Fra:
Sendt:
12. november 2024 11:12
Til:
Emne:
Re: Vedlagt skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29. oktober 2024
Kære Jette,
Tak for din e-mail.
Til Skatteudvalget
Skatteministeren har den 11. november 2024 kommenteret min henvendelse af 24. oktober 2024
til udvalget.
I sit svar opregner ministeren en række forhold, som indgår ved overvejelserne af, hvorvidt en
lovændring kan tillægges tilbagevirkende kraft.
Jeg har hertil følgende bemærkninger:
•
Jeg finder det glædeligt, at ministeren nu anerkender, at der intet er til hinder for, at
ændringen kan gennemføres med tilbagevirkende kraft.
Ministeren anfører, at der ved sådanne overvejelser tages hensyn til, hvorvidt de
gældende regler har været almindeligt kendt. Hertil bemærkes, at det ikke er
reglernes indhold, som har skabt problemer for os iværksættere, men derimod de
vilde kursstigninger, som vi har oplevet i forlængelse af vores børsnoteringer, og som
ingen kunne forudse. Havde det været muligt, ville vi alle have indrettet os
anderledes. Det er også det, der ligger til grund for L 28, som jo netop skal modvirke
den negative effekt af vilde kursstigninger.
Omkring det i 2017 vedtagne L 104 bemærker jeg, at det også var kendte regler. Det
ubekendte bestod i, at ingen havde forudset, at Skattestyrelsen i virksomhedernes
øjne pludselig begyndte at anlægge en ny praksis. Loven blev vedtaget med 10 års
tilbagevirkende kraft alene for at redde Arbejdernes Landsbank
–
og også en række
andre pengeinstitutter
–
fra en skatteregning, som de ikke havde kunnet forudse. Jeg
ønsker, at L 28 skal tillægges tilbagevirkende kraft for at redde en lille gruppe
iværksættere fra en skatteregning, som de heller ikke havde en chance for at forudse.
Jeg er opmærksom på, at ændring af ikrafttrædelsestidspunktet for L 57 vil få
provenumæssige konsekvenser, men disse er i mine øjne ikke uløselige. Jeg skal
herved henvise til, at udskydelsen af virkningstidspunktet for den politiske aftale om
flere unge i fritidsjobs udgør en mulig finansieringskilde. Hertil kommer, at både jeg
og andre af de berørte iværksættere jo vil bruge de penge, som vi i givet fald ikke vil
skulle betale i skat, til nye erhvervsmæssige aktiviteter. Efter tilbageløb og adfærd vil
provenueffekten derfor være relativt beskeden.
•
•
•