Skatteudvalget 2024-25
L 27
Offentligt
2936441_0001.png
13. november 2024
J.nr. 2024-3682
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - Forslag til Lov om ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil
(Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret banko).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 12. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra (MFU) Nick Zimmermann (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 27 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om, hvor mange årsværk der årligt skønnes at gå til henholdsvis kontrol, regulering og udarbejdelse af lovforslag, der regulerer bankospil i Danmark m.v.
2936441_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, 1) hvor mange årsværk der årligt skønnes at gå til henholds-
vis kontrol, regulering og udarbejdelse af lovforslag, der regulerer bankospil i Danmark,
2) hvilket provenu der indbringes til statskassen efter denne regulering, og 3) i hvor
mange sager der er rejst sigtelse, tiltale, givet påbud, underretning eller anden foranstalt-
ning de sidste 10 år mod foreninger, personer og virksomheder, der beskæftiger sig med
bankospil?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at det for mig, som ansvarlig minister for området, er vigtigt, at
de regler, vi har vedtaget i Folketinget, også overholdes.
Med den korte frist for besvarelsen af spørgsmålet er det desværre ikke muligt at oplyse,
hvor mange årsværk, der bruges på området. Generelt kan jeg dog oplyse, at der ikke i
Departementet foreligger en opgørelse over ressourceforbruget på politiske forhandlings-
forløb og udarbejdelse af lovgivning. For så vidt angår kontrol med området kan jeg op-
lyse antal sager affødt af Spillemyndighedens tilsynsprojekt med bankoområdet, jf. neden-
for.
Der er mange bankoforeninger, der i dag ikke lever op til de gældende regler, fx fordi de
kun har banko som aktivitet i foreningen, eller fordi de ikke betaler gevinstafgift. På bag-
grund af et kontrolprojekt i 2019 har Spillemyndigheden foreløbigt udsøgt flere hundrede
bankoforeninger, hvor der til at starte med er fokuseret på de sager, hvor der udbydes
banko flere gange om ugen. Dette har resulteret i, at der foreløbigt er oprettet ca. 100 til-
synssager, hvor der indtil videre er sket politianmeldelse i 38 sager om ulovligt spil. Tre af
sagerne er afgjort i byretten, men er anket til landsretten, hvorfor sagerne ikke er endelig
afsluttet ved domstolene.
Kontrolprojektet er ikke afsluttet, men i og med at Anklagemyndigheden har berostillet
behandlingen af de eksisterende sager på baggrund af den politiske aftale og lovforslaget,
har Spillemyndigheden for nuværende valgt ikke at oversende yderligere sager eller påbe-
gynde nye tilsynssager.
Disse sager har helt forståeligt skabt utryghed i foreningerne, og det er en uholdbar situa-
tion for alle parter. Det har derfor været en prioriteret opgave at finde en model, hvor
bankoforeningerne kunne fortsætte med at afvikle deres bankoarrangementer.
Der har således gennem længere tid været sat kræfter ind på at finde en model, så banko-
foreningerne fortsat kan afvikle banko. Der har bl.a. været en tæt dialog med interessen-
terne, herunder interesseorganisationerne, men der har også været dialog med foreninger,
gennemgået regnskaber mv. med henblik på at skabe et oplyst grundlag for den politiske
aftale, der er indgået, og som nu er ved at blive implementeret.
Med de nye regler vil foreningerne kunne have banko som eneste aktivitet (uanset om de
afvikler almennyttigt lotteri eller liberaliseret banko), og de almennyttige lotterier slipper
Side 2 af 3
L 27 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om, hvor mange årsværk der årligt skønnes at gå til henholdsvis kontrol, regulering og udarbejdelse af lovforslag, der regulerer bankospil i Danmark m.v.
2936441_0003.png
også for at betale gevinstafgift. De nye regler sikrer således, at bankospillet kan fortsætte
samtidig med der skabes klarhed på området.
Angående lovforslagets provenu, fremgår det af lovforslagets bemærkninger under punkt
3.1 om de økonomiske konsekvenser for det offentlige, at ”Forslaget
om at afskaffe gevinstaf-
giften for de almennyttige lotterier skønnes at medføre et årligt mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. efter tilba-
geløb og adfærd, mens forslaget om at give muligheden for at udbyde bingo på det liberaliserede marked
skønnes at medføre et årligt merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 10 mio. kr., når afgiften er fuldt
indfaset. Samlet skønnes lovforslaget dermed at medføre et merprovenu på ca. 1,5 mio. kr. i 2025 sti-
gende til ca. 5 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd, når afgiften er fuldt indfaset i 2028”.
I 2028 og
frem skønnes provenuet således at udgøre ca. 5 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd,
der forventes disponeret ifm. de kommende spilforhandlinger om bl.a. regulering af mar-
kedsføring.
Side 3 af 3