Skatteudvalget 2024-25
L 27 Bilag 1
Offentligt
2913933_0001.png
2. oktober 2024
J.nr. 2024 - 3682
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af spil og lov om afgifter af spil.
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bankoforeninger i Dan-
mark (BFID)
BFID bemærker indledende, at det
bør fremgå af bemærkningerne til
lovforslaget, at der er indgået aftale
om at gennemføre en analyse af
muligheden for at harmonisere af-
giftssatserne på spilområdet, og at
implementeringen af reglerne i
lovforslaget skal følges og løbende
evalueres.
Det fremgår af den politiske aftale
”Enklere regler for lotteri
og
banko” af den 20. marts 2024 (her-
efter omtalt den politiske aftale), at
der skal foretages en analyse af
muligheden for at harmonisere af-
giftssatserne på spilområdet i 2026,
og at de nye regler skal følges og
evalueres til og med 2027. Dette er
indsat i bemærkningerne til lov-
forslaget.
Det følger af den politiske aftale,
at opdelingen mellem offentlige
lotterier og foreningslotterier op-
hæves både for at forenkle reg-
lerne, og fordi foreningslotterierne
er begrænset, så de kun må afvikles
for medlemmer og deres nærtstå-
ende. Fsva. donationskravet be-
mærkes, at formålet med afviklin-
gen af spillet er at indsamle midler
til almennyttige formål, og at for-
eningerne fritages for at betale ge-
vinstafgift. Fsva. afgiftssatsen be-
mærkes, at landbaseret bingo vil
indgå i analysen af afgiftssatserne i
2026.
Der er nedsat et kommunikations-
netværk, hvor Spillemyndigheden
indgår, som skal sikre, at vejled-
ning er nemt tilgængelig. Spille-
myndigheden har oplyst, at der af-
holdes møder løbende.
Den 22. juni 2024 sendte Finanstil-
synet Forslag til Lov om ændring
af lov om betalingskonti, lov om
finansiel virksomhed, hvidvasklo-
ven, lov om kapitalmarkeder, lov
om Danmarks Nationalbank og
forskellige andre love i høring.
BFID finder det uhensigtsmæssigt
at ophæve den nuværende opde-
ling mellem lotterier og forenings-
lotterier og mener, at det betyder,
at ingen af BFID’s medlemmer
kan benytte den højeste tilladelses-
kategori, da de ikke kan opfylde
kravet på mindst 35 pct. i over-
skud. Samtidig vil de, som vælger
den liberaliserede model, ikke
kunne overleve, hvis der på et se-
nere tidspunkt sker en afgiftsstig-
ning.
BFID ønsker, at Spillemyndighe-
den i starten indtager en vejle-
dende rolle, og beder om et møde
med Spillemyndigheden, når der er
bekendtgørelser i udkast.
BFID tilkendegiver bekymring for,
at det er blevet vanskeligt for for-
eninger at opnå en bankforbin-
delse og opfordrer til, at staten
kommunikerer til relevante organi-
sationer.
Side 2 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lovforslaget indeholder et forslag
om, at erhvervsdrivende og for-
eninger skal kunne gøre brug af en
basal erhvervskonto. Loven for-
ventes at træde i kraft den 1. januar
2025.
BFID ønsker oplyst, om der kan
forventes yderligere krav i be-
kendtgørelser, end hvad der frem-
går af udkastet til lovforslaget og
hvornår disse sendes i høring.
De regler der forventes fastsat i ny
bekendtgørelse om almennyttigt
lotteri og bekendtgørelse om land-
baseret bingo, er nævnt i lovforsla-
gets bemærkninger. Bekendtgørel-
serne sendes i høring snarest.
Spørgsmålene er grupperet og be-
svaret overordnet nedenfor. Spille-
myndigheden udarbejder desuden
en vejledning, som uddyber lovens
og bekendtgørelsernes bestemmel-
ser.
BFID har stillet en række konkrete
spørgsmål vedrørende almennyt-
tigt lotteri og landbaseret bingo.
Spørgsmålene har til hensigt at be-
lyse, hvordan lovforslaget skal for-
tolkes.
Almennyttigt lotteri
BFID har en række spørgsmål
vedrørende sociale formål, og
hvorvidt omkostninger til sociale
arrangementer kan betragtes som
en donation (spm. 1-4).
