Skatteudvalget 2024-25
L 27 Bilag 10
Offentligt
2931738_0001.png
Opfølgende teknisk
gennemgang af L 27
Skatteudvalget
Den 6. november 2024
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
Indhold
1. Baggrund
2. Gennemgang af eksempler fra BFID
2
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0003.png
1. Baggrund
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0004.png
Uholdbar retstilstand
Der er i dag en uholdbar retstilstand for de almennyttige lotterier.
Mange lotteriarrangører holder i dag lotteri i strid med reglerne. En del
foreninger kender ikke reglerne og betaler derfor ikke de afgifter, de
skal, ligesom donationerne til de gode formål er ganske små.
Samtidig er det ikke lovligt at have banko som sit primære formål
Spillemyndigheden har siden 2019 politianmeldt 38 bankoforeninger
for at afholde banko i strid med reglerne.
Anklagemyndigheden har meddelt, at sagerne sættes i bero på
baggrund af den politiske aftale. Såfremt reglerne ikke vedtages, må
anklagemyndigheden forventes at være nødsaget til at genoptage
sagerne.
Spillemyndigheden vil som tilsynsmyndighed endvidere skulle
genoptage sit tilsyn i sager om overtrædelse af reglerne for
almennyttigt lotteri.
Særstatus for banko
Banko har en social værdi for de mange danskere, der hver uge
spiller banko i den lokale bankoforening.
Det er dog ikke muligt at give banko en særstatus på grund af dets
sociale værdi.
Der kan ikke oprettes en særkategori under almennyttig begrebet på
grund af bankospillets sociale formål. I det tilfælde skulle det også
være muligt at udbyde andre typer af spil som almennyttige spil med
det sociale samvær i centrum – fx pokerklubber, væddemålsklubber
eller ture til galopbanen.
Dertil vil det være i strid med monopolet på lotteri, hvis banko
udbydes som et almennyttigt lotteri uden krav til donation til
almennyttige formål.
4
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0005.png
Begrebsafklaring
Beregningsgrundlag for donationskrav
Med de nye regler foreslås det, at donationskravet fastsættes som hele overskuddet og
minimum 15/35 pct. af salgssummen. Det er undersøgt, om beregningsgrundlaget for
donationskravet kan være anderledes, fx af BSI.
Nedenstående tabel illustrerer forskellen i donation af BSI og af salgssum. Eksemplet er
lavet med udgangspunkt i en forening, der har en årlig salgssum på 1 mio. kr., en BSI på
200.000 kr. og præmier på 800.000 kr. (dvs. en tilbagebetalingsprocent på 80. Foreningen
betaler ikke gevinstafgift.
Donationskrav
Af BSI
Af salgssum
15 pct.
30.000 kr.
150.000 kr.
20 pct.
40.000 kr.
200.000 kr.
25 pct.
50.000 kr.
250.000 kr.
30 pct.
60.000 kr.
300.000 kr.
35 pct.
70.000 kr.
350.000 kr.
75 pct.
150.000 kr.
750.000 kr.
Salgssum
Dækker over salg i forbindelse med
lotteriet, fx salg af bankoplader.
Omsætning dækker over det samme.
Bruttospilleindtægt (BSI)
Indskud minus gevinster.
Indskud er det samme som salgssum.
Overskud
Bruttospilleindtægt minus omkostninger til
lønninger, husleje mv.
Af tabellen fremgår det, at hvis donationskravet skal beregnes af BSI, vil donationskravet
skulle udgøre 75 pct. for at opnå samme donation.
Såfremt donationskravet beregnes af overskuddet, vil donationen være endnu mindre.
Det vurderes, at en donation af BSI eller overskuddet ikke vil være tilstrækkelig ift.
forudsætningen for at afholde almennyttige lotterier.
