Skatteudvalget 2024-25
L 28
Offentligt
2932200_0001.png
7. november 2024
J.nr. 2024 - 2586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love (Udmønt-
ning af dele af Aftale og Iværksætterpakken).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 11. oktober 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at redegøre for Skatteforvaltningens nye praksis, hvor tidligere udbetalte skattekreditter genoptages
2932200_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for Skatteforvaltningens nye praksis, hvor tidligere udbetalte skat-
tekreditter genoptages, herunder hvad baggrunden er og hvad ministeren gør for at sikre,
at virksomhederne fortsat kan have tillid til skattekreditordningen? Det ønskes oplyst
med hvilken hjemmel, sagerne genoptages, hvor mange sager det drejer sig om, og efter
hvilke kriterier genoptagelserne udvælges efter.
Svar
Det fremgår af ligningslovens § 8 X, stk. 1, at selskaber m.v. og personer, der driver selv-
stændig erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen, kan anmode told- og skatteforvalt-
ningen om at få udbetalt skatteværdien af underskud
skattekreditter
der stammer fra
udgifter, der straksafskrives som forsøgs- og forskningsudgifter efter bestemmelserne i
ligningslovens § 8 B, stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3. Der kan dog højst
udbetales skatteværdien af underskud svarende til de afholdte udgifter.
Efter den gældende bestemmelse kan der for hvert indkomstår højst udbetales skattevær-
dien af 25 mio. kr. Som opfølgning på
Aftale om Iværksætterpakken
er det ved nærværende
lovforslag foreslået at forhøje loftet over skattekreditterne, således at loftet for indkomst-
året fra og med indkomståret 2027 forhøjes til 35 mio. kr. Forhøjelsen skal medvirke til at
styrke især små og mellemstore virksomheders likviditet i perioder, hvor forsknings- og
udviklingsaktiviteter ikke resulterer i indtægter.
Det fremgår af § 8 X, stk. 5, at hvis der er sket udbetaling med et større beløb, end be-
stemmelsen i § 8 X, stk. 1, berettiger til, opkræves det for meget udbetalte beløb. Det
fremgår endvidere, at bestemmelserne i selskabsskatteloven om opkrævning af restskat
finder tilsvarende anvendelse. Det medfører, at hvis udgifter, der har dannet grundlag for
udbetaling af en skattekredit, ikke opfylder kravene til at udgøre udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed, vil den udbetalte skattekredit skulle tilbagebetales på samme
måde, som hvis der var tale om en restskat.
Skattekreditordningen i ligningslovens § 8 X, herunder bestemmelserne om tilbagebeta-
ling af det for meget udbetalte beløb, blev indført med virkning fra indkomståret 2012.
Der er derfor ikke tale om nye regler eller om en ny praksis fra Skatteforvaltningens side.
Der spørges til, hvilken hjemmel der er for genoptagelse på Skattestyrelsens initiativ af sa-
gerne, hvor der er ansøgt om skattekredit på oplysningstidspunktet. Skattestyrelsen an-
vender de almindelige fristregler i skatteforvaltningsloven, hvor udgangspunktet er, at
Skattestyrelsen senest 1. maj i det 4. indkomstår efter indkomstårets udløb kan varsle en
ændring af den skattepligtige indkomst.
I forhold til antallet af sager, hvor der sker opkrævning af for meget udbetalt beløb, og ef-
ter hvilke kriterier genoptagelserne udvælges, har Skattestyrelsen oplyst følgende:
”Det er ikke i spørgsmålet oplyst, for hvilket kalenderår der ønskes opgjort antal genopta-
gelser. Skattestyrelsen har opgjort antallet af genoptagelser for selskaber. Skattestyrelsen
Side 2 af 3
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at redegøre for Skatteforvaltningens nye praksis, hvor tidligere udbetalte skattekreditter genoptages
2932200_0003.png
har gennemført 146 genoptagelser på Skattestyrelsens initiativ i kalenderåret 2022 og 103 i
kalenderåret 2023.
Kontroller af selskaber, som har anmodet om skattekredit, udvælges ud fra risiko og væ-
sentlighed. Det gælder også for selskaber, som tages under konkursbehandling eller er un-
der tvangsopløsning. Ved vurderingen af, om der er grundlag for at gennemføre en kon-
trol, henses der til relevante specifikke forhold for det enkelte selskab, der vurderes i for-
hold til den gældende retspraksis på området.”
Jeg har som skatteminister stor forståelse for, at usikkerhed om afgrænsningen af, hvad
der udgør udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed, kan give en vis usikkerhed om
anvendelsen af skattekreditordningen. Skatteforvaltningen gør dog en stor indsats for at
informere om, hvilke krav der stilles. Og hvis virksomheden er i tvivl, kan der anmodes
om et bindende svar, der kan skabe sikkerhed for den skattemæssige vurdering.
Jeg vil gerne fastslå, at skattekreditordningen er et vigtigt instrument i forhold til at styrke
incitamentet til at investere i forskning og udvikling, herunder særligt i forhold til små og
mellemstore virksomheder, som endnu ikke har et overskud. Her kan skattekreditordnin-
gen styrke likviditeten for virksomhederne og evt. også medvirke til at give adgang til risi-
kovillig kapital.
Side 3 af 3