Skatteudvalget 2024-25
L 28 Bilag 46
Offentligt
2957114_0001.png
Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2024-25
Ændringsforslag stillet den 16. december 2024 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven,
aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love.
(Udmøntning af dele af »Aftale om Iværksætterpakken«)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
Af
skatteministeren:
Til § 4
14)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 8 a, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Skat af aktieindkomst, der ikke overstiger et grundbe-
løb på 51.500 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2025, et
grundbeløb på 57.800 kr. (2010-niveau) for indkomståret
2026 og et grundbeløb på 63.400 kr. (2010-niveau) for
indkomståret 2027 og senere indkomstår, beregnes som en
endelig skat på 27 pct.««
[Forhøjelse af progressionsgrænsen indfases frem til 2027]
15)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 8 a, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Skat af aktieindkomst, der overstiger et grundbeløb på
51.500 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2025, et grundbe-
løb på 57.800 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2026 og
et grundbeløb på 63.400 kr. (2010-niveau) for indkomståret
2027 og senere indkomstår, beregnes med 42 pct.««
[Forhøjelse af progressionsgrænsen indfases frem til 2027]
Til § 9
16)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
§ 3, nr. 2, 5 og 6, har virkning for aktier, der
første gang er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet den 1. januar 2015 eller
senere. For aktier, der er optaget til handel på et reguleret
marked eller en multilateral handelsfacilitet i perioden fra og
med den 1. januar 2015 til og med den 31. december 2024,
finder 1. pkt. dog kun anvendelse, hvis den skattepligtige
ejede aktier i det selskab, hvis aktier er optaget til handel
på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet
mindst 30 dage før det tidspunkt, hvor aktierne første gang
blev optaget til handel på et reguleret marked eller en multi-
lateral handelsfacilitet.«
[Selskaber kan vælge realisationsbeskatning af noterede por-
teføljeaktier for aktier, der er optaget til handel på et regule-
ret marked eller en multilateral handelsfacilitet i perioden
fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2024]
17)
Som
stk. 7
og
8
indsættes:
»Stk. 7.
En skattepligtig, der på baggrund af et valg
om beskatning efter realisationsprincippet, jf. aktieavance-
beskatningslovens § 23, stk. 7, som affattet ved denne lovs
§ 3, nr. 6, ønsker at få ændret skatteansættelsen, som følge
af at den skattepligtige ejede aktier i et selskab, der blev
optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet første gang i perioden fra og med den 1.
januar 2015 til og med den 31. december 2024, jf. stk.
4, skal underrette told- og skatteforvaltningen om valget
og anmode om genoptagelse på baggrund heraf senest den
1. juli 2025 uanset fristerne i skatteforvaltningslovens §§
26 og 27. Anmodningen om genoptagelse skal omfatte skat-
teansættelserne for den skattepligtige i hele den periode,
hvor den skattepligtige kan vælge beskatning efter realisa-
tionsprincippet, jf. aktieavancebeskatningslovens § 23, stk.
7. For aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet i 2024, træffes valget
om beskatning efter realisationsprincippet, jf. aktieavance-
beskatningslovens § 23, stk. 7, som affattet ved denne lovs
§ 3, nr. 6, senest i forbindelse med indgivelse af oplysninger
efter skattekontrollovens § 2.
Stk. 8.
