Skatteudvalget 2024-25
L 27 Bilag 1
Offentligt
2913934_0001.png
22. august 2024
BFID/PSO
Spillemyndigheden
Englandsgade 25, 6. sal
5000 Odense C
Att.: Jeanette Harder von Eyben
[email protected]
Vedr.: Høring af lovforslag om ændring af lov om spil
Idet vi henviser til Spillemyndigheden og Skatteministeriets udkast til forslag til lov om ændring af lov om
spil og lov om afgift af spil (”Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo”),
sender vi hermed BFID’s bemærkninger til lovforslaget.
1. Indledende bemærkninger
1.1.
Tilkendegivelser i den politiske aftale
Af den politiske aftale, der blev indgået den 20. marts 2024, fremgår det bl.a., at aftalepartierne er enige
om, at bankospil er en vigtig social aktivitet for mange danskere, og det er derfor vigtigt at bevare
muligheden for at udbyde bankospil i Danmark. Derfor skal der foretages en analyse af muligheden for at
harmonisere afgiftssatserne på spilområdet for at sikre mere ensartede vilkår for at drive spilvirksomhed
i Danmark. Analysen skal også undersøge, om det er muligt at forbedre vilkårene for visse onlinespil,
såfremt disse donerer til velgørende formål. Analysen gennemføres i 2026.
Endvidere fremgår det, at aftalepartierne er enige om løbende at evaluere og følge implementeringen af
de nye regler og udviklingen for bankospil på det liberaliserede spilmarked til og med 2027.
Ovenstående væsentlige tilkendegivelser bør indgå som del af bemærkningerne til lovforslaget.
Derudover bør den analyse, der lægges op til, ikke kun omfatte onlinespil, der donerer til velgørende
formål. Analysen bør også omfatte de landbaserede bankoforeninger på det liberaliserede marked, der
donerer overskuddet til almennyttige formål, se nærmere nedenfor under punkt. 3.
1.2.
Forenkling af reglerne for almennyttige lotterier
Som det fremgår af den politiske aftale, ophæves den nuværende opdeling mellem lotterier og
foreningslotterier, så der fremover kun er ét regelsæt for almennyttige lotterier. Dermed ophæves bl.a.
krav til foreningens formål og krav om medlemskab for at kunne deltage i et lotteri.
Det er i den sammenhæng vigtigt for os igen at bemærke, at der for de almennyttige foreningslotterier er
en række væsentlige ulemper forbundet med denne ”sammenlægning”. Der bliver derved ikke taget
hensyn til de strukturelle rammer, der gælder for de almennyttige bankoforeninger og spillets natur, hvor
spillet afvikles landbaseret, hvor spillerne skal være fysisk til stede under spillet, og hvor puljen generes
af de fremmødte deltagere.
Som følge heraf er der ingen af BFID’s medlemmer, der kan benytte kategori 3 for almennyttige lotterier,
hvor der er et donationskrav på minimum 35 % af salgssummen. Det er ganske enkelt ikke muligt,
hvilket vi flere gange tidligere har gjort opmærksom på.
1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0002.png
22. august 2024
BFID/PSO
Af samme årsag forventer vi heller ikke, at de bankoforeninger, der i forlængelse af ovenstående er
nødsaget til at vælge den liberaliserede model, vil kunne overleve, hvis de i 2028 pålægges at skulle
betale en afgift på 41 % af BSI. Dette er baggrunden for, at vi ovenfor under punkt 1.1. anmoder om, at
tilkendegivelserne i den politiske aftale medtages i bemærkningerne til lovforslaget, og at analysen
nævnt under punkt 1.1. udvides til at omfatte de landbaserede bankoforeninger på det liberaliserede
marked.
1.3.
Implementering af det nye regelsæt
Vi vil gerne kraftigt appellere til, at Spillemyndigheden i forbindelse med implementeringen og
håndhævelsen af de nye regler tager stort hensyn til, at reglerne er nye for bankoforeningerne. Det er
væsentligt, at Spillemyndigheden har forståelse for, at reglerne kan være svære at forstå og omsætte,
og at det for mange af vores medlemmer vil være en uvant opgave at navigere efter det regelsæt, der
lægges op til.
Vi håber derfor, at Spillemyndigheden i opstarten vil indtage en vejledende rolle fremfor straks at ty til
restriktioner, politianmeldelser m.v. Det er samtidigt vigtigt, at reglerne er så klare og entydige som
muligt, og så lidt som muligt vil være op til fortolkning. Se i den forbindelse vores kommentarer nedenfor
under punkt 2. og 3.
1.4.
Bankforbindelse
Det er generelt set blevet meget vanskeligt for de almennyttige foreninger at opnå en bankaftale om
oprettelse af konti m.v. Mange af BFID’ medlemmer har de seneste år oplevet at blive sagt op af deres
tidligere bankforbindelse med den begrundelse, at banken som del af dennes politik ikke ønsker at
samarbejde med foreninger, der udbyder pengespil. Flere af vores medlemmer har i perioder været uden
bankforbindelse, hvilket naturligvis er urimelige vilkår.
På baggrund af de nye regler, der lægges op til, vil det være en helt uholdbar situation, at de
almennyttige foreninger og de foreninger, der udbyder landbaseret bingo, på den ene side kan opnå en
tilladelse fra Spillemyndigheden til udbud af spil, men på den anden side ikke kan få en bankforbindelse.
Vi vil derfor stærkt opfordre til, at staten kommunikerer til relevante organisationer, der repræsenterer
banker og pengeinstitutter, at de nye regler indebærer, at det er lovligt med en tilladelse at udbyde
almennyttigt lotteri eller landbaseret bingo, at en tilladelse kræver, at foreningen har en bankforbindelse,
og at banker og pengeinstitutter bør understøtte denne regulering, der forventes vedtaget af Folketinget.
1.5.
Bekendtgørelser om almennyttigt lotteri og landbaseret bingo
Det fremgår flere steder af udkast til lovforslag, hvilke bestemmelser, vi kan forvente, er indeholdt i
bekendtgørelse om almennyttigt lotteri og i ny bekendtgørelse om landbaseret bingo. I den forbindelse
hører vi gerne, om vi kan vi forvente yderligere krav i bekendtgørelserne, udover de krav der henvises til
i udkast til lovforslag. Desuden hører vi gerne, hvornår vi kan forvente, at bekendtgørelserne, herunder
evt. udkast til bekendtgørelser, er tilgængelige eller sendes i høring.
1.6.
Afklarende spørgsmål
Når en opdateret bekendtgørelse for almennyttige lotterier og en ny bekendtgørelse for landbaseret bingo
foreligger, vil BFID gerne anmode om et møde med Spillemyndigheden med henblik på at afklare de
konkrete spørgsmål, i måtte have. Formålet er at få mest muligt afklaret, inden de nye regler træder i
kraft, så vi ikke igen ender i en situation, hvor reglerne er uklare for vores medlemmer.
2
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0003.png
22. august 2024
BFID/PSO
2. Landbaseret lotteri til fordel for et velgørende eller almennyttigt formål – Almennyttigt
bingo
Emne
1.
Sociale
formål
Spørgsmål og bemærkninger
Vi læser udkast til lovforslag således, at begrebet almennyttige formål i forslag til ny
bestemmelse i spillelovens § 10, stk. 1 ligeledes rummer sociale formål. Det vil sige, at
sociale formål også kan være almennyttige formål.
Af side 20 i forslaget fremgår det, at et socialt formål ikke kan anses som almennyttigt,
hvis det sociale formål er knyttet til spil, hvilket f.eks. vil være tilfældet, hvis lotteriets
formål alene er at indsamle penge til afvikling af et efterfølgende lotteri. Hensigten er at
afskære muligheden for, at en tilladelsesindehaver kan indsamle penge via lotteri til at
finansiere spilvirksomhed, uanset at det samtidig er et socialt arrangement.
Med henblik på at undgå nogen former for misforståelser fremadrettet, har vi behov for
at få rækkevidden af ovenstående fastlagt. Vi vil i den sammenhæng anmode om, at
Spillemyndigheden tager stilling til nedenstående eksempler, som alle vil opfylde de
krav, der fremgår af selskabsskatteloven, herunder at mulige deltagere er afgrænset
efter objektive retningslinjer og at det kommer en videre kreds til gode.
Ex:
En forening afholder almennyttige bingo- og bankoarrangementer. Overskuddet går
bl.a. til sociale formål, herunder arrangementer, der afholdes af foreningen i foreningens
lokaler. Disse sociale arrangementer er ikke knyttet til spillet. Der afholdes omkostninger
til afholdelse af de sociale arrangementer.
