Skatteudvalget 2024-25
L 30 Bilag 1
Offentligt
2913992_0001.png
Lovgivning og Økonomi ([email protected]), Kim Lundgaard Hansen ([email protected]), Amalie
Hedeager Bruun ([email protected])
Maria Rask Hetoft Larsen ([email protected])
Cc:
Bo Sandberg ([email protected])
Fra:
Titel:
SV: Høring - Lovforslag om justering af reglerne for beskatning af fonde mv.
Sendt:
21-08-2024 15:09
Til:
Nogle personer, der har modtaget denne meddelelse, modtager sjældent mails fra [email protected].
Få mere at vide om,
hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til SKM!
Aktive Ejere takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Vi har for nuværende ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Løngangstræde 20 4. sal
1468 København K – Danmark
E-mail:
[email protected]
+45 28 50 38 19
Fra:
Amalie Hedeager Bruun <[email protected]>
Sendt:
28. juni 2024 17:19
Emne:
Høring - Lovforslag om justering af reglerne for beskatning af fonde mv.
Til høringsparter
Der vedlægges udkast til forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede
hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest torsdag den 22. august 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med angivelse af j.nr. 2023-2081 og med
[email protected]
og
[email protected]
i kopi.
Med venlig hilsen
Amalie Hedeager Bruun
Specialkonsulent
Selskab, Aktionær og Erhverv
Tel.
+45 72 37 32 23
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0002.png
Mail
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0003.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1412 København K
Den 23. august 2024
Høring af forslag om reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hen-
sættelser m.v.
Dansk Erhverv vil bemærke, at lovforslaget ved en beklagelig fejl er sendt til den forkerte post-
kasse og at Dansk Erhverv derfor først blev opmærksom på lovforslaget i går. Dansk Erhverv har
derfor ikke haft tid til at informere medlemsvirksomheder og haft muligheder for at inddrage be-
mærkninger fra virksomhederne. Dansk Erhverv vil opfordre til, at Skatteministeriet strammer
deres procedurer op, så det sikres, at alle på høringslisten får tilsendt lovforslag i høring.
Generelle bemærkninger
Fonde er en essentiel del af bl.a. mange almennyttige og almenvelgørende organisationers finan-
siering, og derfor vil en forringelse af fondes økonomi i sidste ende altid gå ud over modtagerne af
fondsmidler. På den baggrund er Dansk Erhverv forsigtig skeptisk overfor de dele af lovforslaget,
der strammer vilkårene for fondene. Selvom det ganske vist fremgår af lovforslaget, at der vil
være tale om begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, så mangler Dansk Erhverv
at få dette konfirmeret af fondene selv.
Dansk Erhverv vil forsøge at sende lovforslaget i lynhøring og vi vil derfor muligvis komme med
yderligere bemærkninger i forbindelse med lovforslagets behandling i Folketinget.
Dansk Erhverv stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
jar
Side 1/2
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
Side 2/2
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0005.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 31. juli 2024
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslag
senest torsdag den 22. august 2024. Høringssvar bedes sendt til
[email protected] med angivelse af j.nr. 2023-2081 og med [email protected]
og [email protected] på i kopi.
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven,
fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love.
Dataetisk Råd takker for den fremsendte høring. Rådet har i dette tilfælde valgt ikke at
udarbejde et egentligt høringssvar.
Der kan være flere årsager til, at Dataetisk Råd ikke vælger at udarbejde høringssvar,
herunder at rådet har valgt at prioritere andre opgaver, at det ikke efter rådets
opfattelse er muligt på forsvarlig vis at analysere og behandle høringen i den
enkeltheder og detaljer inden for høringsfristen, eller at høringen ikke ses at indebære
dataetiske spørgsmål, som faldet inden for rådets kommissorium.