En anmodning om genoptagelse efter stk. 7 anses
for en anmodning om, at der sker genoptagelse af skattean-
AX030823
L 28 - 2024-25 - Bilag 46: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 16. december af skatteministeren
2957114_0002.png
2
sættelsen for alle selskaber, hvormed den skattepligtige har
været sambeskattet i den periode, som anmodningen vedrø-
rer, idet der ved denne genoptagelse dog kun kan foretages
de ændringer af ansættelsen for de sambeskattede selskaber,
der er en direkte følge af en ændring af skatteansættelsen
for den skattepligtige, der er foretaget som følge af genop-
tagelsen efter stk. 7. Forpligtelsen til at betale et eventuelt
skattekrav, der er en følge af en ændring af en skatteansæt-
telse for et indkomstår for et selskab, hvis skatteansættelse
er genoptaget efter 1. pkt., påhviler den skattepligtige, der
har anmodet om genoptagelse efter stk. 7.«
[Frist for selskabers mulighed for at anmode om genoptagel-
se af skatteansættelsen som følge af ændringsforslag nr. 16]
Bemærkninger
Til nr. 14 og 15
Efter personskattelovens § 8 a, stk. 1, beregnes skat af
aktieindkomst, der ikke overstiger et grundbeløb på 48.300
kr. (2010-niveau), som en endelig skat på 27 pct.
Aktieindkomsten er defineret i personskattelovens § 4
a og består bl.a. af aktieudbytter, realiserede gevinster fra
aktier og ikkerealiserede gevinster på visse investeringsbevi-
ser.
Indeholdt udbytteskat efter kildeskattelovens § 65 af
aktieindkomst, der ikke overstiger grundbeløbet, jf. person-
skattelovens § 8 a, stk. 1, er endelig betaling af skatten, og
udbytteskatten modregnes ikke i slutskatten efter kildeskat-
telovens § 67.
Efter personskattelovens § 8 a, stk. 2, beregnes skat af
aktieindkomst, der overstiger et grundbeløb på 48.300 kr.
(2010-niveau), med 42 pct. Skatten indgår i slutskatten, og
den udbytteskat, der er indeholdt i denne del af udbyttet
efter kildeskattelovens § 65, modregnes i slutskatten efter
kildeskattelovens § 67.
Overstiger den indeholdte udbytteskat efter kildeskattelo-
vens § 65 27 pct. af den samlede aktieindkomst, modregnes
det overskydende beløb i slutskatten. Er aktieindkomsten
negativ, modregnes hele den indeholdte udbytteskat i slut-
skatten.
Er en gift persons aktieindkomst lavere end grundbeløbet
på 48.300 kr. (2010-niveau), jf. stk. 1 og 2, forhøjes den
anden ægtefælles grundbeløb med forskelsbeløbet, dog højst
med grundbeløbet, jf. personskattelovens § 8 a, stk. 4. Det
er en forudsætning, at ægtefællerne er samlevende ved ind-
komstårets udløb.
Er aktieindkomsten negativ, beregnes negativ skat med
27 pct. af beløb, der ikke overstiger grundbeløbet, og med
42 pct. af beløb, der overstiger grundbeløbet, jf. personskat-
telovens § 8 a, stk. 5. Den negative skat modregnes i den
skattepligtiges slutskat, og et eventuelt resterende beløb
fremføres til modregning i slutskatten for de følgende ind-
komstår.
Er en gift persons aktieindkomst negativ, modregnes be-
løbet i den anden ægtefælles positive aktieindkomst, jf. per-
sonskattelovens § 8 a, stk. 6. Det er en forudsætning, at
ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets udløb. Af et
eventuelt resterende negativt beløb beregnes negativ skat
efter stk. 5 med anvendelse af dobbelt grundbeløb, dvs.
96.600 kr. (2010-niveau). Har begge ægtefæller negativ ak-
tieindkomst, fordeles det dobbelte grundbeløb forholdsmæs-
sigt mellem ægtefællerne. Negativ skat, der ikke kan mod-
regnes i den skattepligtiges slutskat, modregnes i ægtefæl-
lens slutskat.
Efter personskattelovens § 8 a, stk. 7, reguleres grundbe-
løbene i stk. 1 og 2 efter § 20.
Personers aktieindkomst beskattes således efter gældende
regler med 27 pct. op til en progressionsgrænse på 63.300
kr. (2025-niveau) og med 42 pct. af den del af indkomsten,
der ligger over progressionsgrænsen. Ægtefæller sambeskat-
tes af aktieindkomst. Det vil sige, at ægtefællers indkomst
lægges sammen, og at progressionsgrænsen udgør det dob-
belte, altså 166.200 kr. (2025-niveau).