Det er en konkret vurdering fra
sag til sag, hvorvidt en forening i
sig selv er almennyttig og dermed
kan udlodde til et socialt arrange-
ment afholdt i foreningen. Ved ud-
lodning til et socialt arrangement
er det afgørende, at arrangementet
ikke er tilknyttet spillet.
I en ansøgning om tilladelse til af-
holdelse af lotteri med en samlet
årlig salgssum fra 15.000 kr. til 100
mio. kr. vil ansøger skulle oplyse
om det eller de almennyttige for-
mål, som der påtænkes udloddet
til, og Spillemyndigheden vil ved
udstedelse af tilladelsen godkende
formålet. Vedrører en ansøgning
en tilladelse med en samlet årlig
salgssum fra 15.000 kr. til 200.000
kr., vil ansøger skulle afkrydse det
eller de overordnede almennyttige
BFID har en række spørgsmål
vedrørende godkendelse af almen-
nyttige formål (spm. 5-7).
Side 3 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
formål, hvorefter en automatisk
godkendelse vil blive udstedt, for-
udsat at ansøgningen er udfyldt
korrekt. Spillemyndigheden fører
efterfølgende et risikobaseret tilsyn
med, at udlodningen er sket til et
almennyttigt formål.
BFID har en række spørgsmål til
konstruktionen af foreninger her-
under muligheden for at opdele
foreningen (spm. 8-13).
Det er en konkret vurdering, om
der reelt er tale om forskellige for-
eninger eller om en konstruktion,
der er etableret med det formål at
falde i en kategori med færre regler
og lavere donationskrav. Der vil i
vurderingen blandt andet blive lagt
vægt på, om der er sammenfald i
spiludbuddet, lokationen og arran-
gørerne. Det er ikke hensigten, at
en frivillig ildsjæl ikke kan indgå i
flere foreningskonstruktioner.
Reglerne forhindrer ikke, at flere
foreninger deler udgifter for at mi-
nimere omkostninger. Hver enkelt
forening skal dog have en tilladelse
til at afholde almennyttigt lotteri
og leve op til de krav, der følger af
tilladelsen.
Det fremgår af den politiske aftale,
at foreninger skal have et cvr-num-
mer eller et SE-nummer, for at
kunne opnå tilladelse til udbud af
almennyttigt lotteri. Dette krav er
indført for at kunne identificere
ansøger og for at lette administra-
tive byrder. Hvis udenlandske for-
eninger skal opnå tilladelse til at
udbyde almennyttigt lotteri, skal de
derfor på lige fod med danske for-
eninger have et cvr-nummer eller
et SE-nummer.
BFID har en række spørgsmål til
fælles drift i forbindelse med af-
holdelse af lotteri (spm. 14-16).
BFID har et spørgsmål vedrø-
rende udenlandske foreninger,
som ikke har et cvr-nummer eller
SE-nummer (spm. 17).
Side 4 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
BFID har en række spørgsmål
vedrørende egenkapital (spm. 18-
21).
Det fremgår af den politiske aftale,
at der ikke må ske hensættelse til
egenkapitalen. Uanset hvem udby-
deren af det almennyttige lotteri er,
skal der derfor ske en udlodning af
hele overskuddet af lotteriet. Hvis
udbyderen samtidig også er almen-
nyttig og modtager af udlodnin-
gen, anses overskuddet for at være
udloddet til det formål, der er givet
tilladelse til.
Hensigten med reglen er, at udby-
dere, som ikke i sig selv er almen-
nyttige, ikke skal kunne beholde
hele eller dele af overskuddet fra
almennyttigt lotteri som en hen-
sættelse til deres egenkapital til
brug for løbende driftsudgifter el-
ler andre økonomiske dispositio-
ner. En eventuel eksisterende
egenkapital forud for opnåelse af
tilladelse til almennyttigt lotteri vil
ikke skulle indgå i lotteriregnska-
bet, da det er selve indtjeningen fra
lotterierne, som skal indgå i regn-
skabet og udloddes.
BFID har en række spørgsmål
vedrørende sidespil (spm. 22-24).
På baggrund af indkomne hørings-
svar er lovforslagets bemærkninger
om sidelotterier justeret, så det
fremgår, at sidelotterier kan udby-
des, så længe spillet hovedsageligt
udgøres af hovedlotteriet.
