Skatteudvalget 2024-25
L 29 Bilag 1
Offentligt
2914032_0001.png
2. oktober 2024
J.nr. 2024 - 5307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, skatteforvaltningsloven,
skattekontrolloven og forskellige andre love (Terminaladgang for skatteforvaltningen i
Grønland til visse oplysninger i indkomstregisteret, sanering og modernisering af sankti-
onsbestemmelser på skatteområdet, indhentelse af kontroloplysninger hos visse tredje-
mænd til brug for indberetningskontrol og kontrol vedrørende indeholdelse af kildeskat
m.v.).
Rasmus Stoklund
/ Per Hvas
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet anfører mht. forsla-
get om at modernisere straffebe-
stemmelsen i skatteforvaltningslo-
vens § 60 vedr. omkostningsgodt-
gørelse, at Advokatrådet ikke har
nogen kommentarer til den fore-
slåede bødepraksis, idet Advokat-
rådet er enig i, at rådgivere - her-
under advokater - bør straffes, hvis
de forsætligt eller groft uagtsomt
medvirker til, at der udbetales om-
kostningsgodtgørelse i strid med
reglerne.
Advokatrådet anfører, at det imid-
lertid giver anledning til kommen-
tarer, at der i lovforslagets pkt.
2.5.2 er beskrevet aftaler, som an-
giveligt er på »no cure - no pay«-
vilkår.
Advokatrådet bemærker, at der i
lovforslaget er en sidestilling med
en »underhåndsaftale« mellem ad-
vokaten (rådgiveren) og klienten
om at fakturere fuldt honorar med
henblik på uberettiget at opnå ad-
gang til omkostningsgodtgørelse,
mens der i virkeligheden reelt kun
opkræves 50 pct. af fakturaens på-
lydende, med en aftale på »no cure
- no pay«-vilkår.
Advokatrådet bemærker, at denne
sidestilling efter Advokatrådets op-
fattelse er udtryk for en misforstå-
else, og Advokatrådet opfordrer til
at ændre formuleringen af be-
mærkninger på dette punkt.
Lovforslaget er justeret, så det
fremgår tydeligere, at det afgø-
rende er, om der anmodes om om-
kostningsgodtgørelse for et beløb,
der ikke svarer til det, den skatte-
eller afgiftspligtige har aftalt med
rådgiveren.
Side 2 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet anfører, at lovforsla-
gets beskrivelse af en »under-
håndsaftale« ikke er udtryk for en
aftale på »no cure - no pay«-vilkår,
sådan som dette udtryk ifølge Ad-
vokatrådet normalt forstås. Det
anføres, at efter den forståelse,
hvor udtrykket normalt forstås,
består en aftale på »no cure - no
pay«-vilkår i, at advokaten
eller
andre rådgivere
forpligter sig til
kun at modtage salær, såfremt kli-
enten vinder sagen, eller såfremt
visse succeskriterier indfries, hvor-
ved advokaten lader sit honorar
falde bort, såfremt førnævnte be-
tingelser ikke opfyldes.
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Advokatrådet bemærker, at en af-
tale på »pactum de qouta litis«-vil-
kår består i, at advokatens honorar
udmåles som en bestemt andel af
det udbytte, der opnås ved gen-
nemførelse af en sag, så som for
eksempel modtagelse af 20 pct. af
en eventuel tilkendt erstatning for
at føre en erstatningssag. Det an-
føres, at sådanne aftaler om resul-
tatbaseret afregning indtil indførel-
sen af de nye advokatetiske regler
fra 1. september 2022 udtrykkeligt
var forbudt, mens der nu alene
gælder et krav om, at en advokat
ikke må indgå aftaler med klienter
eller andre om, at advokatens ho-
norar skal fastsættes på en måde,
som kan påvirke advokatens uaf-
hængighed under udførelsen af
hvervet.
Lovforslaget omtaler ikke aftaler
på »pactum de qouta litis«-vilkår.