Spg. 1:
Kan en forening, som afholder almennyttige bingo og bankoarrangementer,
også afholde sociale arrangementer, hvor omkostningerne til de sociale arrangementer
betragtes som donation og kan medregnes i opfyldelsen af donationskravet?
Spg. 2:
Hvis ja til spørgsmål 1, hvordan opgøres donationsbeløbet?
Spg. 3:
Hvis ja til spørgsmål 1, kan foreningen afholde de sociale arrangementer de
samme dage, som foreningen afholder bingo og bankoarrangementerne?
Spg. 4:
Kan en forening, der fx arrangerer en udflugt for foreningens medlemmer, hvor
foreningen betaler hele udgiften eller en del heraf, medregne omkostningen i opfyldelsen
af donationskravet?
3.
Godkend-
else af
almen-
nyttigt
formål
Af forslag til ny bestemmelse i spillelovens § 10, stk. 1 fremgår bl.a. følgende: ”Hele
overskuddet fra lotteriet skal udloddes til det eller de formål, der er givet tilladelse til”.
Spg. 5:
Skal Spillemyndigheden godkende formålet som del af ansøgningsprocessen og
hvilke oplysninger vil Spillemyndigheden kræve?
Spg. 6:
Såfremt SPM skal godkende formålet, vil det da være formålsbestemmelsen i
foreningens vedtægter, der danner grundlag for Spillemyndighedens vurdering?
Spg. 7:
Hvis foreningens formål er ”donation til sociale formål”, hvor foreningen løbende
udvælger de konkrete donationsmodtager, skal Spillemyndigheden da godkende det
overordnede formål eller de konkrete formål?
3
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0004.png
22. august 2024
BFID/PSO
4.
Ændring
af eksiste-
rende
forening
Det fremgår af side 27, at ”en tilladelse til udbud af lotteri kan tilbagekaldes, hvis nogle
af betingelserne i § 44 i lov om spil er opfyldte. Det kan f.eks. betragtes som en grov
overtrædelse omfattet af tilbagekaldelsesadgangen i § 44, stk. 1, nr. 1, hvis
tilladelsesindehaver ikke overholder krav om regnskabsaflæggelse, eller hvis
tilladelsesindehaver ikke overholder krav om udlodning. En tilladelse til udbud af lotteri
vil desuden kunne tilbagekaldes, hvis tilladelsesindehaver bevidst har omgået reglerne
for udbud af lotteri ved f.eks. at oprette flere juridiske enheder med sammenfald i
ejerkredsen, for at disse hver især kan opnå tilladelse til udbud af lotteri i en lavere
tilladelseskategori. Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at disse
overtrædelser samtidig vil være strafbare.”
Det er meget forskelligt, hvordan BFID’s medlemmer er konstrueret. Der er foreninger,
der har et formål, og der er foreninger, der har flere forskellige formål. Der er
foreninger, der har splittet sig op og varetager spillet på forskellige dage og på
forskellige tidspunkter i løbet af dagen, og andre foreninger har lagt sig sammen med
andre foreninger til én forening med flere formål. Vi er naturligvis helt med på, at
ovenstående skal forhindre, at en forening med et formål, deler sig op i fx 3 foreninger
med samme formål. Men vi har behov for at kende de eksakte regler for, hvilke
ændringer vores medlemmer må lave i deres nuværende set-up.
Spg. 8:
Er ovenstående til hinder for, at en eksisterende forening, der har samlet penge
ind til flere forskellige formål, fx ungdomsafdelingen, herreholdet og dameholdet i en
sportsklub, splitter foreningen op i 3 afdelinger, så der er en forening pr. formål? Der er
foreninger, der i dag allerede er opdelt i tre foreninger i forhold til førnævnte eksempel.
Spg. 9:
Er ovenstående til hinder for, at en eksisterende forening, der har samlet penge
ind til ét formål (fx en børneafdeling på et hospital) ønsker at reducere det beløb, der
doneres til formålet og i stedet ønsker at oprette en ny forening, der donerer til et andet
formål (fx SIND), hvorefter de to foreninger vil fordele spilledagene mellem i sig?
Spg. 10:
Vi har vanskeligt ved at forstå, at der kan gælde et forbud mod, at de samme
personer indgår i bestyrelsen i flere almennyttige foreninger, når vi har foreningsfrihed i
Danmark. Er hensigten med ovenstående, at Spillemyndigheden ønsker at indføre et
forbud mod, at en person/ildsjæl indgår i bestyrelsen i flere foreninger, der afholder
almennyttigt lotteri?
Spg. 11:
Er ovenstående til hinder for, at et driftsselskab, der i dag afholder spil på
vegne af 5 foreninger, nedlægges, og at den samlede omsætning fremadrettet fordeles
mellem 5 foreninger.
Spg. 12:
Er det muligt for fonde, selvejende institutioner og virksomheder at omdanne
sig til en forening for dermed at opnå et lavere donationskrav?
Tidligere tilkendegivelser fra politikere:
Som vi skrev i vores brev til Skatteministeriet den 28. maj 2024, har vi tidligere fået en
række tilkendegivelser om, hvordan vores medlemmer kunne foretage forskellige
tilpasninger med henblik på at kunne benytte Model 3, hvor der alene er et
donationskrav på minimum 15 % af spilomsætningen. I forbindelse med de politiske
forhandlinger har flere politikere givet udtryk for, at følgende er muligt:
4
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0005.png
22. august 2024
BFID/PSO
Hvis en forening har en omsætning på fx 15 mio. kr., kan vi opdele foreningen i flere
foreninger, fx en forening, der afholder spil mandag, en forening, der afholder spil
tirsdag osv., så hver af foreningerne kommer under en årlig omsætning på 5 mio.
kr.
Hvis en bankoforening ikke kan leve op til et donationskrav på 15 % på grund af
bankoforeningens omkostninger, kan nogle af omkostningerne lægges over til den
almennyttige organisation, der modtager donationen. På den måde får
bankoforeningen færre omkostninger, og chancen for at kunne donere 15 % af
omsætningen bliver dermed større.
Spg. 13:
Skal vi tolke udkast til lovforslag således, at ovenstående klare tilkendegivelser
fra fremtrædende politikere ikke har gang på jord?
5.
Fælles
drifts-
selskab
Der er flere af vores medlemmer, der i dag er organiseret på en sådan måde, at flere
foreninger i fællesskab har en forening, der står for driften af spillet for alle
foreningerne. Andre medlemmer er organiseret på en sådan måde, at flere foreninger i
fællesskab har etableret en forening, som står for driften i dagtimerne og hvor
foreningerne hver især står for driften af spillet en specifik ugedag. Formålet har været
at minimere omkostningerne totalt set. Overskuddet fordeles ligeligt mellem
foreningerne.
Spg. 14:
Ser Spillemyndigheden nogle problemer i forhold til denne konstellation, hvor
den enkelte forenings salgssum udgør en lige andel af den samlede salgssum eller en
kombination af en lige andel af den samlede salgssum fra spillet i dagtimerne tillagt
salgssummen fra den ugentlige spilleaften, som den enkelt forening er ansvarlig for?
Spg. 15:
Ser Spillemyndigheden nogle problemer i, at de udgifter, der afholdes af den
forening, der står for driften, fordeles ligeligt mellem de deltagende foreninger og indgår
i beregningen af den enkelte forenings overskud?
Spg. 16:
Kan man fortsat have et driftsselskab, uden at der er driftsselskabet, der
anses for den almennyttige forening?
6.
Uden-
landsk
forening
Det fremgår af udkast til lovforslag, at der i henhold til spillelovens § 10, stk. 3 og 4 kan
gives tilladelse til bl.a. foreninger, som har et CVR-nummer eller SE-nummer. Endvidere
fremgår det af udkast til lovforslag, at udenlandske foreninger også har mulighed for at
opnå en tilladelse.
BFID har i dag medlemmer, der er udenlandske foreninger. Disse foreninger har ikke et
dansk CVR-nummer eller SE-nummer.
Spg. 17:
Er udenlandske foreninger som følge af ovenstående fritaget fra kravet om
CVR-nummer og SE-nummer?
7.
Arbejds-
kapital
Det fremgår af udkast til lovforslag, at hele overskuddet skal udloddes. Endvidere
fremgår det, at hensættelser til tilladelsesindehaverens egenkapital ikke vil være tilladt,
da dette ikke kan sidestilles med udlodning til et almennyttigt formål.
