Skatteudvalget 2024-25
L 25
Offentligt
14. november 2024
J.nr. 2023 - 8046
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov
om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på edb-software, knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fra-
draget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 10. oktober 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-24 fra KPMG Acor Tax
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. oktober 2024 fra KPMG Acor Tax, jf.
L 25 - bilag 4.
Svar
I henvendelsen fra KPMG Acor Tax er der spurgt, om Skatteministeriet er enig i, at hvis
en virksomhed ved en fejl har aktiveret softwareudgifter, der skulle have være fratrukket
som driftsomkostninger, så kan skattemyndighederne, når der ikke foreligger et skøn,
nedsætte afskrivningsgrundlaget, uanset at fradrag som driftsomkostninger ikke kan op-
nås, når fradragsåret er forældet.
Der spørges endvidere, om Skatteministeriet er enig i, at det kun er skøn over de faktiske
forhold, der udelukker skattemyndighederne fra at nedsætte afskrivningsgrundlaget, når
aktiveringsåret er forældet.
Endelig spørges der, om der vil være tale om et retsanvendelseskøn, hvis virksomheden
ved en fejl har aktiveret en af fire oplistede udgiftstyper, samt om Skatteministeriet er enig
i, at vurderingen af, om der foreligger et skøn over de faktiske forhold, også i sig selv vil
kunne give anledning til usikkerhed.
Kommentar:
I forhold til de spørgsmål, som KPMG Acor Tax har stillet, kan jeg henholde mig til føl-
gende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Det
foreslås at afskaffe muligheden for at straksafskrive anskaffelsessummen for edb-
software. Det betyder, at anskaffelsessummen for edb-software som udgangspunkt alene
vil kunne afskrives efter afskrivningslovens § 5, dvs. med højst 25 pct. som et driftsmid-
del.
Hvis en virksomhed ved en fejltagelse har aktiveret udgifter, der efter reglerne burde have
været fratrukket som driftsudgifter, kan skattemyndighederne nedsætte afskrivnings-
grundlaget, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 3. Efter bestemmelsen kan en ansættelse,
der beror på en ændret bedømmelse af et afskrivningsgrundlag for et indkomstår, der lig-
ger uden for fristerne i paragraffen, foretages eller ændres efter skatteforvaltningslovens §
26, stk. 1. Reglerne gælder generelt for afskrivningsberettigede aktiver og ikke kun for
edb-software.
Skattemyndighederne kan således efter bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 26, stk.
3, når det konstateres, at et afskrivningsgrundlag uden for den ordinære frist i skattefor-
valtningslovens § 26, stk. 1, er forkert, ændre afskrivningsgrundlaget inden for den ordi-
nære frist og erstatte det med det korrekte afskrivningsgrundlag, forudsat ansættelsen ikke
beror på et skøn. Der kan efter bestemmelsen ikke foretages ansættelsesændringer af de
indkomstår, der ligger uden for den ordinære frist, men alene foretages en anden opgø-
relse af grundlaget for ansættelsesændringerne for de år, der kan ændres inden for den or-
dinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-24 fra KPMG Acor Tax
Bestemmelsen gælder ikke, hvis den ændrede bedømmelse af afskrivningsgrundlaget be-
ror på et skøn. Skønsbegrebet i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 3, skal forstås som et
skøn over de faktiske forhold. Et faktisk skøn kan enten angå en ændret værdiansættelse,
fordeling af værdier eller skøn over andre faktiske forhold, jf. Den juridiske vejledning
2024-2, afsnit A.A.8.2.1.3. Dette fremgår tillige af forarbejderne til den tilsvarende be-
stemmelse i den nu ophævede skattestyrelseslov.
Adgangen til at ændre et afskrivningsgrundlag er ikke betinget af, at der foretages eventu-
elle konsekvensændringer. Dette betyder, at skattemyndighederne kan ændre et afskriv-
ningsgrundlag, selvom det ikke er muligt at foretage en konsekvensændring ved at give
fradrag for de driftsudgifter, som den skattepligtige ved en fejl har aktiveret.
I princippet kan der kan opstå situationer, hvor en virksomhed, der ved indkomstopgø-
relsen fejlagtigt aktiverer udgifter, der burde have været fradraget som driftsudgifter, kan
få ændret afskrivningsgrundlaget, uden at der gives fradrag for udgifterne. I praksis vurde-
res det dog at være en meget sjældent forekommende situation, hvilket understøttes af, at
der ikke ses at være offentliggjorte afgørelser, hvor fradrag er nægtet.
Som det fremgår, er Skattestyrelsen enig i, at skønsbegrebet i skatteforvaltningslovens §
26, stk. 3, alene vedrører faktiske forhold.
For så vidt angår de enkelte typer fejl, som der spørges til, er det Skattestyrelsens opfat-
telse, at der ved vurderingen af, hvorledes de pågældende udgifter skatteretligt skal be-
handles, i alle tilfælde er tale om lovfortolkning. Der er derfor ikke tale om udøvelse af et
skøn over faktiske forhold. Det forhold, at lovgivningen måtte give anledning til fortolk-
ningstvivl, betyder ikke, at der er tale om et skøn. Efter Skattestyrelsens opfattelse vil son-
dringen mellem skøn og retsanvendelse i almindelighed ikke give anledning til tvivl.”