Side 3 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet anfører, at der intet
odiøst er i
afregningsaftaler på ”no
cure no-pay”-vilkår eller i aftaler
på "pactum de quota litis"-vilkår,
alt under forudsætning af, at det
samlede vederlag ikke er urimeligt,
jf. retsplejelovens § 126, stk. 2. Det
anføres, at tværtimod giver så-
danne aftaler muligheder for, at
berettigede søgsmål gennemføres,
selvom klientens betalingsevne
ikke muliggør en sagsførelse på
normale vilkår. Det anføres, at det
har grundlæggende retssikkerheds-
mæssige fordele - ikke blot i skat-
tesager.
Lovforslaget har ikke til formål at
forhindre anvendelsen af afreg-
ningsaftaler på ”no cure, no pay”-
vilkår i forholdet mellem rådgive-
ren og dennes klient.
Lovforslagets bestemmelse vedrø-
rer overtrædelse af reglerne om
omkostningsgodtgørelse. Der hen-
vises til kommentaren ovenfor.
Advokatrådet anfører, at i en situa-
tion, hvor der foreligger en reel
no-cure-no-pay-aftale, dvs. en af-
tale, hvor advokaten (eller anden
rådgiver) har påtaget sig kun at op-
kræve et honorar, såfremt sagen
vindes, er det klart, at der ikke kan
blive tale om omkostningsgodtgø-
relse, såfremt sagen tabes, efter-
som der som nævnt ikke er noget
honorarkrav.
Det anføres, at såfremt sagen vin-
des, har advokaten imidlertid krav
på honorar efter den indgåede af-
tale, men klienten har samtidig
krav på 100 pct. godtgørelse af ho-
noraret hos Skattestyrelsen. Det
anføres, at ved en sædvanlig no-
cure-no-pay aftale vil klienten i
denne situation være forpligtet til
at betale det aftalte honorar, men
vil altså reelt blive kompenseret
fuldt ud herfor gennem
Lovforslaget har ikke til formål at
ændre i ordningen om omkost-
ningsgodtgørelse, herunder om be-
tingelserne for at kunne få om-
kostningsgodtgørelse.
Efter lovforslaget vil det være for-
bundet med straf forsætligt eller
groft uagtsomt at afgive urigtige el-
ler vildledende oplysninger eller
fortie oplysninger til brug for be-
regningen af omkostningsgodtgø-
relse.
Side 4 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omkostningsgodtgørelsen (helt i
overensstemmelse med reglernes
formål).
Advokatrådet anfører, at de »un-
derhåndsaftaler«, som er beskrevet
i lovforslaget, således ikke er ken-
detegnet ved at være reelle aftaler
på hverken »no cure - no pay«- el-
ler »pactum de qouta litis«-vilkår:
En aftale på »no cure - no pay«-vil-
kår forudsætter, at advokaten lader
sit honorar falde helt bort, såfremt
sagen tabes, eller de aftalte succes-
kriterier ikke opnås, og i en sådan
situation kan der selvsagt ikke ud-
stedes nogen faktura, når de aftalte
betingelser for honorarbetaling
ikke opfyldes.
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Advokatrådet bemærker, at det er
yderst uheldigt, når der i lovforsla-
get synes at være en sidestilling
mellem
ulovlige ”underhåndsafta-
ler”
og fuldt ud lovlige aftaler på
”no cure – no pay”- eller ”pactum
de qouta litis-vilkår.
Lovforslagets bemærkninger er ju-
steret på dette punkt.
Advokatrådet henstiller til, at det i
det endelige lovforslag tydeliggø-
res, at de beskrevne »underhånds-
aftaler« ikke er udtryk for aftaler
indgået på »no cure - no pay«- eller
»pactum de qouta litis«-vilkår, lige-
som Advokatrådet henstiller til, at
det præciseres, at »no cure - no
pay«-aftaler og »pactum de qouta
litis«-aftaler kan anvendes som
grundlag for ansøgning om om-
kostningsgodtgørelse, så længe de
advokatetiske regler overholdes,
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Side 5 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
herunder navnlig kravet om, at det
endeligt opkrævede salær ikke må
være urimeligt, jf. artikel 54, stk. 1,
i de advokatetiske regler, jf. rets-
plejelovens § 126, stk. 2, samt at
salæraftalen ikke må være indgået
på en måde, som kan påvirke ad-
vokatens uafhængighed ved udfø-
relsen af hvervet, jf. artikel 57 i de
advokatetiske regler, jf. retsplejelo-
vens § 126, stk. 1.
