Skatteudvalget 2024-25
L 28
Offentligt
2943989_0001.png
26. november 2024
J.nr. 2024 - 2586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmønt-
ning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 25. november 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-24 fra FSR - danske revisorer
2943989_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2024 fra FSR - danske revi-
sorer, jf. L 28 - bilag 26.
Svar
FSR stiller i henvendelsen følgende tre spørgsmål.
Spørgsmål 1:
FSR spørger på baggrund af skatteministerens kommentar til Gorrissen Federspiels hen-
vendelse (L 28
svar på spørgsmål 2), om kommentaren skal forstås således, at indsættel-
sen af betingelsen om retmæssig ejer i selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2 eller nr. 3,
medfører, at der skal ske beskatning af udbytte i en struktur, hvor:
Et dansk selskab A er børsnoteret og ejes med 15 pct. af det unoterede danske selskab B.
Selskab B ejes med 8 pct. af det danske selskab C og med 92 pct. af det danske selskab D.
Det børsnoterede selskab A ejes dermed indirekte af selskab C med 1,2 pct. og af selskab
D med 13,8 pct. Selskab A udlodder udbytte. Den del af udbyttet, som modtages af sel-
skab B, videreudloddes med det samme til selskab C og selskab D. Det videreudloddede
udbytte forbliver hos selskab C og selskab D. Det forudsættes, at hverken mellemhol-
dingreglen i aktieavancebeskatningslovens § 4 A, stk. 3, eller aktieavancebeskatningslo-
vens § 4 C, stk. 4, finder anvendelse på udbytteudlodningerne.
FSR beder om at få oplyst, om beskatning er forenelig med Skatteministeriets kommentar
til henvendelsen fra Corit (L 28 - svar på spørgsmål 11). FSR forstår denne kommentar
sådan, at kravet om retmæssig ejer af udbytteudlodningen i selskabsskattelovens § 13 ind-
føres med henblik på at modvirke omgåelse af bestemmelsen i selskabsskattelovens § 2,
stk. 8, 8. pkt. (udgående udbytte).
Kommentar:
Det kan oplyses, at der i tilfælde af misbrug skal ske beskatning af udbyttet fra selskab A
til Selskab B i strukturen for så vidt angår den del af udbyttet, der strømmer videre til Sel-
skab C. Dette skyldes, at der opnås en skattefordel ved at lade udbytterne strømme igen-
nem Selskab B, idet Selskab C ville være skattepligtig, hvis udbytterne blev modtaget di-
rekte fra Selskab A (udbytter af børsnoterede porteføljeaktier). Det kræver imidlertid, at
der er tale om misbrug. Udbyttegennemstrømningen skal derfor være et kunstigt arrange-
ment, hvis formål er at omgå beskatning af Selskab C. Det vil altid være en konkret vur-
dering af den enkelte udbytteudlodning, om der er tale om misbrug.
Dette er foreneligt med kommentaren til henvendelsen fra Corit (L 28
svar på spørgs-
mål 11), hvoraf det fremgår, at kravet om, at modtageren skal være retmæssig ejer af ud-
bytteudlodningen, indføres som et generelt krav i selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2
og 3. Herved modvirkes, at skattefriheden i bestemmelserne misbruges ved at lade udbyt-
ter strømme igennem det danske selskab, hvor opnåelsen af en skattefordel er hovedfor-
målet eller et af hovedformålene med arrangementet. Det fremgår således, at kravet ikke
Side 2 af 4
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-24 fra FSR - danske revisorer
2943989_0003.png
er begrænset til at finde anvendelse på omgåelse af bestemmelsen i selskabsskattelovens §
2, stk. 8, 8. pkt.
Spørgsmål 2:
FSR anfører, at skatteministeren i kommentaren til FSRs tidligere henvendelse (L 28
svar på spørgsmål 12) har skrevet, at et dansk selskab kun skal indeholde en kildeskat på
22 pct., jf. kildeskattebekendtgørelsens § 32, når aktionæren er et dansk aktieselskab med
A/S i navnet.
FSR anmoder om, at det bekræftes, at et dansk selskab efter kildeskattelovens § 65, stk. 3,
1. pkt., ikke kan undlade at indeholde udbyttekildeskat i udbyttet til et andet dansk sel-
skab, når udbyttet skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for dette
andet selskab.
FSR anmoder endvidere om, at det bekræftes, at det danske selskab derimod efter kilde-
skattelovens § 65, stk. 6, 1. pkt., jf. kildeskattebekendtgørelsens § 32, kan indeholde 22
pct. udbyttekildeskat i udbyttet til det andet danske selskab, når udbyttet modtages et sel-
skab, som har betegnelsen A/S i sit officielle navn, og som er skattepligtig heraf.
