålæg, da det er vurderingen, at
Side 5 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
administrativ skattestraffesag sam-
tidig med en straffesag hos politiet.
Advokatrådet anfører, at det er
yderst uhensigtsmæssigt og retssik-
kerhedsmæssigt betænkeligt, hvis
man som forsvarer er i besiddelse
af denne viden og ikke kan drøfte
det med sin klient.
der fortsat vil kunne være admini-
strative straffesager, hvor det vil
være nødvendigt.
Det bemærkes, at en forsvarer vil
kunne indbringe spørgsmålet om
Skatteforvaltningens anvendelse af
et forsvarerpålæg for retten. Der
henvises til lovforslagets specielle
bemærkninger til § 4 under beskri-
velsen af den foreslåede ordning.
Det bemærkes endvidere, at der i
lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, pkt. 2.2.2, er tilkendegivet
en forudsætning om, at Skattefor-
valtningen udviser betydelig tilba-
geholdenhed med at anvende for-
svarerpålæg.
Advokatrådet anfører, at der læg-
ges op til, at kriteriet for at med-
dele pålæg
ønskes ændret fra ”und-
tagelsesvis” til ”nødvendigt”, sva-
rende til formuleringen i den til-
svarende bestemmelse i retspleje-
loven.
Advokatrådet bemærker hertil, at
et forsvarerpålæg alene bør have
undtagelsens karakter, og Advo-
katrådet kan tilslutte sig bemærk-
ningerne i lovforslaget om, at det
forudsættes, at Skatteforvaltningen
udviser betydelig tilbageholdenhed
med at anvende forsvarerpålæg.
Kriteriet for at meddele et forsva-
rerpålæg foreslås ændret fra »und-
tagelsesvis gør det påkrævet« til
»nødvendigt«. Forslaget er bl.a. be-
grundet med, at det generelt er
hensigten med lovforslaget at sikre
tæt lighed med retsplejeloven, jf.
også kommentaren ovenfor.
Der henvises i øvrigt til lovforsla-
gets almindelige bemærkninger,
pkt. 2.2.2.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen bemærk-
ninger.
Side 6 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri
Dansk Industri har ingen bemærk-
ninger.
Danske Advokater
Danske Advokater hilser det vel-
komment, at lovforslaget tilsigter
at styrke borgernes retssikkerhed.
Det er Danske Advokaters vurde-
ring, at der er tale om et generelt
gennemarbejdet lovforslag.
Danske Advokater anfører, at der
igennem de seneste år har været en
række eksempler på, at beskikkelse
nægtes i mindre bødesager. Dan-
ske Advokater bemærker hertil, at
uden at have noget større statisti-
ske materiale er det Danske Advo-
katers vurdering fra konkrete sa-
ger, at det navnlig vedrører sager
med et unddraget beløb på under
100.000 kr.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådet ovenfor mht. det
samlede beløb i et bødeforelæg.
Danske Advokater anfører, at af-
visning af beskikkelse navnlig ud
fra den unddragne beløbsstørrelse
(på under 100.000 kr.) ikke er i
overensstemmelse med retnings-
linjerne i betænkning 977/1983
side 95-98, hvor dette afvises,
mens det modsatte
nemlig ikke-
beskikkelse
i ukomplicerede sa-
ger om overtrædelse af kildeskatte-
lovens § 74, blev anbefalet af ud-
valget.
Der vurderes ikke at blive anvendt
en beløbsgrænse på 100.000 kr.
Der henvises til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger, pkt.
2.2.1, med omtale af eksempler på
sager fra retspraksis, hvor forsva-
rerbeskikkelse blev afvist. Bøde-
størrelsen i to af sagerne var på
hhv. 170.000 kr. og 310.000 kr.
Danske Advokater anfører, at en
rejst sigtelse vedrørende skattesvig
eller momssvig efter skattekontrol-
loven eller momsloven oftest ikke
Det vil ifølge lovforslaget fortsat
være retten, som på grundlag af sa-
gens beskaffenhed, sigtedes person
eller omstændighederne i øvrigt vil
Side 7 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vil være ukomplicerede sager, såle-
des som udvalget omtaler i be-
tænkningens side 96ff. Vurdering
af skyldsspørgsmålet i sagen vil i
høj grad være en skatteretlig og
materiel vurdering af grundlaget
for afslag på registrering af virk-
somhed, skatteyderens personlige
forhold samt ikke mindst gennem-
gang af og redegørelse for, hvorfor
Skattestyrelsens afgørelse er kor-
rekt eller forkert.
skulle beslutte, om der skal ske be-
skikkelse af en forsvarer.
Det fremgår af lovforslagets al-
mindelige bemærkninger, pkt.
2.2.1, at ved »sagens beskaffenhed«
forstås faktiske komplikationer el-
ler sagens retlige karakter, ligesom
det fremgår, at begrebet »sigtedes
person« bør fortolkes bredt.