Det er her vigtigt at forstå, at BFID’s medlemmer, der er organiseret som foreninger,
ikke kan låne penge eller få en kassekredit i deres pengeinstitut. Det er derfor
afgørende, at foreningerne får mulighed for at have en arbejdskapital til den løbende
drift, større investeringer, reparationer, vedligeholdelse og uforudsete udgifter. Hvis
5
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0006.png
22. august 2024
BFID/PSO
foreningerne ikke har den nødvendige driftskapital, risikerer foreningerne at måtte lukke
efter det første år. Foreningerne har med andre ord ikke mulighed for at udlodde alt.
Det skal derfor være muligt i regnskabet at hensætte midler til driften af de første to
kvartaler af det nye år, til vedligeholdelse, nyanskaffelser og uforudsete omkostninger.
Dette er helt afgørende for, at de almennyttige bankoforeninger kan overleve.
Spg. 18:
Hvordan mener Spillemyndigheden, at dette væsentlige behov for en
arbejdskapital for BFID’s medlemmer, kan løses?
Spg. 19:
Hvordan skal foreninger, der allerede i dag har en egenkapital, forholde sig i
den sammenhæng?
Spg. 20:
Hvordan skal foreninger, der ejer de lokaler, hvor spillet afvikles forholde sig i
den sammenhæng?
Spg. 21:
Har et depositum indbetalt til udlejer nogen betydning i den sammenhæng?
8.
Sidespil
Det fremgår af udkast til lovforslag, at der i forbindelse med bingo kan udbydes
sidelotterier, når disse er betinget af deltagelse i bingospillet. Endvidere fremgår det, at
det samlede udbud af sidelotteri til bingospillet alene må udgøre en ikke væsentlig del af
salgssummen fra hovedspillet, hvilket betyder, at sidespillene maksimalt må udgøre 15
% af den daglige samlede salgssum fra hovedspillet.
Sidespillene har altid indgået som en naturlig del af et bingo- eller bankoarrangement,
og sidespillene er en del af den kultur, der gennem årtier har udviklet sig i
bankoforeningerne. Sidespillene er med til at skabe spænding og afveksling i forhold til
hovedspillet. Sidespillene udgør en væsentlig del af den samlede omsætning og er med
til at sikre et overskud.
Det er meget forskelligt, hvor stor en andel sidespillene udgør af den samlede salgssum
fra hovedspillet. Sidespillene udgør hos mange af vores medlemmer mere end 15 % af
den samlede salgssum fra hovedspillet og i mange foreninger udgør sidespillet op til 50
% af den samlede salgssum. Ved at begrænse sidespillene vil der være en væsentlig
risiko for, at foreningerne må lukke, da de dermed ikke kan leve op til
minimumsdonationskravet.
Der sker i bankoforeningerne typisk ingen opdeling af omsætningen mellem sidespillene
og hovedspillet, da dette ikke tjener noget formål i dag. Alle indtægter indgår i den
samlede salgssum.
Spg. 22:
Sidespillene er ikke blevet omtalt i den politiske aftale som et område, der
kræver ny detailregulering. Salg af hovedspil og salg af sidespil indgår i den samlede
salgssum, hvoraf donationskravet beregnes. Hvad er baggrunden for, at der nu synes at
være et behov for at fastsætte en grænse på sidespillenes andel af hovedspillet?
Spg. 23:
Hvad er baggrunden for, at grænsen fastsættes til 15 % af hovedspillet?
Spg. 24:
Hvordan skal foreningerne nå at navigere efter, at sidespillene ikke må udgøre
mere end 15 % af den samlede daglige salgssum – det vil kræve, at der undervejs i
spillet sker en løbende optælling og beregning af både hovedspil og sidespil. Dette er
naturligvis ikke praktisk muligt.
6
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0007.png
22. august 2024
BFID/PSO
9.
Bingo-
automater
Flere af bankoforeningerne stiller bingoterminaler til rådighed for medlemmerne, så alle
får mulighed for at være med i spillet. Bingoterminalerne har til formål at hjælpe
personer med gigt eller et handicap, fx nedsat syn, eller anden form for
funktionsnedsættelse. Ved spil via bingoterminalerne, deltager man i hovedspillet på
samme måde som de deltagere, der benytter spilleplader. Pladerne i terminalen har
numre på samme måde som ved de fysiske spilleplader. Når man spiller via en
bingoterminal, skal man være til stede under spillet samt købe sig ind til hvert enkelt spil
på nøjagtig samme måde, som hvis man spillede på fysiske spilleplader.
Spg. 25:
Vi mener ikke, at disse bingoterminaler kan sidestilles med de bingoautomater,
som er omtalt i lovforslaget. Er Spillemyndigheden enig?
10. Fællesspil
Som Spillemyndigheden allerede er bekendt med, er der nogle af vores medlemmer, der
spiller sammen indimellem. Det betyder, at flere bankoforeninger på visse dage er fælles
om et spil. Dermed vil der være flere deltagere, og spillet bliver derfor mere attraktivt,
da præmierne vil være flere eller højere. Det er særligt en fordel for små foreninger,
hvor der kun kommer få deltagere til bingo- og bankoarrangementerne. BFA er et
eksempel på et sådant samarbejde.
Spg. 26:
Kan Spillemyndigheden bekræfte, at det fortsat vil være muligt for
bankoforeningerne at havde dette samarbejde?
11. Udgifter
Det fremgår af udkast til lovforslag, at det er hensigten, at der i bekendtgørelsen
fastsættes regler om, at der alene kan anvendes et beløb til dækning af rimelige udgifter
i lotteriregnskabet, som er direkte forbundet med afviklingen af lotteriet.
Derudover fremgår det, at direkte forbundne udgifter fx kan være udgifter til print af
lodsedler, leje af lokale til lotteriafviklingen, udgifter til notartrækning, udgifter til
MobilePay og lignende betalingsløsninger, udgifter til gevinster og udgifter til porto.
Spg. 27:
Kan Spillemyndigheden kaste lys over, hvad der anses for rimelige udgifter?
Spg. 28:
Vil følgende omkostninger blive anset for at være direkte forbundne udgifter:
Spilleplader, dupper, borde og stole, vand og varme, it-udstyr til brug for gennemførelse
af spillet, renovation og rengøring, lønudgift, udgifter til tyverisikring og andre
forsikringer, udgifter til revisor og advokat, trykning af informationsmateriale til
spillerne, forsikringer, telefon og internet og PBS-omkostninger.
Spg. 29:
Det fremgår at leje af lokaler er en direkte forbunden udgift. Hvordan skal
denne udgift til lokaler beregne, når foreningen enten alene eller i fællesskab med andre
foreninger, ejer lokalerne?
Spg. 30:
Hvordan harmonerer ovenstående med bogførings- og regnskabsloven? Det er
vores forståelse, at det er generalforsamlingen i den enkelte forening, der i sidste ende
står til ansvar for – sammen med revisionen – at omkostningerne bogføres og angives i
regnskabet korrekt, herunder hvilke omkostninger, der kan henføres til bankospillet.
Spg. 31:
Vil der blive taget højde for, at bogføringsloven ændres fra januar 2026,
hvorefter foreningsregnskaber bliver digitale? Her vil Spillemyndigheden kunne få
adgang til at se de aktuelle bogføringsposter for den enkelte forening. Det må kunne
fjerne en række administrative byrder fra foreningerne.
12. Markeds-
leje
Det fremgår af udkast til lovforslag, at ekstraordinære høje udgifter i forhold til opgaven
ikke kan dækkes. Det kan fx være husleje, der overstiger markedslejen i området, eller
andre udgifter som er høje sammenlignet med markedsprisen.
7
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0008.png
22. august 2024
BFID/PSO
Med afsæt i de seneste fire år med usikker retstilstand, ønsker vi ikke, at vi igen
risikerer en lignende situation. Derfor bør det tilstræbes, at de nye regler ikke indeholder
vage formuleringer, der er til fri fortolkning med den konsekvens, at vores medlemmer
igen bliver usikre på retstilstanden.
Spg. 32:
Markedsleje indenfor erhverv er et fagbegreb, som bruges for den leje, som et
givent lejemål, fx butik, kontor, showroom, lager eller logistikejendom, vil kunne udlejes
til i et aktuelt marked for erhvervsejendom. Forventer Spillemyndigheden, at hver
forening indhenter og bekoster dokumentation for markedslejen?
Spg. 33:
Hvis foreningen ejer lokalerne, hvad er så en rimelig udgift til lokaler?