Hvis der stilles et hjælpemiddel til
rådighed for at imødekomme fx
nedsat syn eller anden funktions-
nedsættelse, vil dette som udgangs-
punkt ikke anses som en bingoau-
tomat, hvis spillet i øvrigt foregår
indenfor de krav, der er til bingo-
spil.
BFID har et spørgsmål vedrø-
rende brug af digitale hjælpemidler
(spm. 25).
Side 5 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
BFID har et spørgsmål vedrø-
rende fællesspil (spm. 26).
Med lovforslaget skal der være én
tilladelsesindehaver, der afholder
det almennyttige lotteri. Da der
ikke længere er krav om medlem-
skab, vil det være muligt at have
alle de deltagere med, man ønsker.
Der er heller ikke noget til hinder
for, at foreningerne hjælper hinan-
den med afholdelse af lotteriet og
eventuelt skiftes til at stå for ud-
buddet. Det skal dog være tydeligt
hvem udbyderen er, og hvem der
udloddes til, ligesom det lotteri,
som tilladelsesindehaver har af-
holdt, skal indgå i dennes regn-
skab.
I forhold til fællesspil på forskel-
lige lokationer, vil dette som ud-
gangspunkt ikke kunne rummes i
de nye regler, fordi almennyttige
lotterier som altovervejende ho-
vedregel skal afholdes som et land-
baseret spil med fysisk tilstedevæ-
relse.
BFID har en række spørgsmål til
forståelsen af, hvilke udgifter der
kan anses som rimelige (spm. 27-
31).
Hvad der vil være at anse for rime-
lige udgifter, der er direkte for-
bundne med lotteriafviklingen, vil
bero på en konkret vurdering ba-
seret på den enkelte udgift, hvor
niveauet holdes op imod normal-
prisen på en lignende vare eller
service.
Det ligger ikke inden for Skattemi-
nisteriets ressort at fastsætte sær-
lige regler for markedsleje, men
det vurderes ikke at være hensigts-
mæssigt, at lovgivningen fastsætter
faste beløbsgrænser for, hvad ri-
melig markedsleje er, idet dette vil
afhænge af bl.a. den geografiske
placering, lotteriets omfang, og
BFID har en række spørgsmål
vedrørende forståelsen af mar-
kedsleje (spm. 32-33).
Side 6 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
faciliteter ift. den konkrete lotteri-
afvikling. Derfor vil det bero på en
konkret vurdering, hvad der anses
som værende en rimelig udgift.
BFID ønsker en procesbeskrivelse
for tilbagekaldelse af tilladelser
(spm. 34).
En tilbagekaldelse af en tilladelse
er en forvaltningsretlig afgørelse,
hvorfor Spillemyndigheden vil
overholde de almindelige forvalt-
ningsretlige regler på området, her-
under partshøring.
Hvis Spillemyndigheden konstate-
rer en eventuel overtrædelse af
reglerne fx om kravene til åbnings-
tiden, vil de almindelige forvalt-
ningsretlige regler blive fulgt, her-
under partshøring af den involve-
rede part.
BFID ønsker at vide, hvad proces-
sen er, hvis kravene til åbningsti-
den overskrides (spm. 35).
Landbaseret bingo
BFID ønsker at vide, om Spille-
myndigheden skal godkende besty-
rer, og hvilke andre begrænsninger
der vil være (spm. 1).
BFID har en række spørgsmål
vedrørende kravet om unikt identi-
fikationsnummer på spilleplader
(spm. 2-6).
Spillemyndigheden skal godkende
bestyrere, og disse skal leve op til
de krav, som følger af eksisterende
regler i lov om spil.
Kravet om unikt identifikations-
nummer er alene foreslået for libe-
raliseret landbaseret bingo af for-
brugerbeskyttelseshensyn. Et unikt
identifikationsnummer skal kunne
vise, at nummeret hører til en en-
tydig identificerbar enhed, der fx
kan bruges til at identificere, hvilke
plader der er brugt ved det enkelte
lotterispil på den pågældende dato,
samt i forbindelse med kontrol af
gevinster på de solgte plader. For-
udsat, at en tilladelsesindehavers
nuværende spilleplader og lignende
kan opfylde kravene fastsat i de
nye regler, er der ikke noget til hin-
der for, at disse fortsat vil kunne
anvendes.