Advokatrådet anfører, at det ene-
ste eksempel på strafbare forhold
efter den nye § 60, stk. 2, der næv-
nes i bemærkningerne, er et ek-
sempel, som allerede må antages at
være strafbart efter straffelovens §
279 om bedrageri. Advokatrådet
opfordrer til at oplyse om situatio-
ner, som vil være omfattet af for-
slaget til § 60, stk. 2, og som ikke i
forvejen er kriminaliseret i straffe-
loven, idet bestemmelsen efter Ad-
vokatrådets opfattelse i modsat
fald synes overflødig. Advokatrå-
det anfører, at eventuelle eksem-
pler i givet fald bør nævnes i be-
mærkningerne til lovforslaget.
En straffebestemmelse i skattefor-
valtningsloven vil bl.a. opretholde
muligheden for, at en straffesag
for overtrædelse af reglerne om
omkostningsgodtgørelse vil kunne
blive behandlet administrativt og
eventuelt afsluttet ved vedtagelsen
af et bødeforelæg, når betingel-
serne i øvrigt er opfyldt. Det vil
ikke være muligt, hvis straffesagen
vil skulle behandles efter straffelo-
ven.
Advokatrådet opfordrer til i stedet
til at søge problemerne løst ved at
rejse straffesager mod rådgivere,
der medvirker til bedrageri ved at
indgå underhåndsaftaler om, at der
ikke er en reel hæftelse, frem for at
lovgive på et felt, der allerede har
de fornødne hjemler for at straffe.
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Advokatrådet har afgivet en be-
mærkning til tiltaget om at
Tiltaget er taget ud af lovforslaget,
men forventes at kunne fremsættes
Side 6 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
modernisere sanktionspraksis ved
grov uagtsom passiv skatteunddra-
gelse.
på et senere tidspunkt, i hvilken
forbindelse Advokatrådets be-
mærkninger vil blive gennemgået
og kommenteret.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening øn-
sker ikke at afgive bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv roser og anerken-
der, at der med lovforslaget ryddes
op og saneres i overflødig lovgiv-
ning. Dansk Erhverv håber, at det
kan være starten på en god tradi-
tion, hvor der bliver dedikeret
mindst et lovforslag pr. ministe-
rium pr. folketingsår til at rydde
op, sanere, forenkle og luge ud i
myriaden af regler.
Dansk Industri
Dansk Industri har ingen bemærk-
ninger.
Danske Advokater
Det anføres, at Danske Advokater
naturligvis er enige i, at svindel
med offentlige midler skal sanktio-
neres. Danske Advokater bemær-
ker, at lovforslaget og dets be-
mærkninger rejser en række pro-
blemstillinger i relation til omkost-
ningsgodtgørelse, som bør adres-
seres, før det fremsættes.
Danske Advokater anfører, at
svindel med offentlige midler i dag
kan straffes efter blandt andet
straffelovens § 279 om bedrageri.
Danske Advokater bemærker, at
den foreslåede bestemmelse om
Straffelovens § 279 angår kun, når
handlingen er begået med forsæt.
Den foreslåede straffebestemmelse
i § 60, stk. 1, angår også den situa-
tion, hvor der groft uagtsomt er
afgivet urigtige eller vildledende
Side 7 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
straf for svindel med omkostnings-
godtgørelsesordningen derfor ikke
tilfører noget nyt retsværn mod
svindel, som ikke allerede eksiste-
rer.
oplysninger eller fortiet oplysnin-
ger til brug for beregningen af om-
kostningsgodtgørelse.
Danske Advokater anfører, at det,
som lovforslaget skal ramme, er
den situation, hvor parterne har en
aftale med et indhold, men over
for Skattestyrelsen giver udtryk
for, at aftalen har et andet indhold,
med det formål at formå Skattesty-
relsen til at udbetale omkostnings-
godtgørelse, som vedkommende
skatteyder ikke er berettiget til.