I lovforslagets § 4, nr. 1, foreslås det at affatte person-
skattelovens § 8 a, stk. 1, 1. pkt., således at skat af aktie-
indkomst, der ikke overstiger et grundbeløb på 63.400 kr.
(2010-niveau), beregnes som en endelig skat, der udgør 27
pct.
Det foreslåede ville indebære, at progressionsgrænsen for
beskatning af aktieindkomst forhøjes til 83.100 kr. i 2025-
niveau.
I lovforslagets § 4, nr. 2, foreslås det i personskattelovens
§ 8 a, stk. 2, 1. pkt., at ændre »48.300 kr.« til »63.400 kr.«
Forslaget ville ligesom den foreslåede ændring af person-
skattelovens § 8 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 4, nr. 1, indebæ-
re, at progressionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst
forhøjes svarende til 83.100 kr. i 2025-niveau.
Lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, ville, jf. lovforslagets §
9, stk. 2, indebære, at progressionsgrænsen for beskatning
af aktieindkomst med virkning fra og med indkomståret
2025 forhøjes fra 63.300 kr. (2025-niveau) til 83.100 kr.
(2025-niveau). For ægtefæller ville progressionsgrænsen for
beskatning af aktieindkomst være det dobbelte, dvs. 166.200
kr. om året (2025-niveau).
Med ændringsforslag nr. 14 foreslås det, at skatten af
aktieindkomst, der ikke overstiger et grundbeløb på 51.500
kr. (2010-niveau) for indkomståret 2025, et grundbeløb på
57.800 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2026 og et grund-
beløb på 63.400 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2027 og
senere indkomstår, beregnes som en endelig skat på 27 pct.
Med ændringsforslag nr. 15 foreslås det, at skatten af ak-
tieindkomst, der overstiger et grundbeløb på 51.500 (2010-
niveau) for indkomståret 2025, et grundbeløb på 57.800 kr.
(2010-niveau) for indkomståret 2026 og et grundbeløb på
63.400 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2027 og senere
indkomstår, beregnes med 42 pct.
Med ændringsforslag nr. 14 og 15 foreslås således en
gradvis indfasning af forhøjelsen af progressionsgrænsen for
personers aktieindkomst.
Ændringsforslag nr. 14 og 15 vil indebære, at progres-
sionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst forhøjes til
67.500 kr. (2025-niveau) for indkomståret 2025 og 135.000
kr. (2025-niveau) for ægtefæller. For indkomståret 2026 vil
det indebære, at progressionsgrænsen forhøjes til 75.800
kr. (2025-niveau) og 151.600 kr. (2025-niveau) for ægtefæl-
ler. Endelig vil det for indkomståret 2027 indebære, at pro-
L 28 - 2024-25 - Bilag 46: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 16. december af skatteministeren
2957114_0003.png
3
gressionsgrænsen forhøjes til 83.100 kr. (2025-niveau) og
166.200 kr. (2025-niveau) for ægtefæller.
Med ændringsforslagene vil den aftalte forhøjelse af pro-
gressionsgrænsen være fuldt indfaset fra og med indkomst-
året 2027, dsv. 83.100 kr. (2025-niveau) og 166.200 kr.
(2025-niveau) for ægtefæller.
Ændringsforslag nr. 8 og 12 i betænkningen ændrede lov-
forslagets § 9, stk. 2 og 5, og indebar, at den foreslåede æn-
dring af forhøjelsen af progressionsgrænsen blev udskudt fra
indkomståret 2025 til indkomståret 2026. Da det nu i stedet
foreslås, at progressionsgrænsen forhøjes gradvis frem mod
2027, og grundbeløbene fremgår direkte af de foreslåede af-
fattelser af personskattelovens § 8 a, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2,
2. pkt., er der ikke behov for at ændre virkningstidspunktet i
lovforslagets § 9, stk. 2 og 5. Ændringsforslag nr. 14 og 15
træder således i stedet for ændringsforslag nr. 8 og 12, som
trækkes tilbage.
