Skatteudvalget 2024-25
L 30 Bilag 1
Offentligt
2913991_0001.png
2. oktober 2024
J.nr. 2023 - 2081
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabs-
skatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes
ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisations-
princippet m.v.).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913991_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aktive Ejere
Aktive Ejere har for nuværende in-
gen bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at lov-
forslaget ved en beklagelig fejl er
sendt til den forkerte postkasse, og
at Dansk Erhverv derfor ikke haft
muligheder for at inddrage be-
mærkninger fra virksomhederne.
Dansk Erhverv anfører, at fonde
er en essentiel del af bl.a. mange
almennyttige og almenvelgørende
organisationers finansiering, og at
en forringelse af fondes økonomi
derfor i sidste ende altid vil gå ud
over modtagerne af fondsmidler.
På den baggrund er Dansk Er-
hverv forsigtig skeptisk over for de
dele af lovforslaget, der strammer
vilkårene for fondene. Selv om det
ganske vist fremgår af lovforslaget,
at der vil være tale om begrænsede
økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet, så mangler Dansk Er-
hverv at få dette konfirmeret af
fondene selv.
Dansk Erhverv vil muligvis
komme med yderligere bemærk-
ninger i forbindelse med lovforsla-
gets behandling i Folketinget.
Skatteministeriet skal beklage, at
udkastet til lovforslag ikke har væ-
ret sendt i høring hos Dansk Er-
hverv. Der er tale om en fejl, og
Skatteministeriet stiller sig til rådig-
hed for de spørgsmål, der måtte
være under folketingsbehandlin-
gen.
Dataetisk Råd
Dataetisk Råd anfører at have
valgt ikke at udarbejde et egentligt
høringssvar.
Datatilsynet
Datatilsynet bemærker, at fremsen-
delsesmailen og høringsbrevet ikke
ses at omtale databeskyttelses-
Side 2 af 7
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913991_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
retlige forhold, og at Datatilsynet
derfor ikke har læst det fremsendte
høringsmateriale.
DI
DI bemærker, at lovudkastet i sig
selv ikke giver anledning til be-
mærkninger.
DI har dog noteret sig, at to af for-
slagene i lovudkastet baserer sig på
såkaldte early warnings fra Skatte-
styrelsen om, at de gældende regler
indeholder visse ubalancer, og be-
mærker, at det er positivt, hvis
disse early warnings kan ses som
udtryk for, at Skattestyrelsen gene-
relt vil medvirke til at gøre Skatte-
ministeriets departement opmærk-
som på regler, der bør justeres fx
for at afhjælpe en formentlig util-
sigtet, men uhensigtsmæssig virk-
ning.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
FSR
Danske Reviso-
rer (FSR)
Justering af reglerne om efterbeskatning
af fondes ubenyttede hensættelser
FSR bemærker, at ved lovforsla-
gets § 1, nr. 6, foreslås det, at 2.
pkt. i fondsbeskatningslovens § 4,
stk. 5, ophæves og erstattes af 3
nye punktummer, og at så vidt ses
angår forskellen mellem 1. pkt. og
det nye 2. pkt., om hensættelsen
ikke anvendes (1. pkt.) eller anven-
des til andet end almenvelgørende
mv. formål (det nye 2. pkt.).
Efter fondsbeskatningslovens § 4,
stk. 5, 1. pkt., skal der, hvor en
hensættelse som nævnt i stk. 3 ikke
er benyttet i sin helhed inden udlø-
bet af den i stk. 4 nævnte frist, ske
efterbeskatning af det ikke an-
vendte hensættelsesbeløb med et
tillæg af 5 pct. for hvert år fra hen-
sættelsesårets udløb og indtil fri-
stens udløb.
Side 3 af 7
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913991_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR anfører, at sondringen mellem
”ikke anvendes” og ”anvendes til
andet” ikke
har givet anledning til
problemer i praksis.
Efter det foreslåede 2. pkt. vil der,
hvor de efter stk. 3 hensatte beløb
anvendes til andet end de almen-
velgørende eller på anden måde al-
mennyttige formål, skulle ske ef-
terbeskatning med et tillæg af 5
pct. for hvert år fra hensættelses-
årets udløb og indtil udgangen af
det år, hvori hensættelsen anven-
des.
FSR anfører dertil, at det gældende
1. pkt. og det foreslåede 2. pkt.
med fordel kan sammenskrives til
ét punktum.
Forslaget er justeret som foreslået.
FSR anerkender, at den påtænkte
skærpelse af prioriteringsreglen og
reglerne om efterbeskatning er
nødvendig, såfremt lovgiver øn-
sker, at hensættelser i deres helhed
skal uddeles til almennyttige for-
mål mv. for, at fondene skal kunne
undgå efterbeskatning af ubenyt-
tede hensættelser.
Baggrunden for forslaget er, at
Skatteforvaltningen ved en såkaldt
»early warning« har gjort opmærk-
som på, at de gældende regler giver
fonde mulighed for at fjerne be-
skatningen af skattepligtige indtæg-
ter ved at foretage fradragsberetti-
gede hensættelser, som efterføl-
gende ikke anvendes.
