Skatteudvalget 2024-25
L 28
Offentligt
2946712_0001.png
2. december 2024
J.nr. 2024 - 2586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmønt-
ning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 36 af 28. november 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/11-24 fra EY
2946712_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. november 2024 fra EY, jf. L 28 - bilag
30.
Svar
EY beder om at få bekræftet, at det danske holdingselskab i følgende eksempel vil være
skattefri af udbyttet fra et driftsselskab i Thailand. Driftsselskabet i Thailand er indirekte
100 pct. ejet af et moderselskab i et EU-land gennem et dansk holdingselskab. Det danske
holdingselskab har ikke egne medarbejdere, kontorer mv., og det er på forhånd aftalt, at
udbyttet fra datterselskabet i Thailand straks skal videreudloddes til EU-moderselskabet.
Det bedes lagt til grund for besvarelsen, at alle betingelser for skattefrihed i den nuvæ-
rende selskabsskattelovs § 13, stk. 1, nr. 2, er opfyldt.
EY mener, at det danske holdingselskab efter en vedtagelse af L 28 bør være skattefri af
udbyttet fra driftsselskabet, da der ikke opstår en dansk skattefordel. Der vil således ikke
være nogen dansk beskatning, hverken ved det faktiske arrangement, eller hvis EU-mo-
derselskabet havde ejet driftsselskabet direkte. EY henviser til skatteministerens kommen-
tar til Gorrissen & Federspiel og til Kromann Reumert (L 28
svar på spm 2 og 16),
hvor det fremgår, at der skal foretages en vurdering af, om der er omgåelse af den danske
beskatning.
Kommentar:
Det kan ikke bekræftes. Det bemærkes, at det forudsættes, at Thailand i eksemplet ville
have en kildebeskatning over for det andet EU-land ved direkte ejerskab, der overstiger
den kildebeskatning, der pålægges ved udlodningen fra Thailand til det danske selskab, så-
ledes at der er en skattefordel i forhold til kildelandets beskatning ved at lade udbyttet
strømme igennem Danmark.
I lovforslagets § 1, nr. 1, ophæves den nuværende bestemmelse i selskabsskattelovens § 2,
stk. 1, litra c, 11. og 12. pkt., som netop imødegår en sådan omgåelse. Reglen i 11. pkt.
har således til formål at modvirke, at Danmark bruges som gennemstrømningsland, ved
at et udenlandsk selskab (i eksemplet selskabet i EU-landet) indskyder et dansk selskab
mellem sig selv og et andet udenlandsk selskab (i eksemplet selskabet i Thailand) med
henblik på at kunne kanalisere midler fra dette selskab ud til sig selv gennem Danmark.
Ophævelsen af den nuværende bestemmelse er begrundet med, at der i selskabsskattelo-
vens § 13, stk. 1, nr. 2, indsættes en betingelse om, at det danske selskab skal være ret-
mæssig ejer af udbyttet. Det fremgår af bemærkningerne til ophævelsen, at denne nye be-
tingelse vil medføre, at det danske selskab i misbrugstilfælde med videreudlodning gen-
nem Danmark vil skulle medregne udbytteudlodningen i den skattepligtige indkomst og
beskattes med 22 pct. Der vil derfor ikke være behov for den nuværende bestemmelse i
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 11. og 12. pkt.
Der kan endvidere henvises til høringsskemaet (L 28
bilag 1), hvor FSR spørger, om
hvordan samspillet med videreudlodningsreglen i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c,
11.-12. pkt., vil være, og om den kan ophæves. Skatteministeriet erklærer sig enig i, at den
kan ophæves, da videreudlodningsreglen ikke længere ses at have et selvstændigt indhold.
Side 2 af 2