Skatteudvalget 2024-25
L 28
Offentligt
2952842_0001.png
10. december 2024
J.nr. 2024 - 2586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love.
(Udmøntning af dele af ”Aftale om Iværksætterpakken”).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 42 af 6. december 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Elholm.
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm., om det er muligt at øge den tilbagevirkende periode, hvor beskatning ved børsnotering ændres fra lagerskat til realisationsbeskatning for 10 år i stedet for 7 år inden for provenuet på 100 mio. kr., jf. de 4 bilag fra Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder (L 28 – bilag 36)
2952842_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at øge den tilbagevirkende periode, hvor be-
skatning ved børsnotering ændres fra lagerskat til realisationsbeskatning for 10 år i stedet
for 7 år inden for provenuet på 100 mio. kr., jf. de 4 bilag fra Foreningen af Børsnoterede
Vækstvirksomheder (L 28
bilag 36)?
Svar
I forslaget fra Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder (FBV) henvises der til
forslaget om en overgangsordning for iværksættere, hvor det foreslås at tillægge forslaget
om midlertidig periode med realisationsbeskatning af noterede porteføljeaktier tilbagevir-
kende kraft til 1. januar 2018. FBV foreslår, at ikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes yder-
ligere, så muligheden for valg af realisationsprincippet gælder fra 1. januar 2015.
FBV anfører, at denne løsning, efter deres vurdering, vil medføre et forøget mindrepro-
venu på mellem 24-32 mio. kr.
Kommentar
I svaret på spørgsmål 17 til lovforslaget blev det skønnet at medføre et finansieringsbe-
hov på 580 mio. kr. (ekskl. renter), hvis forslaget om midlertidig periode med realisations-
beskatning indføres med virkning for aktier i selskaber, der er børsnoteret den 1. januar
2018 eller senere.
Med henblik på at nedbringe mindreprovenuet ved ordningen og også for at målrette mu-
ligheden for at vælge realisationsbeskatning med tilbagevirkende kraft til de iværksættere,
som har udviklet virksomheden, har Jakob Neua Nørgaard og efterfølgende også Aktive
Ejere, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder
og SMV Danmark foreslået en afgrænsning af ordningen.
Organisationernes forslag indebærer, at muligheden for at vælge realisationsbeskatning
med tilbagevirkende kraft afgrænses til tilfælde, hvor selskabsaktionæren har ejet aktier i
det børsnoterede selskab, forud for at dette første gang blev optaget til handel på et regu-
leret marked eller en multilateral handelsfacilitet i perioden fra og med den 1. januar 2018
til og med den 31. december 2024. Organisationerne har peget på, at forslaget finansieres
gennem en udskydelse af forhøjelsen af progressionsgrænsen for aktieindkomst fra 2025
til 2026.
Jeg har i min besvarelse af spørgsmål 30, redegjort for de provenumæssige konsekvenser
ved at afgrænse muligheden for tilbagevirkende kraft til tilfælde, hvor selskabsaktionæren
har ejet aktier i det børsnoterede selskab, forud for at dette første gang blev optaget til
handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet. Af besvarelsen på
spørgsmål 30 fremgår, at organisationernes forslag vil indebære et finansieringsbehov på
ca. 100 mio. kr. (2025-niveau), efter tilbageløb og adfærd. Det fremgår derudover af be-
svarelsen, at der i denne provenuvurdering ikke er indregnet renter eller administrative
konsekvenser i Skatteforvaltningen.
Side 2 af 3
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm., om det er muligt at øge den tilbagevirkende periode, hvor beskatning ved børsnotering ændres fra lagerskat til realisationsbeskatning for 10 år i stedet for 7 år inden for provenuet på 100 mio. kr., jf. de 4 bilag fra Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder (L 28 – bilag 36)
2952842_0003.png
Siden besvarelsen af spørgsmål 30 er der foretaget en konsolidering af de provenumæs-
sige konsekvenser ved at lade rentetilskrivning indgå i en overgangsordning. Rentetilskriv-
ningen indebærer, at selskaber, som har betalt skatten i perioden med lagerbeskatning, får
en rentetilskrivning ifm. udbetaling af det nedsatte skattebeløb. Hertil vil selskaber, som
ikke har betalt lagerskatten, få eftergivet de renter, der er påløbet den skyldte lagerskat.
Forrentningen af de nedsatte skattebeløb vil kræve yderligere finansiering på ca. 40 mio.
kr. (2025-niveu).
Derudover vurderer Skattestyrelsen, at forslaget med betydelig usikkerhed vil medføre ad-
ministrative konsekvenser, svarende til ca. 30 mio. kr. (2025-niveau), til sagsbehandling og
kontrol ifm. genoptagelsessager.
Forslaget vil dermed medføre et samlet mindreprovenu på ca. 170 mio. kr. (2025-niveau)
efter tilbageløb og adfærd.
Forslaget fra FBV, om at lade reglerne få virkning tilbage til 2015, vil på den baggrund
medføre et yderligere finansieringsbehov.
Side 3 af 3