Det bemærkes dog, at, rådet generelt anbefaler, at ministerier redegør for de
dataetiske konsekvenser af lovforslag. Dataetiske konsekvensanalyser sætter fokus på
værdier og principper som blandt andet velfærd og demokrati, værdighed,
selvbestemmelse, lighed, gennemsigtighed, sikkerhed og privatliv. Dataetiske
konsekvensanalyser vil således hjælpe med at bringe fordele, ulemper og utilsigtede
konsekvenser ved lovforslag frem i lyset og dermed bidrage til, at Folketingets
beslutninger tages på et mere kvalificeret grundlag. Dette gælder naturligvis i særlig
grad lovforslag, som angår persondata.
Dataetisk Råd kan i den forbindelse henvise til rådets værktøj
’Dataetik – Sådan gør du’,
der operationaliserer identificeringen og stillingtagen til dataetiske dilemmaer.
Dataetisk Råd står til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
På vegne af Dataetisk Råd og med venlig hilsen
Johan Busse
Formand
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0006.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Lovgivning og Økonomi ([email protected])
Kim Lundgaard Hansen ([email protected]), Amalie Hedeager Bruun ([email protected])
'[email protected]' ([email protected])
Vedr. høring over forslag til lov, jeres j.nr. 2023-2081
02-07-2024 09:56
Brev til samtlige ministerier om forpligtelsen til at høre Datatilsynet.pdf;
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Datatilsynet har modtaget Skatteministeriets høring over forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven,
fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love.
Fremsendelsesmailen eller høringsbrevet ses ikke at omtale databeskyttelsesretlige forhold.
Høringen ses endvidere at være fremsendt til en række forskellige modtagere, og høringen ses således ikke at være
stilet direkte og udelukkende til Datatilsynet.
Datatilsynet har derfor ikke læst det fremsendte høringsmateriale.
Det følger af databeskyttelseslovens § 28, at der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet ved udarbejdelse af
lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle forskrifter, der har betydning for beskyttelsen af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger. Det er således alene i de tilfælde, hvor der er forhold,
der kan være af betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger, at
Datatilsynet skal høres.
Datatilsynet modtager imidlertid løbende et meget stort antal høringer over lovforslag, bekendtgørelser m.v., som
ikke har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Datatilsynet har tidligere udsendt breve om denne problemstilling til samtlige ministerier, uden at dette ses at have
haft den fornødne effekt. Det seneste brev fra juni 2021 vedlægges til orientering.
Erfaringsmæssigt er op mod 66 pct. af høringerne således irrelevante for Datatilsynet, hvilket skal ses i forhold til, at
tilsynet bruger mange ressourcer på at læse og forholde sig til disse høringer.
Hvis Skatteministeriet derfor ønsker, at Datatilsynet skal forholde sig til den fremsendte høring, bedes ministeriet i
en ny henvendelse til Datatilsynet angive, hvilke dele af forslaget m.v. der er relevante for Datatilsynet at forholde
sig til.
Hvis Datatilsynet ikke hører fra Skatteministeriet i rimelig tid inden høringsfristens udløb, kan ministeriet ikke
forvente at modtage et høringssvar fra tilsynet.
Med venlig hilsen
Mads Nordstrøm Kjær
Specialkonsulent, cand.jur.
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 33 19 32 00
[email protected]
www.datatilsynet.dk
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0007.png
Til samtlige ministerier
23. juni 2021
J.nr. 2021-010-0018
Dok.nr. 301637
Sagsbehandler
Sidsel Kloppenburg
Høringer over udkast til lovforslag og bekendtgørelser mv.
1.
Datatilsynet oplyste ved brev af 28. juni 2019 samtlige ministerier om forpligtelsen til at høre
tilsynet over lovforslag og bekendtgørelser mv. Datatilsynet modtager imidlertid forsat et stort
antal høringer over udkast til lovforslag og bekendtgørelser mv., hvor der ikke er forhold, der
kan være af betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af perso-
noplysninger.
Datatilsynet vil på den baggrund igen oplyse om, hvornår der skal indhentes en udtalelse fra
Datatilsynet ved udarbejdelse af lovforslag og bekendtgørelser mv.