Til nr. 16
Efter gældende regler skal selskaber m.v. som udgangs-
punkt medregne gevinst og tab ved afståelse af porteføljeak-
tier ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Ved por-
teføljeaktier forstås aktier, som ejes af et selskab, der ejer
mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i det selskab, der er
investeret i.
For porteføljeaktier, der er optaget til handel på et regule-
ret marked eller en multilateral handelsfacilitet (noterede ak-
tier), skal gevinst og tab medregnes ved indkomstopgørelsen
efter lagerprincippet. Det vil sige, at indkomstårets gevinst
eller tab opgøres som forskellen mellem aktiernes værdi ved
indkomstårets slutning og aktiernes værdi ved indkomstårets
begyndelse. For aktier, som er erhvervet i indkomstårets løb,
anvendes anskaffelsessummen i stedet for aktiernes værdi
ved indkomstårets begyndelse. For aktier, som er afstået i
indkomstårets løb, anvendes afståelsessummen i stedet for
aktiernes værdi ved indkomstårets slutning.
I lovforslagets § 3, nr. 6, foreslås det at indføre en adgang
for selskaber til at vælge realisationsbeskatning af porteføl-
jeaktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet (noterede porteføljeakti-
er). Adgangen til at vælge realisationsbeskatning vil være
mulig i en periode på 7 år efter den første børsnotering.
Den foreslåede ændring vil bl.a. medføre, at selskaber
kan vælge, at investeringer i nynoterede porteføljeaktier
beskattes efter realisationsprincippet i stedet for efter lager-
princippet. Adgangen til at vælge realisationsbeskatning vil
også omfatte eventuelle nyudstedelser af aktier i det børs-
noterede selskab f.eks. som følge af en kapitalforhøjelse,
forudsat at nyudstedelsen sker inden for 7 år efter den første
børsnotering.
Lovforslagets § 3, nr. 6, foreslås i henhold til lovforsla-
gets § 9, stk. 4, at få virkning for aktier i selskaber, der er
optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet første gang den 1. januar 2025 og frem.
Med ændringsforslag nr. 16 foreslås det, at selskabers ad-
gang til at vælge realisationsbeskatning af porteføljeaktier,
jf. lovforslagets § 3, nr. 6, får virkning for aktier i selskaber,
der er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet den 1. januar 2015 eller senere.
Det vil indebære, at selskaber, der er blevet beskattet ef-
ter lagerprincippet, som følge af at de har aktier i et selskab,
der er optaget til handel på et reguleret marked eller en mul-
tilateral handelsfacilitet første gang i perioden fra og med
den 1. januar 2015 til og med den 31. december 2024, også
får mulighed for at vælge realisationsprincippet for aktier i
dette selskab.
Det foreslås samtidig, at muligheden for at vælge realisa-
tionsbeskatning i disse tilfælde kun skal gælde, hvis selska-
bet ejede aktier i det noterede selskab, mindst 30 dage før
sidstnævnte selskab første gang blev optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.
Den foreslåede afgrænsning til selskabsaktionærer, der
ejede aktier i det noterede selskab, mindst 30 dage før sel-
skabet første gang blev optaget til handel på et reguleret
marked eller en multilateral handelsfacilitet, er foretaget
med henblik på at udelukke eventuelle nye selskabsinve-
storer fra muligheden for at vælge realisationsbeskatning
vedrørende aktier i selskaber, der er optaget til handel på
et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet i
perioden fra den 1. januar 2015 til og med den 31. december
2024.
Dette valg vil som udgangspunkt skulle træffes senest
den 1. juli 2025, jf. ændringsforslag nr. 17.
