Skatteudvalget 2024-25
L 28 Bilag 17
Offentligt
2936478_0001.png
13. november 2024
J.nr. 2024-2586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmønt-
ning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 28 - 2024-25 - Bilag 17: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936478_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven, ak-
tieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love (Ud-
møntning af dele af Aftale om Iværksætterpakken) (L 28)
Til § 1
1)
Nr. 4
og
5
udgår.
[Sikring af, at selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., alene vedrører udbytter af
porteføljeaktiebeholdninger]
2)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring i
§ 2, stk. 8,
ændres i
9. pkt.
»Reglen i
8. pkt. finder dog ikke anvendelse, hvor« til: »Reglerne i 7. og 8. pkt. finder dog
ikke anvendelse, hvor selskabet m.v. henholdsvis«.
[Selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 7. pkt., finder ikke anvendelse på selskaber hjem-
mehørende i et EØS-land, der har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Dan-
mark]
Til § 3
3)
Efter nr. 7 indsættes:
»01. I
§ 26, stk. 1,
ændres »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8,« til: »§ 23, stk. 2, 4, 5, 8
og 9,«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 6]
Til § 5
4)
Nr. 4
affattes således:
»4.
§ 16 A, stk. 3, nr. 1, litra d,
affattes således:
»d) Det modtagende selskab ejer skattefri porteføljeaktier, jf. aktieavancebe-
skatningslovens § 4 C, i det selskab, der likvideres, og er skattepligtigt af udbytter,
jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, som beskattes med den i selskabsskatte-
lovens § 2, stk. 8, 2. pkt., nævnte sats eller den sats, der fremgår af en relevant
dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det er en forudsætning, at mindst 50 pct. af akti-
verne i det selskab, der likvideres, består af direkte eller indirekte ejede dattersel-
skabs- eller koncernselskabsaktier, eller at der inden for de seneste 3 år forud for
Side 2 af 8
L 28 - 2024-25 - Bilag 17: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936478_0003.png
likvidationen er foretaget en overdragelse af sådanne aktier til selskabets direkte
eller indirekte aktionærer eller til et koncernforbundet selskab, jf. § 2, stk. 3.««
[Lovteknisk omformulering af den foreslåede ændring]
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»01.
§ 16 B, stk. 2, nr. 2, litra d,
affattes således:
»d) Det afstående selskab ejer skattefri porteføljeaktier, jf. aktieavancebeskat-
ningslovens § 4 C, i det selskab, der likvideres, og er skattepligtigt af udbytter, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, som beskattes med den i selskabsskattelo-
vens § 2, stk. 8, 2. pkt., nævnte sats eller den sats, der fremgår af en relevant dob-
beltbeskatningsoverenskomst. Det er en forudsætning, at mindst 50 pct. af akti-
verne i det selskab, der likvideres, består af direkte eller indirekte ejede dattersel-
skabs- eller koncernselskabsaktier, eller at der inden for de seneste 3 år forud for
likvidationen er foretaget en overdragelse af sådanne aktier til selskabets direkte
eller indirekte aktionærer eller til et koncernforbundet selskab, jf. § 2, stk. 3.««
[Lovteknisk omformulering af den foreslåede ændring]
Til § 8
6)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I
§ 30 B, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »350.000 kr.« til: »130.000 kr.«
[Nedsættelse af grænsen for, hvornår unoterede aktier m.v. skal tages ud af pensi-
onsordningen]
Til § 9
7)
I
stk. 3
ændre »3 og 4« til: »3, 4 og 01«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Side 3 af 8
L 28 - 2024-25 - Bilag 17: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936478_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende regler skal udenlandske selskaber m.v. betale en skat til Danmark
på 15 pct. af udbytter, hvis selskabet m.v. er hjemmehørende i en stat, der udveks-
ler oplysninger med de danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsoverens-
komst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administra-
tivt indgået aftale om bistand i skattesager. Det følger af selskabsskattelovens § 2,
stk. 8, 4. pkt.
