Skatteudvalget 2024-25
L 28 Bilag 16
Offentligt
2935108_0001.png
Fra:
Jakob Neua Nørgaard <[email protected]>
Sendt:
12. november 2024 11:12
Til:
Jette Marlene Hansen <[email protected]>
Emne:
Re: Vedlagt skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29. oktober 2024
Kære Jette,
Tak for din e-mail.
Til Skatteudvalget
Skatteministeren har den 11. november 2024 kommenteret min henvendelse af 24. oktober 2024
til udvalget.
I sit svar opregner ministeren en række forhold, som indgår ved overvejelserne af, hvorvidt en
lovændring kan tillægges tilbagevirkende kraft.
Jeg har hertil følgende bemærkninger:
Jeg finder det glædeligt, at ministeren nu anerkender, at der intet er til hinder for, at
ændringen kan gennemføres med tilbagevirkende kraft.
Ministeren anfører, at der ved sådanne overvejelser tages hensyn til, hvorvidt de
gældende regler har været almindeligt kendt. Hertil bemærkes, at det ikke er
reglernes indhold, som har skabt problemer for os iværksættere, men derimod de
vilde kursstigninger, som vi har oplevet i forlængelse af vores børsnoteringer, og som
ingen kunne forudse. Havde det været muligt, ville vi alle have indrettet os
anderledes. Det er også det, der ligger til grund for L 28, som jo netop skal modvirke
den negative effekt af vilde kursstigninger.
Omkring det i 2017 vedtagne L 104 bemærker jeg, at det også var kendte regler. Det
ubekendte bestod i, at ingen havde forudset, at Skattestyrelsen i virksomhedernes
øjne pludselig begyndte at anlægge en ny praksis. Loven blev vedtaget med 10 års
tilbagevirkende kraft alene for at redde Arbejdernes Landsbank
og også en række
andre pengeinstitutter
fra en skatteregning, som de ikke havde kunnet forudse. Jeg
ønsker, at L 28 skal tillægges tilbagevirkende kraft for at redde en lille gruppe
iværksættere fra en skatteregning, som de heller ikke havde en chance for at forudse.
Jeg er opmærksom på, at ændring af ikrafttrædelsestidspunktet for L 57 vil få
provenumæssige konsekvenser, men disse er i mine øjne ikke uløselige. Jeg skal
herved henvise til, at udskydelsen af virkningstidspunktet for den politiske aftale om
flere unge i fritidsjobs udgør en mulig finansieringskilde. Hertil kommer, at både jeg
og andre af de berørte iværksættere jo vil bruge de penge, som vi i givet fald ikke vil
skulle betale i skat, til nye erhvervsmæssige aktiviteter. Efter tilbageløb og adfærd vil
provenueffekten derfor være relativt beskeden.
L 28 - 2024-25 - Bilag 16: Henvendelse af 12/11-24 fra Jakob Neua Nørgaard
2935108_0002.png
Når det gælder antallet af virksomheder, der vil blive berørt ved at give reglerne
tilbagevirkende kraft, så kan det i dette tilfælde opgøres nogenlunde præcist. Der er
tale om en ganske lille gruppe og de administrative konsekvenser for
Skatteforvaltningen vil derfor være ganske beskedne. Formentlig mindre end
konsekvenserne af det i 2017 vedtagne L 104.
Jeg er naturligvis opmærksom på, at L 28 bygger på en politisk aftale mellem flere
partier. Jeg vil derfor opfordre ministeren til at forhøre sig blandt aftaleparterne, om
der blandt disse er nogle, som vil være modstandere af, at reglerne tillægges
tilbagevirkende kraft til 2019 som foreslået af Foreningen af Børsnoterede
vækstvirksomheder. Jeg er ikke bekendt med, at dette skulle være tilfældet.
Afslutningsvis bemærkes, at L 28 i min optik er helt sammenligneligt med de forhold, der lå til
grund for, at L 104 i 2017 blev vedtaget med tilbagevirkende kraft. Det bør L 28 derfor også gives.
Med venlig hilsen
Jakob Neua Nørgaard
Direktør
Estaldo.com
Hobrovej 42D, st+1.st
DK-9000 Aalborg
Tlf. +4571960808
Mobil. +4531325157