Det bemærkes, at »sagens beskaf-
fenhed, sigtedes person og om-
stændigheder i øvrigt« udgør de
samme hensyn, som følger af rets-
plejelovens § 732, stk. 1. Det er
derfor forventningen, at retten, ud
over hvad der følger af lovforsla-
gets bemærkninger, vil kunne ind-
drage praksis fra anvendelse af
retsplejelovens regel i sin vurde-
ring af, om der er grundlag for at
beskikke en forsvarer.
Danske Advokater anmoder om,
at Skatteministeriet til brug for det
videre lovforarbejde indhenter op-
lysninger om, i hvilket omfang an-
modninger om forsvarerbeskik-
kelse i administrative skattestraffe-
sager er blevet afslået af domsto-
lene inden for de sidste 5 år. Dette
gerne med en opdeling i forhold til
de enkelte retter. Danske Advoka-
ter stiller sig til rådighed for en
drøftelse af det indhentede materi-
ale og anfører, at det statistiske
materiale bør tillige fremgå af lov-
bemærkningerne.
Det vurderes umiddelbart, at det
ønskede statistiske materiale vil
have begrænset værdi, bl.a. fordi
rettens beslutning i spørgsmålet
om forsvarerbeskikkelse er foreta-
get efter en konkret vurdering. Det
bemærkes, at dette foreslås videre-
ført.
Der er på denne baggrund ikke ta-
get skridt til nærmere undersøgelse
af, om det er muligt at indhente
materialet.
Side 8 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Soloselvstændige
(DS)
DS ønsker at udtrykke støtte til
lovforslaget om retten til beskikket
forsvarer under Skatteforvaltnin-
gens behandling af administrative
straffesager.
Lovforslaget indebærer ikke en ret
til, men en mulighed for at få be-
skikket en forsvarer under Skatte-
forvaltningens behandling af admi-
nistrative straffesager. Det vil efter
lovforslaget fortsat være domsto-
lene, som vil skulle træffe beslut-
ningen, om der skal ske beskik-
kelse af en forsvarer.
DS anerkender og bifalder de initi-
ativer, der er foreslået i lovforsla-
get, som sikrer bedre retssikkerhed
for både borgere og juridiske per-
soner/virksomheder. DS finder
det særligt positivt, at det nu fore-
slås, at ikke kun borgere, men også
virksomheder får mulighed for at
få beskikket en forsvarer.
DS ser det som et stort fremskridt,
at der lægges op til, at personer
uden forsvarer sikres ret til aktind-
sigt i det materiale, som Skattefor-
valtningen har tilvejebragt, da det
vil styrke den enkeltes mulighed
for at forsvare sig på en retfærdig
og oplyst måde, som DS mener er
essentielt for retssikkerheden.
DS støtter den ændring, som fore-
slås om overtrædelser af toldlov-
givningen, hvor muligheden for at
få beskikket en forsvarer nu også
bliver tilgængelig. DS anfører, at
denne ændring vil være med til at
sikre, at også soloselvstændige, der
opererer inden for toldområdet,
får en fair og retfærdig behandling
Side 9 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i sager, hvor der kan pålægges ad-
ministrative straffe.
DS vil på vegne af sine medlem-
mer gerne udtrykke fuld opbak-
ning til de foreslåede ændringer.
DS mener, at lovforslaget er et vig-
tigt skridt i retning af at styrke
retssikkerheden for soloselvstæn-
dige og mikrovirksomheder, og
DS ser frem til at se det blive im-
plementeret.
Dommerforeningen
Dommerforeningen anfører, at
lovforslaget ikke giver anledning til
bemærkninger i forhold til de fore-
slåede regler, som i vidt omfang vi-
derefører det allerede gældende og
derudover tilføjer yderligere rets-
garantier.
Dommerforeningen finder dog an-
ledning til at bemærke, at den fore-
slåede udvidelse af retten til for-
svarerbeskikkelse må forventes
også at medføre meromkostninger
hos domstolene i form af et øget
antal sager om beskikkelse. Dette
ses ikke omtalt i forslaget, og for-
slagets bemærkninger giver ikke
grundlag for at vurdere omfanget
nærmere.
Der henvises til høringssvaret fra
Domstolsstyrelsen for et skøn
over omkostningerne.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen vurderer på det
foreliggende grundlag, at lovforsla-
get vil medføre merudgifter for
retterne på ca. 0,2 mio. kr. årligt
(2024-pl). Skønnet er behæftet
med en vis usikkerhed.
Lovforslaget er justeret, så de
skønnede udgifter fremgår af pkt.
3 i de almindelige bemærkninger.
Side 10 af 11
L 31 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913999_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Domstolsstyrelsen vurderer, at den
estimerede årlige merudgift på 0,2
mio. kr. kan afholdes inden for
domstolenes eksisterende økono-
miske rammer.
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
er erhvervsrettet og har derfor in-
gen bemærkninger.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Side 11 af 11