Det er dog en betingelse, at selskabet m.v. ejer mindre end 10 pct af det udbyttegi-
vende selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 6. pkt. Endvidere er det en be-
tingelse for selskaber m.v., der er hjemmehørende i et land uden for EU, at selska-
bet m.v. sammen med koncernforbundne parter ejer mindre end 10 pct. af aktieka-
pitalen i det udbyttegivende selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 7. pkt.
I lovforslagets § 1, nr. 4, er det foreslået i selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 6. pkt.,
at ændre »selskabet m.v.« til »den retmæssige ejer af udbyttet direkte og indi-
rekte«.
Det fremgår af bemærkningerne, at der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 3, hvor det i selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt.,
bl.a. foreslås at ændre begrebet »selskabet m.v.« til »den retmæssige ejer af udbyt-
tet«. Udvidelsen af bestemmelsen til også at finde anvendelse på indirekte ejede
ejerandele er en følge af forslaget om ændringen til retmæssige ejere.
Ændringen kan imidlertid føre til, at selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., finder
anvendelse i situationer, hvor den umiddelbare modtager af udbytteudlodningen
(den rette indkomstmodtager) ejer mere end 10 pct. af aktiekapitalen. Dette er ikke
hensigten.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor, at lovforslagets § 1, nr. 4, der er konse-
kvensændringen af selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 6. pkt., udgår. Herved sikres
det, at selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., kun kan finde anvendelse, når sel-
skabet m.v. ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i det udbyttegivende selskab.
I lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det tilsvarende i selskabsskattelovens § 2, stk. 8,
7. pkt., at ændre »selskabet m.v.« til »den retmæssige ejer af udbyttet«, at ændre
»det sammen med« til »denne sammen med« og efter »§ 2,« at indsætte »direkte
og indirekte«. Disse ændringer er også ifølge bemærkningerne konsekvensændrin-
ger som følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Side 4 af 8
L 28 - 2024-25 - Bilag 17: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936478_0005.png
Med ændringsforslaget foreslås det, at også lovforslagets § 1, nr. 5, der er konse-
kvensændringen af selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 7. pkt., udgår, idet 7. pkt. hæn-
ger nøje sammen med 6. pkt.
Til nr. 2
Efter lovforslaget skal udenlandske selskaber m.v. betale en skat til Danmark på
15 pct. af udbytter, hvis den retmæssige ejer er hjemmehørende i en stat, der ud-
veksler oplysninger med de danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsover-
enskomst, en anden international overenskomst eller konvention eller en admini-
strativt indgået aftale om bistand i skattesager. Satsen nedsættes dog til nul, hvis
udbyttet modtages af skattefrie porteføljeakter, jf. aktieavancebeskatningslovens §
4 C. Dette følger af selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt.
Det vil med ændringsforslag nr. 1 være en betingelse for anvendelsen af selskabs-
skattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., at selskabet m.v. ejer mindre end 10 pct af det ud-
byttegivende selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 6. pkt. Endvidere vil det
være en betingelse for selskaber m.v., der er hjemmehørende i et land uden for EU,
at selskabet m.v. sammen med koncernforbundne parter ejer mindre end 10 pct. af
aktiekapitalen i det udbyttegivende selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 7.
pkt.
Med ændringsforslaget foreslås det, at i den under nr. 6 foreslåede ændring af sel-
skabsskattelovens § 2, stk. 8, ændres 9. pkt., således at »Reglen i 8. pkt. finder dog
ikke anvendelse, hvor« ændres til »Reglerne i 7. og 8. pkt. finder dog ikke anven-
delse, hvor selskabet m.v. henholdsvis«.
Det vil betyde, at reglen i 7. pkt. ikke finder anvendelse, hvor selskabet m.v. er
hjemmehørende i et land, der er medlem af EØS, og har en dobbeltbeskatnings-
overenskomst med Danmark. Forslaget er en følge af EØS-aftalens bestemmelser
om etableringsfriheden.