Danske Advokater bemærker, at
den beskrevne situation udgør be-
drageri omfattet af straffelovens §
279. Danske Advokater bemærker,
at den foreslåede bestemmelse i
lovforslaget udgør en dobbeltregu-
lering, som er uhensigtsmæssig og
overflødig. Danske Advokater an-
fører, at der i lovbemærkningerne
bør redegøres for, hvilke situatio-
ner den foreslåede bestemmelse
skal ramme, som ikke allerede er
kriminaliseret i straffeloven.
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Danske Advokater bemærker, at
straffelovens § 279 har en straffe-
ramme på op til 8 års fængsel, altså
en væsentlig højere strafferamme
end den foreslåede strafferamme
på fængsel op til 1 år og 6 måne-
der. Også af denne grund ses der
ikke at være behov for de foreslå-
ede bestemmelser, idet de ikke til-
fører nogen ny sanktionsmulighed,
som ikke allerede findes.
Der henvises til kommentaren
ovenfor om forskellen i tilregnel-
seskravet mellem straffelovens §
279 og den foreslåede straffebe-
stemmelse § 60, stk. 1.
Side 8 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater anfører, at
svindel med omkostningsgodtgø-
relse er svindel med offentlige til-
skud. Danske Advokater bemær-
ker, at svindel med offentlige til-
skud intet har med skatteunddra-
gelse at gøre. Danske Advokater
bemærker, at det ville være uhel-
digt, hvis svindel med offentlige
tilskud medfører forskellige straffe
alt efter, inden for hvilket ministe-
ries ressortområde, som svindlen
er begået. Danske Advokater be-
mærker, at der skulle gerne være
samme straf for svindel for samme
beløb, uanset om svindlen vedrø-
rer sociale ydelser, landbrugstil-
skud, omkostningsgodtgørelse el-
ler andre former for tilskud.
Det falder uden for formålet med
lovforslaget at tilkendegive et øn-
sket sanktionsniveau for overtræ-
delse af regler om f.eks. lands-
brugstilskud.
Danske Advokater anfører, at det
er uheldigt, at der i lovbemærknin-
gerne angives retningslinjer for
strafudmålingen, da Danske Advo-
kater finder, at retningslinjer for
strafudmåling via Justitsministeriet
bør koordineres på de forskellige
ressortområder, som yder offent-
lige tilskud, således at det sikres, at
samme overtrædelse medfører
samme straf uanset ressortområde.
Det fremgår af Justitsministeriets
lovkvalitetsvejledning pkt. 7.6.3
om regulering af strafniveauet, at
det er Straffelovrådets vurdering,
at der er opnået gode erfaringer
med, at Folketingets tilkendegivel-
ser om strafniveauet i typesituatio-
ner eller normaltilfælde fremgår af
lovforarbejder. Straffelovrådet an-
befaler derfor, at denne metode
også fremover anvendes i de til-
fælde, hvor Folketinget ønsker at
give anvisninger om strafniveauet
for en bestemt type forbrydelse.
Det vil bero på en politisk beslut-
ning, om der som foreslået af
Danske Advokater skal ske en ko-
ordineret regulering af strafumålin-
gen via Justitsministeriet.
Side 9 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater anfører, at det
er fuldt lovligt for en klient og en
advokat at aftale, at advokaten ikke
er berettiget til salær, hvis sagen ta-
bes, og er berettiget til normalt
fuldt salær, hvis sagen vindes.
Denne lovlige afregningsform,
som er i klienternes interesse, kal-
des populært ”no cure, no pay”.
Danske Advokater anfører, at det
også er lovligt at aftale, at advoka-
ten afregner en procentdel af kli-
entens økonomiske udbytte af sa-
gen. Danske Advokater bemærker,
at denne afregningsform kaldes
”pactum de quota litis”,
og at for-
delen ved denne afregningsform
for klienten er, at det kun koster
noget for klienten at føre sagen,
hvis sagen vindes.
Der henvises til kommentaren
ovenfor til Advokatrådet.
Danske Advokater anfører, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen udtrykkeligt har anbefalet at
lovliggøre afregningsformen ”pac-
tum de qouta litis” i redegørelse af
14. januar 2021 om ”Konkurrence
i Advokatbranchen”.