2.
Det følger af databeskyttelseslovens § 28, at der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsy-
net ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle for-
skrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af perso-
noplysninger.
Det er i forarbejderne til lovens § 28 anført, at det er uden betydning, om reglerne kun er bin-
dende for ansatte i en myndighed eller tillige har retsvirkning over for borgerne. Det afgørende
vil være, om reglerne har indflydelse på beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger.
3.
Datatilsynet modtager løbende et stort antal høringer over udkast til lovforslag og bekendt-
gørelser mv. I 2020 blev der i Datatilsynet således oprettet 607 høringer, og året før i 2019 var
antallet 521.
Som det imidlertid fremgår af ovenstående, er det alene i de tilfælde, hvor der er forhold, der
kan være af betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af perso-
noplysninger, at Datatilsynet skal høres, jf. databeskyttelseslovens § 28.
Datatilsynet anmoder derfor om, at der i forbindelse med udarbejdelse af lovforslag og be-
kendtgørelser mv. konkret tages stilling til, om tilsynet skal høres.
Med det formål at effektivisere sagsbehandlingen skal Datatilsynet endvidere henstille, at det
– navnlig ved fremsendelse af mere omfattende udkast til retsforskrifter – i høringsbrevet til til-
synet nærmere angives, hvor i udkastet der er forhold af betydning for beskyttelsen af privat-
livet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
Hvis udkastet eller dele af udkastet har været drøftet med Justitsministeriet, Databeskyttelses-
kontoret, forud for høringen af Datatilsynet, bedes dette også oplyst i høringsbrevet til tilsynet.
3.
Datatilsynet skal anmode om, at dette brev videresendes til de relevante myndigheder in-
den for hvert enkelt ministeriums ressort.
Eventuelle spørgsmål eller kommentarer kan rettes til Specialkonsulent Sidsel Kloppenburg
på telefonnummer 29 49 32 92.
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Cristina A. Gulisano
Direktør
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0009.png
21. august 2024
LNI
DI-2024-03614
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og
uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet mv.
Skatteministeriet har 28. juni 2024 (j.nr. 2023-2081) udbedt sig Dansk Industris bemærkninger til
et lovudkast om justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og
uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet mv.
I den anledning bemærkes, at lovudkastet i sig selv ikke giver anledning til bemærkninger.
DI har dog noteret sig, at to af forslagene i lovudkastet begrunder sig på såkaldte early warnings fra
Skattestyrelsen om, at de gældende regler indeholder visse ubalancer. Det er positivt, hvis disse early
warnings kan ses som udtryk for, at Skattestyrelsen generelt vil medvirke til at gøre
Skatteministeriets departement opmærksom på regler, der bør justeres. Det kan f.eks. være for at
lette administrative byrder, afhjælpe en formentlig utilsigtet, men uhensigtsmæssig virkning, som
viser sig ved implementeringen af ny lovgivning – og det kan være af hensyn til både
skattemyndigheder og virksomheder.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0010.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected] (Ministerbetjening (FT)), [email protected], [email protected]
Finanstilsynet - Ministerbetjening ([email protected])
VS: Høring - Lovforslag om justering af reglerne for beskatning af fonde mv.
01-07-2024 10:50
image001.png; image002.png; Lovforslag.docx; Resumé.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; smime.p7s;
Kære
Amalie Hedeager Bruun
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til denne høring.
Mvh Bente
Med venlig hilsen
Bente Irene Johansen
afdelingsleder,
Ledelsessekretariatet/
Kontoret for IT-sikkerhed, cyberrisici og DCIS
______________________________________________​​____
Strandgade 29, 1401 København K
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 33 55 84 27
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
_____________________________________________​​____
Finanstilsynet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://www.finanstilsynet.dk/Kontakt/Privatlivspolitik
Finanstilsynet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du har modtaget denne mail ved en fejl,
bedes du straks oplyse Finanstilsynet herom ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Vi gør opmærksom på, at hvis du har
modtaget denne e-mail ved en fejl, kan enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail være ulovlig.