13. Tilbage-
kaldelse
af
tilladelse
I forhold til Spillemyndighedens adgang til at tilbagekalde en tilladelse, er det vigtigt at
få beskrevet processen nøje, så der er klarhed over, om foreningen vil blive hørt, om
foreningen får mulighed for at rette op på det, Spillemyndigheden mener håndteres
forkert, eller om Spillemyndigheden blot tilbagekalder tilladelsen.
Spg. 34:
Vil Spillemyndigheden gennemføre en høringsproces, indkalde til møde,
og/eller give foreningen en frist til at rette op, inden en tilladelse tilbagekaldes?
14. Åbningstid
Spg. 35:
På samme måde som ovenfor, vil vi høre, hvordan processen er, såfremt
Spillemyndigheden vurderer, at en forening har overtrådt kravene til åbningstiden?
3. Landbaseret bingo
Emne
1.
Bestyrer
Bemærkninger
Det fremgår af udkast til lovforslag, at en overtrædelse af åbningstiden vil kunne
straffes efter § 59, stk. 5, nr. 1. Desuden fremgår det, at det som udgangspunkt er
bestyreren eller den person, som forestod bemandingen på tidspunktet for
overtrædelsen, der vil være strafsubjektet ved en konstateret overtrædelse.
Typisk er der i foreningerne forskellige personer, der pr. spilledag/aften er ansvarlig
for spillets afvikling.
Spg. 1:
Skal Spillemyndigheden godkende en bestyrer og hvilke andre
begrænsninger vil der være?
2.
Unikt
identifi-
kations-
nummer
Det fremgår af udkast til lovforslag, at det er hensigten, at der i bekendtgørelsen vil
blive stillet krav om, at tilladelsesindehaver skal sikre, at hver spilleplade indeholder
et unikt identifikationsnummer, der registreres ved salg og herefter opbevares i hele
tilladelsesperioden. Dette krav skal være med til at sikre, at det ved spillets af-
slutning vil være muligt at foretage kontrol med gevinsterne fordelt på de solgte
plader.
Et krav om et unikt identifikationsnummer på spillepladerne vil betyde, at der
formentlig skal ske systemtilpasninger af de banko-systemer der benyttes til opråb,
hvilket vil kræve yderligere ressourcer.
8
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0009.png
22. august 2024
BFID/PSO
Spg. 2:
Gælder det alene det liberaliserede område (landbaseret bingo) eller tillige
almennyttigt bingo?
Spg. 3:
Hvis nej til spørgsmål 2, hvorfor skal der være forskel?
Spg. 4:
Hvad er det helt præcis et unikt identifikationsnummer skal kunne vise?
Spg. 5:
Skal der være dato på spillepladen, så man kan se, hvornår pladen er solgt
og skal det registreres, hvilket spil og gevinst der er vundet på den enkelte
spilleplade?
Som der kan ses på Folketingets hjemmeside, september 2023, er der et indlæg
med spilleplader, som er over 50 år gamle, der stadig bliver brugt. Hos mange af
vores medlemmer er det et af foreningens kendetegn, at man bruger sine ”egne”
spilleplader, når der spilles. Derudover er det i nogle foreninger fortsat et
kendetegn, at numrene vilkårligt bliver trukket op af en lærredspose af opråberen.
Spg. 6:
Er det hensigten at afskaffe disse karakteristika, den enkelte forening måtte
have?
3.
Sidespil
Det fremgår af udkast til lovforslag, at det for de liberaliserede bingospil kun er
tilladt at udbyde sidelotteri, sidespil eller pausespil, hvis disse har en konstruktion,
som kan omfattes af definitionen af bingo.
Spg. 7:
Hvad er baggrunden for, at der lægges disse begrænsninger på sidespillene
på det liberaliserede bingo, når det ikke gælder for de almennyttige foreninger?
Spg. 8:
Hvordan kan der tages hensyn til, at sidespillene – også på det
liberaliserede marked - er en naturlig del af et bingo- eller bankoarrangement, og
en del af den kultur, der gennem årtier har udviklet sig i bankoforeningerne, hor
sidespillene er med til at skabe spænding og afveksling i forhold til hovedspillet og
bidrage til omsætningen og overskuddet?
4.
Økonomi
Det fremgår af lovforslaget, at afskaffelse af gevinstafgiften for de almennyttige
lotterier skønnes at medføre et årligt mindre provenu på ca. 5 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd, mens forslaget om at give muligheden for at udbyde bingo på
det liberaliserede marked skønnes at medføre et årligt merprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 10 mio. kr., når afgiften er fuldt indfaset.
Spg. 9:
Idet vi henviser til punkt 1.1. ovenfor, vil vi med udgangspunkt i
ovenstående anmode om, at det liberaliserede landbaserede bingo omfattes af
analysen af, om det er muligt at forbedre vilkårene, såfremt foreningerne donerer til
velgørende formål.
9
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
22. august 2024
BFID/PSO
4. Afsluttende bemærkninger
Vi har behov for at få ovenstående afklaret, inden vores medlemmer kan tage endelig stilling til, om det
er muligt at vælge den almennyttige model, eller om foreningen er tvunget til at vælge den liberaliserede
model.
Vi deltager naturligvis gerne i et møde, hvor ovenstående kan drøftes og afklares.
---000---
Venlig hilsen
Thomas Rojas Silva
Formand for BFID
10
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0011.png
Jeanette Harder von Eyben
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Gunnar Sørensen <[email protected]>
21. august 2024 10:50
Lovgivning og Økonomi
Jeanette Harder von Eyben
J.nr. 2024 - 3682
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Dansk Automat Brancheforening (DAB) takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovennævnte.
DAB har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Gunnar Sørensen
Formand
Dansk Automat Brancheforening
Tlf. +45 40 35 55 33
E mail:
[email protected]
1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0012.png
Jeanette Harder von Eyben
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Erik Jensen <[email protected]>
21. august 2024 12:01
Lovgivning og Økonomi
Jeanette Harder von Eyben
SV: Høring af lovforslag om ændring af lov om spil - J.nr. 2024 - 3682
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Resumé.pdf; Lovforslag - Ændring af lov om spil
og lov om afgifter af spil (Nye regler om almennyttige lotterier og liberalisering af
landbaseret bingo).pdf
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til Skatteministeriet,
Idet vi henviser til Skatteministeriets høringsbrev med bilag af d. 1. juli 2024, skal jeg på vegne af Dansk
Kasinoforening meddele, at vi ingen kommentarer har til selve lovforslaget.
Vi vil dog benytte lejligheden til at påpege, at med indførslen af liberaliseret landbaseret bingo, og den dertil
knyttede indførsel af en spilleafgift på samme, med en procentsats der i 2028 vil være på 41 %, vil
landbaserede kasinoer da være det eneste landbaserede udbud af spil, der beskattes med en grundsats på 45
%.
Dansk Kasinoforening er af den opfattelse, at dette er stærk konkurrenceforvridende, og vi vil derfor se frem
til at spilleafgiftssatserne for landbaserede kasinoer ligestilles med de øvrige udbydere af landbaserede spil.
Vi ser derfor frem til gennemførslen af den i aftalen om ”Enklere regler for lotterier og banko” af d. 20.
marts 2024 nævnte analyse, af muligheden for at harmonisere afgiftssatserne på spilområdet for at sikre
mere ensartede vilkår for at drive spilvirksomhed i Danmark.
Med venlig hilsen
Erik Jensen
COO
Amager Boulevard 70
2300 København S
: (+45) 33 965 965
:
[email protected]
:
https://casinocopenhagen.dk
: Facebook - Casino Copenhagen
1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0013.png
Til: Skatteministeriet
Dato:
15. august 2024
DUFs høringssvar til lovforslag om ændring af lov om spil
DUF
Dansk Ungdoms Fællesråd er glade for muligheden for at kommentere på lovforslaget.
DUF sætter stor pris på ethvert forslag, som gør det nemmere at være frivillig og drive forening i
Danmark.
DUF takker derfor for forslaget, og har ingen øvrige bemærkninger.
Side 1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0014.png
Skatteministeriet
[email protected]
[email protected]
Danske Seniorer
Griffenfeldsgade 58
2200 København N
Tlf.: 35 37 24 22
CVR: 10 78 87 14
Arbejdernes Landsbank
Konto-nr.: 5301 0273256
[email protected]
www.danske-seniorer.dk
Medlemsservice:
Tlf.: 75 34 12 17
medlemsservice@danske-
seniorer.dk
København 21.august 2024
Høring over udkast til lov om ændring af lov om spil og lov om afgift af spil (Nye regler for
almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo)
Danske Seniorer har modtaget ovennævnte udkast til lovforslag i høring, og vi takker for såvel denne
høring som den forudgående konstruktive dialog med skatteminister, folketingets skatteudvalg,
skatteministeriet og spillemyndigheden.