5
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0006.png
2. Eksempler fra BFID
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0007.png
Eksempler fra BFID
Problemstillinger i relation til eksemplerne
Skatteministeriet har senest modtaget fire eksempler fra
Bankoforeninger i Danmark (BFID), som BFID fremhæver for at
illustrere, at bankoforeningerne ikke vil kunne overleve med de regler,
der er fremsat i lovforslaget.
I de fremsendte eksempler er det ikke oplyst, hvor meget
foreningerne har betalt i gevinstafgift og doneret til almennyttige
formål.
Efter gældende regler vil bankoforeningerne skulle donere hele
overskuddet og minimum 35 pct. af salgssummen, medmindre der er
tale om banko i en lukket forening.
Mange bankoforeninger har i dag en donationsgrad på mellem 0 og 5
pct. af salgssummen. De lever derfor ikke op til reglerne.
Skatteministeriet har gennemgået eksemplerne. To af eksemplerne
har været fremme ifm. tidligere drøftelser, og de har alle fire været
fremsendt til Skatteministeriet, som har kommenteret på dem overfor
BFID.
I de følgende slides gennemgås eksemplerne og konsekvenserne af
de foreslåede regler, herunder hvilke justeringer foreningerne skal
foretage for at leve op til de nye regler.
Det bemærkes desuden, at det med de nye regler om banko bliver
lovligt at drive bankoforeninger, hvor banko er foreningens
hovedformål.
7
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0008.png
Eksempel 1
Bankoforening
Bankoforeninger i Danmark har fremsendt nedenstående eksempel på
en bankoforening.
Oplyste tal
Årlig salgssum
Præmier
Tilbagebetalingsprocent
Minimumsdonation
(35 pct. af salgssum)
BSI-afgift 28 pct.
Omkostninger
Resultat
30.000.000
21.000.000
70
10.500.000
-
3.000.000
-4.500.000
Almennyttigt lotteri
Liberaliseret banko
Almennyttigt
lotteri
30.000.000
16.500.000
53
10.500.000
-
3.000.000
0
Liberaliseret
banko
30.000.000
21.000.000
70
-
2.500.000
3.000.000
3.500.000
For at leve op til reglerne for
almennyttigt lotteri med et
minimumsdonationskrav på 35 pct.
af salgssummen, skal
bankoforeningen reducere sin
tilbagebetalingsprocent fra 70 til 55
eller omkostninger tilsvarende.
Dette vil medføre en donation til
almennyttige formål på 10,5 mio. kr.
Hvis foreningen overgår til det
liberaliserede marked, vil
foreningen have et overskud på
3,5 mio. kr., når der betales 28 pct.
i BSI-afgift uden at ændre
tilbagebetalingsprocenten.
Foreningen kan vælge at donere
hele eller dele af overskuddet til
almennyttige formål.
Derudover kan de hensætte
midler til kommende år.
Det bemærkes, at det ikke er oplyst, hvor meget foreningen donerer til
almennyttige formål, eller hvor meget der er betalt i gevinstafgift på 17,5
pct.
8
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0009.png
Eksempel 2
Bankoforening
Bankoforeninger i Danmark har fremsendt nedenstående eksempel på
en bankoforening.
Oplyste tal
Årlig salgssum
Præmier
Tilbagebetalingsprocent
Minimumsdonation
(15 pct. af salgssum)
BSI-afgift 28 pct.
Omkostninger
Resultat
4.200.000
3.500.000
84
630.000
-
470.000
-420.000
Almennyttigt lotteri
Liberaliseret banko
Almennyttigt
lotteri
4.200.000
3.100.000
74
630.000
-
470.000
0
Liberaliseret
banko
4.200.000
3.500.000
84
-
310.000
470.000
320.000
For at leve op til reglerne for
almennyttigt lotteri med et
minimumsdonationskrav på 15 pct.
af salgssummen, skal
bankoforeningen reducere sin
tilbagebetalingsprocent fra 84 til 74
eller omkostninger tilsvarende.