Fra:
Finanstilsynets officielle postkasse (FT) <[email protected]>
Sendt:
1. juli 2024 09:01
Til:
Post5 <[email protected]>
Emne:
VS: Høring - Lovforslag om justering af reglerne for beskatning af fonde mv.
Fra:
Amalie Hedeager Bruun <[email protected]>
Sendt:
28. juni 2024 17:19
Emne:
Høring - Lovforslag om justering af reglerne for beskatning af fonde mv.
Til høringsparter
Der vedlægges udkast til forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede
hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest torsdag den 22. august 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med angivelse af j.nr. 2023-2081 og med
[email protected]
og
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0011.png
i kopi.
Med venlig hilsen
Amalie Hedeager Bruun
Specialkonsulent
Selskab, Aktionær og Erhverv
Tel.
Mail
+45 72 37 32 23
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0012.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Att. Amalie Hedeager Bruun
Sendt digitalt til: til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Den 19. august 2024
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af
fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og
forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes
ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes
anvendelse af realisationsprincippet m.v.), jf. Skatteministeriets j. nr.
2023 - 2081
FSR
danske revisorer
(”FSR”)
takker for modtagelse af nærværende udkast til
lovforslag om justering af reglerne for beskatning af fonde mv., som Skatteministeriet har
sendt i høring den 28. juni 2024 med høringsfrist den 22. august 2024.
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
FSR har for nuværende ingen bemærkninger.
Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser
Ved lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at 2. pkt. i den nugældende FBL § 4, stk. 5,
ophæves, og erstattes af 3 nye punktummer, hvorefter den nye ordlyd af hele stk. 5 vil
være:
”Er
en hensættelse som nævnt i stk. 3 ikke benyttet i sin helhed inden udløbet af den i
stk. 4 nævnte frist, medregnes det ikke anvendte hensættelsesbeløb med et tillæg af 5
pct. for hvert år fra hensættelsesårets udløb og indtil fristens udløb i den skattepligtige
indkomst for hensættelsesåret. Anvendes de hensatte beløb til andet end de
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, medregnes det ikke
anvendte hensættelsesbeløb med et tillæg af 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets
udløb og indtil udgangen af det år, hvori hensættelsen anvendes, i den skattepligtige
indkomst for hensættelsesåret. Efter anmodning til told- og skatteforvaltningen
medregnes et ikke anvendt hensættelsesbeløb med et tillæg af 5 pct. for hvert år fra
hensættelsesårets udløb og indtil udgangen af det år, hvori der er anmodet om
efterbeskatning, i den skattepligtige indkomst for hensættelsesåret. De samlede
efterbeskattede hensættelser i et hensættelsesår kan ikke overstige det fradrag for
hensættelser efter stk. 3 og 7, som er foretaget i hensættelsesåret.”
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0013.png
Så vidt ses angår forskellen mellem 1. pkt. og det nye 2. pkt., om hensættelsen ikke
anvendes (1. pkt.) eller anvendes til andet end almenvelgørende mv. formål (det nye 2.
pkt.).
Sondringen mellem ”ikke anvendes” og ”anvendes til andet” har os bekendt ikke givet
anledning til problemer i praksis.
Efter FSRs vurdering kan 1. pkt. og det nye 2. pkt. med fordel sammenskrives til ét
punktum, så hele stk. 5 får følgende ordlyd:
”Er
en hensættelse som nævnt i stk. 3 ikke benyttet i sin helhed til almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål inden udløbet af den i stk. 4 nævnte frist,
medregnes det ikke anvendte hensættelsesbeløb med et tillæg af 5 pct. for hvert år fra
hensættelsesårets udløb og indtil fristens udløb i den skattepligtige indkomst for
hensættelsesåret. Efter anmodning til told- og skatteforvaltningen medregnes et ikke
anvendt hensættelsesbeløb med et tillæg af 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets
udløb og indtil udgangen af det år, hvori der er anmodet om efterbeskatning, i den
skattepligtige indkomst for hensættelsesåret. De samlede efterbeskattede hensættelser
i et hensættelsesår kan ikke overstige det fradrag for hensættelser efter stk. 3 og 7, som
er foretaget i hensættelsesåret.”