Bankospil er en vigtig social aktivitet for store dele af foreningsdanmark, og vi er meget glade for at alle
partier i folketinget står bag et forlig om modernisering af reglerne. Enklere og mere gennemskuelige
regler vil gøre det lettere at være forening, både for de foreninger der bruger bankospil til at indsamle
midler til et godt formål og for de foreninger med især ensomhedsbekæmpende fokus, hvor bankospillet
og det sociale element er formålet i sig selv.
Danske Seniorer er også glade for, at der lægges op til at Spillemyndighederne vil iværksætte en større
kommunikationsindsats når loven er vedtaget, så kendskabet til reglerne når bredt ud.
Vi bakker op om hovedparten af lovforslaget. Der er dog stadig enkelte udfordringer, som bør
adresseres enten direkte i lovforslaget eller præciseres i efterfølgende bekendtgørelse eller vejledning:
Flytning af model
Nogle foreninger vil undervejs i et år opdage, at de omsætter for mere på bankospil end den
tilladelseskategori, de forventede at høre til. Det bør fremgå klart af regelsættet, hvordan og med
hvilken frist man kan skifte tilladelseskategori, så foreninger ved hvordan de skal foreholde sig, hvis de
omsætter mere end forventet.
§10 stk. 2
”Tilladelse kan gives til foreninger og offentligt støttede enheder, hvor lotterierne har en årlig salgssum
fra og med 15.000 kr. til og med 200.000 kr…. ”
Danske Seniorer mener, at et årligt loft på 200.000 kr. er for lavt for denne type af bankospil og foreslår
at grænsen hæves til 250.000 kr.
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
-2-
Bekendtgørelsen vedr. gevinsters maksimale størrelse
I bemærkningerne til lovteksten fremgår det, at den kommende bekendtgørelse vil stille krav til
bankogevinsternes maksimale størrelse i tilladelseskategorien til og med 200.000 kr. Danske Seniorer
synes det er fornuftigt med sådan en grænse, men mener at grænsen på 200 kr. for gavekort er alt for
lavt.
Grænsen på 200 kr. kendes også i den nuværende bekendtgørelse, og har trods inflation ikke været
justeret i mange år. Vi mener, at den bør justeres til eksempelvis 300 kr., så den bliver mere tidssvarende
og attraktiv for foreningerne og bankoglade medlemmer.
Merprovenu
Det fremgår af lovforslaget skønnes at medføre et merprovenu på ca. 1,5 mio. kr. i 2025 stigende til ca.
5 mio. kr. i 2028. Det foreslås, at merprovenuet føres tilbage til spilområdet. Danske Seniorer foreslår,
at merprovenuet ikke føres tilbage til spilområdet generelt, men i stedet øremærkes
lokalforeningspuljerne som allerede eksisterer i dag under ISOBRO, DUF, Friluftsrådet, Danske
Handicaporganisationer m.fl.
Lokalforeningspuljerne er en let og ubureaukratisk måde at få midler helt ud til de små lokalforeninger
på idrætsområdet, socialområdet, de unge eller handicapområdet, og midlerne gør en enorm forskel for
foreningslivet. Da det blandt andet er foreningslivet, denne lov søger at hjælpe, vil det være naturligt at
merprovenuet også tilgår foreningerne – og især de mindre, lokale foreninger, der kan søge midler i
lokalforeningspuljerne.
Det vil gøre en enorm forskel for foreningsdanmark, og ved at øremærke midlerne til
lokalforeningspuljerne får disse puljer et økonomisk løft til gavn for foreningerne og uden at der
kommer flere administrative omkostninger ved at uddele midlerne, da puljerne allerede eksisterer i dag
til gavn for lokale foreninger over hele landet.
Med venlig hilsen
Katrine Lester
Direktør
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0016.png
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0017.png
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0018.png
Jeanette Harder von Eyben
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Sebastian Pedersen <[email protected]>
29. juli 2024 11:36
Lovgivning og Økonomi
Jeanette Harder von Eyben
J.nr. 2024 - 3682 Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om spil og
lov om afgift af
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Kære Jeanette,
Danske Regioner
har modtaget
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om spil og lov
om afgift af spil (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo)
Og har
ingen bemærkninger
til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Sebastian Pedersen
Student
Center for Økonomi, Sammenhæng og Aftaler
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
M
21 33 63 68
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0019.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 12. august 2024
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslag
senest torsdag den 22. august 2024. Høringssvar bedes sendt til
[email protected] med angivelse af j.nr. 2024
3682 og med
[email protected] på i kopi.
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgift af spil
(Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).
Dataetisk Råd takker for den fremsendte høring. Rådet har i dette tilfælde valgt ikke at
udarbejde et egentligt høringssvar.
Der kan være flere årsager til, at Dataetisk Råd ikke vælger at udarbejde høringssvar,
herunder at rådet har valgt at prioritere andre opgaver, at det ikke efter rådets
opfattelse er muligt på forsvarlig vis at analysere og behandle høringen i den
enkeltheder og detaljer inden for høringsfristen, eller at høringen ikke ses at indebære
dataetiske spørgsmål, som faldet inden for rådets kommissorium.
Det bemærkes dog, at, rådet generelt anbefaler, at ministerier redegør for de
dataetiske konsekvenser af lovforslag. Dataetiske konsekvensanalyser sætter fokus på
værdier og principper som blandt andet velfærd og demokrati, værdighed,
selvbestemmelse, lighed, gennemsigtighed, sikkerhed og privatliv. Dataetiske
konsekvensanalyser vil således hjælpe med at bringe fordele, ulemper og utilsigtede
konsekvenser ved lovforslag frem i lyset og dermed bidrage til, at Folketingets
beslutninger tages på et mere kvalificeret grundlag. Dette gælder naturligvis i særlig
grad lovforslag, som angår persondata.
Dataetisk Råd kan i den forbindelse henvise til rådets værktøj
’Dataetik – Sådan gør du’,
der operationaliserer identificeringen og stillingtagen til dataetiske dilemmaer.
Dataetisk Råd står til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
På vegne af Dataetisk Råd og med venlig hilsen
Johan Busse
Formand
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0020.png
Skatteministeriet
Kontor: Moms, Afgifter og Told
Dato 22. august 2024
Høring over udkast til ændringer i spilleloven om nye regler for almennyt-
tige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo
j.nr. 2024 - 3682
DGI takker for modtagelsen af høringsudkast til ændringer i spilleloven mv., der
udmønter den politiske aftale af 20. marts 2024 om enklere regler for lotterier og
banko.
DGI bakker overordnet op om de påtænkte ændringer, der udmønter sig i tre ho-
vedkategorier af bestemmelser, men DGI har anledning til at knytte bemærknin-
ger til nogle af bestemmelserne.
Den første hovedkategori angår lotterier under bagatelgrænsen på 15.000 kr. i år-
lig salgssum. Her stilles der ingen krav, hvilket er meget positivt og en klar forenk-
ling, der er med til at gøre hverdagen enklere i mange foreninger. Dette initiativ er
rigtig godt for foreningslivet.
Den anden hovedkategori rummer de almennyttige lotterier. Her lægges der op til,
at reglerne varierer alt efter årlig salgssum inddelt i tre grupper. Det er positivt, at
de almennyttige lotterier generelt kan afholdes ikke kun for medlemmer af den en-
kelte forening og at gevinstafgiften forsvinder, hvilket vil skabe flere penge til de
almennyttige formål. Der er dog også ulemper ved de påtænkte regler. Det medfø-
rer øget administration for idrætsforeningerne, at afvikling af almennyttige lotte-
rier (over bagatelgrænsen) kræver, at den enkelte forening skal registreres under
Spillemyndigheden og skal have en tilladelse samt indsende regnskab. I dag skal
foreninger, der afvikler lotterier kun for medlemmer og disse pårørende inden for
en daglig omsætningsgrænse, ikke have en tilladelse og skal ikke indsende regn-
skab. Så her er der ikke tale om en forenkling. Det er derimod en velset forenk-
ling, at de foreninger, som i dag skal søge om tilladelse til spil for hvert spil, frem-
over får tilladelse for en periode. Da alle foreninger fremover skal have en tilla-
delse, vil DGI anbefale, at tilladelsen kan gælde for indtil fem år ad gangen, som
det er muligt for landbaseret bingo, for at mindske det administrative besvær med
ansøgning. Det er positivt, at der ikke er knyttet gebyr til ansøgning og heller ikke
til tilsyn.