Herudover er betingelserne for og konsekvenserne af at
vælge realisationsbeskatning for aktier i selskaber, der er
optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet i perioden fra og med den 1. januar 2015 til
og med den 31. december 2024, de samme, som der efter
lovforslaget skal gælde for aktier i selskaber, der første gang
optages til handel på et reguleret marked eller en multilate-
ral handelsfacilitet den 1. januar 2025 eller senere.
Det indebærer bl.a., at ændringsforslaget omfatter alle
de aktier i samme selskab, som selskabsaktionæren ejer i
perioden på 7 år. Inden for perioden kan selskabsaktionæren
således ikke have en aktiebeholdning i et givet børsnoteret
selskab, hvor nogle af aktierne i selskabet er omfattet af
lagerprincippet og andre er omfattet af realisationsprincip-
pet. Selskabsaktionæren kan dog have aktier i et andet sel-
skab, som er lagerbeskattet.
Det indebærer også, at valget skal træffes for hele pe-
rioden på 7 år, hvor selskabsaktionæren ejer aktier i det
selskab, der er optaget til handel på et reguleret marked eller
en multilateral handelsfacilitet første gang fra og med den
1. januar 2015 og frem. Hvis selskabet har købt flere aktier,
efter selskabet er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet, vil disse aktier også
skulle omfattes af valget af realisationsprincippet.
Hvis selskabsaktionæren har solgt aktier i perioden og
aktierne er valgt beskattet efter realisationsprincippet, vil
adgangen til fradrag for tab ved afståelsen være kildeartsbe-
grænset.
Efter udløb af perioden på 7 år, efter at selskabet er
optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet, vil det selskab, der har valgt beskatning
efter realisationsprincippet, skulle anvende lagerprincippet
L 28 - 2024-25 - Bilag 46: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 16. december af skatteministeren
2957114_0004.png
4
ved opgørelse af gevinst og tab på de porteføljeaktier, som
selskabet fortsat ejer.
Ved overgang til beskatning efter lagerprincippet anven-
des aktiens anskaffelsessum som værdien ved begyndelsen
af det første indkomstår, hvor aktierne overgår til lagerbe-
skatningen, jf. aktieavancebeskatningslovens § 24, stk. 3.
Hvor selskabet har anskaffet yderligere porteføljeaktier i
tilknytning til børsnoteringen eller i løbet af perioden på 7
år, vil aktiernes anskaffelsessum udgøre primoværdien for
det første indkomstår med lagerbeskatningen.
Hvor selskabets aktier i forbindelse med børsnoteringen
eller efter børsnoteringen og i løbet af perioden på 7 år har
skiftet skattemæssig status fra datterselskabsaktier eller fra
skattefri porteføljeaktier til skattepligtige porteføljeaktier,
opgøres anskaffelsessummen efter aktieavancebeskatnings-
lovens § 33 A.
Den skattemæssige statusændring sidestilles med afstå-
else og nyanskaffelse. Anskaffelsessummen er således vær-
dien på tidspunktet, hvor selskabets aktier overgår til skat-
tepligtige porteføljeaktier og derved går fra at være en
skattefri aktie til en skattepligtig porteføljeaktie omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 9. Dermed vil værdien på
tidspunktet for overgang til skattepligtige porteføljeaktier
i sådanne tilfælde udgøre primoværdien for det første ind-
komstår med lagerbeskatningen.
Der vil ved overgang til lagerbeskatningen indtræde en
beskatning af de urealiserede gevinster og tab, der er optjent
over perioden.
Ændringsforslag nr. 11 i betænkningen indeholdt en lig-
nende ændring for børsnoteringer i perioden fra den 1. ja-
nuar 2018 til den 31. december 2024. Ændringsforslag nr.
16 træder i stedet for ændringsforslag nr. 11, som trækkes
tilbage.
Til nr. 17
Det foreslås ved forslaget til bestemmelsen i § 9, stk.