FSR anerkender, at den påtænkte skærpelse af prioriteringsreglen og reglerne om
efterbeskatning er nødvendig, såfremt lovgiver ønsker, at hensættelser i deres helhed
skal uddeles til almennyttige formål mv. for at fondene skal kunne undgå efterbeskatning
af ubenyttede hensættelser.
FSR opfordrer til, at eksempel 1 i lovudkastets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.
og eksemplerne i bemærkningerne til lovudkastets § 1, nr. 6, opstilles i eller suppleres
med tabeller, og at der sættes lidt yderligere ord/tal på beregningerne for at understøtte
læserens forståelse af sammenhængene. Eksemplerne bør gøres mere pædagogiske,
således at det tydeliggøres, hvordan de forskellige beløb opgøres og henføres til hhv.
skattepligtige og skattefri indtægter.
I eksempel 2 på side 30 bør den skattepligtige indkomst nævnes, alternativt bør det
tydeliggøres, at indkomstsammensætningen fra eksempel 1 lægges til grund. I slutningen
af eksempel 2 henvises til anvendelsen af de efter “stk.
7 hensatte beløb til andet end
de almenvelgørende eller på anden måde almennyttige kulturelle formål”.
Det lader ikke
til at være hensigten, at der skulle henvises til stk. 7 og hensættelser til kulturelle formål
i dette eksempel, da det ikke fremgår af eksemplets indledning, og i øvrigt ikke nævnes i
beskrivelsen af gældende ret i bemærkningerne til lovudkastets § 1, nr. 6. Afsnittet er i
øvrigt svært læseligt og kan med fordel omformuleres.
I øvrige eksempler kunne det - ligesom ved eksempel 2- understøtte læsningen, hvis den
skattepligtige indkomst mv. oplyses i starten af hvert eksempel og gerne i tabelform.
Virkningstidspunkt
FSR finder det af afgørende betydning, at den påtænkte lovændring - i overensstemmelse
med lovudkastets oplæg - først får virkning for hensættelser, der hensættes i indkomstår,
der påbegyndes 1. januar 2025 eller senere.
Side 2
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0014.png
I den sammenhæng vil FSR blot bemærke, at fondene har ageret efter gældende
lovgivning, og at det ville have helt uforholdsmæssige konsekvenser, hvis lovændringerne
skulle have virkning for allerede foretagne hensættelser.
Heriblandt kan nævnes, at såfremt en erhvervsdrivende fond, der er ultimativ moderfond
for en multinational koncern, jf. minimumsbeskatningslovens regler, potentielt ville blive
diskvalificeret fra at blive undtaget minimumsbeskatningslovens regler som en
nonprofitorganisation i tilfælde af en efterbeskatning af tidligere års hensættelser. FSR
vil derfor understrege vigtigheden i at fastholde lovudkastets oplæg til virkningstidspunkt.
Justering af uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet
FSR kvitterer for forslaget om at ændre reglerne for fondes uddelingsforpligtelse for
anvendelse af realisationsprincippet på børsnoterede porteføljeaktier. FSR er enig med
Skatteministeriet i, at der må være tale om utilsigtet konsekvens af samspillet mellem
fondsbeskatningsloven og CFC-reglerne, at fondene efter gældende regler kan være
tvunget til at uddele midler, som fonden hverken har eller kommer til at erhverve.
FSR er derfor også enig i, at det er i overensstemmelse med reglernes formål at
gennemføre den foreslåede ændring. FSR vil dog gerne påpege, at problemstillingen som
foreslås løst i mange tilfælde er blevet materialiseret ved den generelle udvidelse og
skærpelse af CFC-reglerne, som blev gennemført ved L 1180 af 8. Juni 2021 om
implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes
CFC-regler (”herefter L 1180”).. Denne ændring af CFC-reglerne blev vedtaget med
virkning for indkomstår, der påbegyndes 1. juli 2021 eller senere.