Dette er ikke tilsigtet og betyder, at
fondene i strid med grundprincip-
pet i fondsbeskatningsloven uden
beskatning kan akkumulere ind-
tægter mv.
FSR opfordrer til, at eksemplerne
opstilles i eller suppleres med ta-
beller, og at der sættes lidt yderli-
gere ord/tal på beregningerne for
at understøtte læserens forståelse
af sammenhængene.
Der er foretaget en række justerin-
ger af bemærkningerne, herunder
eksemplerne. Der er også tilføjet
tabeller til to af eksemplerne.
Side 4 af 7
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913991_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR bemærker, at der i slutningen
af eksempel 2 henvises til anven-
delsen af de efter “stk. 7 hensatte
beløb til andet end de almenvelgø-
rende eller på anden måde almen-
nyttige kulturelle formål”, og at det
ikke lader til at være hensigten, at
der skulle henvises til stk. 7 og
hensættelser til kulturelle formål i
dette eksempel.
Den anførte bemærkning skal ikke
ses som en del af eksempel 2. Der
er tale om en selvstændig bemærk-
ning om efterbeskatning af hen-
sættelser efter stk. 7.
Virkningstidspunkt
FSR finder det af afgørende betyd-
ning, at den påtænkte lovændring
i overensstemmelse med lovud-
kastets oplæg
først får virkning
for hensættelser, der foretages i
indkomstår, der påbegyndes den 1.
januar 2025 eller senere.
I den sammenhæng bemærker FSR
bl.a., at en erhvervsdrivende fond,
der er ultimativ moderfond for en
multinational koncern, i tilfælde af
en efterbeskatning af tidligere års
hensættelser potentielt kan miste
sin status som en undtaget non-
profitorganisation i relation til mi-
nimumsbeskatningslovens regler.
Det foreslåede virkningstidspunkt
er fastholdt.
Justering af uddelingsforpligtelsen ved
fondes anvendelse af realisationsprincip-
pet
FSR påpeger, at den problemstil-
ling, som forslaget løser, i mange
tilfælde vil være opstået ved den
skærpelse af CFC-reglerne, som
blev gennemført ved lov nr. 1180
af 8. juni 2021 om implementering
af skatteundgåelsesdirektivets mi-
nimumskrav til medlemsstaternes
I overensstemmelse med
FSR’s al-
ternative forslag er der i lovforsla-
gets § 7, stk. 2, indsat en virknings-
bestemmelse, hvorefter justeringen
af uddelingsforpligtelsen ved fon-
des anvendelse af realisationsprin-
cippet har virkning for
Side 5 af 7
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913991_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
CFC-regler. Da denne ændring af
CFC-reglerne havde virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 1.
juli 2021 eller senere, opfordrer
FSR til, at lovudkastets § 1, nr. 4,
ligeledes tillægges virkning for ind-
komstår, der påbegyndes den 1.
juli 2021 eller senere.
Alternativt foreslår FSR, at lovæn-
dringen tillægges virkning for ind-
komstår, der påbegyndes den 1. ja-
nuar 2024 og senere, således at de
relevante fonde for det indevæ-
rende indkomstår kan undgå at
skulle foretage unødigt store hen-
sættelser for at udligne en eventuel
CFC-indkomst for indkomståret
2024. Denne løsning vil ikke for-
anledige genoptagelser af tidligere
års skatteansættelser.
indkomstår, der påbegyndes den 1.
januar 2024 eller senere.
Fremførsel af underskud ved skattefri fu-
sion af fonde mv.
FSR bemærker, at det anføres, at
ved opgørelse af fradraget efter
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2,
4. pkt., skal bundfradrag og skatte-
frit udbytte fordeles ”forholds-
mæssigt” på
uddelinger efter § 4,
hensættelser efter § 4 og konsoli-
deringshensættelser efter § 5, og at
FSR forstår dette som værende en
beskrivelse af den nuværende rets-
stilling.
FSR beder Skatteministeriet om at
bekræfte dette, da det af Den juri-
diske vejledning, afsnit C.D.9.6.5,
fremgår, at ”De skattefri indtægter
anses primært for at være anvendt
Udviser indkomsten, efter at der er
foretaget fradrag efter fondsbe-
skatningslovens § 4, underskud,
kan den del af underskuddet, som
svarer til det fradragsberettigede
nettotab efter kursgevinstloven og
aktieavancebeskatningsloven, fra-
drages i den skattepligtige ind-
komst i de følgende indkomstår.
De skattefrie indtægter skal også
her fordeles forholdsmæssigt på
uddelinger efter § 4, hensættelser
efter § 4 og hensættelser efter § 5.
Det ses ikke at være i uoverens-
stemmelse med det anførte afsnit i
Den juridiske vejledning.
Side 6 af 7
L 30 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913991_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til uddelinger og hensættelser efter
FBL § 4”, jf. også TfS 1992, 409.
Rettelser som følge af ophævelsen af sel-
skabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c
FSR sætter pris på, at der tages ini-
tiativ til at rydde op i de relevante
bestemmelser for at sikre en høj
lovteknisk kvalitet i de danske ved-
tagne love.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Side 7 af 7