7, 1. og 2. pkt., at selskaber, som ønsker at få ændret skatte-
ansættelsen som følge af valg af realisationsprincippet, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 6, vedrørende aktier i selskaber, der er
optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet i perioden fra og med 1. januar 2015 til
og med den 31. december 2024, jf. ændringsforslag nr. 16,
skal underrette Skatteforvaltningen om valget og anmode
om genoptagelse på baggrund heraf senest den 1. juli 2025
uanset fristerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.
Anmodningen om genoptagelse skal omfatte skatteansæt-
telserne for den skattepligtige i hele den periode, hvor den
skattepligtige kan vælge beskatning efter realisationsprin-
cippet, jf. aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7.
Valget af realisationsprincippet og den deraf følgende
genoptagelse af skatteansættelsen for de omfattede ind-
komstår vil ikke kunne omgøres. Genoptagelsen af skattean-
sættelsen vil i øvrigt skulle følge de almindeligt gældende
regler for genoptagelse. Dette gælder også med hensyn til
udbetaling af eventuelle nedsatte skattebetalinger for perio-
der med lagerbeskatning, som vil indebære en rentetilskriv-
ning eller eftergivelse af ikkebetalt skat. Tilsvarende gælder
manglende betaling af skattebeløb, der skyldes eventuelle
forhøjelser af skatteansættelsen som følge af det ændrede
valg af opgørelsesprincip.
Genoptagelsen vedrører skatteansættelsen for de ind-
komstår i hele perioden, hvor indkomst fra de pågældende
aktier har påvirket indkomstopgørelsen i selskabet. Der vil
ikke som følge af en genoptagelse efter den foreslåede be-
stemmelse kunne foretages andre ansættelsesændringer end
dem, der er en direkte følge af valget om anvendelse af re-
alisationsprincippet. Eventuelle andre ansættelsesændringer
vil kun kunne foretages, i det omfang der sker genoptagel-
se efter de almindelige genoptagelsesregler, jf. skatteforvalt-
ningslovens §§ 26 og 27.
Hvis et selskabs aktier f.eks. er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet den
6. juni 2019, vil selskabsaktionærer, der ejede aktier i det
pågældende selskab mindst 30 dage før børsnoteringen den
6. juni 2019, kunne anmode om genoptagelse af skattean-
sættelserne for afsluttede indkomstår med henblik på at an-
vende realisationsprincippet ved opgørelse af gevinst og tab
på de pågældende aktier i alle årene.
For uafsluttede indkomstår vil selskabet skulle opgøre
gevinst og tab på de pågældende aktier, som fortsat er i
behold, efter realisationsprincippet til og med den 6. juni
2026. Med udløb af 7-årsperioden den 7. juni 2026 vil der
dermed, hvor selskabsaktionæren har et indkomstår, der føl-
ger kalenderåret, skulle ske beskatning efter lagerprincippet
fra og med indkomståret 2026.
Det foreslås ved forslaget til § 9, stk. 7, 3. pkt., at der
for aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet i 2024, kan træffes valg
om beskatning efter realisationsprincippet, i forbindelse med
at selskabet indgiver oplysninger efter skattekontrollovens
§ 2. Formålet hermed er at sikre, at selskabet ikke i disse til-
fælde skal træffe valget, før selskabet skal indgive de almin-
delige indkomstoplysninger for det pågældende indkomstår.
Hvis et selskab, der anmoder om genoptagelse efter be-
stemmelserne i forslaget til § 9, stk. 7, 1. og 2. pkt., i
den periode, som genoptagelsen omfatter, er indgået i en
sambeskatning, vil de ændringer af skatteansættelsen for
den skattepligtige, der foretages som følge af genoptagel-
sen, kunne have konsekvenser for skatteansættelserne for de
sambeskattede selskaber, idet disse selskabers skatteansæt-
telser efter skatteforvaltningslovens almindelige regler vil
kunne genoptages med henblik på at foretage de ændringer
af skatteansættelsen, der er en direkte følge af den ændring,
der er foretaget vedrørende den skattepligtige, jf. herved
skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, om ændringer
uden for den ordinære ansættelsesfrist.
