Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2024-25
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 18. december 2024
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven,
aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love
(Udmøntning af dele af »Aftale om Iværksætterpakken«)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at Tinget dispenserer fra bestemmel-
sen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen,
til lovforslaget kommer til 3. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, DD, M, KF, DF og RV)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at SF finder det dybt kritisabelt, at skatteministeren i
en meget forhastet proces har stillet ændringsforslag om en
bagudrettet skattelettelse på 10 år. SF er bekymret for, at
en sådan bagudrettet skattelettelse vil danne præcedens, og
bekymret for lovkvaliteten af de stillede ændringsforslag. SF
mener fortsat ikke, at det er ordentligt belyst, om forsla-
get faktisk er finansieret, og mener, at det er økonomisk
uansvarligt blot at flytte medarbejdere fra kontrolopgaver i
Skattestyrelsen uden at indregne den heraf tabte indtægt for
statskassen.
SF er modstander af at bruge skønnet ca. 238 mio. kr.
på at tilbagebetale retmæssigt indkrævet skat siden 2015. SF
er imod det samlede lovforslag og er i særdeleshed skeptisk
over for effekten på iværksætteri af de påtænkte skattelettel-
ser i form af en forhøjet progressionsgrænse for beskatning
af personlig aktieindkomst og en forhøjelse af loftet for
indskud på aktiesparekontoen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL me-
ner, at udvalgsbehandlingen af ændringsforslagene fra skat-
teministeren er grotesk. Ad to omgange skal der tages stil-
ling til ændringsforslag, som betyder skattelettelser for flere
millioner kroner på under 24 timer. Dertil fremstår det be-
synderligt, at ministeren inden for så kort en tidsperiode
ændrer mening om, for hvor lang en periode der skal gives
skattelettelser med tilbagevirkende virkning. EL er imod
de indkomne ændringsforslag af både indholdsmæssige og
procesmæssige årsager, da processen har været meget kriti-
sabel. Dertil er EL imod hele lovforslag nr. L 28, da dette
udmønter de pilskæve skattelettelser til aktionærer, hvor der
ikke er skyggen af evidens for, at det faktisk gavner iværk-
sættere.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at Alterna-
tivet generelt støtter bedre vilkår for iværksættere og go-
de rammevilkår for fremtidens iværksættere. Alternativet
har også en overordnet skattepolitik, som handler om min-
dre skat på almindelig indkomst og mere skat på kapitalaf-
kast. Dette lovforslag rummer mange forskellige ting, f.eks.
forskerbeskatning, som ikke kun vedrører iværksættere, og
positive tiltag vedrørende fantomskat, men efter en samlet
AX030876