Dette vil medføre en donation til
almennyttige formål på 630.000 kr.
Hvis foreningen overgår til det
liberaliserede marked, vil
foreningen have et overskud på
ca. 320.000 kr., når der betales 28
pct. i BSI-afgift uden at ændre
tilbagebetalingsprocenten.
Foreningen kan vælge at donere
hele eller dele af overskuddet til
almennyttige formål.
Derudover kan de hensætte
midler til kommende år.
Det bemærkes, at det ikke er oplyst, hvor meget foreningen donerer til
almennyttige formål, eller hvor meget der er betalt i gevinstafgift på 17,5
pct.
9
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0010.png
Eksempel 3
Bankoforening
Bankoforeninger i Danmark har fremsendt nedenstående eksempel på
en bankoforening.
Oplyste tal
Årlig salgssum
Præmier
Tilbagebetalingsprocent
Minimumsdonation
(35 pct. af salgssum)
BSI-afgift 28 pct.
Omkostninger
Resultat
11.560.000
9.450.000
82
4.050.000
-
470.000
-2.410.000
Almennyttigt lotteri
Liberaliseret banko
Almennyttigt
lotteri
11.560.000
7.040.000
61
4.050.000
-
470.000
0
Liberaliseret
banko
11.560.000
9.450.000
82
-
590.000
470.000
1.050.000
For at leve op til reglerne for
almennyttigt lotteri med et
minimumsdonationskrav på 35 pct.
af salgssummen, skal
bankoforeningen reducere sin
tilbagebetalingsprocent fra 82 til 61
eller omkostninger tilsvarende.
Dette vil medføre en donation til
almennyttige formål på lidt over 4
mio. kr.
Hvis foreningen overgår til det
liberaliserede marked, vil
foreningen have et overskud på
ca. 1 mio. kr., når der betales 28
pct. i BSI-afgift uden at ændre
tilbagebetalingsprocenten.
Foreningen kan vælge at donere
hele eller dele af overskuddet til
almennyttige formål.
Derudover kan de hensætte
midler til kommende år.
Det bemærkes, at det ikke er oplyst, hvor meget foreningen donerer til
almennyttige formål, eller hvor meget der er betalt i gevinstafgift på 17,5
pct.
10
L 27 - 2024-25 - Bilag 10: Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24
2931738_0011.png
Eksempel 4
Bankoforening
Bankoforeninger i Danmark har fremsendt nedenstående eksempel på
en bankoforening.
Oplyste tal
Årlig salgssum
Præmier
Tilbagebetalingsprocent
Minimumsdonation
(15 pct. af salgssum)
BSI-afgift 28 pct.
Omkostninger
Resultat
1.700.000
1.380.000
81
255.000
-
105.000
-110.000
Almennyttigt lotteri
Liberaliseret banko
Almennyttigt
lotteri
1.700.000
1.340.000
79
255.000
-
105.000
0
Liberaliseret
banko
1.700.000
1.380.000
81
-
90.000
105.000
125.000
For at leve op til reglerne for
almennyttigt lotteri med et
minimumsdonationskrav på 15 pct.
af salgssummen, skal
bankoforeningen reducere sin
tilbagebetalingsprocent fra 81 til 79
eller omkostninger tilsvarende.
Dette medfører en donation til
almennyttige formål på 255.000 kr.
Hvis foreningen overgår til det
liberaliserede marked, vil
foreningen have et overskud på
ca. 125.000 kr., når der betales 28
pct. i BSI-afgift uden at ændre
tilbagebetalingsprocenten.
Foreningen kan vælge at donere
hele eller dele af overskuddet til
almennyttige formål.
Derudover kan de hensætte
midler til kommende år.
Det bemærkes, at det ikke er oplyst, hvor meget foreningen donerer til
almennyttige formål, eller hvor meget der er betalt i gevinstafgift på 17,5
pct.
11