Til nr. 3
Efter aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 1, opgøres gevinst og tab ved afstå-
else af aktier efter reglerne i stk. 2-7, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8, om lagerprin-
cippet.
Med lovforslagets § 3, nr. 6, foreslås det at indsætte et nyt stk. 7 i aktieavancebe-
skatningslovens § 23.
Med ændringsforslaget foreslås det i aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 1, at
ændre »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8,« til »§ 23, stk. 2, 4, 5, 8 og 9,«.«
Side 5 af 8
L 28 - 2024-25 - Bilag 17: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936478_0006.png
Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte
lovforslag. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en anden lovteknisk tilgang i forhold til den fore-
slåede ændring af ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, litra d, der er indeholdt i lov-
forslagets § 5, nr. 4, idet der i stedet foreslås en nyaffattelse af den pågældende be-
stemmelse.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en anden lovteknisk tilgang i forhold til den fore-
slåede ændring af ligningslovens § 16 B, stk. 2, nr. 2, litra d, der er indeholdt i lov-
forslagets § 5, nr. 4, idet der i stedet foreslås en nyaffattelse af den pågældende be-
stemmelse.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det at nedsætte grænsen for, hvornår unoterede ak-
tier m.v., der er placeret i en pensionsordning, skal afstås eller erhverves for frie
midler. En nedsættelse af denne grænse tjener til at understøtte, at de friere ram-
mer for investering af private pensionsopsparinger i unoterede aktier m.v., som er
aftalt med Iværksætterpakken, kan anvendes efter hensigten, således at det bliver
muligt for flere pensionsopsparere at placere en større andel af deres pensionsop-
sparing i unoterede aktier m.v.
Efter pensionsbeskatningslovens § 30 B skal en kontohaver, hvis den samlede
værdi af rateopsparinger og opsparinger i pensionsøjemed i et pengeinstitut, bort-
set fra den del af opsparingen, der anbragt i et aktie- og anpartsselskab, hvis aktier
eller anparter ikke handles på et reguleret marked eller multilateral handelsfacilitet
(unoterede aktier m.v.) og andele af et kommanditaktieselskab og kommanditsel-
skab, er faldet til under 350.000 kr. den 31. december, inden 3 måneder efter dette
tidspunkt enten afstå de nævnte kapitalandele eller erhverve dem for frie midler.
Hvis kontohaveren ikke inden udløbet af fristen afstår de nævnte kapitalandele el-
ler erhverver de pågældende kapitalandele for frie midler, skal kontohaveren straks
give meddelelse til pengeinstituttet herom. Herefter finder reglerne i pensionsbe-
skatningslovens § 30, stk. 1, dvs. afgiftsberigtigelse, tilsvarende anvendelse for det
beløb i ordningen, der kan henføres til nævnte kapitalandele, og som kunne være
udbetalt ved en ophævelse af ordningen.
Side 6 af 8
L 28 - 2024-25 - Bilag 17: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936478_0007.png
De friere rammer for investering af private pensionsordninger, der er foreslået med
lovforslagets § 8 for så vidt angår godkendte, udenlandske pensionsordninger, og
som for så vidt angår danske pensionsordninger vil følge af Finanstilsynets på-
tænkte ændring af bekendtgørelse nr. 2640 af 28. december 2021 om visse skatte-
begunstigede opsparingsformer i pengeinstitutter (herefter puljepensionsbekendt-
gørelsen), vil indebære, at grænsen for, hvor meget der som minimum skal inve-
steres i hvert unoteret selskab, sænkes fra 100.000 kr. til 50.000 kr. Derudover vil
det for opsparing op til 2 mio. kr. indebære, at kravet om, at værdien af de unote-
rede kapitalandele på investeringstidspunktet højst udgør 20 pct. af kundens sam-
lede opsparing forhøjes til 25 pct. For opsparing over 2 mio. kr. vil der ikke være
begrænsning på værdien af de unoterede kapitalandele, idet kravet om højst at ud-
gøre 50 pct. på investeringstidspunktet for opsparing op til 4 mio. kr. og højst 75
pct. for opsparing over 4 mio. kr. ophæves.
