Skatteudvalget 2024-25
L 30
Offentligt
2927474_0001.png
29. oktober 2024
J.nr. 2023 - 2081
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 30 - Forslag til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskattelo-
ven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Justering af reglerne om efterbeskat-
ning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse
af realisationsprincippet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 14. oktober 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 30 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad baggrunden er for justeringerne af fondes uddelingsforpligtelse ved anvendelse af realisationsprincippet
2927474_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for justeringerne af fondes uddelingsfor-
pligtelse ved anvendelse af realisationsprincippet? Hvad har foranlediget de forslåede æn-
dringer i loven? Hvis det er foranlediget af henvendelser fra virksomheder, vil ministeren
da redegøre for hvilke?
Svar
Den foreslåede justering af fondes uddelingsforpligtelse har til formål at imødegå en util-
sigtet konsekvens af samspillet mellem fondsbeskatningsloven og CFC-reglerne. Der hen-
vises herom til svaret på spørgsmål 2.
Skatteministeriet blev opmærksom på den utilsigtede konsekvens som følge af en henven-
delse fra en dansk fond. Den pågældende fond, der benytter realisationsprincippet for
porteføljeaktier, kunne som følge af CFC-beskatning af indkomsten i et dansk dattersel-
skab havne i netop den situation, som lovforslaget skal imødegå.
Selv om CFC-beskatningen af fonden ikke ville medføre yderligere skattebetalinger i fon-
den, fordi der gives fradrag (credit) for de skatter, som datterselskabet har betalt af den
pågældende indkomst, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 10, ville det således være nødven-
digt for fonden at foretage uddelinger svarende til hele fondens skattepligtige indkomst
inklusive den CFC-beskattede indkomst, selv om den CFC-beskattede indkomst ikke var
oppebåret af fonden.
Det bemærkes for en ordens skyld, at den foreslåede justering af uddelingsforpligtelsen
ikke ændrer på de materielle skatteregler, herunder CFC-reglerne. Hvis CFC-beskatning
af en fond medfører en yderligere skattebetaling i fonden, fx fordi datterselskabet er
hjemmehørende i et lavskatteland, vil dette således fortsat gælde efter en vedtagelse af den
foreslåede justering af uddelingsforpligtelsen.
Endelig bemærkes, at jeg som skatteminister ikke udtaler mig om konkrete skatteyderes
skatteforhold. I lyset af den særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1,
finder jeg det således mest korrekt ikke at oplyse navnet på den fond, der gjorde Skatte-
ministeriet opmærksom på problemstillingen.
Side 2 af 2