Danske Ad-
vokater bemærker, at som direkte
følge heraf blev de advokatetiske
regler ændret for at muliggøre
denne afregningsform.
Der henvises til kommentaren
ovenfor til Advokatrådet.
Danske Advokater anfører, at det
er uheldigt, at det i udkastet i be-
mærkningerne anføres, at ”no
cure, no pay” aftaler ikke overhol-
der reglerne. Dette er en misfor-
ståelse og bør ændres. Klienter og
Der henvises til kommentaren
ovenfor til Advokatrådet.
Side 10 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
deres advokater kan ikke straffes
for at indgå lovlige aftaler.
Danske Advokater anfører, at
tredjemandstilskud dækker den si-
tuation, at en tredjemand, ofte en
arbejdsgiver eller en fagforening,
dækker en persons omkostninger
ved at føre en retssag. Danske Ad-
vokater angiver et eksempel på
tredjemandstilskud og bemærker,
tredjemandstilskud er fuldt lovligt
og gjort skattefri for modtageren
efter ligningsloven. Danske Advo-
kater anfører, at skattefriheden for
omkostningsgodtgørelse og tredje-
mandstilskud modsvares af, at kli-
enten ikke har fradrag for udgiften
til advokatens honorar, og at tred-
jemanden ikke har fradrag for
tredjemandstilskuddet.
Lovforslaget indeholder ikke æn-
dringer i reglerne om tredjemands-
tilskud.
Danske Advokater anfører, at der
kan være et behov for at få prøvet
en afgørelse fra Skattestyrelsen, og
at dette behov er legitimt. Danske
Advokater bemærker, at omkost-
ningsgodtgørelsesordningen er en
væsentlig hjælp for skatteyderne.
Danske Advokater anfører, at
uden ordningen var der mange
skattesager, som ikke ville blive
ført, og selv med ordningen er der
mange skatteydere, som opgiver
deres sag, fordi de ikke har råd til
at tabe en sag. Danske Advokater
anfører, at ordningen derfor er et
væsentligt retssikkerhedselement
på skatteområdet.
Lovforslaget indeholder ingen æn-
dringer med hensyn til muligheden
for at kunne få omkostningsgodt-
gørelse.
Side 11 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det anføres, at Foreningen af
Danske Skatteadvokater og Dan-
ske Advokater ikke oplever pro-
blemer med ordningen, og at det i
dag er relativt klart, hvad der er
omkostningsdækket, og hvad der
ikke er. Danske Advokater bemær-
ker, at lovforslaget skaber en øget
usikkerhed om, hvad der er rigtigt
og forkert, og det anføres, at straf-
febestemmelser bør være klare og
entydige.
Lovforslaget er justeret, så det
fremgår tydeligere, at det afgø-
rende er, om der anmodes om om-
kostningsgodtgørelse for et beløb,
der ikke svarer til det, den skatte-
eller afgiftspligtige har aftalt med
rådgiveren.
Danske Advokater har afgivet en
bemærkning til tiltaget om at mo-
dernisere sanktionspraksis ved
grov uagtsom passiv skatteunddra-
gelse.
Der henvises til kommentaren
ovenfor til Advokatrådet.
Danske Regioner
Danske Regioner har ingen be-
mærkninger.
Datatilsynet
I forhold til forslaget om terminal-
adgang for skatteforvaltningen i
Grønland til visse oplysninger i
indkomstregisteret kan det efter
Datatilsynets umiddelbare opfat-
telse være tvivlsomt, om den eksi-
sterende aftale vil kunne udgøre et
gyldigt overførselsgrundlag i hen-
hold til databeskyttelsesforordnin-
gens kapitel 5 for etableringen af
en terminaladgang for den grøn-
landske skatteforvaltning, idet
etableringen af en terminaladgang
væsentligt vil ændre omfanget og
karakteren af de behandlingsaktivi-
teter, som beskrives i aftalen.
En terminaladgang for skattefor-
valtningen i Grønland til de oplys-
ninger, som hidtil har været ud-
vekslet automatisk, og som findes i
indkomstregisteret, ændrer ikke på,
hvilke oplysninger skatteforvalt-
ningen i Grønland modtager. Den
ændrer alene på, hvornår skattefor-
valtningen i Grønland kan få op-
lysningerne. Dermed vurderes af-
talen fortsat at kunne udgøre over-
førselsgrundlaget.