Side 7 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
BFID har en række spørgsmål
vedrørende sidespil (spm. 7-8).
Sidelotteri ved liberaliseret landba-
seret bingo kan alene udbydes i
form af bingo. Dette af hensyn til,
at der er tale om udbud af et libe-
raliseret spil, som er i konkurrence
med det øvrige liberaliserede spil-
marked og for at beskytte det eksi-
sterende monopol på lotteri.
Det fremgår af den politiske aftale,
at der skal foretages en analyse af
muligheden for at harmonisere af-
giftssatserne på spilområdet. Land-
baseret bingo er dermed allerede
omfattet af analysen om afgiftssat-
ser.
BFID har tilkendegivet, at forenin-
gen ønsker, at landbaseret bingo
omfattes af analysen om afgiftssat-
ser, med henblik på at vurdere, om
det er muligt at forbedre vilkår,
hvis foreningerne donerer til vel-
gørende formål (spm. 9).
Dansk Automatbran-
cheforening (DAB)
DAB har tilkendegivet, at forenin-
gen ikke har bemærkninger til lov-
forslaget.
Dansk Kasinoforening
Dansk Kasinoforening har tilken-
degivet, at foreningen ikke har
kommentarer til selve lovforslaget,
men bemærker, at landbaserede
kasinoer er det eneste landbase-
rede udbud af spil med en afgifts-
sats på 45 pct. Dansk Kasinofor-
ening ser derfor frem til analysen
af afgiftssatser på spilområdet i
2026.
Dansk Ungdoms Fælles-
råd (DUF)
DUF sætter pris på lovforslaget,
som gør det nemmere at være fri-
villig og drive forening i Danmark.
Danske Seniorer
Danske Seniorer bakker op om
hovedparten af lovforslaget, men
bemærker, at enkelte udfordringer
Side 8 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bør adresseres i lovforslaget eller i
kommende bekendtgørelse eller
vejledning.
Danske Seniorer har tilkendegivet,
at det bør fremgå tydeligt, hvornår
og hvordan almennyttige lotterier
kan skifte tilladelseskategori.
Spillemyndigheden vil udarbejde
en vejledning, som uddyber det,
der er beskrevet om skift af tilla-
delseskategorier i bemærkningerne
til lovforslaget.
De angivne beløbsgrænser er be-
stemt i den politiske aftale. Det
fremgår ligeledes af den politiske
aftale, at de nye regler vil blive
fulgt og evalueret til og med 2027.
Såfremt nogle af reglerne viser sig
at være uhensigtsmæssige, vil der
blive set på, om der er behov for
en ændring af reglerne.
Det fremgår af den politiske aftale,
at det skønnede merprovenu, som
aftalen forventeligt vil medføre,
føres tilbage til spilområdet og di-
sponeres i forbindelse med en
kommende aftale på spilområdet
om markedsføring og forbrugerbe-
skyttelse m.m.
Danske Seniorer har desuden til-
kendegivet, at et årligt loft på
200.000 kr. i den laveste tilladelses-
kategori er for lavt, samt at gave-
kortenes maksimale værdi i denne
tilladelseskategori bør hæves.
Danske Seniorer foreslår, at lov-
forslagets skønnede merprovenu
øremærkes lokalforeningspuljerne.
Danske Spil
Danske Spil hilser det velkom-
ment, at lovforslaget sikrer, at ud-
buddet af almennyttigt lotteri ikke
tager form af erhvervsmæssig virk-
somhed.
Danske Spil har bemærket, at der i
lovforslaget ikke fastsættes en al-
dersgrænse for deltagelse i almen-
nyttigt lotteri. Danske Spil henstil-
ler til, at det overvejes, om dette er
hensigtsmæssigt, for så vidt angår
de højeste tilladelseskategorier.
Forslaget er ikke en del af den po-
litiske aftale og dermed heller ikke
en del af lovforslaget. Reglerne er
en videreførelse af retstilstanden i
dag.
Side 9 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Regioner
Danske Regioner har ikke har be-
mærkninger til lovforslaget.
Dataetisk Råd
Dataetisk Råd har tilkendegivet, at
rådet ikke har fundet anledning til
at udarbejde et høringssvar.
