Skatteudvalget 2024-25
L 25
Offentligt
2932185_0001.png
7. november 2024
J.nr. 2023 - 8046
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov
om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 11. oktober 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om BDO's nyhedsartikel »Skat varsler kontrol af fradrag for udviklingsomkostninger« af 5. juni 2024
2932185_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere BDO´s nyhedsartikel
”Skat varsler kontrol af fradrag for ud-
viklingsomkostninger” af 5. juni 2024, herunder oplyse, om han vil sikre en model for,
hvordan virksomheder, der ønsker at bruge skattekreditordningen, på kort tid kan opnå
en skattemæssig stillingtagen til deres projekt, uden at henvise virksomhederne til at søge
om bindende svar, hvilket ofte tager lang tid at få.
Svar
BDO anfører i artiklen, at Skattestyrelsen har anlagt en streng praksis for, hvad der i skat-
temæssig forstand kan anses for forsøgs- og forskningsudgifter, herunder især i forhold til
udgifter til udvikling af nye softwareløsninger.
Af artiklen fremgår det desuden, at Skattestyrelsen har sendt brev ud til en række virk-
somheder, som tidligere har foretaget fradrag for forsøgs- og forskningsudgifter, hvor der
redegøres for de krav, som ifølge Skattestyrelsen skal være opfyldt for at kunne kvalificere
udgifterne til forsøgs- og forskningsvirksomhed. BDO skriver desuden, at udsendelsen
ifølge Skattestyrelsen er ment som en vejledning, idet Skattestyrelsen har erfaring med, at
flere selskaber søger om fradrag, de ikke er berettiget til.
BDO mener, at Skattestyrelsen - i stedet for at udsende vejledning - bør tage initiativ til at
finde en model for, hvordan virksomheder på kort tid kan opnå en skattemæssig stilling-
tagen til deres projekt - en form for forhåndsvisitering. BDO henviser i den forbindelse
til, at et bindende svar tager for lang tid.
Kommentar
Indledningsvis vil jeg henvise til, at der som opfølgning på aftalen om Iværksætterpakken
vil blive igangsat en undersøgelse for at afdække, om den nuværende afgrænsning af
forsknings- og udviklingsaktiviteter er tidssvarende. Undersøgelsen vil blive forankret i
Skatteministeriet med inddragelse af relevante myndigheder og erhvervsorganisationer,
som vil blive inviteret til at bidrage med konkrete input til arbejdet.
Som det fremgår af spørgsmålet, vil virksomhederne kunne anmode om bindende svar
fra Skatteforvaltningen, om hvorvidt konkrete udgifter for virksomheden udgør udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksomhed. Det fremgår således af skatteforvaltningslovens §
21, stk. 1, at enhver hos told- og skatteforvaltningen kan få et bindende svar på spørgsmål
om den skattemæssige virkning af en disposition for spørgeren, når told- og skatteforvalt-
ningen i øvrigt har kompetence til at afgøre spørgsmålet. Det kan være om en disposition,
som spørgeren har foretaget eller påtænker at foretage.
Muligheden for bindende svar er netop indført med henblik på, at borgere og virksomhe-
der på forhånd kan opnå en sikkerhed for en skattemæssige behandling. Normalt vil man
kunne få det bindende svar inden for 3-6 måneder. I visse situationer, fx når der er tale
om en principiel sag, vil det bindende svar blive forelagt Skatterådet, som er et kollegialt
lægmandsorgan, der består af 19 medlemmer, herunder repræsentanter fra erhvervslivet.
Skatterådet giver almindeligvis svar inden for 5-6 måneder.
Side 2 af 3
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om BDO's nyhedsartikel »Skat varsler kontrol af fradrag for udviklingsomkostninger« af 5. juni 2024
2932185_0003.png
Jeg anerkender, at det for en virksomhed kan være lang tid, hvis virksomheden skal vente
op til et halvt år på at få en afklaring af, om konkrete udgifter vil kunne anerkendes som
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Men samtidig er det vigtigt at have forståelse for, at når der for visse specifikke udgifter
gives et fradrag, der overstiger den afholdte udgift, og hvor der også er mulighed for at få
udbetalt et underskud, der stammer fra disse særlige udgifter (de såkaldte skattekreditter),
så er det vigtigt at sikre, at disse regler forbeholdes projekter, der opfylder de fastsatte
krav. Hertil kommer, at der i mange tilfælde vil være tale om komplekse sager, som kræ-
ver indsigt i konkrete projekter og i den konkrete virksomhed. Jeg kan derfor ikke gå ind
for at indføre en særlig kort svarfrist specifikt i forhold til udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed.
Jeg er naturligvis klar til at overveje andre muligheder, der kan hjælpe virksomhederne til
en hurtigere afklaring. I forbindelse med den kommende undersøgelse vil det i samar-
bejde med Skattestyrelsen og erhvervsorganisationerne bl.a. kunne overvejes, om der kan
etableres yderligere tiltag, så særligt nye og mindre virksomheder kan få forståelse for,
hvilke oplysninger og krav skattemyndighederne tager udgangspunkt i ved vurderingen af,
om udgifterne kan kvalificeres som udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Side 3 af 3