For gruppen, hvor årlig salgssum er 15.000 kr. til 5 mio. kr., er der indsat krav
DGI
| Vingsted Skovvej 1 | 7182 Bredsten | Tlf. 7940 4040 | CVR: 4001 1218 | [email protected] | www.dgi.dk
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0021.png
om, at overskudsdonationen skal være mindst 15 pct af salgssummen for forenin-
ger. Der er krav om, at hele overskuddet skal doneres til almennyttige formål, og
spørgsmålet er derfor, om det er relevant at der også stilles krav til overskudsgra-
den. DGI har fået information fra nogle foreninger om, at det i praksis vil blive me-
get problematisk med et krav om 15 pct i overskud. DGI anbefaler derfor, at kra-
vet om en vis overskudsprocent udgår af § 10, stk. 3, for almennyttige foreninger.
Det fremgår af bemærkningerne til lovudkastet, at der kommer supplerende krav i
bekendtgørelsesform, herunder at der kan stilles krav om revisorpåtegning af
regnskabet i omsætningsgruppen op til 5 mio. kr. årligt, f.eks. hvis der tidligere er
afviklet lotteri i strid med reglerne. DGI ser gerne, at bekendtgørelsen udformes
sådan, at det fremgår, at der normalt ikke stilles krav om revision ved fagkyndig
revisor, og at kravet vil blive stillet, hvor der er en særlig anledning til det.
Den tredje hovedkategori af lotterier er bankospil på det liberaliserede marked.
Dette tiltag vil muliggøre at blandt andet foreninger, hvor selve bankospillet er ho-
vedformålet, lovligt kan afvikle lotterier uden for reglerne om almennyttige lotte-
rier. Det kan DGI bakke op om, da det samtidig ledsages af en række krav, herun-
der at overskuddet skal udgøre mindst 35 pct., og at der svares spilafgift af spil-
indtægten.
Med venlig hilsen
Steen F. Andersen
Juridisk chef
DGI Jura
Direkte 79404111
Mobil 21450355
Side 2
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0022.png
19. august 2024
LNI
DI-2024-03625
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo
Skatteministeriet har 1. juli 2024 (j.nr. 2024-3682) udbedt sig Dansk Industris bemærkninger til et
lovudkast om nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo.
I den anledning bemærkes, at lovudkastet ikke giver DI anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0023.png
Jeanette Harder von Eyben
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Ulver Baunsgaard Christensen <[email protected]>
24. juli 2024 09:07
Lovgivning og Økonomi; Jeanette Harder von Eyben
Rasmus Pedersen; Johan Juul-Andersen; Kristian Søger Nielsen; Sofie Amalie
Anderskov Riis; Sebastian Alexander Jacobsen; Emilie Hansen Foley; Ulver
Baunsgaard Christensen
OBR høringssvar - Lov om ændring af lov om spil og lov om afgift af spil
Emne:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Kære Jeanette
Hermed OBR's høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte OBR, hvis I har
spørgsmål.
Med venlig hilsen
Ulver Baunsgaard Christensen
Høringssvar vedrørende lov om ændring af lov om spil og lov om afgift af spil (Nye regler for almennyttige
lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet, som ikke overstiger
bagatelgrænsen for forelæggelse for Regeringens økonomiudvalg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres
nærmere.
Innovations- og Iværksættertjekket
Skatteministeriet har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget vurderet, at Innovations- og Iværksættertjekket
ikke er relevant for de konkrete ændringer i lovforslaget. OBR har ingen yderligere bemærkninger hertil.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
UIver Baunsgaard Christensen
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291849
E-post
[email protected]
1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0024.png
Jeanette Harder von Eyben
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jens Kasper Rasmussen <[email protected]>
23. august 2024 10:04
Lovgivning og Økonomi
Jeanette Harder von Eyben
forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgift af spil (Nye regler for
almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo)
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra interne et. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Finans Danmark takker for høringen af forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgift af spil (Nye
regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).
Høringen giver ikke anledning til bemærkninger. Vi beklager den lidt sene tilbagemelding.
Venlig hilsen
Jens Kasper Rasmussen
Chefkonsulent
Direkte nr: +45 3016 1070
[email protected]
__
Finans Danmark
Amaliegade 7
1256 København K
Danmark
Tlf.: 33 70 10 00
finansdanmark.dk
__
Gå ikke glip af nyheder fra Finans Danmark.
Tilmeld dig her.
Finans Danmark er interesse- og arbejdsgiverorganisation for penge- og realkreditinstitutter, kapitalforvaltere,
børsmæglere, investeringsfonde, samt datacentraler, it- og fintechvirksomheder i den finansielle sektor.
Læs mere her.
Læs her, hvordan Finans Danmark behandler dine personoplysninger.
1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0025.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Att. Jeanette Harder von Eyben
Sendt digitalt til: til
[email protected]
og
[email protected]
Den 22. august 2024
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om spil og lov
om afgift af spil (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af
landbaseret bingo), jf. Skatteministeriets j. nr. 2024 - 3682
FSR
danske revisorer
(”FSR”)
takker for modtagelse af nærværende udkast til forslag
til lov om ændring af lov om spil og lov om afgift afspil (Nye regler for almennyttige
lotterier og liberalisering af landbaseret bingo), som Skatteministeriet har sendt i høring
den 1. juli 2024 med høringsfrist den 22. august 2024.
FSR har for nuværende ingen bemærkninger.
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Maria Elkjær
Skattepolitisk chef
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0026.png
Skatteministeriet
22. august 2024
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil
Hjerteforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkast til forslag til lov om æn-
dring af lov om spil og lov om afgifter af spil.
Hjerteforeningen har gennem årene anvendt lotterier som en effektiv indsamlingsmetode til at finan-
siere foreningens livsvigtige arbejde med forebyggelse og bekæmpelse af hjerte-kar-sygdomme. Ind-
tægterne fra disse lotterier gør det bl.a. muligt for Hjerteforeningen at finansiere og støtte forskning
og at udbrede information om forebyggende tiltag, der kan reducere risikoen for hjerte-kar-syg-
domme.
Overordnet set er Hjerteforeningen af den opfattelse, at lovforslaget medfører positive ændringer, der
gør det mindre bureaukratisk at afholde almennyttige lotterier.
Nedenfor følger Hjerteforeningens bemærkninger til de konkrete ændringer.
Krav om landbaseret lotteri:
Hjerteforeningen anfægter den foreslåede indførelse
af ordet ”landbaseret” i § 10. Det er ikke et krav i
dag, at almennyttige lotterier skal afholdes landbaseret som defineret i det foreslåede lovforslags be-
mærkninger
”ved,
at en spiller og en spiludbyder mødes fysisk. Der skal være et fysisk element, når
spillet afvikles landbaseret, f.eks. at spillet udbydes på fysiske lokationer, eller hvor der fysisk er stil-
let lokaler eller udstyr til rådighed.”
Hjerteforeningen afholder i dag lotterier, hvor der ikke er fysisk møde. Vi udbyder og sælger lodder via
fjernkommunikation. Vi afsender dog fysiske lodder til lotterister
da det er en del af lovgivningen i
dag og et krav, som jo med lovforslaget fjernes,
bl.a. for at ”udgifter til print, porto og øvrige forsen-
delsesudgifter kan spares.”
Hjerteforeningen
ser frem til denne ændring, da det vil være både en øko-
nomisk og miljømæssig fordel.
Hjerteforeningen foreslår derfor,
at ”landbaseret” udgår
i § 10, stk. 1, da ændringen ellers vil medføre,
at Hjerteforeningen bliver begrænset i at afholde lotterier, hvilket vi ikke mener er hensigten med de
foreslåede ændringer.
Hjerteforeningen
Vognmagergade 7, 3. sal
1120 København K
70 25 00 00
[email protected]
hjerteforeningen.dk
1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0027.png
Fritagelse for gevinstafgift:
Hjerteforeningen mener, at det er positivt, at der med den foreslåede ændring går flere penge til det
almennyttige formål.
Fokus på mindre bureaukrati:
Hjerteforeningen mener, at det er positivt, at hensigten med ændringerne er, at der skal gælde enklere
regler for lotteri og banko, og at de administrative byrder lettes.
For Hjerteforeningen er det afgørende, at der er klarhed over, hvordan man opnår tilladelse, og at der
er tilstrækkelig vejledning forud for tilladelsen og undervejs. Vi opfordrer helt overordnet til, at der ta-
ges hensyn til velgørende organisationers brug af lotterier ved udmøntningen af ny spillelovgivning,
og at reglerne ikke medfører øget bureaukrati.
