Skatteudvalget 2024-25
L 28 Bilag 18
Offentligt
2936909_0001.png
L 28 - Teknisk gennemgang
Udmøntning af dele af Aftale om Iværksætterpakken
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0002.png
L 28 -
Dele af skatteinitiativerne i Aftale om Iværksætterpakken
Lovforslaget udmønter 7 af
skatteinitiativerne i Aftale om
Iværksætterpakken af 21. juni 2024
Initiativer i Aftale om Iværksætterpakken som fremsættes
eller implementeres senere
Udskydelse af beskatningstidspunktet, hvor salgssummen betales
som en løbende ydelse
Lempelse af beskatningen af aktionærlån
Ramme til justering af beskatning af medarbejderaktier
Udvidelse af medarbejderaktieordningen
Undersøgelse af mulighed for skematiske værdiansættelse
for medarbejderaktier
Generationsskifte til medarbejdereje (demokratiske virksomheder)
2
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0003.png
Lovforslagets baggrund og indhold
Lovforslaget udmønter dele af Aftale om Iværksætterpakken
Lovforslaget indeholder syv elementer
1.
Ophævelse af beskatningen af selskabers udbytter fra unoterede
porteføljeaktier
Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen
Midlertidig periode med realisationsbeskatning af noterede porteføljeaktier
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Forhøjelse af progressionsgrænsen for beskatning af personlig aktieindkomst
Forhøjelse af loftet over skattekreditter for forsøgs-
og forskningsudgifter
Lempelse af bruttoskatteordningen
Justering af reglerne om underskudsfremførsel
3
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0004.png
1. Ophævelse af beskatningen af selskabers
udbytter fra unoterede porteføljeaktier
Gældende regler
Danske selskabsaktionærer
Udbytte beskattes med en sats på 15,4 pct.
Indeholdelse af kildeskat på 15,4 pct.
Udenlandske selskabsaktionærer
Udbytte beskattes typisk med en sats på 15 pct.
Indeholdelse af kildeskat på 27 pct.
Forslaget i hovedtræk
Danske selskabsaktionærer
Udbytte beskattes med en sats på 0 pct.
Indeholdelse af kildeskat på 0 pct.
Udenlandske selskabsaktionærer
Udbytte beskattes typisk med en sats på 0 pct.
Indeholdelse af kildeskat på [27] pct.
4
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0005.png
1. Ophævelse af beskatningen af selskabers udbytter fra unoterede
porteføljeaktier
Portefølje-
investor
Gældende regler
Datterselskabsudbytter er som udgangspunkt
skattefrie for moderselskabet. I givet fald ingen
indeholdelse af kildeskat.
Nyt Holdingselskab
Det er dog en forudsætning, at beskatningen ville
skulle frafaldes eller nedsættes efter moder-
/datterselskabsdirektivet eller en
dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Krav om, at Nyt Holdingselskab er retmæssig ejer
af udbyttet.
Det danske holdingselskab hæfter for manglende
indeholdelse, hvis skattepligt og forsømmelighed.
Holdingselskab
Driftsselskab
5
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0006.png
1. Ophævelse af beskatningen af selskabers udbytter fra unoterede
porteføljeaktier
Gældende regler
Moderselskaber uden for EU og DBO-lande er
skattepligtige af udbytter med en sats på 22 pct.
Porteføljeaktionærer er skattepligtige af udbytter
med en sats på 15 pct.
Forslaget i hovedtræk
Porteføljeaktionærer med fælles bestemmende
indflydelse:
Skattepligtige, når hjemmehørende uden for EU,
Norge og Island (evt. 15 pct. efter DBO)
Skattefrie, når hjemmehørende i EU, Norge og
Island
Portefølje-
investor
K/S
Holdingselskab
Driftsselskab
6
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0007.png
1. Ophævelse af beskatningen af selskabers udbytter fra unoterede
porteføljeaktier
Portefølje-
investor
Gældende regler
Kravet om retmæssig ejer finder anvendelse ved
udbytteudlodninger ud af Danmark
Nyt Holdingselskab
Forslaget i hovedtræk
Kravet om retmæssig ejer indføres mellem
danske selskaber for at hindre misbrug, hvor ”Nyt
Holdingselskab” erstatter ”K/S”
Holdingselskab
Driftsselskab
7
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0008.png
2. Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen
Formålet med aktiesparekontoen
styrke aktiekulturen i Danmark
udbrede interessen i befolkningen for at købe aktier
Gældende regler
Personer kan foretage indskud
på aktiesparekontoen op til en samlet værdi på:
142.500 kr. (2025-niveau)
for kalenderåret 2025
Forslaget
For kalenderåret 2025 og senere år forhøjes beløbet fra
142.500 kr. til 166.200 kr. (2025-niveau).
