Skatteudvalget 2024-25
L 27
Offentligt
2926237_0001.png
25. oktober 2024
J.nr. 2024 - 3682
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - Forslag til Lov om ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil
(Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 7. oktober 2024.
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 27 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om den udlægning af lovforslagets konsekvenser for bankoforeningerne, som Bankoforeningerne i Danmark (BFID) har fremført
2926237_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. oktober 2024 fra Bankoforeningerne i
Danmark (BFID) vedrørende foretræde, jf. L 27 - bilag 2.
Svar
Bankoforeningerne i Danmark (BFID) udtrykker i sin henvendelse bekymring for, at
mange bankoforeninger må lukke, hvis lovforslaget vedtages.
BFID oplyser, at det konkret ønskes, at omsætningsgrænserne i kategori 2 og 3 forhøjes
fra 5 mio. kr. til 20 mio. kr., samt at der ikke bør være noget minimumskrav for donatio-
nernes størrelse. Alternativt ønskes det, at der ikke er noget krav til donationernes stør-
relse i 2025. Derudover ønsker BFID, at det tillades at foretage hensættelser til egenkapi-
talen til minimum 6 måneders drift.
BFID anfører samtidig, at de nye regler er uigennemskuelige, da der skal ske donation af
henholdsvis 15 pct. og 35 pct. af omsætningen og ikke af overskuddet.
Hertil bemærkes
I marts 2024 indgik regeringen og Folketingets øvrige partier aftalen
Enklere regler for lotte-
rier og banko.
Lovforslaget udmønter den aftale, som alle Folketingets partier blev enige
om. I forbindelse med aftalen var der løbende dialog med interessenterne, herunder
BFID, for at finde en model, som samlet set skaber de bedste vilkår for de almennyttige
lotterier, samtidig med, at der værnes om monopolet på lotteri.
Mange af bankoforeningerne har på nuværende tidspunkt problemer med at leve op til
gældende regler, og det er bl.a. derfor, der blev indgået en aftale om nye regler. Det er
min vurdering, at langt hovedparten af de foreninger, der afholder lotteri til fordel for
gode formål, vil opleve at blive stillet bedre med de foreslåede regler, bl.a. fordi de med
aftalen slipper for at afregne den gevinstafgift, de skal afregne i dag. Det er også min
vurdering, at langt de fleste af de omhandlede bankoforeninger har mulighed for med
få justeringer at fortsætte deres spilaktiviteter med de foreslåede regler. Fx kan over-
skuddet øges ved at justere omkostningerne eller gevinsternes størrelse.
For så vidt angår BFIDs mere konkrete forslag, bemærkes indledningsvis, at der er mono-
pol på lotteri i Danmark, og at overskuddet fra monopolspillene finansierer udlodnings-
midlerne. Der er dog en enkelt undtagelse fra monopolet, hvorefter der kan afvikles al-
mennyttige lotterier (herunder banko).
Forudsætningen for, at der er tale om et almennyttigt lotteri, er derfor, at lotteriet afvikles
med det formål at indsamle midler til et almennyttigt formål. Donationselementet er der-
for afgørende for, at der overhovedet kan afholdes et lotteri.
Ifølge de gældende regler er det allerede i dag et krav for offentlige lotterier, at donatio-
nen udgør mindst 35 pct. af salgssummen, og banko kan ikke være den eneste aktivitet i
foreningen.
Side 2 af 3
L 27 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om den udlægning af lovforslagets konsekvenser for bankoforeningerne, som Bankoforeningerne i Danmark (BFID) har fremført
2926237_0003.png
Bankoforeningerne kan derfor ikke afvikle spil, som de gør i dag under gældende regler.
De foreslåede regler er derfor en lempelse for de fleste og giver mulighed for, at banko-
foreningerne kan fortsætte med at afvikle deres spil i foreningsregi, selvom de ikke har
andre aktiviteter end spillet.
Lotterier afholdt i kategori 2 omfatter de lotterier, hvor donationskravet for foreninger er
sat ned fra minimum 35 pct. af salgssummen til minimum 15 pct. af salgssummen. Forsla-
get skal imødekomme, at mindre foreninger ikke har samme stordriftsfordele som større
foreninger. BFID’s ønske om at ændre omsætningsgrænsen
i kategori 2 og 3 fra 5 mio. kr.
til 20 mio. kr. vil betyde, at der kun vil være et krav om en donation af 15 pct. ud af en
salgssum på 20 mio. kr., hvilket vurderes at være alt for lavt, når der tages hensyn til, at
gevinstafgiften samtidig afskaffes, og at forudsætningen for overhovedet at afholde lotte-
riet er at indsamle midler mhp. donation til et almennyttigt formål. Af samme grund vil
det stride mod det eksisterende monopol på lotteri og undtagelsen for almennyttige lotte-
rier, hvis donationskravet aflyses i 2025.
Såfremt nogle bankoforeninger ikke kan eller ikke ønsker at leve op til donationskravet,
men alene vil fokusere på spillet og det sociale samvær, indeholder aftalen mulighed for at
udbyde banko på det liberaliserede marked. Bankoforeninger på det liberaliserede marked
kan fortsat donere en andel af deres overskud til almennyttige formål, selvom deres ud-
bud sker på det liberale marked.
Vedrørende forbuddet mod, at der kan ske hensættelse til egenkapitalen, er det hensigten,
at udbydere, som ikke i sig selv er almennyttige, ikke skal kunne beholde hele eller dele af
overskuddet til løbende driftsudgifter. Det skyldes, at det strider mod formålet med de al-
mennyttige lotterier, der, som nævnt, netop er at indsamle midler med henblik på at do-
nere overskuddet til det gode formål. Hvis udbyderen af lotteriet i sig selv er almennyttig,
kan der også ske udlodning til foreningen selv. Der er tale om en videreførelse af gæl-
dende regler, da det heller ikke i dag er tilladt at hensætte midler til egenkapitalen. Ved ud-
bud af banko på det liberaliserede marked vil der derimod være mulighed for at hensætte
midler til egenkapitalen.
For så vidt angår BFID’s bemærkning om, at de foreslåede regler er uigennemskuelige,
fordi donationen skal ske som en procentdel af salgssummen og ikke af overskuddet, be-
mærkes det, at dette er en videreførelse af gældende regler. Hvis donationen skal fastsæt-
tes som en del af overskuddet, vil den samme procentsats resultere i et meget lille over-
skud, medmindre procentsatsen øges væsentligt.
Afslutningsvis bemærkes, at det i den politiske aftale er fastsat, at de foreslåede regler lø-
bende skal evalueres og følges til og med 2027.
Side 3 af 3