FSR spørger om, hvordan dette er foreneligt med kommentaren på side 49-50 i hørings-
skemaet (L 28 - bilag 1) vedr. spørgsmål 4 til KPMG Acor Tax, hvor Skatteministeriet an-
førte følgende om en situation, hvor et udbytte udloddet fra det danske selskab A er skat-
tepligtigt for det danske udbyttemodtagende selskab C for så vidt angår det beløb, som
selskab C videreudlodder til selskab E hjemmehørende uden for EU:
”Hvis udbyttet er skattepligtigt for C, er det korrekt, at C skal beskattes med 22 pct. af
den del af udlodningen, der tilfalder E. A vil dog skulle indeholde en udbyttekildeskat på
27 pct. på den del af udlodningen, der tilfalder E. C vil herefter kunne tilbagesøge forskel-
len mellem 27 pct. og 22 pct.” (FSRs
understregning).
Kommentar:
Det kan bekræftes, at kildeskattelovens § 65, stk. 3, 1. pkt., jf. kildeskattebekendtgørelsens
§ 30, stk. 1, nr. 2, forudsætter, at udbyttet ikke skal medregnes ved opgørelsen af modta-
gerens skattepligtige indkomst. Når det udbyttemodtagende selskab er skattepligtigt af ud-
byttet, kan fritagelsen fra indeholdelse derfor ikke finde anvendelse.
Det udloddende selskab kan dog nøjes med at indeholde en udbyttekildeskat på 22 pct.,
hvis aktionæren opfylder betingelserne i kildeskattebekendtgørelsens § 32, fx ved at være
et skattepligtigt dansk aktieselskab eller anpartsselskab med betegnelsen A/S eller ApS i
sit officielle navn.
Det bemærkes, at de to kommentarer, som FSR henviser til, er forenelige. I KPMG Acor
Tax’s eksempel er aktionæren i det udloddende selskab
en transparent enhed (K/S), som
ikke opfylder betingelsen i kildeskattebekendtgørelsens § 32 om at være et aktieselskab
Side 3 af 4
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-24 fra FSR - danske revisorer
2943989_0004.png
eller et anpartsselskab med betegnelsen A/S eller ApS i sit officielle navn. Der skal derfor
indeholdes en udbyttekildeskat på 27 pct.
Spørgsmål 3:
I kommentaren til FSRs tidligere henvendelse (L 28
svar på spørgsmål 12) tager skatte-
ministeren stilling til, hvordan et dansk holdingselskab afregner skatten af et udbytte, når
der eksisterer en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og det land, hvor
holdingselskabets ikke-EU aktionær er hjemmehørende. Det fremgår, at det danske sel-
skab i praksis vil kunne nedsætte det beløb, der medregnes i den skattepligtige indkomst,
således at skatten af indkomsten bliver korrekt, når der betales 22 pct. i skat af indkom-
sten. Hvis selskabet fx skal beskattes af 8 med 15 pct., vil selskabet kunne medregne et
beløb på (8 x 15/22) 5,45 i den skattepligtige indkomst, som beskattes med 22 pct. Her-
ved kan skatten af indkomsten opgøres til 1,2.
FSR anmoder om, hvad hjemmelsgrundlaget vil være for ikke at medregne det fulde ud-
byttebeløb på 8 ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter statsskattelovens § 4.
Kommentar:
Der er tale om en situation, hvor det danske selskab ikke anses for retmæssig ejer af ud-
bytteudlodningen og derfor med den foreslåede ændring af selskabsskattelovens § 13, stk.
1, nr. 2, ikke længere opfylder betingelserne for at modtage udbytteudlodningen skattefrit.
Udbytteudlodningen er dermed omfattet af statsskattelovens § 4, hvorfor det danske sel-
skab umiddelbart skal medregne den fulde udbytteudlodning i den skattepligtige ind-
komst.
Når den retmæssige ejer af udbyttet fra det underliggende selskab er hjemmehørende i et
land, der har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, vil den danske
beskatning imidlertid skulle nedsættes i overensstemmelse med dobbeltbeskatningsover-
enskomsten. Beskatningen vil typisk skulle nedsættes til 15 pct. af det udloddende beløb.
Denne nedsættelse af den danske beskatning af udbytteudlodningen kan i praksis ske ved
at reducere det beløb, der medregnes i den skattepligtige indkomst, til 15/22 af udbyttet i
stedet for at reducere skattesatsen.
Side 4 af 4