DGI
DGI bakker overordnet op om de
påtænkte ændringer. DGI finder
det særligt positivt, at der indføres
en bagatelgrænse på 15.000 kr., at
gevinstafgiften fjernes, at kravet
om medlemskab af en forening
fjernes, at der ikke længere skal sø-
ges om tilladelse til ét lotteri ad
gangen, og at der ikke skal betales
gebyr for ansøgning og tilsyn.
DGI bakker samtidig op om libe-
raliseringen af landbaseret bingo,
idet denne tilladelsesform samtidig
ledsages af en række krav.
DGI anbefaler dog en række juste-
ringer på området for almennyttige
lotterier, herunder at kravet til
overskudsgraden for lotterierne
med en årlig salgssum fra 15.000
kr. til 5 mio. kr. fjernes, da det vil
blive problematisk for forenin-
gerne at leve op til kravet om mi-
nimum 15 pct. i overskud.
De angivne krav til overskudsgra-
den er bestemt i den politiske af-
tale. Overskudskravet er fastsat, da
forudsætningen for at undtage al-
mennyttige lotterier fra monopolet
på lotteri er, at lotteriet afvikles for
at indsamle midler til et almennyt-
tigt formål. Donationselementet er
således afgørende for, at lotteriet
kan afvikles. Ifølge gældende regler
er det et krav, at overskuddet ud-
gør mindst 35 pct. salgssummen,
medmindre der er tale om lukkede
foreninger.
Det er korrekt, at de foreslåede
regler udgør en ændring i tilladel-
sesstrukturen. På nogle punkter
DGI bemærker også, at der er tale
om en øget administrativ byrde for
de foreninger, som tidligere holdt
Side 10 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lotterier i lukkede foreninger, at
der skal søges tilladelse ved Spille-
myndigheden samt indsendes
regnskab. DGI foreslår at tilladel-
serne gives for 5 år ad gangen, så
de administrative byrder lettes.
indføres der nye krav for lukkede
foreninger, mens der samtidig sker
en række lempelser som fx at ge-
vinstafgiften afskaffes. Reglernes
hensigt er, at de i sin helhed skal
lette byrderne for foreningerne,
der samler ind til de gode formål.
For de mindre foreninger i inter-
vallet mellem 15.000 kr. og
200.000 kr. i årlig salgssum, er der
tale om en simpel registrering ved
Spillemyndigheden. Endvidere
fremgår det af den politiske aftale,
at de nye regler vil blive fulgt og
evalueret til og med 2027.
Det fremgår af bemærkningerne til
det fremsatte lovforslag, at der for
den nævnte tilladelseskategori ikke
er krav om ekstern revision, men
at det er hensigten, at der på be-
kendtgørelsesniveau indføres reg-
ler om, at Spillemyndigheden kan
pålægge tilladelsesindehaver at
regnskabet påtegnes af en registre-
ret elle statsautoriseret revisor.
Dette kan fx være relevant, hvis til-
ladelsesindehaver tidligere har af-
viklet lotteri i strid med reglerne.
DGI anbefaler samtidig, at der kun
stilles krav om revision af en fag-
kyndig revisor i tilladelsesgruppe
med en årlig salgssum på op til 5
mio. kr., hvor der er særlig anled-
ning til det.
DI
DI har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være un-
der 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
Side 11 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark
Finans Danmark har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
FSR
Danske Skatte-
revisorer
FSR
Danske Skatterevisorer har
ikke bemærkninger til lovforslaget.
Hjerteforeningen
Hjerteforeningen er overordnet af
den opfattelse, at lovforslaget
medfører positive ændringer. Hjer-
teforeningen ser særligt frem til, at
det ikke længere vil være et krav, at
forhåndstrukne lodder skal udsen-
des fysisk, fritagelsen for gevinstaf-
gift samt udarbejdelsen af kun et
årligt regnskab.
Hjerteforeningen har tilkendegivet,
at
ordet ”landbaseret” ikke
bør
indføres i bestemmelsen om al-
mennyttige lotterier.