Nærværende lovudkast lægger op til at reparere denne utilsigtede konsekvens med
virkning for indkomstår, der påbegyndes 1. januar 2025 eller senere. Med det fremlagte
forslag vil der derfor fortsat bestå tre fulde indkomstår (2022-2024), hvor fonde vil blive
ramt af denne utilsigtede konsekvens.
Derfor vil FSR opfordre til, at virkningstidspunktet for lovudkastets § 1, nr. 4, tillægges
tilbagevirkende kraft for at afbøde de utilsigtede konsekvenser, som Skatteministeriet
selv påpeger. I bedste fald tillægges den foreslåede lovændring virkning for indkomstår,
der påbegyndes 1. juli 2021 eller senere, for derved at opnå fuldt sammenfald med
virkningstidspunktet for L 1180.
Alternativt vil vi foreslå, at lovændringen tillægges virkning for det indeværende (åbne)
indkomstår, dvs. med virkning fra 1. januar 2024 og senere, således at de relevante
fonde for det indeværende indkomstår kan undgå at skulle foretage unødigt store
hensættelser for at udligne en eventuel CFC-indkomst for indkomståret 2024. Denne
løsning ses i øvrigt ikke at udløse yderligere administrative konsekvenser for
Skatteforvaltningen, da det ikke vil foranledige genoptagelser af tidligere års
skatteansættelser.
Fremførsel af underskud ved skattefri fusion af fonde m.v.
I lovforslagets § 2, nr. 5, foretages en justering af FUL 14 c for at hindre, at fremførbare
nettokurstab efter FBL § 3, stk. 2, 4. pkt., ved skattefri fusion af fonde kan fradrages af
den modtagende fond.
Side 3
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0015.png
I lovbemærkningernes beskrivelse af nettokurstabsreglen i FBL § 3, stk. 2, 4. pkt.,
fremgår følgende på side 43:
”Er
der uddelt og hensat efter § 4 og hensat efter § 5 skal de til bundfradraget, jf. § 3,
stk. 2, og de skattefrie indtægter, jf. § 10, fordeles forholdsmæssigt herpå. Underskud
som følge af hensættelse til konsolidering efter § 5 kan ikke fradrages i de følgende års
indkomst.”
(vores understregning)
Det anførte forstås at være en beskrivelse af den nuværende retsstilling, dvs. før
lovforslaget. Det anføres, at ved opgørelse af fradraget efter FBL § 3, stk. 2, 4. pkt., skal
bundfradrag og skattefrit udbytte fordeles ”forholdsmæssigt” på uddelinger efter
§ 4,
hensættelser efter § 4 og konsolideringshensættelser efter § 5.
Dette bedes bekræftet, da det af Den juridiske vejledning, afsnit C.D.9.6.5, om den
nuværende retsstilling fremgår, at ”De
skattefri indtægter anses primært for at være
anvendt til uddelinger og hensættelser efter FBL § 4”,
jf. også TfS 1992, 409
(vores
understregning).
Rettelser som følge af ophævelsen af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c
FSR sætter pris på, at der tages initiativ til at rydde op i de relevante bestemmelser for at
sikre en høj lovteknisk kvalitet i de danske vedtagne love. FSR har ikke yderligere
kommentarer hertil.
Hvis nærværende giver anledning til spørgsmål, er I velkomne til at kontakte os.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Maria Eun Elkjær
Skattepolitisk chef
Side 4
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913992_0016.png
Lovgivning og Økonomi ([email protected])
Kim Lundgaard Hansen ([email protected]), Amalie Hedeager Bruun ([email protected])
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love
Sendt:
19-08-2024 16:17
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Skatteministeriet
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede
hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.), j.nr. 2023-2081
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375