Det foreslås i forslaget til § 9, stk. 8, 1. pkt., at en anmod-
ning om genoptagelse efter stk. 7 anses for en anmodning
om, at der sker genoptagelse af skatteansættelsen for alle
selskaber, hvormed den skattepligtige har været sambeskat-
tet i den periode, som anmodningen vedrører, idet der ved
denne genoptagelse dog kun kan foretages de ændringer af
ansættelsen for de sambeskattede selskaber, der er en direkte
følge af en ændring af skatteansættelsen for den skattepligti-
ge, der er foretaget som følge af genoptagelsen efter stk. 7.
L 28 - 2024-25 - Bilag 46: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 16. december af skatteministeren
2957114_0005.png
5
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at indgivel-
sen af en genoptagelsesanmodning efter stk. 7 samtidig vil
skulle anses for en genoptagelsesanmodning for eventuelle
sambeskattede selskaber. Der vil således samtidig med æn-
dringen af den skattepligtiges skatteansættelser blive taget
stilling til, hvilke eventuelle ansættelsesændringer der som
en direkte følge af ændringerne af den skattepligtiges skat-
teansættelser skal foretages for de øvrige selskaber, der er
indgået i sambeskatningen i den relevante periode.
Genoptagelse efter bestemmelsen vil skulle ske for sel-
skaber, der er indgået i sambeskatningen i den relevante
periode, også selv om de ikke længere er sambeskattet med
den skattepligtige.
Genoptagelsen vil kunne indebære, at der for et ind-
komstår opstår et skattekrav, herunder mod et selskab, der
ikke længere indgår i sambeskatningen, f.eks. fordi det er
udgået af sambeskatningskredsen som følge af et salg af
selskabet.
Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis beskatningen
efter lagerprincippet har medført, at den skattepligtige i et
indkomstår har haft et underskud, som er udnyttet af et an-
det selskab i sambeskatningen. Hvis anvendelsen af realisa-
tionsprincippet medfører, at underskuddet formindskes eller
helt bortfalder, vil skatteansættelsen for det sambeskattede
selskab, der har udnyttet underskuddet, kunne genoptages
med henblik på at foretage de ændringer af skatteansættel-
sen, der er en direkte følge af den ændring, der er foretaget
vedrørende den skattepligtige. Dette vil gælde, også selv om
selskaberne ikke længere er sambeskattede.
I det nævnte eksempel vil denne ændring medføre, at der
sker en forhøjelse af det (tidligere) sambeskattede selskabs
indkomst i det indkomstår, hvor det har udnyttet det under-
skud hos den skattepligtige, der som følge af genoptagelsen
efter forslaget til bestemmelsen i § 9, stk. 7, helt eller delvis
bortfalder.
Det foreslås i forslaget til § 9, stk. 8, 2. pkt., at forpligtel-
sen til at betale et eventuelt skattekrav, der er en følge af
en ændring af en skatteansættelse for et indkomstår for et
selskab, hvis skatteansættelse er genoptaget efter 1. pkt., på-
hviler den skattepligtige, der har anmodet om genoptagelse
efter stk. 7.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en anmod-
ning om genoptagelse efter den særlige overgangsregel i § 9,
stk. 7, ikke vil kunne medføre, at der for et indkomstår kan
rettes et skattekrav mod sambeskattede selskaber, hvis skat-
teansættelser genoptages efter forslaget til § 9, stk. 8, 1. pkt.,
idet den skattepligtige, der har anmodet om genoptagelse, i
stedet vil skulle betale et sådant skattekrav. Ved skattekravet
skal forstås kravet på indkomstskat samt tillæg og renter
som følge af den ændrede skatteansættelse.