Indførelsen af ordet ”landbaseret”
i spillelovens § 10 er en præcise-
ring af, at udgangspunktet ved ud-
bud af almennyttigt lotteri er, at
det skal afholdes landbaseret, hvil-
ket også er tilfældet efter de gæl-
dende regler, hvor ”landbaseret”
fremgår af bekendtgørelse nr. 1288
af 29. november 2019 om almen-
nyttige lotterier. Der er i den poli-
tiske aftale taget stilling til, at dette
udgangspunkt fortsat skal være
gældende, idet det fremgår af afta-
len, at der er et forbud mod online
afvikling, men at fx salg af lodder
kan ske online. Der er dermed
nogle specifikke undtagelser til ho-
vedreglen om ”landbaseret” afvik-
ling. Disse er beskrevet i bemærk-
ningerne til lovforslaget. På bag-
grund af høringssvaret er lovbe-
mærkningerne præciseret yderli-
gere.
Side 12 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hjerteforeningen har udtrykt be-
kymring for, om de foreslåede æn-
dringer medfører mere planlæg-
ning og spørger hvor lang tid i for-
vejen materiale og indhold til an-
søgning skal være klargjort.
Da der gives tilladelse for ét eller
tre år ad gangen, og da der frem-
over således ikke skal ansøges om
tilladelse til hvert enkelt lotteri, vil
de administrative byrder blive let-
tet for ansøgerne. Spillemyndighe-
den har oplyst, at der forventes en
sagsbehandlingstid på 4 uger i de
tilfælde, hvor der ikke kan udste-
des en automatisk afgørelse.
Der henvises til kommentaren til
BFID’s
høringssvar
(spm. 18-21).
Hjerteforeningen henstiller til, at
udloddede overskud fra lotterier i
almennyttige foreninger kan an-
vendes frit til almennyttige formål,
som lotterierne indsamler til fordel
for, herunder løbende drifts- og
administrationsudgifter.
Hjerteforeningen henstiller endvi-
dere til, at det præciseres, hvornår
der er tale om en forsætlig og grov
uagtsom overtrædelse.
Det beror på en konkret vurde-
ring, om der er tale om en forsæt-
lig eller grov uagtsom overtræ-
delse. I denne vurdering indgår
blandt andet, om der er tale om et
gentagelsestilfælde. Det er i sidste
ende op til domstolene at tage stil-
ling til overtrædelsens karakter.
Det er en del af den politiske af-
tale, at virksomheder skal kunne
udbyde almennyttigt lotteri. Det
fremgår ligeledes af den politiske
aftale, at de nye regler vil blive
fulgt og evalueret til og med 2027.
Såfremt nogle af reglerne viser sig
at være uhensigtsmæssige, vil der
blive set på, om der er behov for
en ændring af reglerne.
Hjerteforeningen har slutteligt til-
kendegivet en bekymring for, om
de foreslåede ændringer kan øge
konkurrencen med en øget tilste-
deværelse af kommercielle aktører.
HORESTA
HORESTA bakker op om lov-
forslaget og ser frem til analysen af
Side 13 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgiftssatserne på spilområdet i
2026.
ISOBRO
ISOBRO hilser lovforslaget vel-
kommen og er særligt positiv over
for, at der ikke skal aflægges regn-
skab for hvert enkelt lotteri, at der
ikke skal betales gevinstafgift, og at
kravet om fysiske lodder fjernes.
ISOBRO bemærker, at der flere
steder skrives ”landbaserede
lotte-
rier”
men at det
er ISOBRO’s op-
fattelse, at det alene er bingo, som
skal udbydes landbaseret.
ISOBRO tilkendegiver en bekym-
ring for, at virksomheder kan ud-
byde almennyttige lotterier. ISO-
BRO har endvidere tilkendegivet,
at et årligt loft på 200.000 kr. i den
laveste tilladelseskategori er for
lavt, samt at gavekortenes maksi-
male størrelse i denne tilladelseska-
tegori bør hæves.
ISOBRO foreslår afslutningsvis, at
lovforslagets skønnede merpro-
venu øremærkes lokalforenings-
puljerne.
Der henvises til bemærkningerne
til Hjerteforeningens høringssvar.
Der henvises til bemærkningerne
til Danske Seniorers høringssvar.
Der henvises til bemærkningerne
til Danske Seniorers høringssvar.
Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse tilslutter sig
forslagets indhold, særligt vedrø-
rende tilladelsesstrukturen i § 10,
samt forslagets indhold om at fri-
tage almennyttige lotterier fra at
betale gevinstafgift og forslagets
indhold vedrørende mulig distribu-
tion af lodder via fjernkommuni-
kation ved lotteri uden forudgå-
ende trækning.