Disse placeringsregler følger for pensionsordningerne i pensionsinstitutter med
hjemsted i Danmark af puljepensionsbekendtgørelsen, mens det for pensionsord-
ninger i pengeinstitutter med hjemsted i et andet land inden for Den Europæiske
Union eller i et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle
område, og som af Skatteforvaltningen er godkendt til at udbyde skattebegunsti-
gede pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1, reguleres
i pensionsbeskatningslovens § 12.
Efter lovforslagets § 8 for så vidt angår godkendte, udenlandske pensionsordnin-
ger, og som følge af Finanstilsynets påtænkte ændring af puljepensionsbekendtgø-
relsen, vil der med en pensionsopsparing på 200.000 kr. kunne placeres ned til blot
50.000 kr.
svarende til 25 pct. af opsparingen
i et unoteret selskab. I tilfælde af,
at opsparingens værdi er uændret den førstkommende 31. december, vil pensions-
beskatningslovens § 30 B, stk. 3, finde anvendelse, da værdien af opsparingen eks-
klusiv værdien af de unoterede kapitalandele i så fald vil være 150.000 kr. Det vil
betyde, at kontohaveren inden 3 måneder vil skulle afstå eller erhverve de unote-
rede kapitalandele for frie midler.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre grænsen i pensionsbeskatningslovens
§ 30 B, stk. 3, 1. pkt., fra »350.000 kr.« til »130.000 kr.«
Denne med ændringsforslaget foreslåede nedsættelse af beløbsgrænsen i pensions-
beskatningslovens § 30 B, stk. 3, vil understøtte, at de friere rammer for placering
af private pensionsopsparinger i unoterede aktier m.v. kan anvendes efter hensig-
ten, herunder også for så vidt angår pensionsopsparinger med værdi under 350.000
kr., samtidig med at reglen fortsat vil sikre, at der til stadighed vil være vis likvidi-
tet i pensionsopsparinger, der har oplevet et værdifald i den del af opsparingen, der
normalvis er mest likvid. Den foreslåede grænse på 130.000 kr. vil sikre omtrent
samme forhold mellem den tilstrækkelige beløbsmæssige størrelse af en pensions-
Side 7 af 8
L 28 - 2024-25 - Bilag 17: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2936478_0008.png
opsparing, hvor placeringsreglerne giver mulighed for at investere pensionsopspa-
ringen i unoterede kapitalandele, og beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens §
30 B, stk. 3, der indebærer, at de unoterede kapitalandele skal afstås eller erhver-
ves for frie midler.
Ændringsforslaget omfatter både de foreslåede ændringer af pensionsbeskatnings-
lovens § 12, jf. lovforslagets § 8, som finder anvendelse for udenlandske pengein-
stitutter, og de ændringer af puljepensionsbekendtgørelsen, som Finanstilsynet har
haft i offentlig høring i perioden fra 21. august 2024 til 18. september 2024, og
som vil skulle finde anvendelse for danske pengeinstitutter. Finanstilsynet påtæn-
ker at sætte ændringerne af puljepensionsbekendtgørelsen i kraft den 1. januar
2025, hvilket svarer til den foreslåede ikrafttrædelsesdato for lovens § 8, jf. lov-
forslagets § 9, stk. 1. Ændringsforslaget til lovforslagets § 8 vil efter det foreslåede
tilsvarende blive omfattet af lovforslagets § 9, stk. 1, og derved efter det foreslåede
træde i kraft den 1. januar 2025.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5, hvorved en del af
lovforslagets § 5, nr. 4, foreslås udskilt i et særskilt nummer.
Side 8 af 8