En forhøjelse på 23.700 kr. (2025-niveau)
8
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0009.png
3. Midlertidig periode med realisationsbeskatning af noterede porteføljeaktier
Beskatning af selskabers aktieavancer efter
gældende regler
Ejerandel mindst 10 pct.:
Ejerandel under 10 pct.:
Datterselskabsaktier
Skattefrihed
Unoterede porteføljeaktier
Skattefrihed
Børsnoterede porteføljeaktier
Lagerbeskatning
Forslaget
Selskaber kan vælge
realisationsbeskatning
af børsnoterede porteføljeaktier
Imødekommer udfordringer ved børsnotering indtil kursen
på aktierne har stabiliseret sig
Midlertidig
periode på 7 år fra første børsnotering
Ikke mulighed for omvalg
Efter 7 år = lagerbeskatning og beskatning af
urealiserede avancer
9
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0010.png
3. Midlertidig periode med realisationsbeskatning af noterede porteføljeaktier
Tilbagevirkende kraft
Lovforslaget har virkning 1. januar 2025
Udgangspunkt
→Ændringer
i skattelovgivningen tillægges virkning fremadrettet
→Dog
ingen retlig begrænsning ift. lovgivning med tilbagevirkende kraft
Bebyrdende lovgivning
”…kun når afgørende
hensyn gør det
påkrævet…”
Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning
Skattelempelse
Konkret vurdering
Overvejelser ift. den konkrete vurdering
Indført ved åben
og transparent proces
Almindeligt kendte regler
Administrative konsekvenser
Provenumæssige konsekvenser
Aftalt virkningstidspunkt
10
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0011.png
4. Forhøjelse af progressionsgrænsen for
beskatning af aktieindkomst
Progressionsgrænsen for beskatning af
personers aktie-indkomst
forhøjes
fra 63.300 kr. til 83.100 kr. (2025-niveau).
Aktieindkomst op til
83.100 kr. årligt beskattes med
27 pct.
Aktieindkomst over
83.100 kr. årligt beskattes med
42 pct.
Lempelse af beskatningen på op til 2.970 kr. pr. person i 2025.
For
ægtefæller
166.200 kr.
Ægtefælle kan udnytte den anden ægtefælles uudnyttede del af
83.100
kr.’s-grænsen.
Eksempel
Ægtefælle 1 har 0 kr. i aktieindkomst.
Ægtefælle 2 kan dermed føje 83.100 kr. til sin 83.100
kr.’s-grænse.
11
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0012.png
5.
Forhøjelse
af loftet over skattekreditter for
forsøgs-
og forskningsudgifter
Skattekreditordningen:
selskaber mv. kan få udbetalt skatteværdien af underskud, der
stammer fra udgifter til forskning og udvikling
Forslaget
Loftet over skattekreditter for forsøgs- og forskningsudgifter forhøjes
fra 25 mio. kr. til 35 mio. kr.
Skatteværdi forhøjes fra 5,5 mio. kr. til 7,7 mio. kr.
Der igangsættes en undersøgelse
for at
afdække, om den
nuværende afgrænsning af udgifter til forsøgs-
og
forskningsvirksomhed er tidssvarende.
12
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0013.png
6. Lempelse af bruttoskatteordningen
Hovedbetingelser for ordningen
Vederlagskrav på 78.000 kr. pr måned (2025-niveau)
Bruttoskatteordningen kan anvendes i samlet 7 år
Ingen skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år
Skat på 27 pct. + am-bidrag af den omfattede lønindkomst
og af visse personalegoder. Andre indtægter beskattes
efter alm. danske skatteregler.
Vederlagskravet foreslås nedsat med 15.000 kr. fra
78.000 kr. pr. måned til 63.000 kr. pr. måned (2025-
niveau).
Formål: Det skal være lettere at rekruttere talentfulde
nøglemedarbejdere fra udlandet.
13
L 28 - 2024-25 - Bilag 18: Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet
2936909_0014.png
7. Justering af reglerne om
underskudsfremførsel
Reglerne for underskudsfremførsel gælder
selskaber mv. og
består af
tre trin.
1) Underskud
fra tidligere indkomstår:
fradrages fuldt ud i den del af
årets skattepligtige indkomst,
der
ikke overstiger 9.825.000 kr. (2025-niveau)
Det foreslås fra og med indkomståret 2025 at forhøje
beløbet til
20.829.000 kr. (2025-niveau).
2) Herefter resterende underskud:
kan højst nedbringe den resterende indkomst med 60 pct.
3) Herefter resterende underskud:
fremføres til fradrag i et senere indkomstår.
14