Side 12 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet har hermed ikke taget
stilling til, om der kan etableres et
gyldigt overførselsgrundlag.
Datatilsynet henviser endvidere til
reglerne om autorisation og ad-
gangskontrol i bekendtgørelse om
sikkerhedsforanstaltninger til be-
skyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige
forvaltning i Grønland.
Der er opmærksomhed på, at
denne bekendtgørelse opstiller re-
levante regler om autorisation og
adgangskontrol.
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser i form af omkostninger
for erhvervslivet, som ikke oversti-
ger bagatelgrænsen for forelæg-
gelse for Regeringens økonomiud-
valg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
FSR
danske revisorer
(FSR)
Vedr. indhentelse af kontroloplysninger
hos visse tredjemænd
FSR anfører, at lovforslaget inde-
bærer en udvidelse af Skattefor-
valtningens muligheder for at ind-
hente oplysninger m.m. hos tredje-
mænd. FSR er generelt positive
overfor regler, der tilsigter et fair
og rimeligt skattesystem for alle,
og som giver Skatteforvaltningen
de nødvendige kontrolmuligheder.
FSR bemærker, at skattereglerne
dog også altid bør værne om den
enkeltes retssikkerhed. FSR ser
gerne, at reglerne underlægges
pligtmæssigt loveftersyn
f.eks.
efter 1 og 3 år
for at sikre, at
Skatteforvaltningen anvender de
nye kontrolbeføjelser, sådan som
det er tiltænkt med forslaget, og
En revisionsbestemmelse kan an-
vendes, hvor det må forventes, at
der efter nogen tid kan være behov
for at overveje, om der i lyset af
indhentede erfaringer m.v. vil være
anledning til at ændre eller justere
lovens bestemmelser.
Det vurderes, at Skatteforvaltnin-
gen til stadighed vil have behov
for at indhente oplysninger fra
tredjemand til brug for indberet-
ningskontrol og kontrol vedrø-
rende indeholdelse af kildeskat.
Derfor indsættes der ikke en revi-
sionsbestemmelse som foreslået af
FSR.
Side 13 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for at vurdere at de foreslåede æn-
drede regler er tilstrækkelige til at
sikre den ønskede kontrolindsats.
Vedr. sanering og modernisering af regler
i skattelovgivningen
Det anføres, at FSR generelt er po-
sitiv overfor regelsanering, og at
FSR derfor også generelt er positiv
overfor sanering og modernisering
af sanktionsbestemmelser i skatte-
og afgiftslovgivningen.
Det anføres desuden, at skattekon-
trolloven er styrket med bl.a.
”Af-
tale om styrkelse af skattekontrol-
len” fra 2020 og ”Aftale om rets-
sikkerhed på skatteområdet” fra
2022, og at Skattestyrelsen inden
for de sidste fem år har modtaget
midler til at ansætte omkring 1.200
flere medarbejdere med primær fo-
kus på kontrolopgaver. Det anfø-
res, at FSR som samfundets tillids-
repræsentanter vogter tillidssam-
fundet med omhu, og at FSR bak-
ker op om de politiske initiativer i
kontroløjemed. Det anføres, at
kontrol er vigtigt, for at skattesy-
stemet kan fungere effektivt og
retfærdigt
Det anføres, at når Skatteforvalt-
ningen tilføres et betydeligt antal
øget ressourcer, stiller det store
krav til ministeriets overordnet an-
svar for behørig forvaltning med
henblik på at sikre en fortsat ens-
artet og retssikkerhedsmæssig for-
svarlig praksis. FSR har de seneste
1-2 år erfaret, at den øgede
Det er vurderingen, at et eventuelt
»skærpet professionsansvar« og
kravene til bedømmelsen af, om
der er handlet ansvarspådragende,
ikke har sammenhæng med en
øget kontrolindsats.
Side 14 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kontrolindsats også har medført et
oplevet skærpet professionsansvar,
der næsten tenderer til et objektivt
ansvar. FSR vil gerne appellere til
fokus på tendensen til skærpet
professionsansvar og objektiveret
ansvarsvurdering og samtidig op-
fordre til øget indsigt i revisors ar-
bejde og funktioner i Skatteforvalt-
ningen.
