Skatteudvalget 2024-25
L 28
Offentligt
2954046_0001.png
11. december 2024
J.nr. 2024 - 2586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmønt-
ning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 9. december 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/12-24 fra Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder
2954046_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. december 2024 fra Foreningen af Børs-
noterede Vækstvirksomheder, jf. L 28 - bilag 38.
Svar
Det er i henvendelsen fra Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder (FBV) fore-
slået, at forslaget om at give selskabsaktionærer mulighed for at vælge realisationsbeskat-
ning af noterede porteføljeaktier tilbage i tid fra og med 1. januar 2018 udvides yderligere.
FBV foreslår, at overgangsordningen skal omfatte den situation, hvor et dansk unoteret
selskab opkøbes af et børsnoteret selskab i Danmark eller udlandet, og det danske hol-
dingselskab betales i aktier i det børsnoterede selskab. Holdingselskabet kan i den forbin-
delse blive porteføljeaktionær i det børsnoterede selskab.
Der er foreslået en konkret model for udvidelsen og forslag til lovtekst.
"Disse regler finder tilsvarende anvendelse, når unoterede aktier er blevet ombyttet med
aktier i et andet selskab, der er blevet børsnoteret i den periode, som overgangsordningen
gælder, når aktierne har en anden skattemæssig status end de ombyttede aktier.”
Kommentar:
Den foreslåede model vil som udgangspunkt omfatte alle danske unoterede selskaber,
som er opkøbt af et børsnoteret selskab i Danmark eller i udlandet mod betaling af aktier
i det børsnoterede selskab, som er optaget til handel på et reguleret marked eller en multi-
lateral handelsfacilitet første gang i perioden 1. januar 2018 til og med 31. december 2024.
Dette vil gælde uanset størrelsen på det børsnoterede selskab og uanset, hvilken årsag der
ligger bag opkøbet.
En udvidelse af afgrænsningen vil således udvide kredsen af omfattede selskaber af over-
gangsordningen og vil derfor medføre et yderligere finansieringsbehov.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen på spørgsmål 42 og spørgsmål 44 til lovforslaget.
Side 2 af 2