Side 14 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Kræftens Bekæmpelse opfordrer
endvidere til, at den beskrevne
hensigt om at justere beløbsgræn-
serne bliver indarbejdet i bekendt-
gørelsen.
Det fremgår af den politiske aftale,
at beløbsgrænserne løbende vil
blive justeret. Der er ikke taget stil-
ling til hvordan og hvor ofte, og
derfor vurderes det, at hensigten
ikke umiddelbart kan indarbejdes i
bekendtgørelsen.
Landbrugslotteriet og
Fonden for Alm. Dansk
Vare- og Industrilotteri
Landbrugslotteriet og Fonden for
Alm. Dansk Vare- og Industrilot-
teri har afgivet fælles høringssvar.
De har tilkendegivet, at omsæt-
ningsloftet på 100 millioner kr. er
højt, samt at de tilladte 12 årlige
lotterier med en maksimal afvik-
lingsperiode på 6 måneder i sin ud-
formning minder om et klasselot-
teri, hvilket vil øge konkurrencen
mellem Landbrugslotteriet og Va-
relotteriet og de almennyttige lot-
terier.
De foreslår, at der i lovforslaget
indføres tiltag, som giver Land-
brugslotteriet og Fonden for Alm.
Dansk Vare- og Industrilotteri ad-
gang til at udbyde flere monopol-
spil, og dermed mulighed for at
konkurrere på lige vilkår med
Danske Lotteri Spil og Klasselotte-
riet.
De angivne forhold er en del af
den politiske aftale. Det fremgår li-
geledes af den politiske aftale, at
de nye regler vil blive fulgt og eva-
lueret til og med 2027. Såfremt
nogle af reglerne viser sig at være
uhensigtsmæssige, vil der blive set
på, om der er behov for en æn-
dring af reglerne. Det bemærkes, at
det nuværende loft på 100 mio. kr.
omtrent svarer til det nuværende
niveau.
Klasselotteriet. Landbrugslotteriet
og Fonden for Alm. Dansk Vare-
og Industrilotteri har alle samme
vilkår i deres tilladelser til at ud-
byde klasselotteri, mens Danske
Lotteri Spil som udgangspunkt har
monopol på udbud af øvrige lotte-
rier. Den politiske aftale har haft til
hensigt at forenkle reglerne for al-
mennyttige lotterier samt at libera-
lisere landbaseret bingo, og tiltag
som giver mulighed for, at Land-
brugslotteriet og Fonden for Alm.
Dansk Vare- og Industrilotteri kan
udbyde lotterispil omfattet af Dan-
ske Lotteri Spils monopol, har der-
for ikke været en del af den politi-
ske aftale og indgår ikke i lov-
forslaget.
Side 15 af 16
L 27 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913933_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lions Club
Lions Club har tilkendegivet et øn-
ske om, at der i lovgivningen gives
mulighed for at tilmelde sig en au-
tomatisk notifikation fremsendt 2-
3 måneder før udløb af tilladelse
uanset tilladelsestype og både til
mailadresse registreret hos
VIRK.dk og en yderligere selvvalgt
adresse.
Det er en del af den politiske af-
tale, at der vil ske automatisk digi-
tal notifikation inden udløbet af
igangværende tilladelse. Dette er
tilføjet i lovforslagets bemærknin-
ger. Det er på nuværende tids-
punkt uvist, om det system, der
skal udsende notifikation, kan
imødekomme det specifikke øn-
ske, men ønsket er taget til efter-
retning.
Røde Kors
Røde Kors er glad for, at almen-
nyttige lotterier fritages for ge-
vinstafgift, at der skabes flere mu-
ligheder for at udbyde almennyt-
tige lotterier og i særlig grad, at do-
nationselementet sættes i fokus.
Røde Kors foreslår, at der skabes
lovgivningsmæssige rammer for, at
der kan etableres såkaldt ”pante-
lotteri”, hvor man i stedet for at få
penge for sin returemballage udbe-
talt, kan vælge at returemballagen
er betaling for et eller flere lodder i
et lotteri til fordel for et almennyt-
tigt formål.
Forslaget er ikke en del af den po-
litiske aftale og indgår derfor ikke i
lovforslaget.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har tilken-
degivet, at de ikke har bemærknin-
ger til lovforslaget.
Side 16 af 16