FSR anfører, at ved et objektivise-
ret ansvar er der en risiko for, at
en revisor i stigende grad vil afstå
fra at behandle sagerne, fordi an-
svarsrisikoen er for stor. Dette vil
hverken være til gavn for erhvervs-
livet eller samfundet i sin helhed.
Lovforslaget indeholder ikke reg-
ler, hvorved der bliver indført ob-
jektivt ansvar.
Det anføres, at FSR har forstået, at
det politiske ønske er at skærpe
straffeniveauet i de situationer,
hvor en rådgiver har medvirket til
at opnå en uberettiget omkost-
ningsgodtgørelse. Det kan være til-
fældet i de såkaldte "no cure, no
pay" sager, fordi det er en betin-
gelse for at opnå ret til omkost-
ningsgodtgørelse, at den skatte-
pligtige hæfter for udgifterne til
rådgiverbistand, hvilket ikke er til-
fældet i disse sager.
Det bemærkes hertil, at FSR bak-
ker generelt op om, at bevist om-
gåelse eller forsætlig medvirken
skal underlægges skærpet straf.
Det gælder naturligvis også ved
medvirken til uberettiget omkost-
ningsgodtgørelse.
Side 15 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det anføres, at det ud fra en gene-
rel retssikkerhedsmæssig betragt-
ning dog ikke bør glemmes, at reg-
len om omkostningsgodtgørelse
også har et reelt formål. FSR anfø-
rer, at med ordningen får borgere
og virksomheder dækket deres
sagsomkostninger, hvis de vinder
en sag mod skattemyndighederne,
mens de får dækket 50 pct., hvis
de taber. I en tabt sag skal borge-
ren eller virksomheden altså betale
50 pct. af omkostningerne og
eventuelt også 50 pct. af modpar-
tens udgifter. FSR anfører, at med
et skærpet straffeansvar kan der
være en risiko for en indirekte for-
ringelse af ordningen med store
konsekvenser for særligt den en-
kelte borger og mindre virksomhe-
der, der risikerer at være mere på-
passelige med at indbringe deres
ellers måske berettigede
sager for
domstolene. Det anføres, at et til-
lidsbaseret skattesystem er ikke et
skattesystem, hvor borgeren og
den lille virksomhed må opgive at
få prøvet en sag mod Skattemini-
steriet.
Der henvises til kommentaren
ovenfor til Danske Advokater.
Det bemærkes desuden, at det ikke
anses for en forringelse af ordnin-
gen om omkostningsgodtgørelse at
straffe uberettigede anmodninger
om udbetaling af omkostnings-
godtgørelse, der er begået forsæt-
ligt eller groft uagtsomt.
FSR er enig i forslaget om at op-
hæve reglerne om revisorpålæg
med den nævnte begrundelse om,
at sanktionen ofte ikke vil være ef-
fektiv for de relevante virksomhe-
der.
KPMG
KPMG udtrykker bekymring for,
at en anmodning om omkost-
ningsgodtgørelse for udgifter i for-
bindelse med implementering af et
Straf for overtrædelse af den fore-
slåede bestemmelse vil kræve, at
der er den fornødne tilregnelse til
Side 16 af 17
L 29 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2914032_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
MAP-resultat kan blive betragtet
som afgivelse af urigtige oplysnin-
ger, hvis omkostningerne til imple-
menteringen ikke er omfattet af
reglerne om omkostningsgodtgø-
relse.
gerningsindholdet, det vil sige for-
sæt eller grov uagtsomhed.
KPMG spørger, om udgifter til
implementering af et MAP-resultat
helt eller delvist vil være omfattet
af reglerne om omkostningsgodt-
gørelse.
For afgørelser efter skatteforvalt-
ningslovens § 55, stk. 1, nr. 6, gæl-
der de almindelige regler om godt-
gørelsesberettigede udgifter.
Der henvises til Den juridiske vej-
ledning afsnit A.A.13.4, herunder
afsnittet om udgifter til afsluttende
arbejder.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Side 17 af 17