Skatteudvalget 2024-25
L 28 Bilag 33
Offentligt
2948057_0001.png
L28: Skattefrihed for udenlandske investorer
gælder kun for EU-lande + Norge og Island
København 26. november 2024
Lovens ”ånd” og lovens bogstav
Til trods for, at afskaffelsen af ”iværksætterskatten” både er det allerførst nævnte og det mest
provenutunge i forliget, så er der i vores optik ikke
overensstemmelse mellem lovens ”ånd ”og
lovens bogstav i den model, som embedsværket i Skatteministeriet har valgt: Mange af de væ-
sentlige og lødige udenlandske investorer opnår ikke den samme skattefrihed, som danske og
EU-hjemmehørende selskaber opnår.
I forliget om iværksætterpakken står det oplistet som allerførste og mest provenutunge kon-
krete initiativ, at:
”Aftalepartierne er enige om at styrke adgangen til kapital og lempe beskatningen ved at op-
hæve beskatningen af selskabers udbytter fra unoterede porteføljeaktier (”Iværksætterskat-
ten”). Lempelsen af beskatningen skal gøre det mere attraktivt for danske og
udenlandske inve-
storer at foretage porteføljeinvesteringer i unoterede selskaber og dermed potentielt bidrage til
at øge adgangen til kapital for unoterede selskaber. Initiativet skal have virkning for udbytter,
der udloddes den 1. januar 2025 eller senere.”
Samme hensigt er også gentaget i teksten til lovfremsættelsen 2. oktober 2024.
Der står altså intet om, at ophævelsen af iværksætterskatten for udenlandske investorer skal
begrænses til EU og EØS.
450 mio. kr. er et overkantsskøn
Det er et initiativ, der ifølge det fremsatte lovforslag varigt koster 450 mio. kr. årligt efter ad-
færd og tilbageløb
et skøn, som vi i Aktive Ejere hele tiden har ment, er et betydeligt over-
kantsskøn. Af samme grund mener vi, at der i dette meget store beløb må være indbefattet
lempelser for udenlandske investorer, også udenfor EU/EØS.
I modsat fald må det via et udvalgsspørgsmål opklares, hvor meget yderligere provenu, det vil
koste, hvis skattefriheden også skal gælde lande udenfor EU/EØS, som Danmark har DBO med.
Ikke ligestilling mellem direkte ejerskab og ejerskab via en transparent fond
I alle tilfælde er det svært at se, hvorfor der med L28 ikke indføres skattefrihed for udbytter til
aktionærer uden for EU, Norge og Island, når disse aktionærer ejer aktier i et dansk selskab via
en transparent fond. For samtidig gælder det nemlig, at der med L28 indføres skattefrihed for
de selvsamme aktionærer, hvis blot de ejer aktierne direkte i det danske selskab.
L 28 - 2024-25 - Bilag 33: Henvendelse af 26/11-24 fra Aktive Ejere
2/2
Konkret formulering af muligt ændringsforslag til L28
Hvis der er politisk vilje til det, kan problemstillingen løses meget simpelt ved at fjerne § 1 nr. 6 i
det fremsatte lovforslag L28:
”I § 2, stk. 8, indsættes efter 7. pkt. som nye punktummer: »Er den retmæssige ejer af udbyttet
hjemmehørende i et land uden for EU, er det tillige en betingelse, at denne ikke har bestem-
mende indflydelse i det udbyttegivende selskab, jf. ligningslovens § 2. Reglen i 8. pkt. finder dog
ikke anvendelse, hvor den retmæssige ejer er hjemmehørende i et land, der er medlem af EØS,
og har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.«”
Herefter vil udenlandske aktionærer, der investerer direkte og via en transparent fond være li-
gestillede i fht. dansk udbyttebeskatning.