Hjerteforeningen er især opmærksom på, hvor detaljeret ansøgningen skal være, når man søger for en
længere periode. Hvor lang tid i forvejen skal man have klargjort materiale og indhold?
I dag udarbejdes ansøgninger til tilladelse til afvikling af almennyttigt lotteri i nær tidsmæssig sam-
menhæng med selve afviklingen, hvilket gør det muligt for almennyttige foreninger som Hjerteforenin-
gen at planlægge og gennemføre lotterier effektivt og fleksibelt.
Hjerteforeningen gør i den forbindelse opmærksom på, at de foreslåede ændringer potentielt kan
medføre, at almennyttige foreninger som Hjerteforeningen vil være nødt til at investere mere tid og
flere ressourcer i planlægning af årets lotterier og overblik over markedsføring, da ansøgningen skal
gælde for en længere periode og omfatte flere forskelligartede lotterier.
Hjerteforeningen mener, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis krav til ansøgningens detaljegrad og
selve tilladelsen fordrer, at der hurtigt kan reageres på behov for finansiering og tilpasning af indsam-
lingsaktiviteter efter aktuelle situationer og projekter i tilladelsesperioden.
Hjerteforeningen mener derudover, at det er positivt, at der alene skal udarbejdes ét samlet regnskab
for alle afholdte lotterier i tilladelsesperioden. Dog skal det her bemærkes, at det også her er vigtigt,
at der er klare regler/vejledninger om, hvordan regnskabet skal udarbejdes
og for hvilken periode.
Forbud mod hensættelse til egenkapital:
Almennyttige lotterier spiller en vigtig rolle i at styrke civilsamfundet ved at generere indtægter, som
støtter relevante aktiviteter og initiativer. Ved at finansiere disse aktiviteter hjælper lotterierne med at
opbygge stærkere, mere sammenhængende samfund og fremme en højere livskvalitet for borgerne.
Hjerteforeningen henstiller derfor til, at udloddede overskud fra lotterier i almennyttige foreninger kan
anvendes frit til det almennyttige formål, som lotterierne indsamler til fordel for. For almennyttige for-
eninger vil det ofte i forbindelse med afvikling af lotterier være den almennyttige forenings generelle
hovedformål, da der ofte vil være et sammenfald mellem tilladelseshaver og udlodningsmodtager.
Dette gælder for så vidt også anvendelse til løbende drifts- og administrationsudgifter under den al-
mennyttige forenings generelle hovedformål, herunder overførsel til tilladelseshavers egenkapital med
henblik på senere anvendelse til løbende drifts- og administrationsudgifter under den almennyttige
forenings generelle hovedformål.
2
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0028.png
Sanktioner:
Det fremgår af lovforslaget, at det er hensigten, at der fastsættes regler om, at forsætlig eller grov
uagtsom overtrædelse af de fastsatte regler kan straffes med bøde.
Hjerteforeningen mener, at lovforslaget mangler en klar præcisering af, hvornår der er tale om hen-
holdsvis forsætlig og grov uagtsom overtrædelse. Det er afgørende, at der indføres specifikke og ty-
delige retningslinjer for, hvad der udgør forsætlig og grov uagtsom adfærd. Dette vil sikre retssikker-
heden for foreningerne og gøre det muligt at operere inden for lovens rammer med større sikkerhed
og tillid.
Øget liberalisering:
Det fremgår, at lovforslaget skal sikre foreningslivet de bedste rammer for at sikre stærke fællesska-
ber. Hjerteforeningen er dog bekymret for, at de foreslåede ændringer i lovforslaget, som øger liberali-
seringen på markedet, kan øge konkurrencen for almennyttige foreninger som Hjerteforeningen i for-
bindelse med afholdelse af spil og lotterier.
Hjerteforeningen mener, at en øget tilstedeværelse af kommercielle aktører på spillemarkedet ikke
skal ske på bekostning af almennyttige foreninger som Hjerteforeningen. Indtægterne er afgørende
for Hjerteforeningens evne til at finansiere forskning, forebyggelse og patientstøtte. Almennyttige or-
ganisationer har begrænsede ressourcer og kan ikke konkurrere på lige vilkår med store kommercielle
virksomheder, der har væsentligt større marketingbudgetter og økonomisk styrke. Det er derfor nød-
vendigt at sikre særlige vilkår for velgørende organisationers spilaktiviteter, så vi fortsat kan udføre
vores vitale arbejde uden at blive presset ud af markedet.
Med venlig hilsen
Anne Kaltoft, Adm. direktør
3
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0029.png
HORESTAs høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov om ændring af lov om spil
og lov om afgift af spil (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret
bingo).
Først og fremmest vil jeg på vegne af HORESTA takke for invitationen til at afgive vores høringssvar. Vi er
glade for, at man politisk har fundet en god løsning, der fremtidssikrer mulighederne for at udbyde
bankospil i Danmark.
Den række af politianmeldelser, vi tidligere har set, viste, at der var et tydeligt behov for en lovændring,
så de mange danskere, der spiller banko, kan fortsætte med at gøre det i helt lovlige sammenhænge.
De sociale banko-fællesskaber bidrager positivt til samfundet og er med til at bekæmpe ensomhed og
styrke de sociale relationer. HORESTA glæder sig over, at lovforslaget sikrer de fortsatte muligheder for
at udbyde bankospil i Danmark. Derfor bakker HORESTA fuldt op om lovændringen.
Samtidig afventer HORESTA med stor interesse den analyse om udviklingen og afgifter, som blev
besluttet i forbindelse med den politiske aftale. Afgiftssatserne på spilområdet har behov for at blive
harmoniseret, så der fremadrettet er mere ensartede vilkår for at drive spilvirksomhed i Danmark.
Analysen, der ved aftalens indgåelse bliver forventet gennemført i 2026, appellerer HORESTA til
prioriteres højt, således dansk lovgivning i højere grad kommer i overensstemmelse med EU-retten, der
tilsigter en harmonisering af afgifterne på spilområdet.
Mvh
Maria Olafsson
Politisk chef, HORESTA
_________________________
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0030.png
21. august 2024
Høringssvar vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om spil og lov
om afgift af spil
(Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo)
ISOBRO takker for muligheden for at komme med bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om spil og lov om afgift af spil (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af
landbaseret bingo).
ISOBRO hilser lovforslaget velkommen. Lovændringerne på området for spil og lotterier betyder, at
foreningslivet nu får bedre vilkår for at skabe stærke fællesskaber gennem lotterier og bankospil.
Lovændringerne sikrer, at de almennyttige organisationer nu får mere tidssvarende rammer for at afholde
lotterier og bankospil. Dette har stor betydning for de almennyttige organisationers arbejde, at vi kan
engagere befolkningen og samtidig samle midler ind til vigtige formål.
ISOBRO er særligt positive over at se at:
-
-
-
Der fremover ikke skal aflægges regnskab for hvert enkelt lotteri, men i stedet for lotterier afholdt
indenfor et år
Der ikke skal betales gevinstafgift
kravet om fysiske lodder fjernes
Landbaseret lotterier
Vi bemærker at der skrives ”landbaseret lotterier” flere steder. Vi tænker det er en fejl og at det kun er
bingo, der er landbaseret og ikke almenlotterier, da det ikke tidligere har været et krav at almenlotterier
har været landbaseret og det heller ikke fremgår af den politiske aftale.
Virksomheder skal kunne udbyde almennyttige lotterier
Det fremgår af lovforslaget, at virksomheder som noget nyt kan udbyde almennyttige lotterier. Dette
bekymrer os, da vi er nervøse for at der kan opstå kommercielle professionelle udbydere af almennyttige
spil. Vi vil derfor holde øje med udviklingen på området og kraftigt opfodre til, at myndighederne gør det
samme.
Justering af beløbsgrænsen
Af høringsmaterialet fremgår det ligeledes at
”det
er hensigten at justere beløbsgrænserne i forhold til
prisudviklingen med passende mellemrum”(s.
8). Set i lyset af den kraftige inflation, der har været i de
senere år, mener ISOBRO ikke at det er tilstrækkeligt med en hensigtserklæring på dette punkt. Her skal i
stedet stå, at der årligt skal justeres ift. prisudviklingen.
§10 stk. 2
”Tilladelse
kan gives til foreninger og offentligt støttede enheder, hvor lotterierne har en årlig salgssum fra
og med 15.000 kr. til og med 200.000 kr….
ISOBRO mener, at et årligt loft på 200.000 kr. er for lavt for denne type af bankospil og foreslår at grænsen
hæves til 250.000 kr.