Skulle det forekomme, at skattekravet opstår som følge
af en ændring af skatteansættelsen for et selskab, der f.eks.
som følge af et salg ikke længere indgår i sambeskatningen,
sikrer den foreslåede bestemmelse, at der ikke mod et sådant
»udenforstående« selskab kan rettes et skattekrav, som sel-
skabet og dets ejere er uden indflydelse på, og som køberen
efter den indgåede købsaftale muligvis ikke vil kunne opnå
dækning for hos sælgeren.
Det bemærkes, at den skattepligtige, der har anmodet
om genoptagelse, i et tilfælde, hvor selskabets underskud
er blevet udnyttet af et andet selskab i en national sambe-
skatning, efter selskabsskattelovens § 31, stk. 8, har krav
på at modtage en betaling svarende til skatteværdien af un-
derskuddet. Da selskabet således har modtaget en betaling
svarende til skatteværdien af (den del af) underskuddet, der
er udnyttet af det sambeskattede selskab, vil forpligtelsen
til at betale det skattekrav, der opstår ved ændringen af
skatteansættelsen for det sambeskattede selskab, der har ud-
nyttet underskuddet, således reelt blot udligne den tidligere
modtagne betaling.
Ændringsforslag nr. 13 i betænkningen indeholdt en lig-
nende ændring for børsnoteringer i perioden fra den 1. ja-
nuar 2018 til den 31. december 2024. Ændringsforslag nr.
17 træder i stedet for ændringsforslag nr. 13, som trækkes
tilbage.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven­
ser for det offentlige
Skatteministeriet har ikke detaljerede oplysninger om,
hvilke selskaber der havde danske og udenlandske porteføl-
jeaktier, før og efter disse blev børsnoterede.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at en begrænset
andel af den samlede skønnede beholdningsværdi af nyno-
terede danske og udenlandske porteføljeaktier ejes af sel-
skabsaktionærer, som også ejede porteføljeaktier i selskabet
mindst 30 dage før børsnoteringen.
Ændringsforslag nr. 16 og 17 skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre et samlet mindreprovenu på ca. 195
mio. kr. (2025-niveau). Heraf vedrører ca. 130 mio. kr. ud-
betalinger af det nedsatte skattebeløb. 65 mio. kr. vedrører
beregnede renter af det nedsatte skattebeløb efter de almin-
delige regler.
Ændringsforslagene indebærer et mindreprovenu på 140
mio. kr. (2025-niveau) i 2025 og et mindreprovenu på 55
mio. kr. (2025-niveau) i 2026.
Ændringsforslag nr. 14 og 15, der vedrører gradvis ind-
fasning af den foreslåede forhøjelse af progressionsgrænsen
for beskatning af aktieindkomst fra 2025 til 2026, vurderes
at indebære et merprovenu på 130 mio. kr. (2025-niveau)
efter tilbageløb og adfærd i 2025 og 55 mio. kr. (2025-ni-
veau) efter tilbageløb og adfærd i 2026 set i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Ændringsforslagene nr. 16 og 17 vurderes isoleret set
og med betydelig usikkerhed at medføre administrative om-
kostninger for Skattestyrelsen svarende til samlet ca. 43
mio. kr. (ca. 54 årsværk) til behandling af genoptagelses-
sager. Dertil kan der være omkostninger forbundet med op-
krævning, som for nuværende ikke er vurderet. Varetagelse
af opgaven kræver omprioritering af ressourcer i Skattesty-
relsen, som i perioden vil have konsekvenser for andre væ-
sentlige områder. Givet opgavens omfang og kompleksitet
vil opgaven strække sig over en årrække.
Ændringsforslag nr. 14 og 15 vurderes isoleret set at
medføre administrative omkostninger svarende til 0,6 mio.
kr. i 2025 til vejledning i Skattestyrelsen og 0,2 mio. kr.
til systemudvikling i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i
2025-2030.