Bekendtgørelsen vedr. gevinsters maksimale størrelse
I bemærkningerne til lovteksten fremgår det, at den kommende bekendtgørelse vil stille krav til
bankogevinsternes maksimale størrelse i tilladelseskategorien til og med 200.000 kr. ISOBRO synes det er
fornuftigt med sådan en grænse, men mener at grænsen på 200 kr. for gavekort er alt for lavt. Grænsen på
200 kr. kendes også i den nuværende bekendtgørelse, og har trods inflation ikke været justeret i mange år.
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0031.png
Vi mener, at den bør justeres til eksempelvis 300 kr., så den bliver mere tidssvarende og attraktiv for
foreningerne.
Merprovenu
Det fremgår af høringsmaterialet, at lovforslaget skønnes at medføre et merprovenu på ca. 1,5 mio. kr. i
2025 stigende til ca. 5 mio. kr. i 2028. Det foreslås, at merprovenuet føres tilbage til spilområdet. I ISOBRO
vil vi gerne foreslå, at merprovenuet ikke føres tilbage til spilområdet generelt, men i stedet øremærkes
lokalforeningspuljerne som allerede eksisterer i dag under ISOBRO, DUF, Friluftsrådet, Danske
Handicaporganisationer m.fl.
Lokalforeningspuljerne er en let og ubureaukratisk måde at få midler helt ud til de små lokalforeninger på
idrætsområdet, socialområdet, de unge eller handicapområdet, og midlerne gør en enorm forskel for
foreningslivet. Da det blandt andet er foreningslivet, denne lov søger at hjælpe, vil det være naturligt at
merprovenuet også tilgår foreningerne
og især de mindre, lokale foreninger, der kan søge midler i
lokalforeningspuljerne.
Det vil gøre en enorm forskel for foreningsdanmark, og ved at øremærke midlerne til
lokalforeningspuljerne får disse puljer et økonomisk løft til gavn for foreningerne og uden at der kommer
flere administrative omkostninger ved at uddele midlerne, da puljerne allerede eksisterer i dag til gavn for
lokale foreninger over hele landet.
ISOBRO ser frem til at loven træder i kraft, så de almennyttige organisationer kan høste godt af de
forbedringer, lovforslaget kommer med.
ISOBRO stiller sig naturligvis gerne til rådighed, hvis Skatteministeriet skulle have behov for yderligere
uddybning mm.
Med venlig hilsen
Kenneth Kamp Butzbach
Generalsekretær
+45 29 69 91 20
[email protected]
ISOBRO
Peter Bangs Vej 5 B, 2000 Frederiksberg
www.isobro.dk
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0032.png
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0033.png
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0034.png
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0035.png
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0036.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Fredericia, 20.8.2024
Vedr.:
J.nr. 2024 – 3682.
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om spil og lov om afgift af spil (Nye regler
for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).
På vegne af Lions organisationens 275 klubber i Danmark vil vi gerne anmode om, at der i
lovgivningen/vejledningen til loven gives mulighed for, at tilmelde sig en automatisk notifikation,
fremsendt 2-3 måneder før udløbet af en spilletilladelse, uanset om det drejer sig om en etårig
eller en flerårig spilletilladelse.
Det vil være af stor betydning for Lions klubberne i Danmark, at denne notifikation kan blive
sendt, ikke kun til mailadressen registreret hos VIRK.DK, men også via en selvvlagt, ekstra
mailadresse.
Dette er begrundet i det forhold, at alle bestyrelsesposter i hele Lions-organisationen er på valg
hvert år og der derfor sker en løbende udskiftning på de forskellige tillidsposter.
Risikoen for, at vigtige aftale-datoer går tabt er desværre derfor til stede. Vi har dog et mail-
system i Lions-organisationen, som sikrer, at vigtig post altid går til den til person i hver klub-
bestyrelse, som har med det konkrete forhold at gøre.
F.eks. vil post til mailadressen
[email protected]
altid gå til klubkasseren i Lions Middelfart,
selv om han/hun skulle vær nytiltrådt for ganske kort tid siden. Skulle denne stilling i klubben
ikke være besat går mailen til forpersonen i klubben.
Vi håber på en velvillig behandling af vor anmodning.
På vegne af Lions klubberne i Danmark
Axel Gorrsen
Gerner Jacobsen
Lions Danmark, Vesterballevej 5, 7000 Fredericia, tlf. 48 25 56 34, CVR nr. 28 63 73 14
[email protected]
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0037.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
CVR-nr.: 20 70 02 11
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
21. august 2024
Høring over udkast til ”Forslag til lov om ændring af lov om spil (Nye regler for almennyt-
tige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo)" - j.nr. 2024-3682
Røde Kors i Danmark har noteret sig skatteministeriets udkast til "Forslag til lov om ændring af lov
om spil (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo)" og vil gerne be-
nytte denne anledning til at afgive kommentarer til forslaget.
Røde Kors i Danmark har for det første med glæde noteret, at almennyttige lotterier fremover frita-
ges for betaling af gevinstafgift, så den afgift, der betales i dag, fremover kan gå til de gode formål.
Vi ser meget positivt på, at der med lovudkastet åbnes op for flere muligheder for at udbyde almen-
nyttige lotterier og i særlig grad, at donationselementet sættes i fokus.
Røde Kors i Danmark har fra Norsk Røde Kors erfaret, at man via udbud af det almennyttige lotteri
”Pantelotteriet” på det norske marked generer betydelige årlige donationer til det humanitære og so-
ciale arbejde.
Vi vil derfor gerne i denne sammenhæng foreslå, at der i Danmark skabes lovgivningsmæssige ram-
mer for, at der kan etableres tilsvarende almennyttigt pantelotteri i Danmark og dermed skabes mu-
lighed for at styrke den humanitære indsats og det sociale hjælpearbejde i Danmark.
Et pantelotteris’ struktur og erfaringerne fra Norge
Norsk Røde Kors har siden 2008 i samarbejde med en privat aktør udbudt ”Pantelotteriet” i Norge.
Det har betydet et merprovenu i perioden til Norsk Røde Kors på 840 millioner norske kroner til den
humanitære indsats og det sociale hjælpearbejde i Norge.
”Pantelotteriet” er et forhåndstrukket almennyttigt lotteri, hvor man ved pantemaskinen i sit super-
marked, i stedet for at få penge for sin returemballage udbetalt, kan vælge at returemballagen er be-
taling for et eller flere lodder i et lotteri til fordel for almennyttige organisationers hjælpearbejde. Lod-
det printes på pantmaskinen, og man kan straks se, om man har vundet. ”Pantelotteriet” øger ande-
len af returemballage til gavn for miljøet.
Altid til stede
rødekors.dk
1
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0038.png
Ønske om ændringer i lovforslaget
For at muliggøre, at der lovligt kan udbydes et almennyttigt pantelotteri, foreslås det, at der sker
visse justeringer i det foreliggende udkast til lovforslag.
Umiddelbart har Røde Kors i Danmark identificeret følgende områder, hvor der bør justeres.
Det bør således fremgå af lovforslaget, herunder i redegørelsen for hvad den kommende bekendtgø-
relse om almennyttige lotterier skal indeholde, at i forbindelse med almennyttige lotterier:
er pantemballage også acceptabelt som betalingsmiddel,
er pantelotterier via pantemaskiner et fysisk udbud og vil enten ikke blive omfattet af det for-
bud mod brug af elektroniske terminaler, der ønskes videreført fra den nuværende bekendt-
gørelse nr. 1288 af 29 november 2019, eller undtages herfra,
sikres det, at regler om udbud og salg af lodder via fjernkommunikation udformes, så der kan
udbydes pantelotteri,
er kontant udbetaling i dagligvarebutikker af gevinster op til og med kr. 1.000 i pantelotterier
muligt.
Hertil kommer, at andre reguleringer, der er i udkastet til lovforslaget, og som måtte være til hinder
for, at pantelotterier lovligt kan udbydes i Danmark, justeres således, at hindringerne fjernes.
Røde Kors i Danmark står meget gerne til rådighed med oplysninger om rammerne for udbud af et
”Pantelotteri”.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
21. august 2024 / Høring over udkast til ”Forslag til lov om ændring af lov om spil (Nye regler for almen-
nyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo)" - j.nr. 2024-3682
rødekors.dk
2
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913934_0039.png
Jeanette Harder von Eyben
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jesper Kiholm Andersen
19. august 2024 15:57
Lovgivning og Økonomi
Jeanette Harder von Eyben
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgift af
spil
Til Skatteministeriet
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgift af spil (Nye regler for
almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo), j.nr. 2024-3682
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
1